۰
گزارشی از وضعیت بیکاری در کشور؛

دولت روحانی ناتوان در برابر حل معضل بیکاری/ نیاز سالانه کشور به یک میلیون شغل جدید

کارشناسان معتقدند که نیاز سالانه کشور همه ساله حدود یک میلیون شغل جدید است که متاسفانه برخی سیاست‌های نا به جای دولت‌ها نیز این بیکاری را تشدید می‌کند.
دولت روحانی ناتوان در برابر حل معضل بیکاری/ نیاز سالانه کشور به یک میلیون شغل جدید
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ماطبق آمار رسمی در کشور، سه تا سه و نیم میلیون نفر بیکار وجود دارد که البته کارشناسان آمار واقعی بیکاری را بیش از چهار میلیون نفر برآورد می کنند.

 
دولت یازدهم در سه سال گذشته با اتخاذ سیاست های بانکی حجم زیادی از منابع  را به سمت بنگاه‌های زودبازده هدایت کرد تا از فشار بیکاران بکاهد که با نگاهی به آمار رسمی به خوبی واضح است که دولت حسن روحانی در مقابل بحران بیکاری نتوانسته است کاری از پیش برد و این در حالی است که سالانه بیش از ٨٠٠ هزار نفر وارد بازار کار در کشور می شوند که دولت توانایی پاسخ به این حجم از متقاضیان را ندارد


برای حل بحران بیکاری در ایران کارشناسان راه حل را ایجاد سالانه بیش از یک میلیون شغل در کشور دانسته اند که در سالهای اخیر نصف این مقدار هم محقق نشده است؛ از طرفی کارشناسان بر این باورند رشد اقتصادی بالای هفت درصد راه حل دیگری است  که می تواند معضل بیکاری را حل کند.

البته در آخرین برآورد دولت رشد اقتصادی را ٥ درصد بیان کرده است  که البته بخشی از رشد اقتصادی چند سال اخیر حاصل افزایش  صادرات و فروش نفت است که البته دولت بدون سرمایه گذاری نخواهد توانست به رشد اقتصادی مناسبی برسد.

دولت توان حل معظل بیکاری راندارد

شکور پور حسین شقلان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با رازق با اشاره به رشد روز افزون نرخ بیکاری در کشور اظهار داشت: بیکاری و فقر در اکثر نظام های بشری  وجود دارد که ایران  هم از این موضوع مستثنی نیست و تنها طریقه مبارزه با این بحران اهمیت بیشتری دارد.
 
وی ادامه داد: هر کشوری که با رشد اقتصادی مواجه شود قطعا مشکل بیکاریش نیز حل خواهد شد که متاسفانه در کشور ما برای رشد اقتصادی بودجه دولت محدود است و باید سرمایه گذاری خارجی صورت بگیرد تا این معظل حل شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در هر صورتی مشکل اشتغال را نمی توان ریشه کن کرد افزود: در همه ادوار بر تعداد کارجویان افزوده می شود که دولت سرکار، باید به فکر نیروهای متقاضی بازار کار باشد و بدلیل جوان تر شدن کشور در ایران هم باید به این موضوع توجه خاصی داشت.
 
پورحسین شقلان با بیان  ناتوانی دولت برای مقابله با  حجم  بیکاری ، عنوان داشت: در حال حاضر حدود 12 میلیون جوان مجرد در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد  که قطعا دولت نمی تواند این حجم از بیکاری را ساماندهی کند.

وی با عنوان اینکه سیاست های دولت در بخش اشتغال تابحال کارساز نبوده، اظهار داشت: باید در برنامه ششم توسعه فکری برای بهبود وضعیت بیکاری و اشتغال شود چرا که  کارشناسان اقتصادی اساسی ترین معضل کشور را عدم ارتباط بین المللی می دانند که همین دلیل عقب ماندن کشور از رشد اقتصادی خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از صنایع تولیدی به خاطر عدم نقدینگی با مشکل مواجه شده اند و دولت نیز توان جبران کسری چنین واحد هایی را ندارد بنابراین باید سرمایه گذاران خارجی به کشور راه پیدا کنند تا هم چرخ صنعت کشور بچرخد و هم اینکه معضل اشتغال را حل شود

‎افزایش بیکاری با برخی سیاست های دولت

‎سید عبدالکریم هاشمی ، مشاور امور مناطق مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه بیکاری حاصل عدم سرمایه گذاری، تولید و رونق است اظهار داشت: برخی دولت ها می توانند با سیاست هایشان بیکاری را تشدید کنند و اتفاقی که در دولت یازدهم افتاد این بود که دولت برای کاهش نرخ فزاینده تورم سیاست های انقباضی را به کار برد و در واقع نقدینگی را از سطح کشور جمع کرد که اصلی ترین دلیل افزایش بیکاری است.

‎وی با توجه به اینکه در شرایط فعلی چاره ای نداریم جز اینکه بتوانیم رونقی را در جامعه به وجود بیاوریم، افزود: با تزریق منابع مالی به واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی که با مشکل نقدینگی مواجه هستند می توان اشتغال زایی مناسبی انجام داد.

‎هاشمی در پایان خاطر نشان کرد: الان در هر خانواده ای حداقل یک یا دو فرد بیکار وجود دارد که خانواده توان تامین شغل این افراد را ندارد به همین خاطر کابینه دولت بعد باید با تغییر برخی سیاست هاو تعدیل ها مشکل های موجود را حل کند.
انتهای پیام/راه دانا
 
پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 435055
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *