۰

از راه آموزش زبان، فرهنگ غربی را جاری نکنیم

برخی می‌خواهند از هر وسیله‌ای حتی هویت و منافع ملی برای ایجاد دوقطبی‌ها استفاده کنند؛ باید نگاهی فراتر از این موضوعات داشت، آموزش زبان انگلیسی هیچ مشکلی ندارد بلکه مشکل در پرداختن انحصاری به این مسئله است.
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، سجاد ریحانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان قزوین “کیوسنا”در ارتباط با بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان و نقطه‌نظر ایشان در ارتباط با آموزش فراگیر زبان انگلیسی اظهار کرد: اینکه به یک زبان بیش از سایر زبان‌ها پرداخته شود و یا آن را تنها راه ارتباط یا یکی از مولفه‌های اصلی پیشرفت معرفی کنیم ضررآفرین است
وی ادامه داد: این موضوع می‌تواند در بلند مدت آسیب‌آفرین باشد چرا که در کتب آموزشی زبان علاوه بر یادگیری زبان دوم فرهنگ کشورهای غربی نیز به مرور و در بلندمدت به زبان‌آموزان آموخته می‌شود و می‌تواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
ریحانی تاکید کرد: نباید آموزش زبان به عنوان بستری برای جاری شدن و ورود یک فرهنگ غربی و وابستگی به آن صورت بگیرد و جان گرفتن فرهنگ مغایر با آموزه‌های فرهنگی ما یک ضرر واقعی تلقی می شود.
وی اضافه کرد: این تفکر که یک زبان بستر انحصاری علم باشد و از آن طریق بتواند فرهنگ خود را داخل کشور گسترش دهد و تبلیغ نماید، مورد دغدغه جریان انقلابی خواهد بود.
این کارشناس یادآور شد: عده‌ای نیز در طول تاریخ بوده‌اند که می‌خواهند چشم خود را به موضوعات ببندند، رییس محترم جمهور نیز گاهی در این دسته هستند، بیانات اخیر ایشان جای کار کارشناسی دارد و انتظار نمی‌رفت که ایشان اینطور ساده از کنار موضوعی عبور کنند.
ریحانی در پاسخ به این موضوع که “جوانان و نوجوانان گاهاً اوقات فراغت خود را به زبان‌آموزی اختصاص می‌دهند، آیا باید موضوع جدیدی برای پر کردن این زمان‌ها در نظر گرفته شود و یا اینکه نظام آموزشی باید تغییری در رویه آموزش زبان در نظر بگیرد؟” بیان کرد: باید دو موضوع را در این زمینه در نظر گرفت، کسی نمی‌گوید که آموزش زبان انگلیسی برچیده یا متوقف شود؛ عده‌ای نیایند در این باره فرافکنی کنند و در ادامه آن همان‌طور که به دنبال ایجاد دوقطبی‌گری در جامعه هستند این موضوع را حربه و اهرم فشار قرار دهند.
وی هشدار داد: برخی می‌خواهند از هر وسیله‌ای حتی هویت و منافع ملی برای ایجاد دوقطبی‌ها استفاده کنند، باید نگاهی فراتر از این موضوعات داشت، آموزش زبان انگلیسی هیچ مشکلی ندارد، مشکل در پردازش انحصاری به این مسئله است، باید مراقبت شود به جای آموزش زبان فرهنگ آموزی جان آن را نگیرد و مسئولین به این موضوع دقت داشته باشند و رسیدگی کنند.
ریحانی ادامه داد: این موضوع و فضا کاملا علمی است و نباید تصور شود که بحث ربطی به سیاست دارد.
ریحانی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به بخش دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ناکارآمدی و وامدار بودن نظام آموزش از فرهنگ غرب بیان کرد: دغدغه رهبر  معظم انقلاب برای امروز نیست، مدت‌هاست در مورد جنبش نرم‌افزاری و موضوعات این چنینی تاکید دارند و از موسسه‌های علمی و آموزشی خواستند اقدامات جدی برای پیشرفت در این زمینه‌ها صورت بگیرد.
وی مطرح کرد: مبانی بسیاری از علومی که امروز مورد تحصیل قرار می‌گیرد به ویژه علوم انسانی که  مبنای معرفتی دارند و پایه سایر علوم محسوب می‌شوند، مبانی غربی است و با فضای زندگی ایرانی – اسلامی ما همخوانی ندارند.
وی اضافه کرد: این علوم و باورها بعدها و در بلند مدت ذائقه افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این جنگ نرمی است در راستای تغییر مبانی اندیشه‌ای که به راحتی از علوم انسانی غربی و حتی علوم مهندسی غربی می‌تواند نشات بگیرد.
این کارشناس تبیین کرد: سبک مهندسی‌های ساختمانی ما، سبک مهندسی و مدیریت شهری ما، همه و همه برگرفته از سیستم آموزش غربی است که به دنبال خود مبانی جدیدی را به همراه دارد.
ریحانی یادآور شد: زمانی که ما از درون دارای تمدن و آموزه‌های قوی هستیم کمک گرفتن از آموزه‌های دیگر اشتباه به نظر می‌رسد، تمدن ما در برابر بسیاری دیگر از کشورهای نوظهور که می‌خواهند با هر موضوعی دستاورد جدیدی برای پیشینه نداشته‌شان بسازند بسیار غنی است که همراه شدنش با اسلام بر غنا و محتوای آن افزوده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم کشوری درخور فرهنگ ایرانی اسلامی خود داشته باشیم، آن را باید تربیت‌شدگان همین جامعه بسارند، بدیهی است به نظام آموزشی‌ای نیاز خواهیم داشت که درخور همین فرهنگ باشد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 432585
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *