۰

پرتاب موشک و ارتباط آن با برجام و تحریم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: ما برای افزایش امنیت خود به انواع سامانه‌ها ازجمله موشک نیاز داریم، در حالی که در همه حوزه‌ها حتی سامانه‌های پدافندی، ما را تحریم کردند و دائم در این مسیر مانع‌تراشی می‌کنند.
به گزارش سرویس وبلاگستان تفتان ما، به نقل از سلام کمیجان، وبلاگ برای اندیشه نوشت: کمتر از 2 ماه قبل بود که خبر تجاوز تفنگداران دریایی آمریکایی به حریم آب‌های سرزمینی کشور و دستگیری فوری آنها توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران، در منطقه و جهان پیچید.
 
پس از این اقدام جدی و قاطع سپاه که بعدها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تقدیر و تشکر واقع شد، سردار فدوی، فرمانده‌ی نیروی دریایی سپاه، نشان فتح را از فرماندهی معظم کل قوا دریافت نمود.
 
همچنین امام خامنه‌ای در سی‌ام دی ماه ضمن تقدیر از سپاه پاسداران فرمودند: «کسانی که مسئولین سیاست هستند، در همه‌ی عرصه‌های جهانی همین‌جور عمل کنند؛ مراقب تجاوز دشمن باشند و ببینند کجا تجاوز می‌کند، کجا دارد از خطوط تجاوز می‌کند، و با قدرت جلویش را بگیرند.»
 
این اقدام که به فاصله‌ی کوتاهی قبل از روز اجرایی‌شدن برجام صورت گرفت، هیچ‌گونه عکس‌العملی را از سوی مقامات ارشد دولت و وزارت امور خارجه در پی نداشت و آنها با سکوت معنادار خود، برگی جدید در پرونده‌ی سیاست خارجی دولت یازدهم افزودند.
 
اینک و به فاصله‌ی کمتر از 2 ماه از آن روز تاریخی، موشک‌های جدید بالستیک نیروی هوافضای سپاه مورد آزمایش قرار گرفتند که خوشبختانه این آزمایش، با موفقیت همراه بوده است.
 
سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در این‌باره گفت: «ما برای افزایش امنیت خود به انواع سامانه‌ها ازجمله موشک نیاز داریم، در حالی که در همه حوزه‌ها حتی سامانه‌های پدافندی، ما را تحریم کردند و دائم در این مسیر مانع‌تراشی می‌کنند..»
 

 
 
این اقدام بلافاصله با واکنش آمریکایی‌ها و رسانه‌های جهان روبه‌رو شد. باراک اوباما طی بیانیه‌ای از تمدید وضعیت اضطراری ایران به مدت یک سال خبر داد. کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به شلیک آزمایشی موشک‌های ایران واکنش نشان داد. در متن این بیانیه که به قلم «اِد رویس» رئیس این کمیته نوشته شده،: «ایران، اوباما را که قول داده با رفتارهای خطرناک و غیرقانونی این کشور مقابله کند، مسخره می‌کند.»
 
امروز دومین روز متوالی بود که رژیم ایران با نقض تحریم‌های سازمان ملل، موشک بالستیک شلیک کرد... این موشک‌های آخری‌ آن‌گونه که گزارش شده، برای حمله به متحد ما اسرائیل طراحی شده و جمله «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود» بر روی آن حک شده بود.
 
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، که پس از آزمایش موشکی ایران مقابل دوربین‌ها آمد، در خصوص نحوه مقابله آمریکا با برنامه موشکی ایران گفت: «ما با کمک متحدان خود در منطقه، تلاش خود برای کند کردن برنامه موشکی ایران را دوچندان می‌کنیم؛ ما می‌توانیم کارهای بیشتری هم انجام دهیم؛ مثلا اعمال تحریم‌های موجود.»
 
این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که حسن روحانی در نشست خبری چند روز قبل، با بیان اینکه ممکن است برخی تحریم‌ها که مربوط به مسئله هسته‌ای نبوده، رفع نشده باشد، گفت: «البته مردم می‌خواهند همه تحریم‌ها برداشته شود. این اشکالی ندارد. ما به تیم مذاکره کننده اجازه می‌دهیم باز هم مذاکره کنند و در آن مذاکرات هم حتما به نتیجه خواهیم رسید. در کل ما درست عمل می‌کنیم و اشکالات جزیی باید رفع شود.»
 
دولت یازدهم که چشم خود را بر روی ظرفیت تولید داخل بسته است، پس از اجرایی‌شدن برجام، با عقد قراردادهای نجومی، اقدام به خرید 118 هواپیمای فرانسوی نموده و لمس برجام را در گرو نشستن در هواپیما عنوان کرده است. حال آنکه دولت می‌توانست با تکیه بر ظرفیت داخل، مبلغ هزینه‌شده برای واردات هواپیماها را صرف توسعه‌ی صنعت هوایی کشور نماید و با الگوقراردادن نیروهای مسلح، با استفاده از نیروی انسانی داخل، این صنعت عقب‌افتاده و وارداتی را سر و سامان دهد.
 
ایران در حالی موفق به ساختن موشک‌های فوق پیشرفته شهاب، قیام، سجیل، عماد و قدر شد که رژیم تحریم‌ها بر کشور حاکم بود و امروز با رونمایی از یکایک آنها توانایی بالای نیروهای ایرانی را به نمایش گذاشت.
 
حال آنکه صنایعی نظیر خودروسازی، ماشین‌سازی، ادوات کشاورزی و... که به مراتب از مهندسی ساده‌تری نسبت به تجهیزات موشکی برخودارند، با چراغ سبز مسئولان، مورد بی‌مهری واقع می‌شوند و قراردادهای کلان واردات این کالاها یکی پس از دیگری با کشورهای اروپایی بسته می‌شود. بهتر است دولت یازدهم قبل از انجام هر گونه مذاکره با موضوعات غیر هسته‌ای، سهم برجام را از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مشخص کند و از اثرگذاری آن بر کاهش واردات کالاهای مصرفی و افزایش تولیدات داخلی سخن بگوید.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 431396
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *