۰

دلایل آسیب به مفصل زانو/ هشدار در مورد کمبود ویتامین D و وزن زیاد

رئیس انجمن جراحان زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی،‌ با اشاره به انواع آسیب‌ به مفصل زانو،‌ گفت: کار و وزن زیاد همچنین کمبود ویتامین D سبب آسیب به مفصل زانو شده، لذا جهت پیشگیری از این مشکلات باید به موقع اقدام کرد.
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، محمد رازی در نشست خبری که به منظور برگزاری چهارمین کنگره بین‌المللی جراحی زانو،‌ آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی برگزار شد، اظهار داشت: این کنگره هفته آینده و از روز سه‌شنبه تا جمعه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.
وی افزود:‌ پیش از این کنگره‌های مشابه در جزیره کیش برگزار شده ولی به دلیل مشکلات مربوط به ویزا،‌ مسافرت اتباع خارجی برای این کنگره امسال تصمیم گرفتیم، کنگره را در استان تهران برگزار کنیم.
رئیس انجمن جراحان زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی، با اشاره به اینکه بسیاری از صاحب‌نظران در حوزه جراحی‌های زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی علاقه‌مند به شرکت در این کنگره هستند، گفت:‌ ولی به دلیل قانونی که کشور آمریکا تصویب کرد و بر اساس این اقدام ضدانسانی و نژادپرستانه افرادی که تا کنون نیاز به ویزا برای ورود به آمریکا نداشتند اگر به ایران سفر کنند بعد از آن باید برای ورود به آمریکا ویزا اخذ کنند.
رازی اضافه کرد:‌شاید این موضوع برای یک تاجر چندان اثری نداشت باشد ولی برای یک استاد دانشگاه و یا یک مقام علمی خیلی شایسته نیست لذا بسیاری از سخنرانان کلیدی علیرغم تمایل برای شرکت در کنگره از سفر خود به ایران امنتاع کردند.
وی از مسئولین خواست تا مصرانه پیگیر این مسئله باشند تا به لحاظ علمی و پزشکی آسیب به کشورمان وارد نشود.
رئیس انجمن جراحان زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی با اشاره به اینکه با وجود مشکلات پیش آمده ولی برای هفته آینده سخنرانانی از آمریکا، اروپا، کشورهای همسایه حضور خواهند داشت،‌ گفت:‌ جدیدترین یافته‌های در حوزه جراحی‌های زانو،‌ آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.
رازی بیان داشت:‌ جراحی‌های زانو آسیب‌های ورزشی هر چند در ایران آمار دقیق از آنها در دست نیست ولی تعداد زیادی را به خود اختصاص داده و تکنیک‌هایی در این زمینه از 10 تا 15 سال پیش در ایران جهت درمان انجام شده است. ولی بسیاری از کشورهای دنیا اکنون به این تکنیک‌ها دست یافته است.
وی گفت:‌متأسفانه به دلایل همچون عدم اهمیت به چاپ مقاله‌های بین‌المللی، تکنیک‌های ایران در حوزه بین‌المللی چندان بازتابی نداشته که امیدواریم این مسئله مد نظر قرار گیرد.
رئیس انجمن جراحان زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی ادامه داد: در حوزه پزشکی و ورزشی جراحی زانو و شانه بیشترشایع بوده و خوشبختانه امروزه نیازی به اعزام بیمار به خارج از کشور جهت مداوا نداریم. البته برخی از افراد به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی و بر اساس خواسته شخصی ترجیح می‌دهند این جراحی‌ها را در خارج از کشور انجام دهند که اغلب هم این اعمال جراحی به اندازه جراحی‌های داخل کشور بهره‌مندی مناسب ندارد.
وی در رابطه با مشکلات زانو عنوان کرد: مشکلات زانو به دو دلیل آسیب‌های حاد مفصل زانو و آسیب غیر حاد مفصل زانو ایجاد می‌شود که نوع حاد عمدتاً به دلیل مسائل ترافیکی،‌ورزشی در مشاغل ایجاد شده و آسیب غیر حاد زانو به تدریج و به دلایلی همچون کمبود ویتامین D و یا کجی و دمفورمیتی پا ایجاد می‌شود.
رازی تصریح کرد: وزن زیاد، کار زیاد و کجی مفصل سبب آسیب به زانو شده و این موضوع می‌تواند تعویض زودرس زانو را به همراه داشته باشد. البته اصولاً تعویض مفصل زانو از 70 سالگی به بعد انجام می‌گیرد ولی در ایران این سن تا 45 سال نیز رسیده که به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی و وزن زیاد حاصل شده است. 
رئیس انجمن جراحان زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی  با بیان اینکه جامعه ارتوپدی به دلیل عوارض ناشی از تصادفات نیز باید در مورد امنیت جاده‌ها صاحب نظر باشند،‌گفت:‌90 درصد سوانح رانندگی منجر به مشکلات ارتوپدی شده و این موضوع باید مد نظر مسئولان قرار گیرد چرا که هزینه‌های بهداشتی و درمانی را کاسته و ورودی اورژانس را کمتر می‌کند.
رازی تصریح کرد: وزارت بهداشت می‌گوید باید از حق و حقوق ارتوپدها زد تا بتوان پروتز خرید در حالی که باید با رعایت اصول ایمنی و رانندگی از بروز سوانح کاست تا مشکلات در زمینه ارتوپدی اندک شود.
وی در رابطه با آسیب‌های ورزشی گفت: آسیب مچ پا و آسیب زانو از شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی بوده که درمان آن بسیاری از مواقع با یک جراحی ساده صورت می‌گیرد. در این زمینه نیز کشور ما موفقیت‌های زیادی را به دست آورده است.
انتهای پیام/ فارس
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب: 432662
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *