۰
حوادث پیش از آغاز جنگ تحمیلی/۴

آیت‌الله خامنه‌ای: اگر آمریکا حمله کند خلیج فارس به آتش کشیده خواهد شد/یک مسئول آمریکایی: محاصره اقتصادی ایران قطع نمی‌شود

ملت ایران خسته از مبارزه ای سخت با رژیم پهلوی حال در میدان مبارزه با حامی آن رژیم تنها مانده است. به نظر می رسد مسئولان کشور برگ برنده ای برای خروج از این بحران دارند؛ گروگانهای امریکایی! اما ناوهای امریکایی در خلیج برای بحران آمده اند؟
آیت‌الله خامنه‌ای: اگر آمریکا حمله کند خلیج فارس به آتش کشیده خواهد شد/یک مسئول آمریکایی: محاصره اقتصادی ایران قطع نمی‌شود
به گزارش سرویس شهدا  تفتان ما،هشتم شهریور سال 1359 تجاوزهای پراکنده زمینی در طول مرزهای غربی کشور جای خود را به حملات هوایی می دهد. رژیم عراق سعی دارد آشوب را به نواحی بیشتری در داخل مرزها هدایت کند تا مردم، شهرها و روستاها را ترک کنند؛ تصرف شهرهای خالی از سکنه به مراتب راحت تر است. گرچه پیش از این نیز حملات محدود هوایی از جانب رژیم بعث عراق وجود داشته، اما این بار تعداد هواپیماها و خسارات وارد آمده بیشتر است. این حملات با آشوب هایی که گروهک های ضدانقلاب در نوار مرزی غرب کشور ایجاد می کنند، دست به دست هم داده و اوضاع را برای مردم به شدت سخت می کند. در این زمان که آتش درگیری ها در مرز شدت یافته، بحث بر سر حل مسئله گروگان های امریکایی گرم تر شده و طرفین مواضع محکم و روشن تری در برابر هم اتخاذ کرده اند و بر خواسته های خود پای می فشارند. وقایع این روز به روشنی شیب تند حوادث را به سوی شعله ور شدن جنگی تمام عیار نشان می دهد.
از ساعت 9:30 تا 10:30، توپخانه ارتش عراق پاسگاه برج احمدی و در ساعت 10صبح، پاسگاه یکه شان را گلوله باران کردند که این حملات با آتش متقابل نیروهای خودی پاسخ داده شد.
شهربانی قصرشیرین نیز گزارش داد: «در تیراندازی نیروهای بعث عراق، پاسگاه ژاندارمری پرویز زیر آتش توپخانه قرارداده شد که با حمله متقابل مامورین مستقر در پاسگاه روبه رو، طرفین به نبرد پرداختند.» براساس همین گزارش، در این درگیری 2 نفر از نیروهای خودی مجروح شدند.
این درگیری ها که در ساعت 11:30 دقیقه فروکش کرده بود، از ساعت 4 بعدازظهر مجددا با آتشباری عراق روی پاسگاه های مزبور و نیز حمله به تنگ ترشابه آغاز شد و تا ساعت 1:30 نیمه شب ادامه یافت. در این درگیری ها بر اثر آتش متقابل نیروهای خودی 3 تانک منهدم شد.
براساس گزارش پاسگاه رضا آباد مهران، ساعت 21 امروز 3 فروند هواپیمای جنگنده عراقی از طرف تپه ارتفاع 343 به فضای ایران تجاوز کردند و یک الی دو دقیقه بعد تعداد آنها به 6فروند رسید. در گزارش تکمیلی هنگ ایلام در این باره آمده است که 2فروند از 6هواپیمای متجاوز عراقی به سوی تپه 343 و 3فروند آنها به طرف عراق و تعداد دیگری به گشت در آسمان مهران و سد و رضا آباد و فرخ آباد پرداختند که با آتش پدافند هوایی خودی یکی از هواپیماها آسیب دید و همگی به طرف عراق متواری شدند. گزارش ژاندارمری ناحیه کرمانشاه نیز حاکی است که امروز عراق 46 دستگاه تانک خود را در نوار مرزی نوسود روبه روی شهر «شمن» مستقر ساخته است.
در مناطق کردنشین از جمله کامیاران، سنندج، قروه و جوانرود درگیری ها و حوادث مربوط به گروه های مسلح همچنان ادامه دارد.
در این زمینه خبرگزاری پارس به نقل از روابط عمومی سپاه پاسداران سنندج، گزارش داد:«یک ستون نظامی که ساعت 11 امروز جمعه ، برای تقویت نیروهای مستقر در نزدیکی کامیاران عازم این منطقه بود، در مسیر (گردنه مروارید) با مهاجمین [ضدانقلاب] که از قبل در کمین نشسته بودند درگیر شد. نیروهای انقلاب اسلامی که از قبل از این نقشه آگاه بودند، با هوشیاری خاص مهاجمین را محاصره کردند و طی یک برخورد شدید 15تن از آنان را کشته و عده زیادی را مجروح کردند.» این گزارش حاکی است که ضدانقلابیون با زور اسلحه و تهدید و ارعاب تعدادی از گوسفندان روستائیان برخی از دهات دورافتاده اطراف سنندج را به غارت بردند.»
همچنین به گزارش سپاه مرکز غرب، امروز مهاجمان مسلح ضدانقلاب خودرو حامل پاسداران قروه را در بین راه لاموزه و قلقون آباد محاصره کرده و به رگبار بستند که در این زد و خورد، 4تن از نیروهای خودی شهید شدند و یک نفر نیز زخمی شد.
به دنبال کشته شدن سرهنگ عباسی رهبر نظامی حزب دموکرات کردستان، اوضاع در منطقه مهاباد و اطراف آن همچنان متشنج است و درگیری های پراکنده ای که با حملات پی در پی مهاجمان ضد انقلاب به پادگان ژاندارمری و مقر سپاه مهاباد از روز سه شنبه گذشته از شده بود، امروز نیز با شدت بیشتری ادامه داشت. از سردشت و نقده نیز گزارش ناآرامی می رسد.
گزارش ژاندارمری آذربایجان غربی نیز در این خصوص حاکی است:«تیراندازی در مهاباد در ساعت 12:30امروز بدون تلفات جانی قطع و مجددا از ساعت15:10 تیراندازیِ شدید با سلاح های سبک و سنگین از طرف مهاجمین به سمت گروهان های ژاندارمری مهاباد شروع و هم اکنون [ساعت 2:10بامداد روز بعد] ادامه دارد.»
در گزارش لشکر 64 ارومیه آمده است که « امروز از ساعت 10:30 در حین تعویض تانک های گروه رزمی مستقر در تپه تلویزیون مهاباد، درگیری بین تانک ها و افراد مهاجم به وقوع پیوست که تا ساعت 11:30 ادامه داشت. این درگیر تلفات نداشت و تانک ها در تپه تلویزیون مستقر گردیدند.» در این حال وضعیت درگیری و شدت آن در مهاباد و اطراف آن باعث شده که امروز سپاه مهاباد در خواست فوری 60 نفر نیرو داشته باشد.
در ساعت 19:45 امروز، 2 دستگاه خودرو ارتشی سردشت که از پایگاه عازم پادگان سردشت بودند مورد حمله مهاجمان مسلح ضدانقلاب قرار گرفتند که در این درگیری 5نفر از افراد ارتش زخمی شدند. از سوی دیگر یک گزارش از شهربانی نقده نیز درباره تلفات نیروهای خودی در 5روز گذشته در این شهر، حاکی است که تعداد تلفات 2 کشته و 20 مجروح بوده است.
در سیصدمین روز گروگان گیری در ایران، مسئله گروگان های امریکایی همچنان در داخل و خارج از ایران و میان مسئولان و رسانه های دو کشور ایران و امریکا به عنوان یک بحران پیش رو که باید هرچه زودتر درباره آن اقدام کرد، مطرح و مورد بحث است.
در این زمینه « امروز یک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که ایران در خودداری از رها ساختن گروگان ها به معیارهای رفتارهای دنیای متمدن تجاوز کرده است. وی اظهار داشت که امریکا از هر وسیله ای برای فراهم آوردن موجبات آزادی گروگان ها استفاده خواهد کرد؛ از جمله این وسائل قانع کردن اعضای مجلس اسلامی ایران به این واقعیت است که ادامه اسارت گروگان ها به منافع ایران و امریکا زیان وارد خواهد ساخت. ...»
همچنین روز گذشته نماینده ایران در سازمان ملل از ایالات متحده خواست که به عنوان یک ژست سمبلیک 8میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران را آزاد کند، زیرا به اعتقاد وی در نتیجه این اقدام امریکا احتمال دارد پارلمان ایران بر آن شود تا بحث درباره سرنوشت 52گروگان امریکایی را سریع تر انجام دهد. جمال شمیرانی، نماینده ایران در سازمان ملل دیروز به آسوشیتدپرس گفت:« آنچه امریکا تاکنون انجام داده در جهت تشدید بحران بین ایران و امریکا بوده است.» وی افزود:« به اعتقاد من این به عهده امریکاست که اولین گام را بردارد و نشان دهد خواستار پیدایش یک راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران بین ایران و امریکاست.»
در این حال بنی صدر در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوماتن که امروز انتشار یافت، گفت:« وی با محاکمه گروگان های امریکایی مخالف است، زیرا این اقدام بهانه ای به دست ایالات متحده خواهد داد تا در ایران دخالت کنند.» وی همچنین گفت:« ایالات متحده علاقه ای به پس گرفتن گروگان های خود ندارد و پرزیدنت کارتر اکنون حاضر است برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گروگان ها را قربانی کند.» این گزارش می افزاید:« رئیس جمهور ایران در ضمن ادعا کرد دو رزم ناو امریکایی که به سلاح های اتمی مجهز هستند، هم اکنون به آهستگی به سواحل ایران نزدیک می شوند. ... آقای بنی صدر ادعا کرد که فرانسه در خاک خود پایگاه هایی برای تعلیم دادن تروریست هایی که بر ضد رژیم آیت الله خمینی فعالیت می کنند، برپا کرده است و در ضمن به سیاستمداران تبعیدی که علیه حکومت انقلابی در ایران مبارزه می کنند آزادی عمل اعطا کرده است.»
به دنبال تحرکات نظامی اخیر امریکا در خلیج فارس و دریای عمان امروز خطیبان جمعه سراسر کشور از جمله قم و تهران شدیدا به امریکا حمله کردند. در گزارش روزنامه کیهان نیز درباره مراسم نماز جمعه امروز تهران آمده است:« در مراسم نماز جمعه این هفته که امامت آن را [آیت الله] سید علی خامنه ای به عهده داشت، امام جمعه تهران با اشاره به تهدیدات اخیر امریکا در منطقه گفت:« اگر امریکا حمله بکند، اگر مزدورانش حمله بکنند،  منطقه منفجر خواهد شد، خلیج فارس به آتش کشیده خواهد شد. انبارها و لوله های نفت منفجر خواهد شد، غرب و تکنولوژی عظیم غرب بر زمین خواهد خوابید. این ملت اینجا را گورستان استکبار جهانی خواهد ساخت. سعی می کنند یک جنگ روانی و تبلیغاتی راه بیندازند، ایجاد پایگاه می کنند و ناوگان و نیرو زیاد می کنند. ناوگان امریکا در اقیانوس هند زیاد می شود، در دریای سرخ آن کشورهای مظلوم و محروم و بدبختی را که از زمامداران فاسد رنج می برند مورد استثمار قرار می دهند. عراق را مثل سگ زنجیری(البته حکام آن را) به جان مرزهای ایران می اندازند، مصر، سادات و مراکش و سلطان حسن و... را با هم همدست می کنند. از آن طرف روزنامه های جهان، رادیوها فریاد بلند می کنند که قصد حمله به ایارن وجود دارد، چرا؟ برای اینکه روحیه مردم ایران ضعیف بشود.»
لئونید برژنف، دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست و صدر هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد شوروی، در جلسه ای رسمی که دیروز به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس جمهوری قزاقستان شوروی در آلماآتا برگزار شد، درباره مسائل جهانی از جمله توطئه های ابرقدرت امریکا درباره ایران سخن گفت.
در بخشی از سخنان برژنف آمده است:« امریکا از اوضاع ایران نیز به عنوان بهانه ای برای متشنج ساختن اوضاع جهان و تشدید مسابقه تسلیحاتی استفاده می کند. محاصره اقتصادی ایران قطع نمی شود. ناوهای دریایی امریکا حامل هواپیما و تفنگداران دریایی همچنان در نزدیکی این کشور رفت و آمد می کنند.» برژنف افزود:« ما این گونه عملیات را غیرمجاز می شماریم و جدا برآنیم فقط خود مردم ایران می توانند راه پیشرفت خود را تعیین کنند.فکر میکنم دیگر کشورها و مقدم بر همه، همسایگان ایران حق دارند انتخاب چنینی برخوردی را از سوی رهبران ایران انتظار داشته باشند. ...»
انتهای پیام/
 
دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 434578
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *