۰

بیم و امیدهای واحدهای صنعتی قم در سال 95/صنایع کوچک گره گشای مشکلات اشتغال استان

درحالی‌که انتظار می‌رفت طبق گفته دولتی‌ها در فضای حاکم بر پسابرجام شاهد شکوفایی اقتصادی و راه‌اندازی واحدهای از کارافتاده و یا جدید صنعتی باشیم اعلام می‌شود که در شهرک‌های صنعتی قم 239 واحد به دلایل گوناگونی تعطیل هستند.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از سایت قم فردا، آمارهای غیررسمی حکایت از آن دارد که حتی واحدهایی که تعطیل نشده‌اند هم با ظرفیت کامل خود کار نمی‌کنند و بسیاری از قسمت‌های مهم کارخانه‌ها به دلایل مختلفی از جمله نبود مواد اولیه و بدهی به بانک‌ها از کارافتاده‌اند و حتی برخی از آن‌ها تنها با 10 درصد ظرفیت کامل خود کار می‌کنند.
اظهارات صاحبان صنعت و مدیران واحدهای تعطیل‌شده از این قرار است که بیش‌ترین مشکلات شهرک‌های صنعتی را در حال حاضر سرمایه در گردش واحدهای صنعتی، تأمین مواد اولیه، مالیات‌ها و ارزش افزوده‌ها، بیمه‌ها، تسهیلات بانکی و تأمین نیروهای انسانی متخصص تشکیل می‌دهند.
این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که طیبی نژاد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در خصوص وضعیت شهرک‌های صنعتی قم نسبت به این وضعیت اعلام نارضایتی می‌کند و در این خصوص می‌گوید: وضعیت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی توسط این شرکت به صورت دوره‌ای و ماهیانه پایش می‌شود و چنانچه واحدی با مشکلی مواجه باشد درصدد رفع مشکلات آن برمی‌آیند اما رفع برخی از مشکلات واحدهای صنعتی ازجمله سرمایه در گردش، مالیات، بیمه و گمرک بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی نیست.
وی همچنین یکی از مشکلات واحدهای صنعتی را تهیه میزان بالای سود بانکی در قبال دریافت تسهیلات عنوان می‌کند و می‌گوید: برخی از واحدهای صنعتی پول و آورده خود را در تهیه تأسیسات، خرید تجهیزات، وسائل موردنیاز و ساخت ابنیه استفاده کرده‌اند و سرمایه‌ای برای خرید مواد اولیه و تجهیزات تولیدی خود ندارند و نیازمند دریافت تسهیلات بانکی هستند.
گزارش‌های میدانی خبرنگار قم فردا از سطح شهرک‌های صنعتی نیز نشان از آن دارد که تا پیش از برداشته شدن تحریم‌ها بیشتر تولیدکنندگان از نبود مواد اولیه و همچنین نبود دستگاه‌های موردنیاز گلایه داشتند البته برخی از تولیدکنندگان نیز با وجود کامل بودن واحد صنعتی خود از وضعیت مالیات‌ها انتقاد می‌کردند و برخی از آن‌ها بر این عقیده بودند که اداره مالیات استان قم در سال بیشتر از سود کارخانه از ما مالیات دریافت می‌کند.
در این شرایط ما شاهد هستیم که حداقل روی کاغذ تحریم‌ها برداشته‌شده است و دیگر دولت نمی‌تواند تحریم‌ها را بهانه کند و بگوید که به دلیل تحریم چرخ کارخانه‌ها نمی‌چرخد.
درعین‌حال یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم که تولید و صنعت کشور را در کنار تحریم‌ها و همچنین تعطیلی واحدهای صنعتی تحت تأثیر قرار داده و حتی در برخی موارد نیز رو به نابودی کشانده است قاچاق کالا است، متأسفانه بازار قاچاق کالا و وجود انبوه کالاهای خارجی یکی از موانع شکوفایی واحدهای تولیدی محسوب می‌شود که باید این مشکل موردتوجه قرار گیرد.
از طرفی تعطیلی این واحدهای صنعتی و در کنار آن عدم مبارزه با قاچاق کالا و عدم‌حمایت از تولیدات داخلی باعث شده است تا نرخ بیکاری در کشور و استان قم افزایش پیدا کند، طبق آمارهایی که چندی پیش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری در کل کشور منتشر کرد نرخ بیکاری در کشور بیش از 10 درصد است که البته این آمار در شهرهای بزرگ‌تر و مرزنشین کمی متفاوت‌تر خواهد بود.
درعین‌حال بسیاری از این حلقه بیکاران را جوانان تحصیل‌کرده تشکیل می‌دهند تا جایی که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خردادماه سال ۱۳۹۴ در حاشیه همایش بین‌المللی مهارت‌آموزی و اشتغال گفته بود که هم‌اکنون ۴۰ درصد از بیکاران کشور دانش‌آموخته دانشگاه هستند و با فارغ‌التحصیلی حدود چهار میلیون دانشجو از دانشگاه‌های کشور، تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در آینده افزایش می‌یابد.
بنابراین در شرایطی که سال 95 به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است امیدواریم شهرک‌های صنعتی و مسئولان ذی‌ربط که رابطهٔ مستقیمی با تولید دارند حمایت‌های لازم را انجام دهند تا چرخ بسیاری از کارخانه‌ها که با وجود ظرفیت‌های فراوان به اغماء رفته‌اند بچرخند و در اقتصاد کشور تأثیرگذار باشند و همچنین نیاز است که از واحدهای کوچک نیز حمایت شود چراکه آمارها نشان می‌دهد در استان قم ۹۰ درصد از صنایع را صنایع کوچک و ۴۰ تا ۵۰ درصد از اشتغال نیز به صنایع کوچک اختصاص داده می‌شود.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 432296
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *