۰

توصیه هایی برای لذت بخش تر شدن تجربه کتابخوانی

کتاب خواندن برای کودکان فایده های بی‌شماری دارد: تقویت هوش، پرورش خلاقیت، افزایش آرامش درونی، افزایش اشتیاق آنان به مطالعه و... همه پدران و مادران دوست دارند فرزندانی کتابخوان و فهیم داشته باشند اما چگونه می توان به این هدف دست یافت؟
توصیه هایی برای لذت بخش تر شدن تجربه کتابخوانی
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از ندای اصفهان، در هفته ای که پشت سر گذاشتیم، روز جهانی کتاب کودک بهانه ی خوبی است تا کمی درباره ی اهمیت کتاب کودک و نقش آن در تربیت فرزندان بیاندیشیم.
همه ی ما می دانیم که کتاب خواندن برای کودکان فایده های بی‌شماری دارد از جمله: تقویت هوش، پرورش خلاقیت، افزایش آرامش درونی کودک، افزایش اشتیاق آنان به مطالعه و…
اصولا همه ی پدران و مادران دوست دارند فرزندانی کتابخوان و فهیم داشته باشند اما چگونه می توان به این هدف دست یافت؟
یافتن کتاب مناسب
برای اینکه فرزندانمان به کتاب علاقمند شوند باید توجه داشته باشیم که کتابی مناسب با روحیاتشان انتخاب کنیم. شما می توانید با انتخاب کتاب مناسب آنچه را که در ذهن خود دارید، بیان کنید. همچنین کتابی را انتخاب کنید که از موضوع آن لذت می برید.
به این واقعیت توجه داشته باشید که کتاب باید متناسب با سن و روحیه ی فرزند شما باشد؛ از طرفی اگر شما می خواهید این کتاب را شب، قبل از خواب برای فرزندتان بخوانید لحن شما در کنار فراز و فرود جملات می تواند به لذت بخش تر شدن این تجربه برای کودکتان کمک کند.
شناسایی نویسنده های مناسب
شما به عنوان یک پدر یا مادر باید بتوانید نویسنده های مناسب را انتخاب کنید؛ آن‌ها را در‌نظر داشته باشید و از کتاب های آنان استفاده کنید. نویسندگانی که دیدگاهی متناسب با دیدگاه و عقاید شما داشته باشند، همچنین تناسب فرهنگی هم می تواند موثر باشد.
از کودک خود نیز در انتخاب کتاب کمک بگیرید
برای اینکه کتاب و کتابخوانی برای فرزندتان جذاب تر باشد و بتوانید او را به این کار علاقمند کنید؛ سعی کنید همراه با کودک خود به کتاب فروشی بروید. برای این منظور، از قبل کتاب فروشی های مناسب را انتخاب کنید و سپس همراه کودک به آنجا بروید. به کودکتان حق انتخاب بدهید اما پیشنهادهای خودتان را هم بگویید.

به کودکان خود الگوی مناسب بدهید
شخصیت های داستان می توانند الگوهای مناسبی برای کودکان باشند. آنها اولین تجربه های کودک با جهان بیرون هستند پس ممکن است کودک شما از آنها الگوبرداری کند. به یاد داشته باشید که شما اولین کسانی هستید که به کودک خود الگوهایی را معرفی می کنید. این کار همچنین باعث شکل گیری و تقویت باورهای کودکتان هم می شود. شما می توانید با انتخاب کتاب هایی که دارای درون مایه های دینی، اسلامی و اخلاقی متناسب باشد، بهترین الگوها را به فرزندانتان ارائه دهید.
برای کودک خود وقت بگذارید
برای کودکتان کتاب بخوانید. شاید شما هم از آن دسته از والدینی باشید که در زندگی های پر مشغله‌ی امروزی کمتر فرصت بودن در کنار فرزندشان را دارند. توصیه می کنیم هر شب قبل از خواب برای فرزند دلبندتان کتاب بخوانید؛ این کار باعث افزایش احساس صمیمیت بین شما و فرزندتان می شود. لحن شما بسیار مهم است، با لحنی گرم و دلنشین، پیوسته و آرام برای کودکانتان کتاب بخوانید. به یاد داشته باشید که صدای شما برای کودک، دلنشین ترین صدای دنیاست.
پیشنهاد ما به شما
ما برای تقویت باورهای دینی و همچنین ارائه ی الگوهای دینی مناسب برای فرزندتان پیشنهادهایی داریم:
کتاب «من حضرت زهرا را دوست دارم» نوشته ی غلامرضا حیدری ابهری می تواند کتاب خوبی برای کودکان شما همچنین ارائه دهنده ی الگویی مناسب برای دختران باشد.
کتاب «لبخندهای ماه» اثر مرتضی دانشمند هم میتواند کتابی مناسب برای کودکان و نوجوانان باشد. این کتاب توانسته با بیان و زبانی ساده رفتار ها، گفتارها و حتی شوخی های پیامبر اسلام (ص) را بازگو کند.
سعی کنید با انتخاب کتاب های مناسب، خواندن کتاب را به یکی از دلنشین ترین و لذت بخش ترین تفریحات کودک خود تبدیل کنید.
________
زهرا فاتحی
انتهای پیام/
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب: 430379
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *