۰
مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی:

بیش از 14هزار واحد صنعتی راکد داریم/راه‌اندازی گروه‌های جهادی صنعتی برای رفع موانع رشد و رونق در صنایع تولیدی

علی فضلوی با اشاره به تشدید رکود در صنایع تولیدی گفت: بر اساس اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اکنون 14800 واحد صنعتی راکد در کشور داریم. حدود 20 درصد از واحدهای صنعتی فعال نیز بسیار پایین‌تر از ظرفیت تولید خود فعالیت می‌کنند.
بیش از 14هزار واحد صنعتی راکد داریم/راه‌اندازی گروه‌های جهادی صنعتی برای رفع موانع رشد و رونق در صنایع تولیدی
به گزارش سرويس سياسي تفتان ما به نقل از راه دانا، علی فضلوی مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی با اشاره به راه‌اندازی گروه‌های جهادی صنعت به صورت خودجوش و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: امسال در راستای سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل 10 مأموریت محوری پیرامون زنده کردن تولید وجود دارد که در راستای عملیاتی کردن این فرمایشات تمهیداتی وجود داشته و قرارگاه جهاد صنعتی در این راستا پیشگاه شده است.
رئیس بسیج مهندسی صنعتی با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت موجود به صورت داوطلبانه برای انجام خدمت از سوی اعضاء ثبت نام به عمل امده است، تصریح کرد: از سوی وزارت صنعت به خصوص شهرک‌های صنعتی 3 هزار مهندس زبده و کارآزموده در قالب گروه‌های جهادی اقدامات کارشناسی داوطلبانه با اولویت احیاء صنایع اشتغال‌زا و صنایع غذایی و مادر در دستور کار است اعلام آمادگی کردند.
به گفته فضلوی، ترکیب گروه‌ها تا 15 نفر بوده که آشنا به حقوق شرکت‌ها، مباحث مالی و بانکی، تجارت و بازرگانی و مهندسین زیرساخت و دانش‌بنیان سازماندهی شدند.
وی ادامه داد: به دنبال احیاء واحدهایی هستیم که تولید به بالای 50 درصد بازگردد و در این راستا تعریف مسئله، عارضه یابی و بازگشت به چرخه و استمرار تولید صورت می‌گیرد و در این راستا ستادهای پایش در مراکز استان‌ها تشکیل شده است.
فضلوی با بیان اینکه همه اعضای بسیج اصناف، اساتید، کارمندی، بسیج علمی و دیگر سازمان‌ها در این امر حضور دارند، یادآور شد: در هر استان 4 کارگروه ویژه شکل گرفته است که شامل کارگروه حقوقی-قضایی، مالی و بانکی، تجارت و بازرگانی و زیرساختی و دانش‌بنیان است.
این مقام مسئول با بیان اینکه 16 کارگروه پایه تشکیل شده و همه صنایع را پایش و ارزیابی خواهد کرد، افزود: با شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک توافق شده تا علاوه بر واحدهایی که مسئولان به چرخه تولید باز می‌گردانند ما نیز 3 هزار واحد را به چرخه بازگردانیم. در حال حاضر دوره آموزشی برای 300 نفر از گروه‌های استانی برگزار شده و 126 گروه جهادی آموزش دیده‌اند.
وی تأکید کرد: معتقدیم همه مشکلات تولید به مسائل بانکی و مالی باز نمی‌گردد و مسائلی مانند مشکلات تقاضا، حقوقی، بازار و دیگر موارد را شامل می‌شود.
وی یکی از اقدامات پیش رو را مردمی کردن اقتصاد و شفاف‌سازی فرایندهای اقتصادی دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین عوامل موثر در تولید، نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده بوده و پس از آن دانش کسب شده و نیز ساختارهای تحقیقاتی و آزمایشگاه قرار می‌گیرد. بر این اساس با تکمیل داده و تجمیع آمارها، سیاست‌گذاری بر مبنای آمایش سرزمین صورت خواهد گرفت.
فضلوی با تأکید بر اینکه کار جهادی آغاز شده که همزمان با میلاد امام رضا (ع) است به صورت مستمر به همراه اطلاعات پایش و عارضه‌یابی و احیاء خواهد شد.
مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی با بیان اینکه 14 هزار و 800 واحد صنعتی راکد در کشور وجود دارد، عنوان کرد: این واحدها اعم از واحدهای صنعتی داخل شهرک‌ها و بیرون از آنها هستند. همچنین 6 هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری وجود داشته پس از یک دوره تولید در رکود به سر می‌برد. 20 درصد از این صنایع کمتر از 20 درصد تولید دارند.
وی ادامه داد: 16 هزار واحد صنعتی مشمول احیاء و رفع مشکلات شده که 7 هزار و 500 واحد صنعتی را مسئولان برای احیاء اعلام کردند. براساس مصوبه قرارگاه، 10 هزار واحد تولیدی و 2 هزار واحد کوچک مشمول احیاء شده و ما نیز تا سقف 3 هزار واحد تولیدی را احیاء خواهیم کرد.
فضلوی با بیان اینکه 1500 واحد تولیدی به دلیل اینکه تعهدات مالی را انجام نداده‌اند در تملک بانک‌ها قرار داشته و امیدواریم با تفاهمات صورت گرفته بتوانیم این واحدها را به چرخه تولید بازگردانیم.
وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با تمهیدات و پشتیبانی‌های صورت گرفته با سایر بخش‌های اقتصادی، اختلافات بیمه‌ای، مالیاتی، استمهال دیون، طلبکاری و بدهکاری را با پادرمیانی و تفاهم در راستای رشد تولید برطرف کنیم.
رئیس بسیج مهندسی صنعتی با بیان اینکه بخشی از مشکلات تولید مربوط به تکنولوژی است و باید ساختار آنها تغییر کند، گفت: در حال حاضر واحدهای صنعتی برای 12 هزار واحد پایش را انجام داده و ما نیز برای 30 هزار واحد این کار را انجام خواهیم داد. اکنون 4 اولویت اصلی برای فعال کردن واحدها داریم که شامل اشتغالزایی، واحدهای دارای زنجیره تولید، واحدهای صنایع غذایی و دارویی و صنایع پیشرفته و های‌تک می‌شود.
این مقام مسئول از مردم درخواست کرد مصرف کننده نهایی تولید داخل مردم باشند و با غیرت ملی نسبت به مصرف کالاهای ایرانی اهتمام داشته باشند تا بخشی از مشکلات حل شود در کنار این نیز صاحبان صنایع تمام تلاش خود را در جهت تولید محصولات با کیفیت انجام دهند. سازمان بسیج مستضعفین به اندازه بضاعت خود کمک بی منت خواهد کرد و به دنبال کار موازی با دیگر دستگاه‌ها نیست.
فضلوی یادآور شد: تجار به جای فکر کردن سود در کالاهای وارداتی به دنبال توسعه صادرات و کسب منفعت از این راه باشند و همچنین در کنار این مباحث، رسانه‌ها منعکس‌کننده کارهای مثبت و برتر انجام شده در جامعه باشند تا امید در جامعه افزایش یابد. سازمان بسیج نیز تمام توان خود را برای چرخیدن چرخ صنعت به کار خواهد گرفت، زیرا رشد کنونی تولید اقناع کننده نیست.
مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد رشد و رونق تولید ملی، گفت: ایشان تأکید  کردند که تولید را باید زنده کرد؛ بر همین اساس سازمان بسیج مهندسین صنعتی با برگزاری جلساتی متعدد با مسئولان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، به این نتیجه رسیدیدم که سازمان بسیج نیز سهم ویژه ای در رشد و رونق تولید ملی از طریق حمایت از صنایع داشته باشد.
وی در تشریح عملکرد گروه‌های جهادی متخصصان صنعتی، اذعان کرد: ما در قرارگاه جهاد صنعتی با استفاده از ظرفیت موجود در سازمان بسیج مهندسین صنعتی، از بسیجیان زبده و مجرب که آمادگی کمک رسانی و فعالیت جهادی را داشتند، ثبت نام به عمل آوردیم و نهایتا بیش از 3هزار تن از مهندسان در قالب گروه‌های جهادی آماده اقدامات کارشناسانه برای تحقق امر رهبر معظم انقلاب شدند.
فضلوی در پاسخ به سؤالی، در مورد چگونگی عملکرد گروه های جهادی صنعتی، گفت: از فروردین ماه سال جاری جلسات این برنامه جهادی صورت گرفت و ساختار فعالیت مشخص شد و در اردیبهشت ماه ثبت نام داوطلبان انجام شد؛ دوره آموزشی سرگروه ها نیز از تیرماه آغاز شد و نهایتا در ماه جاری با تکمیل شدن آموزش‌های تخصصی، همزمان با سالروز میلاد ثامن الحجج(ع) گروه‌های جهادی فعالیت پایش صنعتی خود را آغاز می‌کنند.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب: 434382
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *