۰
گزارش تفتان ما از اعتياد، بنیان خانواده را دود می‌کند؛

۱۴۰ هزار معتاد سهم جنوب شرق كشور/ مواد افيوني؛ تنها سوغات همسایه های مرزی برای استان سيستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرزی با 2 کشور با داشتن 140 هزار معتاد بيشترين آمار معتادان كشور را به خود اختصاص داده و همواره از اين همسايگي بهای بسیار سنگینی پرداخت ميكند و آمار معتادان اين استان به مرز هشدار رسیده و نگران‌ کننده است.
۱۴۰ هزار معتاد سهم جنوب شرق كشور/ مواد افيوني؛ تنها سوغات همسایه های مرزی برای استان سيستان و بلوچستان
به گزارش تفتان ما، از زمان هاي قديم شنيده ايم كه اعتياد بلاي خانمان سوز است و در حقيقت نيز همين است و اين غول ويرانگر و خانمان سوز بر زندگي افراد چنبره ميزند و آن را نابود و به تباهي ميبرد.
 
بدون شك انسانهاي كه درگير اين بلاي خانمان سوز شده اند از روزهاي اول فكر نميكردند معتاد شوند و زندگيشان اينگونه شود و يا شايد از شنيدن نام اعتياد نيز هراس داشتند اما در هرحال زندگيشان رو به نابودي و تاريكي است.
 
كلمه اعتياد در لغت به بيماري گفته ميشود كه فرد بيمار به صورت مرتب و مداوم يك رفتار را تكرار ميكند و اين بيماري، فرد بيمار را گاه تا اعماق نيستي ميكشاند و فرد معتاد يك بيمار است نه يك مجرم و يا بزهكار اجتماعي كه براي درمان اين بيمار بايد مسئولان آستين همت را بالا بزنند و تلاش كنند تا وي به چرخه سالم زندگي خود بازگردد.
 
امروزه به روش‌های گوناگونی افراد در دام این غول ویرانگر اسیر می‌شوند ولی بیشتر افراد از امرار معاش با دوستان ناباب گرفتار این بلا شده‌اند و در اکثر مواقع با تعارف یک سیگار آغاز شده است و گاه تا جایی پیش می‌رود که فرد معتاد تمام دارایی و حتی خانواده خود را فدا می‌کند.
 

 
باورهای اشتباهی در ارتباط با مصرف مواد مخدر در میان جوانان و خانواده‌ها وجود دارد که لازم است با فرهنگ‌سازی درست افراد جامعه متوجه اشتباه خود شوند و افراد زمینه نابودی زندگی خود و خانواده خود را فراهم نکنند.
 
تقدیم 3 هزار و 700 شهید و 13 هزار جانباز در مسیر مبارزه با مواد مخدر در کشور به خوبی نشان دهنده اهمیت و لزوم مبارزه با این پدیده خانمان‌سوز را به تصویر می‌کشد و اين مقدمه شروع گزارش درد آوري از اعتياد در استان پهناور سيستان و بلوچستان است كه بيشترين آمار معتادين و جوانان بيكار كشور را به خود اختصاص داده است.
 
* اعتياد مختص يك قشر خاص نيست
كارشناس اجتماعي، روان شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: متاسفانه امروز ديگر اعتياد به يك قشر خاص در جامعه محدود نميشود بلكه سود سرشار از اين بلاي خانمان سوز به جيب كشورهاي كه خودشان را حاكم دنيا ميدانند مي رود و ضمن افزايش توليد اين مواد از طريق توليد انواع مواد مخدر صنعتي همچون قرص هاي شادي آور، حتي اقشار تحصيلكرده، دانشجويان و اساتيد دانشگاه نيز به اين معضل مصون نباشند.
 
محمدرضا كهرازهي با بيان اينكه مواد مخدر بعنوان چهارمين عامل تهديد كننده انسان در دنيا است، گفت: براي مقابله با اين بلاي خانمان سوز نخست بايد جوانان را آگاه كنيم و با مشكلات اعتياد آشنا و اقدامات عاجلی صورت گیرد تا جامعه از گزند این آفت به دور باشد.
 
وي گفت: باور غلط دیگر اینکه بسیاری از افراد جامعه تصور می‌کنند سیگار و قلیان ارتباطی به اعتیاد ندارد در صورتی‌که دروازه ورود به اعتیاد هستند؛ افرادی که درگیر اعتیاد شدند چند سال قبل با سیگار و قلیان کشیدن به سمت اعتیاد پیش رفتند.
 

 
كهرازهي بيان كرد: استان سيستان و بلوچستان در شرقی‌ترین قسمت کشور قرار گرفته و با کشور افغانستان از تولیدکنندگان بزرگ موادمخدر سنتی هم‌مرز است و سالانه حجم زیادی موادمخدر توسط قاچاقچیان از مرز وارد کشور می‌شود كه بايد اين مسيرها بسته و مسدود شود.
 
* 150 تيم اشتغال محور در حوزه پيشگيري در سطح استان در حال فعاليت هستند
مديركل بهزيستي استان سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه خدمات بهزيستي به معتادين به دو روش پيشگيري و مداخله اي است، اظهار كرد: در حال حاضر 150 تيم اشتغال محور در حوزه پيشگيري و به صورت محله اي در سطح استان در حال فعاليت هستند.
 
محمدرضا سراواني بيان كرد: در حمايت مداخله اي به معتادين در بحث بهبود و درمان 28 مركز اقامتي ميان مدت 30 روزه در سطح استان فعال هستند.
 

 
 
وي ادامه داد: در سال 1394 تعداد 24 هزار نفر معتاد در مراكز ترك اعتياد استان پذيرش شده و تحت درمان قرارگرفتند.
 
* 140 هزار معتاد در سطح استان وجود دارد
سراواني با بيان اينكه 140 هزار معتاد در سطح استان وجود دارد، گفت: در 3 سال اخير با توجه به گرايش بيشتر كودكان و زنان به سمت اعتياد يك مركز اقامتي ترك اعتياد زنان در شيرآباد و 2 مركز پايلوت براي كودكان داير شده كه نتايج درماني بسيار خوبي داشته است.
 
وي خاطرنشان كرد: براي اشتغال معتادان بهبود يافته به دو روش خويش فرمايي و كارفرمايي به ازاي هر نفر 150 ميليون ريال وام قرض الحسنه اشتغال پرداخت و هزينه بيمه و بازنشستگي آنان را به صورت رايگان به تامين اجتماعي پرداخت خواهيم كرد.
 
* يك هزار و 600 فروشنده مواد مخدر در سطح استان دستگير شده است
عضو ستاد مواد مخدر استان گفت: مقدار كشفيات مواد مخدر در استان سيستان و بلوجسان نسبت به سال 93، 35 درصد افزايش داشته و در حوزه خورده فروشان نيز بيش از يك هزار و 600 فروشنده مواد مخدر در سطح استان دستگير شده است.
 
وي با تاكيد بر اينكه 60 تن كشفيات سه ماهه اول سال 95 به اندازه كل كشفيات سال 94 در حوزه نيروي انتظامي بوده، اذعان كرد: رتبه كشفيات سيستان و بلوچستان در بين ديگر استان ها رتبه نخست است كه در همين راستا فرمانده نيروي انتظامي استان بعنوان فرمانده برتر در اين حوزه مورد تقدير مقامات كشوري قرارگرفته است.
 

 
سراواني بيان كرد: برای ریشه کنی اعتیاد و مبارزه بی امان با مواد مخدر ضرورت دارد همه دستگاهها جدی تر پای کار بیایند و در اين مسير از هيچ كاري كوتاهي نكنند.
 
وي با اشاره به آماری نگران‌کننده در رابطه با پیشی گرفتن نرخ ابتلا به مواد مخدر در خانم‌ها از آقایان، در مورد آسیب‌های اجتماعی این اتفاق این طور اظهارنظر می‌کند: این پیشی گرفتن آمار ابتلا بانوان به مواد مخدر در حالی است که هر مرد معتاد 4 تا 6 نفر را معتاد می‌کند اما هر زن معتاد بین 8 تا 12 را دچار اعتیاد خواهد کرد.
 
سراواني همچنین سامانه 09628 را برای پاسخگویی به مباحث پیشگیری و مقابله با پدیده و معضل اعتیاد در بیست و چهار ساعت از شبانه روز اعلام کرد.
 
به گزارش خبرنگار تفتان ما، همه ما می‌دانیم که اعتیاد آسیب‌های فراوانی به‌ همراه دارد و حتی خود فرد معتاد نیز منکر این موضوع نیست، اما باورهای اشتباهی در جامعه وجود دارد، یکی از باورها اینکه یک معتاد هیچ‌گاه نمی‌تواند ترک کند، این اعتقادات و باورها موجب می‌شود فرد هیچ‌گاه تلاش نکند چرا که اگر خود اراده کند می‌داند که جامعه این موضوع را نمی‌پذیرد درحالی‌که بسیاری از افراد جامعه موفق به ترک شدند و سال‌های سال است که پاک ماندند.
 
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 434436
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *