۰
شهدای کرخه نور؛

خلبان را نجات دادند؛ زنده به گور شدند

فرماندار هویزه گفت: شهر هویزه دو بار به اشغال دشمن درآمد که یک بار توسط اهالی هویزه و بار دیگر توسط رزمندگان آزاد شد.
خلبان را نجات دادند؛ زنده به گور شدند
به گزارش سرویس وبلاگستان  تفتان ما،سعید کعبی فلاحیه فرماندار هویزه می‌گوید: نقش هویزه در دفاع مقدس، یک نقش کلیدی و حماسه‌ساز بود. شهر هویزه دو بار به اشغال دشمن درآمد که یک بار توسط اهالی هویزه و بار دیگر توسط رزمندگان آزاد شد. هویزه مهد شهدای دفاع مقدس است؛ اولین شهید دولت، شهید "حامد جرفی" بخشدار هویزه بود که در عین حال، معلم هم بود و فرماندهی نظامی منطقه را نیز به عهده داشت و بسیج مردمی را در منطقه هدایت می‌کرد. جرفی در سال 95 در حوزه بسیج کارمندی شهید شاخص ملی معرفی شد. ‌مردم و عشایر غیور هویزه در دفاع از کشور آثاری به یاد ماندنی از خود به جا گذاشته‌اند.
 
‌28 شهید کرخه نور معروف به "شهدای کرخه نور" مردمی بودند که به خاطر امان دادن به یک خلبان ارتش جمهوری اسلامی، به دست نیروهای عراقی زنده به گور شدند.
 
مردم کرخه نور این خلبان را پنهان کردند و حاضر نشدند وی را به دشمن تحویل دهند و او را فراری دادند و این کار اهالی کرخه نور موجب شد که بعثی‌های ملعون 28 نفر از مردم شریف این منطقه را زنده به گور کنند.
 
اولین شهیده دانش‌آموز کشور نیز شهید "سُهام خیام" اهل هویزه بود که در مبارزه با عوامل رژیم بعث در منطقه به شهادت رسید. بانویی ایرانی بود که آنها را به مبارزه طلبید و با پرتاب سنگ به سمت نیروهای دشمن، نسبت به ورود نیروهای عراقی به خاک کشور اعتراض کرد و مقابل آنان ایستاد. در اشغال نخست هویزه، مردم شهر در کنار جوان‌ها ایستادند و مقابله کردند و در مرحله اول، مردم هویزه شهر را آزاد کردند.عملیات خیبر نیز به عنوان بزرگ‌ترین عملیات آبی-خاکی دفاع مقدس در این منطقه انجام شد که به خروج از بن بست جنگ و تغییر جنگ روانی به نفع جمهوری اسلامی منجر شد.
 
پیشینه این عملیات، قرارگاه فوق‌سری نصرت بود. شهید "علی هاشمی" فرمانده این قرارگاه بود که در کنار مردم بومی این منطقه، قرارگاه نصرت را تشکیل دادند و عملیات را به ثمر رساندند.
 
از لحاظ توپوگرافی و شرایط جغرافیایی، منطقه اطراف هویزه به گونه‌ای بود که تنها مردم بومی می‌توانستند از این منطقه عبور کنند و عملیات نفوذ و شناسایی و ضربه به دشمن را در کنار رزمندگان انجام دهند.
 
همچنین شهید علم‌الهدی و یاران دانشجوی وی، متعلق به این سرزمین هستند و خونشان زمین هویزه را متبرک کرده و در این منطقه جانانه دفاع کردند تا شهید شدند.
 
سرداران شریفی همچون سردار گندمکار نیز خدمات بسیار و شایانی در راستای دفاع مقدس در کنار مردم هویزه حماسه‌ها خلق کردند.

انتهای پیام/
 
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 434921
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *