۰
۲

بورس ارز به بایگانی سپرده شد

برخی کارشناسان معتقدند راه اندازی بورس ارز با توجه به مشکلات زیر ساخت های بانک مرکزی و ارتباطات بین المللی امکان پذیر نیست .
بورس ارز به بایگانی سپرده شد
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، جهش قیمت‌ها در بازار ارز به دنبال افت شدید ارزش ریال در زمان فعالیت دولت قبل، برخی را به این فکر انداخت که بورسی برای ارز راه‌اندازی کنند تا از نوسانات شدید قیمت‌ها جلوگیری کند.
در آن زمان، مجلس با این پیشنهاد مخالفت کرد، اما باز مدیران بازار سرمایه طرح راه‌اندازی بورس آتی ارز را مطرح کرده‌اند که طرح این موضوع، موافقان و مخالفان زیادی را به همراه داشته است.
کارشناسان و فعالان بازار سهام نظرات مختلفی در خصوص ایجاد راه اندازی بورس ارز دارند که در این میان برخی ها معتقدند راه اندازی این طرح با توجه به مشکلات زیر ساخت های بانک مرکزی و ارتباطات بین المللی امکان پذیر نیست و برخی ها معتقدند ایجاد بورس ارز،ریسک سرمایه گذاران خارجی را در برابر نوسانات نرخ ارز کشور پوشش می دهد.
 
در همین ارتباط احسان رضاپور یک فعال بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه راه اندازی بورس ارز یکی از الزامات برای جذب سرمایه گذاران خارجی به شمار می رود بیان کرد: بورس ارز مسیر را برای جذب سرمایه گذاران خارجی باز می کند که این امر به نفع صنایع و شرکت های ما می شود و به موجب آن منابع زیادی از کشورهای مختلف وارد کشور خواهد شد.
وی افزود: یکی دیگر از فواید راه اندازی بورس ارز توسعه بخش های مختلف صنعتی و سرعت بخشیدن به تشکیل زیر ساخت های کشور است البته رسیدن به این شرایط منوط بر پوشش ریسک و بیمه نمودن سرمایه گذاران خارجی در برابر نوسانات نرخ ارز است.
رضاپور اظهار کرد: یکی از مهم ترین ابزارهایی که تمام دنیا در بازار خود از آن استفاده می کنند راه اندازی بورس ارز است. به نظر می رسد علت تعدیل راه اندازی بورس ارز از سوی دولت ، حجم عرضه و تقاضای زیاد و نیاز به منابع گسترده ارزی در این بازار است و از آنجایی که هنوز این شرایط در کشور حاکم نشده و دسترسی به منابع کلان ارزی هنوز مقدور نشده است به نظر می رسد برخی از متولیان نگرانی هایی دارند که میزان تقاضا نسبت به عرضه در این بازار بیشتر شود به همین دلیل با احتیاط بیشتری این موضوع را پیگیری می کنند تا دسترسی به منابع ارزی بیشتر شود و از طرفی مدیریت بهتری در این بازار داشته باشند.
این فعال بازار سرمایه در ادامه یادآور شد: اگر در بازار سهام شناورهای قابل توجه و منابع بالایی درگیر باشد و عرضه و تقاضا را به طور یکسان مدیریت کند این امر خود باعث تک نرخی شدن ارز خواهد شد و یک قیمت تعادلی و منطقی با توجه به شرایط تعیین می کند و می تواند مرجع قیمت گذاری باشد اما از آنجایی که هنوز منابع کلان در اختیار نیست و اطمینان خاطری از این بابت وجود ندارند متولیان در این امر تعلل می کنند .
 
**رژیم ارزی یا نظام تک نرخی
ایمان مقدسیان یکی دیگر از فعالان بازار سرمایه در این خصوص گفت: راه اندازی بورس ارز باید با هماهنگی بانک مرکزی شکل بگیرد زیرا سیاست گذار اصلی و تعیین کننده رژیم ارزی بانک مرکزی است اما نکته ای که وجود دارد این است که قرار بود بازار به گونه ای شکل بگیرد که موقعیت فروش آتی از ارز گرفته شود و کسانی که در این بازار سرمایه گذاری می کنند بتوانند نوسانات نرخ ارز خود را پوشش دهند.
وی افزود:همچنین قرار بود مجوز این طرح با هماهنگی بانک مرکزی صادر شود اما در حال حاضر خبری از این موضوع نشده است. ابتدا باید موضع راه اندازی بورس ارز برای مسئولین مشخص شود که آیا هدف از راه اندازی آن رژیم ارزی یا نظام تک نرخی و شناور است.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه یادآور شد: راه اندازی بورس ارز می تواند برای سرمایه گذاران خارجی  به دلیل پوشش در نوسانات نرخ ارزما مفید باشد.
 
**اقدامات لازم برای راه اندازی بورس ارز کافی نیست
احسان حاجی دیگر فعال بازار سرمایه در رابطه با راه اندازی بورس ارز اظهار کرد: طرح راه اندازی بورس ارز معقول و اصولی است اما زیر ساخت های بانک مرکزی و سیستم بازار آزاد کشور نسبت به سیستم روز دنیا بسیار عقب است؛به همین دلیل بعید است راه اندازی بورس ارز به این زودی ها عملیاتی شود،به خصوص در شرایط فعلی که عرضه و تقاضا ارز به دلیل مشکلات بین المللی و ارتباط با خارج از کشور در حالت عادی به سر نمی برد.
وی عنوان کرد: اگر این طرح عملیاتی شود فوق العاده است و به تنظیم بازار کمک می کند اما متاسفانه با شرایط موجود با راه اندازی این طرح فاصله زیادی داریم.
حاجی اظهار کرد: بانک مرکزی خود به عنوان عرضه کننده اصلی در بازار نمی تواند هم ناظر و هم عرضه کننده باشد ،یک نهاد به غیر از بانک مرکزی باید این مسئولیت را بر عهده گیرد.
این کارشناس بازار سهام در پایان بیان کرد: برای راه اندازی بورس ارز پیش نیازهایی وجود دارد: اول خروج کشور از رکود ، دوم حداقل سهم فروش نفت از تولید ناخالص ملی و سوم ایجاد بازار آزاد است.
 
انتهای پیام/خبرگزاری جوان
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 434203
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مشاهده نظرات کاربران
سامان
Iran, Islamic Republic of
شهادت مبارکش باشد.الهی آمین...لعنت بر تروریست ها
بی نام
Iran, Islamic Republic of
لعنت بر دشمنان کور دل اسلام