۰
گزارش تفتان ما از سلطه چين بر بازار خاش؛

بازار خاش در انحصار کالاهای بي كيفيت چشم بادامي ها/ بازار ايران را از دست چيني ها نجات دهيد! + تصاوير

نگاهی به بازار شهرستان خاش اين حس را بارزتر و نمايان تر ميكند كه بازارهاي ايراني جاي خود را به بازار بي كيفيت و بدون هويت چش بادامي هاي چيني سپرده است.
بازار خاش در انحصار کالاهای بي كيفيت چشم بادامي ها/ بازار ايران را از دست چيني ها نجات دهيد! + تصاوير
به گزارش تفتان ما، این روزها علی‌رغم نیاز شدید کشور به حمایت از کالاهای داخلی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بازارهای ایرانی در قبضه کالاهای چشم بادامی ها درآمده و امروزه چین توانسته بازارهای دنیا را  با کالاهای تولید خود تسخیر کند که در این میان ایران نیز جدا از این مقوله نیست و همانند سایر کشورها مقصد کالاهای چین شده است.
 
بر اساس نظر تمامی کارشناسان، چین در حال قبضه کردن بازار کشورهای مختلف اعم از اروپایی، آمریکایی و آسیایی است و با توجه به نیروی کار ارزان، تولید انبوه کالا و استفاده از تکنولوژی، تبدیل به مرکز تولید کالا در دنیا شده و اکثریت کشورها میزبان این کالاها شده اند و قادر به رقابت با آن‌ها نیستند و گویا ماهیت سنتی بازارهای ایرانی جای خود را به مدرنیته ای با اجناس بدون هویت و بی کیفیت سپرده است.
 
نبود مسائلی از جمله حمایت، توانایی رقابت و عرضه سریع محصولات ایرانی در بازار رقابت موجب شده تا مردم با سیلی انبوه از کالاهای چینی روبرو شده و چاره‌ای جز خرید این محصولات بی کیفیت نداشته باشند و بازارهایی که به جولانگاه "چشم بادامی ها"  تبدیل شده است و دیگر خبری از عرضه دسترنج و ماحصل تفکر ایرانی، بومی و منطقه ای نیست.
 

 
عرضه تحفه چين در ويترين مغازه‌هاي حکايت ديروز و امروز نيست و مدت‌هاست که در اين آشفته بازار چيني‌ها پا را فراتر گذاشته و به شهر خاش نيز چنگ انداخته‌اند تا از اين راه نيز سود بسياري را در جيب خود سرازير کنند.
 
* سالهاست كه بازارخاش به محلي براي عرضه کالاي چشم بادامي‌ها تبديل شده است
مرادزاده يكي از كسبه شهرستان خاش در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: سالهاست كه بازارخاش به محلي براي عرضه کالاي چشم بادامي‌ها تبديل شده و اغلب شهروندان ترجيح مي‌دهند تا به دليل قيمت پايين‌تر، اجناس بي كيفيت چيني خريد کنند.
 

 
وي ادامه داد: متاسفانه استانداردی برای ارائه کالا وجود ندارد، بلکه آنچه در این بازار برای فروش رقابت می‌کند، قیمت است و در نتیجه این هدف ممکن است کیفیت را فدای کمیت کند و البته میزان هم در این رابطه فقط وجدان کسبه است.
 
* اجناس بي كيفيت چيني بازار ايران را بي هويت و بي اعتبار کرده است
شهنوازي يكي ديگر از كسبه خاش نيز گفت: تحفه‌هاي چين در بازار اين استان و شهرستان خاش قوز بالاي قوز شده و همه اين موارد در کنارهم و اجناس بي كيفيت چيني بازار ايران را بي هويت و بي اعتبار کرده است.
 

 
* چرا مسئولان بر روي اين كالاهاي بي كيفيت نظارت نمي كنند؟
خانم شهركي يكي ديگر از فروشندگان نيز بيان كرد: چرا در کشوری مانند ایران با این عظمت و داشتن منابع عظیم انسانی و طبیعی بايد اجناس از چين وارد شود؟
 

 
وي با انتقاد از مسئولان، گفت: یکی از ایراداتی که به کالای چینی وارد می شود؛ بی کیفیت بودن این کالاها است و  مسئولان بر روي اين كالاهاي بي كيفيت نظارت نمي كنند.
 
به گزارش خبرنگار تفتان ما، درحالی چینی‌ها بازار ایران را قبضه کرده اند که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی های متعدد بر جلوگیری از واردات بی رویه تأکید داشته اند و این انتظار از مسئولین اقتصادی کشور است که اگر ‏خواهان اجرایی شدن یک اقتصاد مقاومتی پایدار و فرهنگِ مصرف بومی و ملی در کشور هستند باید با یک ‏نظام اقتصادی هدفمند از ورود کالای قاچاق جلوگیری کنند تا نحوه مصرف صحیح در کشور تبدیل به یک ‏هنجار اجتماعی شود.‏
 
تصاوير از نمونه کالاهایی که چینی ها در بازار ایران در رسیدن به آن به خودکفایی رسیده اند!
 

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

 
عكاس: محسن مرادزاده(شهروند خبرنگار)
 
انتهاي پيام/
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 433069
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *