۰

وجه التزام‌هایی که بوی ربا می‌دهند!

متأسفانه برخی بانک‌ها به ازای هر هفته و یا ماه و سالی که در ادای دیرکرد قرض، سود دیرکرد می‌گیرند درحالی‌که در اسلام گرفتن پول برای تأخیر در ادای دین حرام است زیرا نوعی ربا است.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از سایت قم فردا، دریافت سود دیرکرد، این روزها بار دیگر با اعتراض مراجع عظام تقلید خبرساز شده است، سودهایی که نه رقم دقیق آن مشخص است و نه روش محاسبه آن،
این سودها که علاوه بر سود اصلی وام از مردم دریافت می‌شود از بانکی به بانک دیگر و از موسسه‌ای به موسسه‌ای دیگر فرق می‌کند اما به هر حال نه مردم از دادن این پول‌ها که در طی تقریباً یک دهه اخیر در بانک‌های کشور عادی شده است، راضی هستند و نه اسلام و بانکداری اسلامی این اجازه را داده است.
این در حالی است که بانک‌ها همواره مدعی رعایت موازین شرعی بوده و در این بین مدعی هستند که سودهایی که در خصوص تسهیلات از مردم می‌گیرند با رعایت موازین و در قالب عقود اسلامی است.
با این حال انتقادهای و شکایت‌های مردم از اخذ دیرکرد توسط بانک‌ها تا حدی بالا رفته است که بار دیگر مراجع عظام تقلید نسبت به اخذ دیرکرد اعتراض کرده و دریافت آن را حرام اعلام کردند.
آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی دوشنبه این هفته در دیدار مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر، اخذ دیرکرد را حرام دانست و گفت: متأسفانه برخی بانک‌ها به ازای هر هفته و یا ماه و سالی که در ادای قرض تأخیر می‌شود دیرکرد می‌گیرند درحالی‌که در اسلام گرفتن پول برای تأخیر در ادای دین حرام است زیرا نوعی ربا است و ربا حرام و گناه بسیار بزرگی است.
آیت‌الله مکارم شیرازی نیز اخذ دیرکرد را حرام عنوان می‌کند و می‌گوید: جریمه دیرکرد حرام است و جای اشکال دارد که امیدواریم بانک‌ها هر چه زودتر در آن تجدیدنظر کنند.
البته این اتفاق تازه‌ای نیست به طوری که در طی سال‌های اخیر و حتی در سفر خردادماه 93، ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی به قم نیز مراجع تقلید بر حرام بودن دریافت دیرکرد تأکید کردند اما این بار اعتراض مراجع عظام تقلید در کنار نارضایتی گسترده مردم به حدی زیاد بود که هفته گذشته علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از ورود مجلس به این موضوع خبر داد و گفت: کمیته‌ای در مجلس مأمور شده که وضعیت سیستم بانکی را مجدداً بررسی کند و در این رابطه فعالیت‌هایی انجام داده است، طرحی در ارتباط با بررسی مجدد سیستم بانکی در مجلس آماده‌شده که در رابطه با مشکل ربوی بودن مطرح است تا بتواند این مشکل را حل کند.
با وجود ورود مجلس نیز به نظر نمی‌آید بانک‌ها دست از دریافت دیرکردهای بانکی بردارند به طوری که تجربه چندساله ثابت کرده بانک‌ها همواره در برابر تصمیم‌هایی که سود آن‌ها را نشانه رفته مقاومت کرده و درنهایت نظر خود را عملی کرده‌اند.
از سوی دیگر بانک مرکزی به عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده نیز زیاد علاقه‌ای به ورود به این موضوع ندارد و در طی سال‌های اخیر تنها یک‌بار ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی آن هم بعد از دیدار با مراجع تقلید و فشارهای رسانه‌ای مبنی بر حرام بودن اخذ دیرکرد به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: جریمه دیرکرد حرام است اما ما بر مبنای دستورالعمل شورای نگهبان، وجه التزام را اجرا می‌کنیم که مقررات خاص خود را دارد و بحث شرعی آن از طریق مکانیزم وجه التزام تا حدود زیادی حل‌شده است.
به هر حال انتظار می‌رود در کشورمان بانک‌ها به سمت اسلامی شدن واقعی پیش بروند نه این‌که فقط در شعار دادن و در حرف، نام اسلامی بودن را ببرند و در عمل مطابق میل و منافع خود عمل کنند؟
انتهای خبر/
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 431167
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *