۰

نگرانیم تاریخ صد سال گذشته نفت تکرار شود

توفیقی گفت: از تکرار تاریخ نفت ایران نگرانیم و نباید با ورود شرکت‌های خارجی از صنعت و تکنولوژی غافل شویم.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از آناج، جعفر توفیقی دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع نفت و گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همایش تخصصی توسعه و تجاری سازی فناوری های نفت و گاز استان با اشاره به سابقه شهر تبریز و وجود زیر ساخت های لازم در آذربایجان‌شرقی گفت: با وجود این پتانسل ها در این استان می توان تحولات خوب و سرعت پیشرفت قابل قبولی را مشاهده کرد.
وی مهمترین دلیل عقی ماندگی را غفلت دانست و افزود: به واسطه تجربیات گذشته کشورمان در مسیر این آگاهی قرار گرفته  و تصمیماتی برای خروج از تک محصولی گرفته شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال خاطر نشان کرد: زمانی که دلار را با بشکه ای 100 دلار می فروختیم همان نفت را در قالب دیگر محصولات با قیمت 1000 دلار خریداری می کردیم.
وی به اهمیت بخش خصوصی در پبیشبرد برنامه ها اشاره کرد و بیان داشت: بعد از آنکه متوجه شدیم اقتصاد دولتی کار نکرد آگاه گشتیم که باید بخش خصوصی را وارد میدان کنیم.
توفیقی بی دردی را مشکل کشور دانست و گفت: نمی توانیم درد را در کشورمان پیدا کنیم و الان متوجه شدیم که نفت بدون فناوری داریم.
وی در همین راستا ادامه داد: امروزه مهم نیست که نفت در کدام کشور وجود دارد بلکه کشوری پیروز میدان است که صنعت و فناوری دارد و این فناوری تا تجاری نشود نمی توان کاری کرد و تجاری سازی نیز بدون حضور بخش خصوصی اماکن پذیر نیست.
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال، تنها دغدغه این ستاد را تعامل با بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: امیدمان به بخش خصوصی است و در طول دو سال گذشته نیز اقدامات مهمی در این بخش انجام یافته است.
وی تصریح کرد: باید بیش ار پیش از بخش های خصوصی حمایت شود تا بازار مصرف در سطح ملی و بین المللی باز و محصولاتشان در بازارهای جهانی عرضه گردد.
توفیقی از حضور شرکت های خارجی ابراز نگرانی کرد و افزود: نگران هستیم که تاریخ صد سال گذشته تکرار و حضور شرکت های خارجی باعث غفلت در بخش های توانمند سازی و تکنولوژی شود.
وی از تجربه اول این نظام در خوزستان خبر داد و افزود: مراحل پیاده سازی این نظام در خوزستان تشکیل یافته است که آذربایجان شرقی نیز می تواند در این امر پیش گام شود.
توفیقی در همین راستا ادامه داد: نبود بازار یکی از موانع توسعه می باشد که در استان خوزستان برای اتصال شرکت های داخلی به بازار نفت جهانی اقداماتی صورت گرفته است.
وی در پایان با بیان اینکه بخش بزرگی از اقتصاد مقاومتی بر دوش بخش خصوصی است گفت: دولت آمادگی فراهم کردن میدان برای فعالیت بخش خصوصی را دارد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 432647
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *