۰

اولین طرح اقتصاد مقاومتی در سردشت کلید خورد

کارآفرینی و اجرای طرح های چندین میلیونی به سن و سال بستگی ندارد بلکه تنها عزم و اراده آدمی را طلب می کند که در این رابطه مصاحبه ای با یک کارآفرین و طراح گلخانه انجام شده است.
اولین طرح اقتصاد مقاومتی در سردشت کلید خورد
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از بُلفَت، کارآفرینی و اجرای طرح های چندین میلیونی به سن و سال بستگی ندارد بلکه تنها عزم و اراده آدمی را طلب می کند.
مهندس جوانی که تا دیروز سرکلاس درس و مشق تنها امتحان پس می داد بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه اقدام به تبدیل تئوری های دانشگاه از روی تجربه آزمایی به عمل بوده است.
این طراح و مهندس کشاورزی که آرزوی اجرا کننده سازه های صنعتی را در سر می پروراند برای اولین بار در روستای بزرگ نلاس از توابع بخش مرکزی سردشت و در راستای شعار سال اقدام به اجرای گلخانه در سطح شهرستان کرده است.
این مهندس جوان با استفاده از امکانات بومی و ابزارالات دورافتاده منزل، گلخانه موقتی را راه اندازی کرده و در آن به کشت محصولاتی می پردازد که بیشترین مصرف کننده را در شهرستان دارند.
زمینی که وی در آن کشت می کند پشت بام منزل شخصی شان در مساحت 25 مترمربع است و برای تقویت بوته نیز تنها از کمپوست تولیدی خودش بهره می برد تا کشت وی کاملا ارگانیک و طبیعی باشد.
خبرنگار بُلفَت فرصت را غنیمت دانسته و برای آگاهی بیشتر به سراغ این مهندس جوان رفته است و در زیر گفت و گوی تفصیلی وی را می خوانیم:

*بُلفَت: میشه خودتان را برای خوانندگان معرفی کنید؟
بنده سالار علیزاده 24 سال سن دارم و ساکن روستای نلاس هستم و سال گذشته هم از دانشگاه فارغ التحصیل رشته مهندسی آب و خاک شده ام.
سال هاست که عضو و نجاتگر جمعیت هلال احمر سردشت و مربی کمک های اولیه هستم و از سال 88 در جمعیت جوانان خدمت کرده و در مانورهای زیادی شرکت داشته ام.
در بازار آزاد هم فعالیت دارم و مغازه ما در داخل روستا است.
*بُلفَت: در مورد طرحتون کمی برای ما صحبت می کنید؟
بنده نیز بر حسب علاقه و انگیزه و آگهی بر مثمر ثمر بودن این دسته، پا در این راه نهاده و پس از اتمام فارغ التحصیلی، به منظور اشتغال زایی ، تولید و محرومیت زدایی در منطقه و با توجه به نبود واحدهای صنعتی و تولیدی در منطقه (بخصوص تولیدات گلخانه ای) و نیاز مبرم جامعه به تولیدات کشاورزی ارگانیک اقدام به ساخت یک گلخانه بر روی پشت بام منزل خود در مقایس پایلوت و آزمایشی کردم.
تمامی شرایط و پارامترهای لازم و موثر جهت تولید هرچه بهتر خیار گلخانه ای مورد بررسی قرار داده و الحمدلله زحمات و تلاش بنده و حمایت های خانواده بزرگوار به بار نشست و هم اکنون در مقایس 25متر مربع قادر به برداشت روزانه خیار گلخانه ای شده ام.
حال با کسب این دانش و تجربیات می توان در راستای اهداف بالا در جهت اشتغال زایی منطقه و رفع کمبودها با یاری خداوند سبحان و کمک مسولان این طرح را در مقیاس بزرگتر و صنعتی تر انجام داد.
طرحی که می بینید طرح گلخانه موقت با پوشش نایلونی پلاستیکی و دارای طراحی ساده است که برای ساخت آن بیشتر از امکانات و ضایعات بومی و شخصی منزل استفاده شده است.
بخاری نفتی، آلومینیوم پلاستیکی، گلدان عادی و خاکی که از ترکیبات تجربی شخصی به دست آورده، همگی آنها را در پشت بام ساختمان محل زندگیمان اسقرار داده و با استفاده از این وسایل چندین میلیون ریال در هزینه ها صرفه جویی کرده ام.
این طرح کشت گلخانه خیار است که از 25 گلدان و در مساحت 25 مترمربع اجرا شده است.
دی ماه 94 اقدام به ساخت آن کرده ام که ساخت اولیه این مکان حدود 700 هزار تومان هزینه در برداشته است.
 
*بُلفَت: با اجرای این طرح چه هدفی داشته اید؟
هدف از این کار تجربه آزمایی بر مطالبی بوده که سال ها در دانشگاه آن را یاد گرفته بودم (این طرح تنها تبدیل تئوری های دانشگاه از روی تجربه آزمایی به عمل بوده است ) البته از رسانه ها هم شنیده بودم که در کشورهای خارجی چنین طرحی دنبال می شود بدین معنی که در محیط شخصی شان با کمترین امکانات و هزینه ای آن را اجرا می کنند و نتیجه هم می دهد.
دلیل دیگر این که رشته خودم نیز مهندسی کشاورزی بوده و ادامه آن را در خود احساس کردم.
به نظر من حرفه آن نیست که اگر شخصی رشته دانشگاهی را که خواند در انتظار کاری بگردد که برایش آماده است بلکه بایستی آستین همت را بالا بزند و اقدام به اشتغالزایی کند. من هم در این کار هم مطالعه ام را بالا می برم و هم کار مورد علاقه ام را انجام می دهم.
*بُلفَت: آیا طرحتان را به جایی معرفی کرده اید؟
علیرغم مراجعه مکرر به ادارات شهرستان و درخواست از آنها، هیچ کدام کوچکترین همکاری با بنده نداشتند جهاد کشاورزی هم که متولی این مباحث است کوچکترین حمایتی نکرد و در نهایت دلیلشان را هم از عدم همکاری بازگو نکردند.
از مسئولین می خواهم که اگر جوانان به چنین اموری مشغول هستند انها را همکاری بدهند چون واقعا چنین امری برای شهرستان ضروری است.
*بُلفَت: شما تحصیلکرده رشته مهندسی کشاورزی هستید می توانید وضعیت شهرستان را در رابطه با وجود گلخانه ها تشریح کنید؟
ما از نظر تولیدات گلخانه ای در منطقه بسیار عقب هستیم هیچ گونه گلخانه ای در سطح شهرستان علیرغم مصرف زیاد شهروندان از تولیدات گلخانه های شهرستان های همجوار وجود ندارد و با اجرای اینگونه طرح ها در سطوح بزرگتر می توان نیاز شهرستان را در تولید این محصولات برطرف و مرتفع کرد.
*بُلفَت: در فصل زمستان به چه شکلی دمای گلخانه را تنظیم می کنید؟
در این مکان من از بخاری نفتی سنتی به جای هیتر (وسیله صنعتی گرم کننده گلخانه) استفاده می کنم و برای تنظیم کردن دمای گلخانه نیز از دو دماسنج ماکسیمم و مینیمم بهره می برم. و رطوبت آن را نیز تنظیم می کنم.
دمای گلخانه برای کشت خیار و گوجه فرنگی در روز نباید از 30 درجه سانتیگراد بیشتر و در شب از 20 درجه سانتیگراد کمتر باشد.
*بُلفَت: بزرگترین مشکل ایجاد گلخانه شخصی شما چه بوده است؟ و برنامه ای که برای آن دارید؟
ساخت این سازه را به صورت ساده و در دی ماه سال گذشته شروع کردم. طوفان بزرگترین مشکلی بود که سازه را به لرزه انداخت. و در نظر دارم با شیشه ای کردن، استحکام این سازه را بیشتر کنم و کمی هم به فضای فیزیکی آن اضافه نمایم.
مشکل دیگر عدم وجود سیستم گاز رسانی در نلاس بود که صورت وجود گاز، با بخاری گازی طراحی مناسبتر انجام می شد و چهار گوشه گلخانه را با لوله هایی تقسیم می کردم و بخاری را در قسمتی دیگر قرار می دادم که از لوله ها هم گرما تولید می شد اما برای بخاری نفتی نمی توان این کار را انجام داد چون دود راه های نفوذ و جداره لوله ها را می گیرد.
*بُلفَت: تولید در گلخانه از چه مرحله ای شروع می شود؟
تولیدی گلخانه از مرحله نشا شروع گشته و سپس بر روی زمین یا داخل گلدان آورده می شود و بعد از 40 شب به ثمره می نشیند و تقریبا بسته به وضعیت آب و هوا و مقاومت بوته و رقم بوته می توان برداشتی از دو تا سه ماه متفاوت داشت.
*بُلفَت: کشت شما در گلخانه چه بوده و چه میزان از آن برداشت می کنید؟
در این طرح به کشت خیار پرداخته ام. میانگین برداشت روزانه از هر مترمربع در این وضعیت روزانه 2 کیلو است. و نیاز خانواده خودمان و همچنین دوستان و آشنایان و همسایه ها را برطرف می کند اما صرفا برای نیاز خانواده بوده و نتیجه هم داده است.
طراحی من بر حسب گلدان است. در این طرح علاوه بر کشت خیار، بر روی دوکشته بودن برخی گیاهان نیز کار می کنم.
خاک آن را از روی تجربه و تخصص ترکیب و نوع دیگری را به دست آورده و در نهایت با کود حیوانی ترکیب کرده ام تا به شکلی کاملا ارگانیک و طبیعی کشت مورد نظر رشد پیدا کند.
*بُلفَت: در زمانی که این سازه را اجرا می کردید آیا اتفاق یا خاطره ای برای شما روی داده که برای ما هم بازگو کنید؟
یکی از همین روزها یکی از دوستان را در بازار دیدم و از من درخواست کرد که کبوترش را که اتفاقی روی پشت بام خانه ما رفته برایش بیاورم. با هم که به سر صحنه رسیدیم هیچ کبوتری مشاهده نکردیم اما گفتش که این موضوع تنها یک بهانه بوده تا این سازه شما را که تمام مردم در موردش حرف می زدند ببینم.
اهالی روستا و اقوام بازدید زیادی از این مکان دارند چون برایشان تازگی دارد.
*بُلفَت: از کی اقدام به اجرا کردید؟
5/11/94 نشا را درون گلدان ها قرار دادیم و به دلیل سرمای ناگهانی که شهرستان را درنوردید و بخاری هم زیاد جوابگو نبود 55 روز طول کشید تا به ثمر بنیشند و حتی بعضی روزها توقف رشد داشتند. اکنون گرما است جبران آن روزها را کرده است.
*بُلفَت: نامگذاری امسال و عمل خودتان را چگونه با هم مرتبط می دانید؟
امسال سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل است . اقتصاد مقاومتی را در عمل و حداقل در بین خانواده خودمان تحقق بخشیده ام و در این راستا از هیچ کسی غیر خانواده کمکی نگرفته و اقدام و عمل کرده ام و نتیجه هم گرفته ام. و کار بسیار شگرفی است که آدم بتواند مخارج منزل را از چنین اموری در بیاوریم و اگر با کیفیت تر درست شود می شود هم درآمد هم در آن پیدا کرد و اگر در فضای بیشتری احداث شود به راحتی می شود آن را به صورت چند کشته در آورد.
*بُلفَت: نحوه مراقبت و کشت محصول در گلخانه را چگونه انجام می دهید؟
برای تمییزکاری داخل گلخانه با پوشش تمییز وارد می شویم چون انتقال حشرات و بیماری ها در بیرون زیادتر از داخل است و بعضی از حشرات که از بیرون وارد می شود مثل زنبور بیماری مینوز درست می کند و برای بوته های زیان بخش است. می توان کف گلخانه را با آب شست و مشکلی هم ندارد چون روی ایزبام یک لایه ضخیمی از پلاستیک قرار داده ایم.
در سطح جهانی مردم به سوی کشت های ارگانیک و طبیعی روی آورده اند که دست ساز بوده و جوابگو هستند که برای تقویت بوته ها تنها از کمپوست تولیدی خودم بهره می برم.
از بذور متفاوت خیار که یکی تونکا و دیگر رقمی خارجی است استفاده شده است و در حال نمونه گرفتن از بذور با این شرایط داخل گلخانه هستم که برای دوره ای دیگر مشکلی از این نظر نداشته باشم. گرما دوست و مزاج سرسیری دارند.
*بُلفَت: آیا همه می توانند گلخانه را اداره کنند؟
همه می توانند گلخانه داشته باشند اما نگهداری آن مدیریت خاصی را می خواهد تا محصول از کیفیت برخوردار باشد.
*بُلفَت: چه کسانی در مراقبت از گلخانه به تو کمک کرده اند؟
حمایت بزرگتر از طرف پدرم به لحاظ مالی و مادرم به لحاظ همکاری داخل گلخانه بود. زمانیکه خودم در منزل نبودم مادرم تمام کارها را انجام می داد و آموزش های لازم را در این زمینه به وی داده بودم. مادرم تنها تحصیلات مقطع ابتدایی دارد.
مراحل ساخت به ترتیب:















انتهای پیام/
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 430493
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *