۰

از انتقاد مراجع به واردات بی رویه تا اعتراف تلخ عارف!

بعد از گذشت 3 سال از عمر دولت رکود اقتصادی بر کشور حاکم است و دولت نتوانسته گشایشی در این زمینه انجام دهد به طوری که محمدرضا عارف از حامیان دولت نیز در روزهای اخیر از وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کرده است.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از سایتقم فردا، حسن روحانی این روزها در حالی خود را برای رقابت‌های انتخاباتی در سال آینده آماده می‌کند که تحقق شعارهای 3 سال پیش وی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
وی در خردادماه سال 92 با شعار حل مشکلات اقتصادی کشور و معیشت مردم پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گذاشت و وعده حل مشکل اقتصادی در کمتر از 100 روز را داد.
حال با گذشت بیش از 1000 روز از این وعده‌ها همچنان پاشنه چرخ دولت در عدم موفقیتش بر روی دولت دهم می‌چرخد به طوری که تمام مشکلات کشور همچنان بر دوش دولت قبلی انداخته می‌شود.
این در حالی است که بعد از گذشت 3 سال از عمر دولت رکود اقتصادی بر کشور حاکم است و دولت نتوانسته گشایشی در این زمینه انجام دهد.
علاوه بر این وضعیت تولید در کشور نیز تعریف چندانی ندارد، کافی است سری به شهرک‌های صنعتی زده شود تا از نزدیک شاهد تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بود.
نرخ تورم نیز برخلاف ادعای دولتی‌ها چندان کاهش نداشته است و آمارهای متناقضی از تورم توسط وزرا و معاونین رییس‌جمهور اعلام می‌شود.
درحالی‌که بر اساس اعلام دولتی‌ها، در پایان اسفندماه سال گذشته نرخ تورم به 11.9 درصد رسید و به عبارت دیگر میانگین تغییرات قیمتی 359 قلم کالا که در 12 سبد کالایی قرار می‌گیرند، در یک سال منتهی به اسفند 94 در مقایسه با یک سال منتهی به اسفند سال 93، 11.9 درصد افزایش‌یافته است.
اما طبق همان گزارش، در مدت یک سال قیمت کالاهایی که مستقیماً با مایحتاج روزانه مردم در ارتباط است، افزایش محسوسی داشته است. به‌عنوان‌مثال در یک‌ساله منتهی به اسفند 94، قیمت غلات و نان 11.9 درصد، انواع سبزی، حبوب و فرآورده‌های سبزی 23.9 درصد، نمک، ادویه، سس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی 18.7 درصد، اجاره‌بهای مسکن، 11.1 درصد، آب 12.7 درصد، رشد داشته است.
حال این‌که دو رویکرد در دولت برای بیان نرخ تورم به وجود آمده است. در رویکرد اول، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است که نرخ تورم را با استناد به آمار مرکز آمار ایران بیان می‌کند. بازخوانی اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دراین‌باره نشان می‌دهد که وی تورم بهمن 93 را 15.2 درصد، شهریور 94 را 14 درصد، اسفند 93 را 14.8 درصد و تورم مهرماه را 13.3 درصد اعلام کرده که همه این ارقام با گزارش‌های مرکز آمار ایران مطابقت دارد.
از طرف دیگر وزیر اقتصاد که تا چند ماه پیش به هر دو نهاد آماری برای نرخ تورم استناد می‌کرد، (طیب نیا در اوایل سال 94 به خبرنگاران گفت توانستیم تا آخر سال 92 بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم را به 34 درصد و بر اساس آمار مرکز آمار ایران به 32 درصد برسانیم.) در ماه‌های اخیر آمار بانک مرکزی را برجسته می‌کند.
در این میان نکته‌ای که بسیاری از کارشناسان سیاسی کشور بر آن تأکید دارند عدم تمرکز دولت بر روی توان داخلی و معطوف شدن به مذاکرات هسته‌ای و گشایش‌های احتمالی آن است که منجر به عدم موفقیت دولت درزمینهٔ اقتصادی شده است.
موضوعی که با اجرایی شدن برجام در ماه‌های اخیر رنگ واقعیت به خود گرفت و برخلاف پیش‌بینی‌های دولت‌مردان، اجرای برجام هم گره کور اقتصاد کشور را باز نکرد.
عارف: وضعیت اقتصادی کشور نگران‌کننده است
کارنامه ضعیف دولت درزمینهٔ اقتصادی حتی واکنش طرفداران و حامیان روحانی را نیز درآورده است به طوری که محمدرضا عارف نیز به این مهم اعتراف کرد.
محمدرضا عارف ظهر شنبه این هفته در دیدار با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی با تأکید بر اینکه اولویت‌های مجلس دهم رسیدگی به معیشت مردم، اشتغال و رونق اقتصادی است، گفت: اکنون از نظر اقتصادی وضعیت نگران‌کننده‌ای در جامعه وجود دارد.
آیت‌الله جوادی آملی: کشور را پر از کالای وارداتی کرده‌اید بعد از تولید سخن می‌گویید؟
از سوی دیگر عدم اتکای دولت به توانمندی داخلی باعث واکنش مراجع عظام تقلید نیز شد، آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با محمدرضا عارف، با انتقاد شدید از واردات بی‌رویه، گفت: کشور را پر از کالاهای وارداتی کرده‌اید و بعد از تولید سخن به میان می‌آورید!؟ جلوی کالای قاچاق را بگیرید سپس خواهید دید که اشتغال ایجاد می‌شود و بیکاری از جامعه رخت برمی‌بندد.
وی در همان دیدار با اشاره به ضرورت اتکای به درون نظام، اظهار داشت: این همه منابع غنی در داخل کشور داریم اما بعد می‌رویم گوشت و لبنیات از برزیل می‌آوریم.
به هر حال حل مشکلات اقتصادی و معیشت مردم مهم‌ترین خواسته‌ای مردم از دولت روحانی است که عدم تحقق آن می‌تواند تأثیر مستقیمی در ریزش آرای وی در انتخابات سال 96 داشته باشد.
از سوی دیگر به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی عدم تحقق وعده‌های رییس‌جمهور می‌تواند منجر به شکست وی در انتخابات شود به طوری که وی تبدیل به اولین رییس جمهوری شود که نمی‌تواند برای دو دوره متوالی راهی پاستور شود.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 432829
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *