۰

پزشک خانواده به موازات تخصص باید گسترش یابد/ در ارائه سبک زندگی سالم مشکل داریم

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: به موازات ایجاد صدها رشته‌ها تخصصی و فوق‌تخصصی باید تلاش کنیم پزشک خانواده و طب عمومی گسترش یابد چرا که چالش‌های امروز مرهون این بی‌توجهی است.
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، باقر لاریجانی در همایش پزشکان عمومی گفت: طب عمومی مرکز پزشکی است علی‌رغم اینکه سال‌های گذشته متخصص و فوق‌تخصص زیادی داشته‌ایم و به نوعی نیاز بوده در حدود 100 رشته شده که باید تلاش کنیم مرکز آن طب عمومی باشد تا دچار آسیب نشود.
وی ادامه داد: پزشک خانواده براساس اسناد بالادستی قانون برنامه توسعه و سیاست‌های ابلاغی محور نظام سلامت است و باید خدمات جامع همگانی سلامت را با محوریت نظام ارجاع سازماندهی کنیم.
لاریجانی گفت: در 80 کشور دنیا پزشک خانواده داریم که اگر نتوانیم به موازات تخصص و تکنولوژی این برنامه را گسترش دهیم. چالش‌های پیش روی امروز مرهون توجه نکردن به آن است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: برای جلوگیری از افزایش هزینه و خدمات القایی پزشک خانواده لازم است تا بیمار از سردرگمی رها شود. این در حالی است که پزشک خانواده در بسیاری دز کشورها به عنوان دروازه‌بان نظام سلامت مورد قبول است.
وی ادامه داد: آموزش و پزشک خانواده با هم عجین شده است مراقبت‌های فراگیر، ورود به زمینه خانوادگی بیماری، مسئولیت حرفه‌ای و توجه به ابعاد بیماری اهمیت دارد.
لاریجانی در بیان ویژگی‌های پزشک خانواده گفت: پزشک خانواده خدمت فراگیر،‌تداوم خدمت،‌خط اول بودن در خدمات، هماهنگ بودن،‌تمرکز بر خانواده،‌جامعه‌نگری و توجه به الزامات را باید داشته باشد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: متاسفانه یکی از آفت‌ها در جامعه پزشکی این است که پزشکان با توجه به الزامات نظام سلامت اقدام نمی‌کنند و اطلاعاتشان مناسب نیست.
وی بر توانمندسازی پزشک عمومی برای ارجاع  درست به متخصص تاکید کرد و گفت: پزشکان ما در ارائه سبک زندگی سالم مشکل دارند در جامعه 40 درصد افراد تحرک ندارند،4 برابر استاندارد نمک می‌خوریم و بدترین تغذیه را در منطقه داریم باید در این زمینه‌ها فکری کرد.
لاریجانی گفت: دوره‌های آموزش ضمن خدمت و MPH برای پزشک خانواده باید توسعه یابد در همین زمینه بخشنامه‌ای را به مناطق آمایش سرزمینی داده‌ایم که 20 درصد برنامه آموزشی خود را متناسب با نیاز منطقه خود تدوین کنند.
انتهای پیام/ فارس
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 432820
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *