۰

مصوبه لغو ممنوعیت واردات کالاهای لوکس خلاف اقتصاد مقاومتی و سبب بحران اقتصادی است

حجت‌اله عبدالملکی گفت: امیدواریم ابلاغ مصوبه مبنی بر اینکه کالاهای لوکس با افزایش تعرفه می‌تواند وارد کشور شود کذب باشد اما اگر صحیح باشد خلاف اقتصاد مقاومتی است.
مصوبه لغو ممنوعیت واردات کالاهای لوکس خلاف اقتصاد مقاومتی و سبب بحران اقتصادی است
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، حجت‌اله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره اهمیت اجرای اقتصاد مقاومتی برای حل مشکلات اقتصادی کشور گفت: متاسفانه برخی مواقع اخباری شنیده می‌شود از فعالیت‌هایی که متغایر و عکس اقتصاد مقاومتی است در صورتی که همه تلاش مسئولان و دولتمردان باید در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
وی در ادامه به انتشار اخباری در رابطه ابلاغ مصوبه‌ای پیرامون برداشتن ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و بالا بردن تعرفه‌های واردات، گفت: لوکس‌گرائی در اقتصادهای رو‌ به پیشرفت، اقتصاد را در معرض رکود سنگین و درنهایت بحران اقتصادی قرار می‌داد. در تاریخ اقتصادی قرن 20 به کرات دیده شده که لوکس‌گرائی و افزایش تولید مصرف کالاهای لوکس باعث بحران اقتصادی شده است.
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: در نظریه‌های اقتصادی به طور کامل این مسئله پذیرفته شده است که تا مادامی منابع اقتصاد صرف تولید کالاهای ضروری و مورد نیاز کشور می‌شود، رشد اقتصادی تداوم و اشتغالزایی هم افزایش پیدا می‌کند و از طرفی هم سطح درآمد مردم افزایش پیدا خواهد کرد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: بر اساس همین نظریه‌های اقتصادی جذب منابع به تولید کالاهای لوکس، باعث کاهش اشتغال و فقیر‌تر شدن توده مردم خواهد شد و درنهایت چرخه تولید را متوقف می‌کند. از طرفی گرایش فرهنگ مصرف کشور به سمت لوکس‌گرایی یک خطر و بحران بزرگ را ممکن است و در سال‌های بعد برای کشور رقم بزند.
عبدالملکی یادآور شد: همانطور که می‌بینم که در دوره پسابرجام تمایل شرکت‌های تولید کننده محصولات لوکس برای حضور در ایران بشدت زیاد شده و برخی از این شرکت‌ها در مناطق شمالی تهران شعبه‌هایی را هم زده‌اند که این مسئله می‌تواند برای اقتصاد کشور خطرناک باشد.
وی گفت: اخیرا بحثی هم مطرح می‌شود در رابطه با اینکه هیات دولت مصوب کرده است که ممنوعیت کالاهای لوکس برداشته شود و تنها عوارض وارداتی برای واردات این کالاها بسته شود. که این مسئله در دوره پسابرجام یک خطر جدی است و ورود برخی از این شرکت‌ها نشان می‌دهد که گرانی‌ها در این رابطه بی‌دلیل نبوده است بخصوص که این نوع واردات نمی‌تواند نیازمندی‌های مردم را برآورده کند، بلکه وارداتی هستند که علاوه بر هدر دادن ارز کشور فرهنگ لوکس گرانی را در کشور گسترش داده و باعث از بین رفتن تولید ملی خواهد شد و درنهایت می‌تواند کشور را در معرض بحران اقتصادی قرار دهد.
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: مسئله دیگری که وجود دارد این است که چون شرکت‌های لوکسی که به ایران کالا وارد می‌کنند قدرت اقتصادی بالایی دارند با تعرفه‌های بالا نمی‌توان جلوی پیشرفت و توسعه فروش کالاهای آنها را به کشور گرفت به این دلیل که حتی اگر 300 درصد هم تعرفه واردات برای این وارد کننده‌های انحصاری بسته شود با افزایش شدید قیمت محصول خودشان تعرفه را جبران می‌کنند آنها نگران قیمت فروش محصول خود هم نخواهند بود زیرا می‌دانند با هر قیمتی هم محصول خود را ارائه کنند مشتری خود را خواهند داشت.
وی گفت: یک مسئله جدی دیگر هم تخریب جدی الگوی مصرف مردم ایران در این جریان است. ما کشوری هستیم که ملاحظات فرهنگی ویژه خودمان را داریم که این امر با ورود کالاهای لوکس در خطر خواهد افتاد مخصوصا با ورود کالاهایی مانند لوازم آرایشی.
وی ادامه داد: اخیرا رسانه‌های آمریکایی هم مطرح کردند که شرکت‌های لوکس برای ورود به ایران صف کشیده‌اند که این می‌تواند به لحاظ فرهنگی خسارات جدی را به ما وارد کند، و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را تخریب می‌کند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: از طرفی هم این مسئله باعث بدتر شدن الگوی مصرف مردم ایران خواهد شد و حتی زمینه را برای افزایش قیمت کالاهای دیگر را هم فراهم خواهد کرد. زیرا وقتی یک کالای گران قیمت در کشور عرضه می‌شود و مورد استقبال قرار می‌گیرد باعث افزایش سایر کالاها هم خواهد شد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: لوکس‌گرائی اولا باعث افزایش رکود، کاهش اشتغال و بالا رفتن آمار بیکاری خواهد شد و در مرحله بعد هم شرایط تورمی کشور را تشدید و بدتر می‌کند.
وی اظهار داشت: اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه معاون رئیس جمهور این مصوبه را ابلاغ کرده که کالاهای لوکس با افزایش تعرفه می‌تواند وارد کشور شوند که امیدواریم این اخبار کذب باشد اما اگر صحیح باشد در جهت عکس اقتصاد مقاومتی است.
انتهای پیام/ راه دانا
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 430390
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *