۰

رایزنی خودروسازان با خارجی ها برای تامین قطعات خودرو/ عدم تأثیر رفع تحریم ها بر قیمت تمام شده خودرو

یک کارشناس خودرو ضمن تأکید بر این نکته که اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها قیمت تمام شده خودرو را کاهش نمی‌دهد خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده خودروها که متأثر از قیمت خرید قطعات است، به قیمت ارز بستگی دارد که تا زمانی که قیمت ارز پایین نیاید امکان پایین آمدن قیمت خودرو نیز وجود ندارد.
رایزنی خودروسازان با خارجی ها برای تامین قطعات خودرو/ عدم تأثیر رفع تحریم ها بر قیمت تمام شده خودرو
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، محمد جواد طلا، کارشناس خودرو در خصوص زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو در نخستین روزهای سال جاری اظهار داشت: قیمت خودرو در بازار را میزان تقاضا و عرضه مشخص می کند ولی درباره قیمت کارخانه با توجه به یک سری هزینه‌ها هر ساله برای خودروسازان اضافه می‌شود، افزایش اندکی قیمت تمام شده خودرو طبیعی است.
 
وی ضمن اشاره به ثابت ماندن نرخ مالیات خاطر نشان کرد: اگرچه میزان مالیات تغییری نداشته است اما هزینه های کارگری به میزان 14 درصد افزایش پیدا کرده است که همین میزان باعث افزایش یک تا دو درصدی قیمت خودروها می‌شود.
 
این کارشناس خودرو تصریح کرد: این افزایش قیمت در نهایت حدود 100 هزار تومان برای هر خودرو خواهد بود و انتظار نداریم بیش از این میزان افزایش قیمت برای خودرو ها شاهد باشیم.
 
طلا با توجه به افزایش اندک قیمت خودرو، گفت: انتظار این است که رکود موجود بر بازار خودرو افزایش پیدا نکند؛ هرچند رکود سال قبل در این بازار ناشی از داستان های دیگری که برای خودرو در کشور پیش آمد و کمپین هایی که علیه آنها به راه افتاد بود.
 
وی ضمن تأکید بر این نکته که اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها قیمت تمام شده خودرو را کاهش نمی‌دهد خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده خودروها که متأثر از قیمت خرید قطعات است، به قیمت ارز بستگی دارد که تا زمانی که قیمت ارز پایین نیاید امکان پایین آمدن قیمت خودرو نیز وجود ندارد.
 
این کارشناس خودرو افزود: تحریم ها تنها می تواند باعث شود که خرید خودروسازان از منابع دست اول یا کارخانه سازنده باشد، به عبارت دیگر خرید قطعات برای خودروسازان راحت تر بوده و شاید اندکی در کیفیت قطعات نیز تأثیرات مثبتی بر جای بگذارد.
 
طلا اذعان داشت: خودروهای داخلی روند افزایش کیفیت را به صورت معمول درپیش گرفته اند و تا حدی این افزایش کیفیت صورت می‌گیرد اما برای تأثیر رفع تحریم ها بر افزایش کیفیت خودرو لازم است تا اواسط سال بعد منتظر بمانیم تا قطعاتی که خریداری می شود در خودروها به کار برده شود.
وی همچنین گفت: برخی از خودروها همچنان از موجودی های قبلی خود در انبار ها در ساخت خودرو استفاده می کنند و هنوز خریدی در دوران رفع تحریم انجام نداده‌اند و قطعات دست اول به انبارها وارد نشده است اما در مجموع می توان گفت که کیفیت خودرو با توجه به قیمت های فعلی در بازار قابل قبول است.
این کارشناس خودرو در پایان تصریح کرد: برخی از خودروسازان گفتگو هایی با شرکت های خودروسازی خارجی برای تأمین قطعات خود انجام داده‌اند که برخی از آنها به مراحل نهایی خود نزدیک شده است.
انتهای پیام/ راه دانا
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 430938
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *