۰

"داروخانه‌های اینترنتی" و هشدار جدی انجمن داروسازان

دبیر انجمن داروسازان نسبت به فعالیت داروخانه‌های آن‌لاین و اینترنتی هشدار داد و گفت: عرضه دارو در اینترنت، غیرمجاز و عرضه سایر اقلام غیردارویی فقط از طریق وب‌سایت داروخانه‌ها مجاز است.
 "داروخانه‌های اینترنتی" و هشدار جدی انجمن داروسازان
به گزارش سرویس خبری تفتان ما، دکتر مهدی سجادی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به هشدار پلیس فتا در خصوص داروخانه‌های آنلاین گفت: موضوع تقلب، قاچاق و تغییر تاریخ مصرف دارو، مکمل‌های غذایی و تجهیزات پزشکی یکی از مشکلات شایع درعرصه جهانی است که متاسفانه بازار ایران نیز به این مشکل مبتلا شده است.
وی ادامه داد: بحث تولید غیرمجاز فراورده‌های سلامت محور به دلیل وجود کارگاه‌های متعدد زیر پله‌ای در کشورهای همسایه و شیوع تولید غیرقانونی آن از اهمیت خاصی برخوردار است و به همین دلیل وزارت بهداشت در این خصوص دستورالعمل‌های شفاف و مشخصی دارد و همه عرضه کنندگان قانونی اعم از فعالین در فضای مجازی موظف به رعایت آن هستند.
سجادی در خصوص داروخانه‌های اینترنتی تصریح کرد: موضوعی به نام «داروخانه‌های اینترنتی» به معنای مستقل آن، وجود خارجی ندارد و تنها موضوعی که در فضای مجازی وجود دارد آن است که داروخانه های قانونی سراسر کشور مجاز به راه‌اندازی وب‌سایت اینترنتی و عرضه اقلام غیردارویی برابر ضوابط اعلامی سازمان غذا و دارو و تحت نظر دکتر داروسازی که به عنوان مسئول فنی به وزارت بهداشت معرفی کرده‌اند، هستند.
وی با اشاره به غیر قانونی بودن عرضه دارو از طریق اینترنت تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، عرضه دارو صرفا از طریق داروخانه‌ها مجاز است و در این خصوص هیچگونه فروش اینترنتی نیز جنبه قانونی ندارد و داروخانه‌های سراسر کشور حق فروش دارو از طریق وب سایت‌های خود را ندارند.
به گفته سجادی، ده‌ها نوع دارو در ماهواره و اینترنت تبلیغ می‌شود که هیچ کدام آنها نتوانسته‌اند تایدیه آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت را بدست آورند و به همین دلیل از طریق‌های غیر قانونی تبلیغ شده و به فروش می‌رسند.
سجادی با اشاره به این موضوع که دارو تعریف خاص خود را دارد و مکمل‌های غذایی در دسته بندی دارو قرار نمی‌گیرند، اضافه کرد: در خصوص مکمل‌های غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر اقلام غیر دارویی، داروخانه‌ها مجاز به فروش از طریق وب سایت اینترنتی داروخانه خود هستند. البته این فروش نیر ضوابط خاص خود را دارد و باید برابر ضوابط اعلامی سازمان غذا و دارو و تحت نظر دکتر داروسازی که به عنوان مسئول فنی به وزارت بهداشت معرفی کرده‌اند، صورت پذیرد.
وی ادامه داد: در این خصوص مصرف کنندگان باید راجع به هویت وب‌سایت‌های اینترنتی دقت کامل داشته و اطمینان حاصل کنند که وب‌سایت متعلق به داروخانه واقعی است؛ چرا که همانطور که پلیس فتا هشدار داده ممکن است وب‌سایت‌ها از سوی افراد شیاد و کلاهبردار برای عرضه محصولات سلامت محور تقلبی، بی‌کیفیت و تاریخ مصرف گذشته راه‌اندازی شده باشند.
سجادی ادامه داد: ضمن اینکه بر اساس هشدار پلیس فتا ممکن است هنگام پرداخت آنلاین در سایت‌های متفرقه و غیررسمی، اطلاعات هویتی و کارت بانکی خریدار مورد سوء استفاده قرار گیرد و از حساب آنها برداشت غیرقانونی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: آن‌چنان‌که از سوی وزارت بهداشت تأکید شده و بر اساس بخشنامه سازمان غذا و دارو، عرضه مکمل‌های غذایی فقط و فقط از سوی داروخانه‌های سراسر کشور مجاز است.
سجادی به انواع تقلب در مکمل‌های قاچاق اشاره کرد و افزود: عدم خلوص مواد مؤثره یا اضافه کردن ماده ناخالص به همراه ماده مؤثره، همچنین نداشتن کیفیت ماده مؤثره که باعث افت مقدار ماده مؤثره در طول زمان پایداری محصول می‌شود، می‌تواند یکی از انواع تقلبات در مکمل‌های غذایی قاچاق باشد.
دبیر انجمن داروسازان ایران ادامه داد: همچنین آلودگی به مواد پاتوژن میکروب‌ها که باعث تجزیه مواد مؤثره می‌شود و احتمال ایجاد بیماری یا صدمه جسمی در صورت استفاده به دنبال خواهد داشت، نیز در برخی موارد مشاهده می‌شود.
سجادی اضافه کرد: وجود مواد سمی یا باقیمانده حشرات به همراه مواد مؤثره (در خصوص فراورده‌های گیاهی) و همچنین جدید بودن فراورده و فقدان اطلاعات کافی به جهت سالم و ایمن بودن مصرف آن از نظر ایجاد بیماری یا آسیب‌دیدگی نیز در خصوص مکمل‌های قاچاق مطرح است.
وی ادامه داد: تطابق نداشتن ماده مؤثره با برچسب روی فرآورده، تولید فرآورده در شرایط غیراستاندارد و مغایر با اصول GLP و استفاده از برچسب برندهای معتبر و معروف بر روی فرآورده‌ها نیز از جمله سایر انواع تقلب در این حوزه است.
انتهای پیام/ تسنیم
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۲۷
کد مطلب: 430319
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *