۰

چرخ‌ دولت تدبیر این بار هم نچرخید؛ هندوانه‌های برداشت شده روی زمین ماند/ حمل و نقل مهمترین مولفه تاثیرگذار بر وضعیت فعلی محصولات کشاورزی

بسیاری از هندوانه‌های تولیدی که در استان سیستان و بلوچستان کشت شده‌اند بخاطر کمبود وسیله نقلیه روی زمین باقی مانده‌اند و این درحالی است که هرساله شاهد از بین رفتن حجم زیادی از محصولات کشاورزی در کشور هستیم.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از  رازق؛ هرساله شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزی در استان‌های مختلف سراسر کشور هستیم که به خاطر نبود بازار مناسب عرضه و عدم توانایی در صادرات مسئولین تصمیم به امحاء و یا واگذاری این محصولات به حال خودشان هستند.
سال گذشته شاهد امحاء مقادیر قابل توجه سیب زمینی در کشور بودیم که دقیقا در سال 93 نیز دولت مجبور به امحاء پیاز بخاطر ازدیاد تولید این محصول شده بود.
این در حالی است که کشور ما همواره با موضوع کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند اما انگار این موارد نمی‌توانند تلنگری برای مسئولین دولتی باشد که فکری به حال ساماندهی وضعیت تولید و عرضه محصولات کشاورزی داشته باشند و اینطور شاهد از بین رفتن این محصولات و زحمات فراوان کشاورزان در کشور نباشیم.
بهرام بامری، یکی از قدیمی ترین کشاورزان استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار «رازق» با اشاه به وضعیت تولیدات کشاورزی آنها علی الخصوص هندوانه که الان فصل برداشت آن در سیستان فرا رسیده، اظهار داشت: کشاورزان در این منطقه با وجود مشکلات فراوانی که وجود دارد زحمات بسیاری را برای تولید و کشت محصولات کشاورزی می‌کشند.
وی ادامه داد: با این وجود شاهد اتفاقات خوبی در زمینه کشاورزی این استان نیستیم در حالی که مردم خود به تنهایی برای تولید و عرضه این محصولات به بازار شهرستان‌های مجاور اقدامات فراوانی را انجام داده‌اند اما خب تنها زحمات مردم پاسخگوی این وضعیت نیست.
این کشاورز سیستانی با بیان اینکه وسیله حمل و نقل برای بارگیری محصولات و فرستادن آنها به شهرهای دیگر وجود ندارد افزود: وسیله حمل و نقل برای بارگیری محصولات ما وجود ندارد و یا اگر شخصی هم پیدا شود قیمت‌های بسیار بالایی را میگیرند که اصلا برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، در این میان تنها دلالان سود می‌برند که با ارتباطاتی که دارند محصولات ما را با قیمت‌های بسیار پایین خریدای می‌کنند و به شهر‌های دیگر می‌فرستند.
فروش هندوانه برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد
بامری با بیان اینکه هندوانه‌ای که کیلویی 1500 تا 2000 تومان در بازار مصرف به فرروش می‌رسد حداقل باید 700 تا 800 تومان از کشاوز خریداری شود تا برای او صرفه اقتصادی داشته باشد، عنوان کرد: در حال حاضر دلالان هندوانه‌ای ا که با زحمت بسیار کشت و برداشت شده را با کمترین قیمت یعنی چیزی حدود 200 تا 300 تومان می‌خرند که حتی پول کارگری کشت این محصول نیز در نمی‌آید.

وی افزود: علاوه بر این تا چندهفته دیگر خرما نیز آماده برداشت میشود که آن هم شرایطی بدتر از وضع فعلی را به دنبال خواهد داشت و همه سود آن را تنها دلال خواهد برد و کشاوزی نفعی در این میان نخواهد داشت.
این کشاورز سیستانی با توجه به اینکه ایرانشهر قطب کشاوزی استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود اما مشکلات پیش رو این شرایط را کمی دشوار کرده است، عنوان کرد: منطقه ایرانشهر روزانه چیزی حدود 400 کامیون خروجی محصول خواهد داشت اما واقعا برای بارگیری محصولات خودمان بخاطر نبود وسیله نقلیه‌ای مثل کامیون با مشکل مواجه هستیم از همین رو شرایط طوری شده که کشاورزان یک به یک دلسرد تر نسبت به قبل شده‌اند.
بامری با عنوان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه در عرضه و فروش محصولات کشاوزان اقدام عملی را انجام نداده‌اند بیان داشت: وزات جهاد کشاورزی در رابطه با بحث بهینه سازی کشت و آبیای قطره‌ای مزارع و امور دیگری از این قبیل کمک‌های فراوانی را به کشاورزان کرده‌اند اما در بحث فروش و عرضه محصولات ما به بازار اقدامی مثبتی را انجام نداده‌اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در شهر ما که به نوبه خودش قطب کشاوزی استان سیستان محسوب می‌شود حتی جعبه برای بسته‌بندی محصولات خود نداریم، برای مثال وقتی تا چند وقت دیگر خرما به بار بنشیند کارتن برای جمع آوری و بسته بندی محصولات خود نداریم یعنی حتی یک کارخانه کارتن سازی برای بسته بندی محصولات کشاورزی در استانی به این بزگی وجود ندارد.
حمل و نقل از جمله عوامل تاثیر گذار برای عدم تقاضای محصولات تولیدی
حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران نیز در در واکنش به وضعیت کشت هندوانه در شهرهای استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: چند منطقه گرمسیری در کشور زیر کشت هندوانه قرار دارند که در گذشته محصولات آن‌ها به کشورهای مجاور صادر می‌شد اما الان به دلیل برخی مشکلات راه این صادرات برای کشاورز مسدود شده است.
وی ادامه داد: هندوانه در مناطق گرمسیری مانند دلگان سیستان و بلوچستان  به پشتوانه صادرات کشت می شد ،  اما الان که صادرات به این کشورها بخاطر خودکفا شدن آن‌ها در این زمینه کم‌رنگ شده است هندوانه روی دست کشاورزان باد کرده است.
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران با تاکید بر اینکه  گرانی قیمت باربری و حمل و نقل از  عوامل مهم و تاثیرگذار در بحث ماندن هندوانه‌های دلگان روی زمین است بیان داشت: حدود 8 تا 9 میلیون تومان هزینه حمل و نقل هندوانه‌های استانی چون دلگان به چابهار است که چنین هزینه‌ای برای توزیع کننده صرفه اقتصادی ندارد و مجبور می‌شود تا با قیمت‌های بسیار بالایی در بازار مصرف عرضه کند که در اینصورت خریداری نیز نخواهد داشت.
مهاجران با اشاره به این نکته که  انتقال هندوانه  به چابهار با وجود اینکه هندوانه جیرفت هم در راه است افزود: باید کاشت و برداشت استان‌های مختلف از لحاظ زمانی سامان دهی شود چراکه با وجود وضعیت فعلی مکررا این کشاورز خواهد بود که آسیب می‌بیند.
 ریزش بی‌سابقه قیمت میوه های نوبرانه
وی در پایان با بیان اینکه قیمت میوه‌های نوبرانه امسال نسبت به سال‌های قبل روند کاهشی شدیدی را به خود گرفته است، خاطر نشان کرد: سال گذشته زردآلو نوبرانه قیمتی حدود 50 هزار تومان بود که امسال شاهد قیمت 20 هزار تومانی آن در بازار هستیم و یا گوجه درختی در چنین روزهایی از 30 هزار تومان به بالا فروخته می‌شد که امروز شاهد بودیم باقیمت 10 هزار تومان هم به فروش رسید.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 432292
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *