۰

تهیه شناسنامه ژنتیکی راه حل جلوگیری از واردات میگو/اکوادور بخشی از هزینه 6300 میگوی معدوم شده را پرداخت می‌کند

قائدنیا رییس پژوهشکده میگو کشور با اشاره به اینکه کشور اکوادور در خصوص محموله ای میگو بیمار قبول پرداخت خسارت کرد،گفت: با تهیه شناسنامه ژنتیکی میتوانیم از واردات در این صنعت جلوگیری کنیم.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، بابک قائدنیا رییس پژوهشکده میگو کشور در گفتگو باخبرنگار سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی به بررسی وضعیت صنعت میگو پرورشی طی سال های اخیر پرداخت واظهار داشت:
پژوهشکده میگو قدیمی ترین پژوهشکده در جنوب کشور است و سابقه تاسیس آن به قبل از انقلاب برمیگردد در آن زمان باتوجه به سیاست‌های موجود اهداف متفاوتی در جهت توسعه صنعت ماهیگری با آنچه که امروز هست وجود داشته که طی سال های اخیر مرکز تحقیقات خلیج فارس به پژوهشکده میگو کشور تغییر نام پیدا کرد و در حال حاضر فعالیت تحقیقاتی که در چند سال گذشته پژوهشکده انجام می‌دهد  به دو بخش دریا که در زمینه صید و صیادی است و دیگری آبزی پروری نیز تقسیم شده است.
سال 84 سرآغاز شیوع بیماری لکه سفید میگو بود
قائدنیا افزود: باتوجه به روندی که بیماری لکه سفید در سال 1990 در کشورهای مختلف داشت، پژوهشکده احتمال این را می داد که بروز این بیماری از طریق منابع مختلف مواد غذایی، لارو و مولد وارد بخش شده و صنعت میگو را به خطر بیاندازد. ما از سال 1383 رایزنی های زیادی در زمینه ورود گونه های مقاوم به این بیماری به کشور را آغاز کردیم از اینرواقدامات کارشناسی انجام شد و البته اختلاف نظرهایی نیز وجود داشت که در نهایت میگوی سفید غربی (وانامی) وارد صنعت شد.در سال 84 بیماری لکه سفید در برخی مزارع پرورشی میگو شیوع پیدا کرد. درآن سال پژوهشکده در چندین استخر پرورش میگو فعالیت خود را آغاز کرد و تقریبا طی 90 روز توانستیم به اندازه 18 گرم برسیم استقبال خوبی از این طرح  شد بطوریکه سال بعد این طرح به عنوان گونه جایگزین معرفی شد و در حال حاضر مرکز تحقیقات میگو توانایی تولید گونه های عاری از ویروس که به لحاظ ژنتیکی بازارپسندی خوبی را داشته باشد، را دارا است.
رییس پژوهشکده میگو کشور، با اشاره به اینکه درسال 84 بروز بیماری لکه سفید زنگ خطری برای دستگاههای مرتبط با این صنعت محسوب می‌شد از این رو تدوین سند راهبردی میگو به موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور سپرده شد که با همکاری پژوهشکده میگو کشور این سند در سال 86 به تصویب رسید.
 
سال 90استارت تولید انبوه مولدین عاری از بیماری خاصspf زده شد
قائدنیا گفت: نخستین فاز طرح "تولید انبوه میگوی عاری از بیماری خاص(spf)"، یعنی  تولید مولدینی که عاری از بیماریهای اخطار کردنی باشد به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد دادیم که در اسفند ماه 90 این طرح منعقد شد و به مدت 3 سال مراحل راه اندازی مرکز تحقیقات میگوی عاری از بیماری طول کشید و این درحالی است که هم اکنون ما جزء چهار کشور دنیا هستیم که این مرکز را راه اندازی و مقدمات اجرای این طرح کلان فراهم شد.
اقدامات صورت گرفته در راستای طرح کلانspf
وی در این خصوص اظهار داشت: در این راستا علاوه براینکه 2 هزار تخم مولد spf تولید شده را در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم همچنین به 50 نفر از فعالین صنعت میگو جهت کسب و انتقال دانش فنی برای تولید میگوی عاری از بیماری خاص آموزش داده شد.
همچنین در این طرح تعیین ضریب هم خوانی توسط مشاور و کارشناسان خارجی و داخلی صورت گرفت.
تدوین سند طرح کلان به گزینی و اصلاح نژاد میگو
رییس پژوهشکده میگو کشور افزود: بر اساس یافته های ژنتیکی مربوط به گله های موجود در ایران و تنوع ژنتیکی آنها، وارد فاز طرح اصلاح نژاد میگو برای پرورش میگو درمقاوم شدن این آبزی در مقابل بیماری‌ها با مشارکت بخش خصوصی شده و امید است که هفته آینده این طرح را عملیاتی کنیم.
وی در خصوص اینکه آیا گله های موجود میگو به عنوان منبع ژنتیکی جهت فعالیت های بهگزینی کافی است یا اینکه، نیازمند واردات از خارج هستیم؛‌ گفت:‌ بر اساس آزمایشات لازم در این زمینه ما معمولا برای بحث بهنژادی دو مورد از گله های داخلی که بیشترین فاصله ژنتیکی را با هم دارند انتخاب می کنیم که تنوع لازم را تامین نمایند و طبق برنامه ای که داریم دو یا سه مورد از گله های خارجی از هاوایی یا اکوادور که آنها هم به لحاظ ژنتیکی تنوع مطلوب را داشته باشند انتخاب می کنیم، بعد از کراس های مختلف گله های اولیه که وارد می شوند به عنوان گله مادر نگهداری می شوند ولی تلاقی های حاصل از آنها وارد مزارع کشت و پرورش می شود. بنابراین ما برای حفظ تنوع ژنتیکی و غنی سازی خزانه ژنی خود بی نیاز از واردات نیستیم.
پژوهشکده باید این فناوری را بومی می کرد و می بایست یک ساختار سخت افزاری ایجاد می کرد و در بستر آن برنامه نرم افزاری طراحی می کرد که در نهایت از درون آن بتواند میگوی عاری از ویروس تولید کند این کارانجام شده و بومی شده است. ولی این امر به معنای این نیست که به واردات نیاز نداریم این گونه (وانامی) به دلیل بازارپسندی بیشتر بسیار مورد توجه است ولی بومی ما نیست.با این وجود اگر ما گله های خودمان را از نظر ژنتیکی مدیریت کنیم و یک شناسنامه یا شجره نامه مشخص ژنتیکی از آنها داشته باشیم آنوقت می توانیم به گله های اصلاح شده برسیم که این منجر به واردات حداقلی گله های خارجی می شود که فقط برای حفظ تنوع در خزانه ژنتیکی به کار می روند.
قائدنیا با بیان اینکه توانایی ایجاد شناسنامه برای گونه‌های بومی وجود دارد، اظهار داشت: ما در قسمت های spf  هم یکی از اقداماتی که باید انجام میدادیم بررسی غرامت ژنتیکی گله های موجود است.
وی با اشاره به معدوم‌سازی 6300 قطعه میگوی اکوادوری گفت: سازمان دامپزشکی براساس مجوز، مدارک و مستنداتی که از مبدا می گیرد مجوز ورود گله‌ها را می دهد همچنین بدلیل خطا در پایش ژنتیک مولکولی این بیماری و نهفته بودن بیماری لکه سفید، طبیعی است که این اتفاق گاهی رخ دهد. البته در مورد محموله ای که از اکوادور وارد شد تا آنجایی که من اطلاع دارم طرف اکوادوری پس از حضور در بوشهر و بررسی موضوع، قبول کرد بخشی از خسارت را بپردازد.
جبران بخشی از خسارت معدوم سازی 6هزار و 300 قطعه میگو در بوشهر توسط طرف اکوادوری
در رابطه با پرداخت غرامت از طرف اکوادور به دلیل معدوم سازی 6300 قطعه میگو در بوشهر به سراغ بحری مدیرعامل شرکت پلیمر (وارد کننده میگو از اکوادور) استان بوشهر رفتیم که  وی در این خصوص تایید کرد بخشی از خسارت را طرف اکوادوری قبول و جبران کرده است و ما از محل پرداخت غرامت از طرف اکوادوری اقدام به واردات میگو از هاوایی کرده ایم که البته در پی پرداخت کامل این خسارت از سوی طرف اکوادوری هستیم.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 432645
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *