۰

مبارزه با قاچاق کالا اقدام عملی در راستای توسعه اقتصادمقاومتی

پدیده قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از آفت‌های بزرگ اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید که تیر آن به قلب تولید و اشتغال اصابت می‌کند.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از رهیاب نیوز: در خوزستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و برخورداری از جزایر متعدد بروز پدیده قاچاق در این استان مرزی کشور به امری بدیهی تبدیل کرده است.

استان خوزستان با مساحت ۶۴٬۰۵۷ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران در کرانه خلیج فارس و اروندکنار قرار دارد و مرکز استخراج نفت و گاز ایران به‌شمار می‌آید. پنجمین استان پرجمعیت کشور از جنوب به استان بوشهر و خلیج فارس و از غرب به کشور عراق محدود می‌شود.

چند روز پیش فرمانده مرزبانی خوزستان گفت که بر اساس آمار به دست آمده، بیشترین میزان قاچاق در استان مربوط به مواد خوراکی و آرایشی و بهداشتی است.
 
 
آمارهای متفاوتی از ورود لوازم آرایشی به صورت قاچاق به کشور موجود است. این در حالی است که سهم واردات رسمی به گرد آن هم نمی رسد. درباره اینکه مصرف این مواد قاچاق به چه میزان بر سلامت انسان اثرگذار و برای حفظ آن خطرناک است مطالب زیادی منتشر شده و خواهد شد و لذا مطلب پیش رو ضربه مهلک این قاچاق به اقتصاد مقاومتی، ملی و استانی با ادامه این روند است.

پدیده قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از آفت‌های بزرگ اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید که تیر آن به قلب تولید و اشتغال اصابت می‌کند. مبارزه با قاچاق نه‌ تنها در این دولت بلکه در دولت‌های قبل نیز انجام‌ و برنامه‌هایی برای آن تدوین می‌شد، اما آمار و ارقام تقریبی واردات و صادرات غیرقانونی نشان می‌دهد که مبارزه با پدیده قاچاق کالا و ارز در هیچ دولتی موفق نبوده است.

اما متاسفانه این آمار بسیار بالا و نسبت‌های تاسف‌برانگیز که البته اعداد و ارقام متفاوتی در این خصوص وجود دارد، باعث می‌شود تا اقتصاد مقاومتی به چالش کشیده شود و دیرتر تحقق یابد زیرا یکی از مسائلی که ما را بسیار در تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

نصب دستگاه حمل و نقل چمدان ( xRay ) به شدت مورد نیاز است
سرهنگ عبدالله نظرپور فرمانده مرزبانی خوزستان در این باره می گوید: در سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در زمینه کشف کالاهای قاچاق در استان صورت گرفت و بر اساس آمار به دست آمده، قاچاق مواد خوراکی آرایشی بهداشتی بیشترین آمار را در این میان به خود اختصاص داده اند.
 
 
فرمانده مرزبانی خوزستان می افزاید: در مرزهای چذابه و شلمچه نصب دستگاه حمل و نقل چمدان ( xRay ) به شدت مورد نیاز است البته در کنار پایانه های مرزی شلمچه و چذابه در بنادر استان نیز نیازمند نصب این دستگاه هستیم.

وی با اشاره به آثار اجتماعی و اقتصادی مثبت راه اندازی بنادر هندیجان و شادگان عنوان می کند: در این خصوص باید با مدیریتی صحیح به فعالیت های اقتصادی صورت گرفته سمت و سویی مناسب و بر اساس چارچوب های قانونی دهیم.

نظرپور اظهار می کند: پنج هزار شناور در آبهای استان خوزستان در حال تردد هستند که برای رصد و بررسی بهتر این شناور ها نیازمند تجهیزات جدید هستیم.

وی با اشاره به تعاملات بسیار خوب صورت گرفته با اداره کل گمرک استان خوزستان تاکید می کند: این تعاملات باعث شده تا کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان در سطح کشور دارای نمره قابل قبولی شود و به نسبت سایر استان ها در جایگاه مناسبی قرار بگیرد.

فرمانده مرزبانی خوزستان همچنین می گوید: بخش عمده ای از آمار قاچاق در استان مربوط به استان بوشهر و بندر دیلم است که متاسفانه به دلیل عدم نظارت صحیح در مرزهای این دو منطقه این نوع قاچاق در آمار خوزستان به ثبت می رسد.

برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق، باید اشتغال قانونی جایگزین کرد
در این باره استاندار خوزستان با بیان اینکه برای جلوگیری از برخی اشتغال های کاذب باید شغل های  جدید و قانونی ایجاد کرد می گوید: در مبارزه با کالای قاچاق بویژه در مناطق مرزی نباید طوری عمل کنیم که فقط از ورود کالای قاچاق جلوگیری شود و فکری به حال معیشت مردم این مناطق نکنیم.
 
 
مقتدایی همچنین اذعان می کند: از راه های دیگر مبارزه با کالای قاچاق تعامل با کشورهای همسایه است که از این طریق کشورهای همسایه با مرز مشترک می توانند کالاهای مورد نیاز خود را به صورت قانونی مبادله کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید نسخه ای واحد برای تمام استان های مرزی کشور پیچاند می افزاید: هر استانی با توجه به جغرافیا و ظرفیت های خود تفاوت هایی با استان دیگر دارد که نیاز به برنامه ریزی مجزا برای مراودات اقتصادی دارد تا میزان قاچاق کالا کاهش یابد.

افزایش توان اقتصادی مرزنشینان بسیار با اهمیت است
استاندار خوزستان همچنین در جلسه اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا استان با اشاره به ضرورت توجه به مناطق مرز نشین استان می گوید: مرزنشین ها باید پشتیبان نظام باشند و در همین راستا افزایش توان اقتصادی مرزنشینان بسیار با اهمیت است و نگاه ویژه مسئولان را می طلبد.
 
مقتدایی با بیان اینکه باید جنبه های اقتصاد مردمی در محل مبادلات مرزی مورد توجه قرار بگیرد، تاکید می کند: فرمانداران مرزی تابلوی بازارچه های دارای نام همچون بازار ته لنجی ها و همراه ملوان را جمع آوری کنند زیرا این کار برخلاف قانون است.

افزایش توان اقتصادی مرزنشینان یکی از راهکارهای اساسی مبارزه با قاچاق
معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان یکی از راهکارهای اساسی مبارزه با قاچاق افزایش توان اقتصادی مرزنشینان میداند و می گوید: کمترین آمار قاچاق در استان خوزستان، مربوط به مرزها و پایانه های ساحلی است. به صورت کلی نیز آمار هر نوع قاچاق در استان خوزستان به نسبت سایر مناطق کشور قابل قبول است. 
 
 
قدرت الله دهقان می افزاید: تاکنون کمیته مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در سطح کشور بسیار موفق و تاثیرگزار عمل کرده است.

وی تصریح می کند: یکی از راهکارهای اساسی مبارزه با قاچاق، افزایش توان اقتصادی مرز نشینان است. فرمانداران شهرستان های مرزی باید بین فعالیت در راستای عدم قاچاق و بالابردن پویایی اقتصادی در مناطق تحت حوزه خود، نسبتی مناسب برقرار کنند.

دهقان همچنین خاطرنشان می کند: برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است تا در کنار گلوگاه های مرزی استان شعبه های تعزیرات مستقر شود.

به گزارش رهیاب، «اقتصاد مقاومتی» در چند سال گذشته به عنوان شاه‌بیت کلام رهبری در اکثر دیدارهای ایشان با مسئولان نظام و اقشار مختلف مردم مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان راهکار نجات اقتصاد کشور از سوی ایشان تبیین شده است. این مهم در بیانات معظم له به قدری اهمیت داشته است که امسال نیز به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری شده است.
 

از این رو به این دلیل که رشد پدیده قاچاق باعث می‌شود تا فرصت‌های شغلی جدید در کشور به ‌وجود نیاید حتی تهدیدی برای شغل‌های موجود در کشور است. همچنین موجب می شود که تولید در کشور پا نگیرد زیرا کالای قاچاق با نپرداختن حقوق دولتی بسیار ارزان‌تر از کالای تولید داخل تمام می‌شود و همین امر می‌تواند چالشی بزرگ برای تولید کشور که همین حالا هم دردهای بسیاری دارد، محسوب شود.

لذا از هر دریچه‌ای چه اقتصادی و چه فرهنگی و سیاسی و امنیتی به موضوع قاچاق و ادامه روند آن در کشور نگاه شود، این امر در تعارض با اقتصاد مقاومتی خواهد بود در نتیجه در این زمینه نیاز به اقدام و عمل هرچه بیشتر از سوی مسئولین است.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 431075
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *