۰
گزارش از متن و حاشیه «رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت»؛

3 وزیر پیشنهادی راهی پاستور شدند/ روحانی: عده‌ای انقلابی‌نما مسائل کشور را «نمی‌فهمند» و درک نمی‌کنند/مخالفان: ۸ هزار میلیارد پول فرهنگیان کجا رفت/آقای روحانی! انقلابی‌ها نفهم نیستند/ موافقان: به دولت کمک کنیم

مسعود سطانی فر، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی و سید رضا صالحی امیری به عنوان وزرای وزارت خانه های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی با رای اعتماد نمایندگان مجلس راهی پاستور شدند.
3 وزیر پیشنهادی راهی پاستور شدند/ روحانی: عده‌ای انقلابی‌نما مسائل کشور را «نمی‌فهمند» و درک نمی‌کنند/مخالفان: ۸ هزار میلیارد پول فرهنگیان کجا رفت/آقای روحانی! انقلابی‌ها نفهم نیستند/ موافقان: به دولت کمک کنیم
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه 11 آبان ماه 95) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.
در ابتدا 224 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند.
بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش تنها دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان است و در صورتی که رسیدگی به صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی در جلسه صبح به پایان نرسد، مجلس در نوبت عصر امروز هم جلسه علنی خواهد داشت.
 حسن روحانی رئیس‌جمهور هفته گذشته طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دانش‌آشتیانی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، صالحی‌امیری را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سلطانی‌فر را برای تصدی وزارت ورزش و جوانان به پارلمان معرفی کرد.
طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، حسن روحانی رئیس‌‌جمهور یک ساعت فرصت دارد از وزرای پیشنهادی خود در صحن علنی دفاع کند.
سپس 2 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف و 2 نفر به عنوان موافق برای هر یک از وزرای پیشنهادی به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند؛ البته هر نماینده مخالف یا موافق می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری دهد.
پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه‌های وزرای پیشنهادی، خود وزرای پیشنهادی پشت تریبون قرار می‌گیرند و حداکثر 30 دقیقه فرصت دارند ضمن تشریح بیوگرافی و سوابق خود، برنامه‌هایشان را ارائه دهند.
در پایان هم رئیس مجلس صلاحیت وزرای پیشنهادی ورزش و جوانان، ارشاد و آموزش و پرورش را به رأی وکلای ملت می‌گذارد.
برابر آیین‌نامه داخلی پارلمان، مجلس به ترتیب حروف الفبا باید رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس‌‌جمهور را آغاز کند که در این مرحله و در هر مورد، پس از اتمام سخنرانی 2 نماینده مخالف و 2 نماینده موافق هر کدام برای مدت 15 دقیقه، وزیری که صلاحیت وی در حال بررسی است به مدت 30 دقیقه از برنامه و صلاحیت خود دفاع می‌کند.
بعد از پایان بررسی صلاحیت وزرا، رأی‌گیری به طور دستی آغاز خواهد شد و اعلام نتیجه آراء پس از رأى‏‌گیرى براى همه وزرای پیشنهادی صورت خواهد گرفت.
برای دفاع از صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی
روحانی وارد مجلس شد
در ادامه حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور برای دفاع از 3 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.
علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس هنگام ورود رئیس‌‌جمهور به پارلمان به استقبال وی رفت.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز هنگام ورود روحانی به صحن علنی، به وی خوش‌آمد گفت.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد که مجلس در جلسه امروز خود غایب و تأخیرکننده نداشت.
قرار است تا در جلسه امروز صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. 
روحانی:‌ در مسأله اشتغال عقب هستیم/ ملت ایران با برجام دارای انتخاب آزاد شد
در ادامه، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: بنده بسیار خوشحالم که در اولین فرصتی که امروز در اختیار بنده قرار گرفته در محضر نمایندگان مجلس دهم به تناسب ترمیم کابینه نکاتی را خدمت شما عرض کنم.
وی در ادامه افزود: گرچه قبلا دیدارهایی خدمت شما داشتیم اما این اولین دیدار در خانه ملت در حضور شما نمایندگان عزیز و بزرگوار منتخب ملت ایران است، به همه شما خسته‌نباشید عرض می‌کنم به خاطر حدود پنج ماهی که در کار و تلاش در مجلس بودید و سپاسگزاری می‌کنم به خاطر همکاری و هماهنگی بسیار خوبی که در مجلس دهم بین دولت و مجلس در طرح و لوایح و نسبت به حضور وزرا در مجلس شورای اسلامی بودیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: تردیدی ندارم که هماهنگی، همفکری بیشتر به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ایران است، دولت یازدهم در آغاز کارش و شروع فعالیتش با مشکلات بزرگی روبه‌رو بود که شاید بتوان نام آنها را بحران‌ها نامید.
روحانی ادامه داد: هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز دولت، کشور با تورم بیش از 23 درصد روبه‌رو باشد، در حالیکه در آغاز این دولت کشور با تورم 40 درصد روبه‌رو شد، هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز کار کشور با رشدی منفی روبه‌رو باشد اما دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با هشت فصل رشد منفی روبه‌رو بود.
وی افزود: هیچ دولتی نبوده که شروع کارش با عدم اشتغال خالص چند سال مداوم روبه‌رو باشد، اشتغال خالصی که تقریبا در طول چند سال نزدیک به صفر بوده، هیچ دولتی نبوده که در آغاز کارش بعد از انقلاب اسلامی با تحریم‌های شدید سازمان ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت تحت ذیل هفت مواجه باشد و دولت یازدهم با این مشکلات مواجه بود.
روحانی در ادامه سخنانش گفت:‌ بالاترین دستاورد برجام گسترش انتخاب آزاد برای ملت ایران است.
*در اشتغال بسیار عقب هستیم
رئیس‌جمهور همچنین گفت:‌در اشتغال گرچه بسیار عقب هستیم ورود نسل جوان ما به بازار کار و نیروی فعال کار در بهار امسال کم سابقه بوده است.
رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه دولت معتقد است زیربنایی‌ترین مسئله،‌مسئله فرهنگ است، گفت: اما به دلیل شرایط خاص آغاز این دولت، توجهات بر این بود که ما از معضل پیچیده اقتصادی و سیاست خارجی بتوانیم عبور کنیم.
وی افزود: ملت ایران با حضور خود در انتخابات سال 92 با صدای بلند مسیر و راه اعتدال را برگزید و این فریاد را یک بار دیگر در اسفند 94 تکرار کرد و مسیر را به همه نشان داد که چگونه باید مسائل و معضلات ملی و آنچه خواست و نیاز مردم است با چه شیوه‌ای به حل و فصل برسد.
روحانی با بیان اینکه دولت در اقتصاد کلان قدم‌های روشنی برداشته است، گفت: آمار و شاخص‌ها در این خصوص به خوبی گواه است. ما از تورم بالای 40 درصد به تورم یک رقمی و زیر 8 درصد رسیدیم. ما از رشد منفی اقتصادی 6.8 به رشد مثبت 4.4 رسیدیم. (سه ماه اول سال 95). تا پایان سال نیز هدف گذاری دولت رشد 5 درصد است.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع اشتغال و اینکه ما در این مسئله بسیار عقب هستیم، یادآور شد: ورود نسل جوان به بازار کار و نیروی فعال کار در بهار امسال بسیار کم سابقه بوده است. بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر به عنوان نیروی فعال وارد بازار کار شدند. 
وی ادامه داد: گرچه دولت در شرایط فعلی اقتصادی توان ایجاد اشتغال بالای یک میلیون شغل و ایجاد شغل و کار خالص در سال را ندارد اما طبق مرکز آمار اشتغال خالص دولت در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بیش از 700 هزار نفر بوده است. 
روحانی تصریح کرد: گرچه این رقم قابل ملاحظه‌ای است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب که همان یک میلیون و 200 هزار نفر است، حداقل 500 هزار نفر منفی است و این شرایط به این معنی است که ما در زمینه اشتغال به عنوان موضوع اول کشور باید اهتمام بیشتری به خرج دهیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه تلاش دولت در 6 ماهه دوم امسال ایجاد اشتغال بیشتر از طریق تحرک لازم در بنگاه های کوچک و متوسط است، گفت: بانک‌ها و ستاد اقتصاد مقاومتی همین مسیر را دنبال می‌کنند و خواهند کرد. 
* تا رشد اقتصادی 7 درصدی فاصله داریم
وی با اذعان به این موضوع که هنوز به شکوفایی اقتصادی نرسیدیم، تصریح‌کرد: گرچه تا رشد اقتصادی 7 درصدی فاصله داریم اما آمار به ما می‌گوید مسیری که انتخاب کرده‌ایم مسیر صحیح و درستی است، هدف ما در اقتصاد ایجاد آرامش، اعتماد و امید به آینده بود. 
روحانی در همین خصوص افزود: آمارهای بانک مرکزی پیرامون امید به آینده در اقتصاد به ما می‌گوید در یکسال اخیر امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده و این موضوع به این معنی است که مسیر درستی انتخاب شده است. 
رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی سه ماهه به ما می‌گوید مسیر اقتصاد کلان و شاخص‌های اقتصاد کلان ما درست است و شرایط روابط خارجی ما در دنیا می‌گوید مسیر انتخابی تعامل سازنده با جهان که جزو سیاست‌های کلی نظام است، مسیر صحیح و درستی است که برگزیده شده است. 
وی اظهار داشت: ما افتخار می‌کنیم به اقدام ملی مردم ایران به رهنمودهای رهبری و دستیابی ایران به حقوق حقه خود در برابر قدرت‌های مستکبر جهانی که بالاترین دستاورد آن گسترش انتخاب آزاد برای ملت ایران است. امروز ما در اینکه چقدر نفت بفروشیم انتخاب آزاد داریم. آنان که دور ما دیوار کشیده بودند تحت آنکه ایران بیش از یک میلیون بشکه نفت نمی‌تواند بفروشد اما امروز ملت ایران دارای انتخاب آزاد است که یک میلیون یا دو میلیون یا بیشتر بفروشد. 
روحانی با بیان اینکه صادرات نفت خام ما در ماه‌های اخیر از 2 میلیون بشکه فراتر رفته گفت: اینکه ملت ایران به چه کسی نفت بفروشد و به چه کشوری در هر کجای جهان نفت بفروشد در اختیار ملت ایران است. دیگر نمی‌توانند به ما بگویند فقط به این چند کشور نفت بفروشید. 
رئیس جمهور در همین خصوص گفت: اینکه نفت ما را با چه ارزشی بفروشیم، این انتخاب آزاد ملت ایران است نه اینکه به یک کشور بفروشیم 45 درصد آن با پول ملی آن کشور و 55 درصد آن با پول ملی فلان کشور و در فلان حساب محصور بماند و مردم ایران نسبت به پول ذخیره خود در کشورهای مختلف حق انتخاب نداشته باشند. 
* ملت ایران با برجام دارای انتخاب آزاد شد
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آنان که می‌پرسند برجام چه کار کرده؛ برجام راه انتخابی ملت ایران را برای تعامل با جهان برای صادرات و واردات و برای انتخاب نام مشتری و برای انتخاب نوع کالا باز کرده است و ملت ایران دارای انتخاب آزاد شده است. ما  با اقتدار و استقلال کالایی را انتخاب می‌کنیم آنهم از هر کشوری که بخواهیم. ما در گذشته در خرید کالای پزشکی و دارو هم آزاد نبودیم. باید از کشور خاص و قیمت خاص دارو تهیه می‌کردیم اما امروز بهترین دارو و بهترین کیفیت با انتخاب خودمان می‌خریم.
روحانی با تاکید بر اینکه امروز دیگر رقابت در جهان برای تحریم بیشتر ملت ایران وجود ندارد گفت: جهان به این نکته رسیده که باید با زمان تکریم و احترام با ملت ایران سخن بگوید.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود تأکید کرد: ما دیگر مجبور نیستیم که کشتی‌هایی که کالاها و کانتینرهای ما را حمل می‌کنند به بنادر کشورهای دیگر بروند و پهلو بگیرند و یا با لنج و با پول اضافه این کالاها را به بنادر ایران منتقل کنیم، ما امروز در شرایطی هستیم که آنها که از ایران‌هراسی سخن می‌‌گفتند زبانشان به لکنت افتاده و شنونده‌های آنها هر روز و هر روز کمتر می‌شود و به جای اینکه افکار عمومی در برابر حرف غلط آنها سر تسلیم فرود بیاورد در برابر آنها لبخند تمسخر می‌زند.
*کشورهای بدعهد را مجبور به انجام تعهدات می‌کنیم
وی افزود: آنچه که برای ما مهم بود به عنوان بار اصلی که ملت ایران بر دوش دولت و مجلس و قوای دیگر گذاشته بودند، عبور از بحران‌ها و شبه‌بحران‌ها بود، شرایط مناسب برای روابط خارجی با دنیا و مسیر درست برای حرکت اقتصادی در داخل آرامش در اقتصاد، گشایش در روابط خارجی که هر روز می‌گذرد ما گشایش نویی (جدید) را مشاهده می‌‌کنیم حتی در برابر بدعهدی برخی از کشورها که همواره در طول تاریخ بدعهد بودند حتی آنها را هم قدم به قدم مجبور می‌کنیم تا به تعهدات خود عمل کنند.
رئیس جمهور بیان کرد: هر روز که می‌گذرد حتی در مسائلی که همه مشکلات آن به صورت صد درصد حل نشده مانند روابط بانک‌ها هر روز گشایش نویی در روابط ما با بانک‌های جهان به وجود می‌آید، حتی در زمینه فناوری هسته‌ای هر روز ما با گشایش‌های نویی مواجه می‌شویم.
وی افزود: اگر دیروز نمی‌توانستیم یک گرم کیک زرد وارد کنیم امروز صد تن کیک زرد وارد کشور می‌کنیم، اگر روزی می‌گفتند محصول نطنز غیرقانونی است و باید از بین برود و منهدم شود و حتی پیچ و مهره آنجا هم باز شود  اما امروز محصول نطنز را آزادانه و با افتخار به دنیا صادر می‌کنیم. 
رئیس جمهور تأکید کرد: اگر روزی به ما می‌گفتند آب سنگین برخلاف مقررات بین‌المللی است و باید تعطیل کنیم امروز آب سنگین را با دریافت پول نقد به آمریکا و روسیه می‌فروشیم.
وی در ادامه سخنان خود گفت: بنده با این مقدمه وارد بحث می‌شوم، دولت موظف بود در قدم اول گره‌های اصلی اقتصاد را باز کند، امروز شما تسهیلاتی که سیستم بانکی به بنگاه‌های اقتصادی در 6 ماهه اول داده با 6 ماهه اول سال گذشته مقایسه کنید، اینکه می‌بینید 40 تا 45 درصد ارقام ارائه تسهیلات ما افزایش یافته این به معنای حرکت در مسیر رونق اقتصادی است. 
روحانی افزود: اگر شما می‌بینید که برای اولین بار در سال گذشته صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت این به معنای حرکت در مسیر رونق اقتصادی است که در ماه‌های اولیه سال جاری نیز این موضوع همچنان پابرجاست و ادامه دارد و صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفته است، اینکه بار اصلی بودجه به جای آنکه بر دوش نفت باشد بر دوش درآمدهای غیرنفتی است بدین معناست که مسیر بودجه‌ریزی کشور مسیر صحیح و درستی را برگزیده و انتخاب کرده است.
وی خاطرنشان کرد: ما امروز در روابط خارجی‌مان با جهان در شرایط مناسب‌تر با سال‌های گذشته هستیم، اینکه شما می‌بینید از تحرک سیاست خارجی و اقتصادی ما اسرائیل رژیم غاصب صهیونیستی عصبانی است و اینکه می‌بینید در منطقه ما بر عصبانیت کشورهای کم‌هوشی مانند عربستان افزوده می‌شود این به این معناست که راه و مسیر ما درست انتخاب شده است.
روحانی تأکید کرد: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ملت ایران اساس کار این دولت برمبنای ترمیم مداوم کابینه شکل نگرفته ما دولتی نبودیم که هر از چند گاه چند وزیر را برای ترمیم کابینه عزل کنیم و یا استعفای آنها را بپذیریم و افراد جدیدی را به مجلس معرفی کنیم. 
وی اضافه کرد: یک دورانی بود که ترمیم کابینه شده بود قاعده و تثبیت کابینه شده بود استثناء، امروز تثبیت کابینه و مدیریت قاعده ما است اما در عین حال اگر جایی لازم ببینیم که ترمیم کابینه سرعت حرکت دولت را اضافه می‌کند و نه جهت دولت را تغییر دهد، جهت و هدفی که دولت انتخاب کرده، جهت و هدف و پیمانی که دولت و مردم بسته پای این پیمان خود تا روز آخر خواهد ایستاد.
رئیس جمهور تأکید کرد: دولت از فشار، نقض غیرمنصفانه، تخریب هراسی ندارد. آنچه که برای دولت مهم است رضای خدا و خشنودی مردم و پیشرفت کشور و عزت ملی است، اینکه بعضی‌ها از اقتدار ملی خوشحال نمی‌شوند باید در ذهن و گذشته و افکار خود دقت بیشتری کنند و علت آن را دریابند. 
وی ادامه داد: ایرانی، اقتدار ایران را می‌خواهد. شب گذشته مقام معظم رهبری در جلسه مهم مقابله با آسیب‌های اجتماعی این جمله را فرمودند که برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آنهایی که به دین و  اسلام اعتقادی ندارند اگر ایران را قبول دارند باید با تمام توان وارد میدان شوند. سپس ایشان فرمودند حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان او تردید نباشد باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آماده شود و تحرک داشته باشد.
روحانی افزود:  مگر می‌شود در جامعه‌ای زندگی کنیم که اعتیاد آن خدای ناکرده رو به افزایش باشد و ما راحت بخوابیم البته آمار شب گذشته شورای اجتماعی کشور این بود  که در 6 ماهه گذشته ولو کم این آمار در بخش اعتیاد و طلاق کاهش پیدا کرده که همان کاهش چند درصدی هم امیدوارکننده است، معلوم است در یک سال گذشته راهی که شورای اجتماعی کشور برگزیده و سازمان جدید امور اجتماعی کشور که تأسیس شده راه خود را آغاز کرده در این مسیر می‌تواند گام‌های بلندی را بردارد. 
وی ادامه داد: ما امروز اگر احساس کنیم در مسیر و راهی که انتخاب کرده‌ایم در شیوه‌ها نیاز به شیوه نو داریم، در تحرکمان نیاز به سرعت بیشتر داریم گرچه در اهداف و جهت‌گیری نیاز به تداوم داریم تردیدی نمی‌کنیم ولو اینکه از دوران دولت یازدهم یک ماه باقی مانده باشد، برخی می‌گویند 10 ماه، چرا ترمیم کابینه؟ اگر ضرورتی اقتضا کند، اگر نشاط بیشتری نیاز باشد، اگر مدیر تازه نفسی نیاز باشد برای خدمت به مردم رئیس جمهور در این زمینه تردیدی به خود راه نمی‌دهد، اصل ما تثبیت یا تغییر یا ترمیم نیست. اصل ما ادامه خدمت بانشاط نسبت به مردم است.
روحانی  ادامه داد: ما یک روز نمی‌توانیم خدماتمان را تعطیل کنیم، آیا می‌توانیم یک ساعت خدمات بهداشتی‌، آب و برق، انرژی و سوخت، آموزش و پرورش و آموزش عالی، حمل‌ونقل، بانک‌ها و بیمه‌ها را تعطیل کنیم؟، دولت در مسیر خدمات فعالیتش تعطیل‌بردار نیست و امروز سه وزیری که به محضر نمایندگان مجلس معرفی شدند و نمایندگان رأی اعتماد ان‌شاءالله خواهند داد هر سه وزیر امور اجتماعی و فرهنگی هستند و برخی از آنها نقش‌شان بسیار بنیادی است. 
وی ادامه داد: اتفاقاً در جلسه دیشب مقام معظم رهبری در زمینه آسیب‌های اجتماعی راجع به این سه وزارتخانه‌ای که امروز درباره آنها صحبت می‌کنیم و می‌خواهیم مدیران جدید را با کمک هم برگزینیم برای راه‌حل دستگاه‌هایی که مقام معظم رهبری نام می‌بردند جزو آن لیست این سه دستگاه بودند، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اینها وزارتخانه‌هایی هستند که باید بار مسئولیت هدایت فرزندان ما و ایجاد عدالت در جامعه، بزرگترین دستگاهی که فرصت برابر را برای روستایی و شهری، غنی و فقیر ایجاد می‌‌کند آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش در سراسر کشور همه نوع جوانان را در سراسر روستاها و شهرها پای یک کلاس می‌نشاند و معلمین عزیز ما در سراسر کشور با دلسوزی واحد در برابر دانش‌آموزان به تعلیم و تربیت آنان مشغول می‌شود.
روحانی در ادامه سخنان خود گفت: آموزش و پرورش اولین قدم برای عدالت اجتماعی و فرهنگی را برمی‌دارد و این وزارتخانه است که اولین قدم برای پیشرفت و تعالی نوجوانی است که در روستای کوچک زندگی می‌کند اینکه شما می‌بینید بسیاری از مسئولان کشور از روستاها به پا خواسته‌اند و از آنجا بار مسئولیت کشور را بر دوش گرفته‌اند. اولین نهادی که به آنها کمک کرد تا این مسیر را بپیمایند آموزش و پرورش بود.
وی اضافه کرد: آن دستگاهی که می‌تواند امروز به جامعه ما نشاط بدهد و جوانان ما را از نظر جسمی سالم کند و همچنین از لحاظ روحی آنها را از افسردگی خلاص کند که آمار دیشب وزیر بهداشت راجع به افسردگی نگران کننده بود، چه کسی باید این افسردگی را رفع کند، پزشک،‌روان پزشک؟ قبل از آنها یعنی قبل از وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان باید این کار را کند، باید نسل جوان ما به آینده امیدوار شوند. چرا اعتیاد در کشور ماست چون ناامیدی حاکم شده. چون برخی از رسانه‌ها غیر منطقی پمپاژ ناامیدی در نسل جوان انجام می‌دهند، ما را چه شده است که در شرایطی که همه کشورهای نفت خیز دچار بحران اقتصادی شده اند حتی کشور پولداری مانند عربستان و همه آنها از ذخایر گذشته سالهای قبلی خود استفاده می‌کنند اما این تنها ایران است که در شرایط سخت اقتصادی با کاهش قیمت نفت، هم تورمش کاهش یافته و هم رشد اقتصادی و اشتغال داشته و هم نه تنها از ذخایر استفاده نکرده که 30 میلیارد دلار هم به ذخیره واریز کرده است.
رئیس جمهور ادامه داد: امروز علیرغم اینکه یک عده انقلابی نمایی که مسائل کشور را نمی‌فهمند و درک نمی‌کنند، همه دنیا و سازمان‌های بین المللی به این نکته اعتراف دارند که ایران بهترین کشور و امن ترین کشور برای سرمایه گذاری خارجی است و این اعتراف نهادهای مالی و بین المللی پولی و بانکی است.
روحانی گفت:‌ ایران کشوری است که جاذبه‌ای بهتر از دیگر کشورها برای جذب سرمایه خارجی دارد. حال این در شرایطی است که گاهی اوقات حرف‌های ناپسند هم گوشه و کنار زده می شود. اگر ما زبان‌مان را واحد کنیم افکارمان را واحد کنیم، یک صدا حرف بزنیم، خواهید دید جاذبه چقدر بیشتر خواهد شد. اگر به گونه‌ای حرف نزنیم که امید جوانان را افزایش دهیم آن وقت جوان ما که امید به آینده کشور دارد به سمت موادمخدر یا خدای ناکرده الکل یا به سمت فساد می‌رود.
وی با تأکید بر اینکه ورزش و جوانان می‌تواند به جامعه ما نشاط و امید بدهد، گفت:‌ خواست من از آقای سلطانی‌فر برای دعوتش به این وزارتخانه این بود که ورزش همگانی و ورزش قهرمانی بسیار مهم است اما از این دو مهم‌تر مسئله جوانان کشور است که باید بدان توجه ویژه شود.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: متأسفانه ما این دو را مخلوط کردیم در حالیکه هر کدام بار سنگینی دارد، خود ورزش بسیار اهمیت دارد، در کنار آن مسئله جوانان نیز بسیار اهمیت دارد. در این زمینه ما مدتی است که در حال اندیشیدن هستیم و باید با شما نمایندگان نیز مشورت کنیم تا شاید راه‌حل بهتری بیابیم که جوانان نسبت به آینده کشور امیدوار،‌برای پیشرفت کشور مصمم و با نشاط فوق‌العاده در صحنه سیاسی و اجتماعی شرکت کنند.
روحانی در ادامه با بیان اینکه جوانان باید در سایه ورزش نشاط جسمی پیدا کنند، افزود: همچنین جوانان باید در سایه مسائل فرهنگی که حالا اینقدر آن را بالا و پایین می‌کنیم نشاط روحی پیدا کنند و در سایه تشکل‌های مختلف روحیه فعالیت اجتماعی پیدا کنند و با حضورشان در احزاب نشاط سیاسی پیدا کنند.
وی با تأکید بر اینکه نباید وقت خالی برای جوانان خود بگذاریم، گفت: جوانان ما باید بخشی از فکرش به حزب و سیاست، بخشی از فکرش به مسائل اجتماعی، به امور خیریه، به هویت ایرانی و اسلامی، به علم و تحصیل اختصاص یابد.
رئیس‌جمهور با اشاره به گسترش پیدا کردن فضای مجازی، گفت: این تقصیر ماست که محتوا را غنی نمی‌کنیم و مدام از شبکه الف و ب می‌گوییم. فضای مجازی یک واقعیت کشور و جهان است. فضا می‌تواند به نفع جامعه باشد، فضا ابزار است، محتوا مهم است. همه باید تلاش کنیم محتوای فضای مجازی را غنی کنیم و جاذبه‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم.
روحانی در همین خصوص گفت: چرا ما جاذبه ایجاد نمی‌کنیم؟ بعد کسی که علیه فرهنگ ما به ناروا جاذبه ایجاد می‌کند، آن وقت ما با ابزار می‌جنگیم، آن ابزار و پیچ و مهره که تقصیر ندارند. آنچه مقصر است محتوا است؛ محتوا ما هستیم و ما باید محتوا را غنی کنیم و شبکه‌هایی ایجاد کنیم که عاشقان ایران کاربران آن شبکه شوند.
وی تصریح کرد: ما باید آنقدر جاذبه برای اسلام ایجاد کنیم که همه جوانان به آن شبکه‌های دینی و فرهنگی مراجعه کنند. ما باید برای نسل جوان‌مان در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم و این بار سنگین بر دوش ورزش و جوانان است.
روحانی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه ریشه پیشرفت اقتصادی، علمی و تکنولوژی به فرهنگ برمی‌گردد، گفت: باید در فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم. فرهنگ است که با فساد مبارزه می‌کند. دادگاه‌ها نمی‌توانند به تنهایی با فساد مبارزه کنند. نیروی اطلاعاتی و پلیسی نمی‌توانند به تنهایی با فساد مبارزه کنند؛ دولت که مسئول مبارزه با فساد است به تنهایی نمی‌تواند با فساد مبارزه کند.
وی با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد از فرهنگ شروع می‌شود، گفت: ایمان باید از سنین نوجوانی در دل جوانان ما مستقر شود. با ایمان، امید، اعتماد، علم، دانش، هویت ایرانی و اسلامی می‌توانیم جامعه سالمی داشته باشیم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: من کاری به این ندارم اگر یک فسادی در گوشه‌ای است؛ انگار برای بعضی‌ها بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است، اگر یک دستگاهی وامی داده و آن پول به بدهی معوق تبدیل شده نمی‌دانم چرا بعضی رسانه‌ها خوش‌شان می‌آید بدهی معوق را اختلاس بگویند.  انگار بعضی‌ها توجه دقیق به لغت‌ها نمی‌کنند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر فسادی هست باید با آن مبارزه کنیم نه اینکه آن را بزرگ کنیم. نه اینکه به گونه‌ای تبلیغ کنیم که عادی‌سازی شود. بعضی‌ها دارند فساد را در جامعه عادی‌سازی می‌کنند.
*اگر فسادی هست نباید آن را بزرگ کنیم
روحانی ادامه داد: باید حواس‌مان جمع باشد، کار بد را نباید شیوع داد.اگر یک فردی در روزنامه‌ها گفت من چنین گناهی کردم می‌شود میلیون‌ها گناه. اگر کسی گناهی کرده باید با خدای خودش توبه کند و اگر حق‌الناس است باید ادا کند نه اینکه جار بکشیم. نباید در خیابان‌ها جار بکشیم آن هم به دروغ.
وی با بیان اینکه نباید فساد را عادی‌سازی کنیم، گفت: نگذاریم دیگران که به کشور ما خیانت کردند و به پناه دیگران در خارج رفتند به استناد حرف‌های نادرست بعضی افراد در داخل کشور، نظام و کشورمان را هو کنند. برای این نظام خون‌ها داده شده، شهید داده شده، تلاش‌ها شده است.
رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان گفت: درخواست ما از شما آن است که بتوانیم از امروز برای این سه وزارتخانه وزیر و مدیر شایسته‌ای که با رأی اعتماد شما مجوز کار می‌گیرد با نشاطی نو و روحیه‌ای نو کار خود را آغاز کنند.
روحانی با قدردانی از زحمات علی جنتی وزیر سابق ارشاد گفت: آقای جنتی هم خودشان استعفا دادند و هم نیاز بود به یک مدیر با روحیه‌ای جدید که بتواند بار مسئولیت را در ماه‌های پیش رو با سرعت بیشتری برای رسیدن به اهداف به دوش بکشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آقای صالحی‌امیری یک جامعه‌شناس فرهنگی است. بنده حداقل 14 سال با ایشان کار کردم. در شورای عالی امنیت ملی همکار بودیم،‌در مرکز تحقیقات استراتژیک همکار بودیم، در این سه سال نیز در کتابخانه ملی همکار دولت بودند و هر کجا بودند کارشان مورد رضایت بود. پرتلاش بودند، با روحیه بودند، پرکار بودند، صاحب‌نظر در مسائل فرهنگی هستند، صاحب چندین مقاله و کتاب هستند و در امور فرهنگی برنامه‌ریز هستند.
*برخی خوششان می‌آید بدهی معوق را اختلاس بنامند
رئیس‌جمهور افزود: با توجه به سوابقی که آقای صالحی‌امیری دارند که در درون نظام بوده‌اند مدتی در مغز استخوان نظام فعال بودند. دغدغه‌های نظام را به خوبی می‌دانند و می‌شناسند. به مسئله تنوع فرهنگی داخلی کشور کاملا تسلط دارند و می‌دانند که در دنیای فرهنگ باید با فعالیت آزاد مردمی و جذب نخبگان و هنرمندان کار را پیش ببرند.
روحانی افزود: وزیر ارشاد باید کسی باشد که جاذبه‌اش برای فرهیختگان، هنرمندان و صاحب‌نظران زیاد باشد و آقای صالحی‌امیری در کتابخانه ملی این امتحان را پس داد و کتابخانه ملی را جهالت غیر پویا داشت را تبدیل به یک مرکز پویا کرد و محل رفت و آمد صاحب‌نظران و اندیشمندان شد.
وی در همین خصوص گفت:‌ ما وزارت ارشادی می‌خواهیم که بتواند همه فرهیختگان و هنرمندان و صاحب‌نظران را جذب کند و از آنها استفاده کند. وزارت ارشاد باید هدایت کند، نظارت و پشتیبانی کند. اساس فرهنگ دینی و ملی در اختیار صاحبان فرهنگ است و صاحبان فرهنگ فرهیختگان جامعه‌اند. آقای صالحی‌امیری از پس این مسئولیت برمی‌آید و امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد پیشرفت بیشتر مردم و شکوفایی بیشتر مردم و کم شدن فاصله در امور اجتماعی و فرهنگی باشیم. یکی نرود راستِ راست و یکی نرود چپِ چپ، به هم نزدیک شویم.
رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: ما باید آن اسلام آسان و پرجاذبه را به خوبی در این وزارتخانه بتوانیم معرفی کنیم. در عین حال از اصول و فرهنگ اسلام‌مان و هویت ایرانی‌مان ذره‌ای کوتاه نیاییم. مقام معظم رهبری در مسائل فرهنگی بسیار حساس هستند و صاحب‌نظر هستند. باید به نکاتی که مورد نظر ایشان است دقت شود و مواردی که ایشان حساسیت دارند باید با حساسیت برخورد شود تا وزارت ارشادی داشته باشیم که همه مردم را در مسیر نشاط، فرهنگ اسلامی و هویت دینی قرار دهد.
رئیس‌جمهور با اشاره به گسترش پیدا کردن فضای مجازی، گفت: این تقصیر ماست که محتوا را غنی نمی‌کنیم و مدام از شبکه الف و ب می‌گوییم. فضای مجازی یک واقعیت کشور و جهان است. فضا می‌تواند به نفع جامعه باشد، فضا ابزار است، محتوا مهم است. همه باید تلاش کنیم محتوای فضای مجازی را غنی کنیم و جاذبه‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم.
روحانی در همین خصوص گفت: چرا ما جاذبه ایجاد نمی‌کنیم؟ بعد کسی که علیه فرهنگ ما به ناروا جاذبه ایجاد می‌کند، آن وقت ما با ابزار می‌جنگیم، آن ابزار و پیچ و مهره که تقصیر ندارند. آنچه مقصر است محتوا است؛ محتوا ما هستیم و ما باید محتوا را غنی کنیم و شبکه‌هایی ایجاد کنیم که عاشقان ایران کاربران آن شبکه شوند.
وی تصریح کرد: ما باید آنقدر جاذبه برای اسلام ایجاد کنیم که همه جوانان به آن شبکه‌های دینی و فرهنگی مراجعه کنند. ما باید برای نسل جوان‌مان در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم و این بار سنگین بر دوش ورزش و جوانان است.
روحانی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه ریشه پیشرفت اقتصادی، علمی و تکنولوژی به فرهنگ برمی‌گردد، گفت: باید در فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم. فرهنگ است که با فساد مبارزه می‌کند. دادگاه‌ها نمی‌توانند به تنهایی با فساد مبارزه کنند. نیروی اطلاعاتی و پلیسی نمی‌توانند به تنهایی با فساد مبارزه کنند؛ دولت که مسئول مبارزه با فساد است به تنهایی نمی‌تواند با فساد مبارزه کند.
وی با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد از فرهنگ شروع می‌شود، گفت: ایمان باید از سنین نوجوانی در دل جوانان ما مستقر شود. با ایمان، امید، اعتماد، علم، دانش، هویت ایرانی و اسلامی می‌توانیم جامعه سالمی داشته باشیم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: من کاری به این ندارم اگر یک فسادی در گوشه‌ای است؛ انگار برای بعضی‌ها بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است، اگر یک دستگاهی وامی داده و آن پول به بدهی معوق تبدیل شده نمی‌دانم چرا بعضی رسانه‌ها خوش‌شان می‌آید بدهی معوق را اختلاس بگویند.  انگار بعضی‌ها توجه دقیق به لغت‌ها نمی‌کنند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر فسادی هست باید با آن مبارزه کنیم نه اینکه آن را بزرگ کنیم. نه اینکه به گونه‌ای تبلیغ کنیم که عادی‌سازی شود. بعضی‌ها دارند فساد را در جامعه عادی‌سازی می‌کنند.
روحانی ادامه داد: باید حواس‌مان جمع باشد، کار بد را نباید شیوع داد.اگر یک فردی در روزنامه‌ها گفت من چنین گناهی کردم می‌شود میلیون‌ها گناه. اگر کسی گناهی کرده باید با خدای خودش توبه کند و اگر حق‌الناس است باید ادا کند نه اینکه جار بکشیم. نباید در خیابان‌ها جار بکشیم آن هم به دروغ.
وی با بیان اینکه نباید فساد را عادی‌سازی کنیم، گفت: نگذاریم دیگران که به کشور ما خیانت کردند و به پناه دیگران در خارج رفتند به استناد حرف‌های نادرست بعضی افراد در داخل کشور، نظام و کشورمان را هو کنند. برای این نظام خون‌ها داده شده، شهید داده شده، تلاش‌ها شده است.
رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان گفت: درخواست ما از شما آن است که بتوانیم از امروز برای این سه وزارتخانه وزیر و مدیر شایسته‌ای که با رأی اعتماد شما مجوز کار می‌گیرد با نشاطی نو و روحیه‌ای نو کار خود را آغاز کنند.
روحانی با قدردانی از زحمات علی جنتی وزیر سابق ارشاد گفت: آقای جنتی هم خودشان استعفا دادند و هم نیاز بود به یک مدیر با روحیه‌ای جدید که بتواند بار مسئولیت را در ماه‌های پیش رو با سرعت بیشتری برای رسیدن به اهداف به دوش بکشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آقای صالحی‌امیری یک جامعه‌شناس فرهنگی است. بنده حداقل 14 سال با ایشان کار کردم. در شورای عالی امنیت ملی همکار بودیم،‌در مرکز تحقیقات استراتژیک همکار بودیم، در این سه سال نیز در کتابخانه ملی همکار دولت بودند و هر کجا بودند کارشان مورد رضایت بود. پرتلاش بودند، با روحیه بودند، پرکار بودند، صاحب‌نظر در مسائل فرهنگی هستند، صاحب چندین مقاله و کتاب هستند و در امور فرهنگی برنامه‌ریز هستند.
رئیس‌جمهور افزود: با توجه به سوابقی که آقای صالحی‌امیری دارند که در درون نظام بوده‌اند مدتی در مغز استخوان نظام فعال بودند. دغدغه‌های نظام را به خوبی می‌دانند و می‌شناسند. به مسئله تنوع فرهنگی داخلی کشور کاملا تسلط دارند و می‌دانند که در دنیای فرهنگ باید با فعالیت آزاد مردمی و جذب نخبگان و هنرمندان کار را پیش ببرند.
روحانی افزود: وزیر ارشاد باید کسی باشد که جاذبه‌اش برای فرهیختگان، هنرمندان و صاحب‌نظران زیاد باشد و آقای صالحی‌امیری در کتابخانه ملی این امتحان را پس داد و کتابخانه ملی را جهالت غیر پویا داشت را تبدیل به یک مرکز پویا کرد و محل رفت و آمد صاحب‌نظران و اندیشمندان شد.
وی در همین خصوص گفت:‌ ما وزارت ارشادی می‌خواهیم که بتواند همه فرهیختگان و هنرمندان و صاحب‌نظران را جذب کند و از آنها استفاده کند. وزارت ارشاد باید هدایت کند، نظارت و پشتیبانی کند. اساس فرهنگ دینی و ملی در اختیار صاحبان فرهنگ است و صاحبان فرهنگ فرهیختگان جامعه‌اند. آقای صالحی‌امیری از پس این مسئولیت برمی‌آید و امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد پیشرفت بیشتر مردم و شکوفایی بیشتر مردم و کم شدن فاصله در امور اجتماعی و فرهنگی باشیم. یکی نرود راستِ راست و یکی نرود چپِ چپ، به هم نزدیک شویم.
رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: ما باید آن اسلام آسان و پرجاذبه را به خوبی در این وزارتخانه بتوانیم معرفی کنیم. در عین حال از اصول و فرهنگ اسلام‌مان و هویت ایرانی‌مان ذره‌ای کوتاه نیاییم. مقام معظم رهبری در مسائل فرهنگی بسیار حساس هستند و صاحب‌نظر هستند. باید به نکاتی که مورد نظر ایشان است دقت شود و مواردی که ایشان حساسیت دارند باید با حساسیت برخورد شود تا وزارت ارشادی داشته باشیم که همه مردم را در مسیر نشاط، فرهنگ اسلامی و هویت دینی قرار دهد.
روحانی ادامه داد: در عین حال فکر می‌کنم که آقای سلطانی‌فر ان‌شاءالله با روحیه و نشاط جدید و نفسی نو و همفکری و حمایت شما هم شاهد پیشرفت‌های بسیار خوب در ورزش و جوانان باشیم.
روحانی با اشاره به وزارتخانه آموزش و پرورش تصریح کرد: این وزارتخانه مهم‌تریننهاد فرهنگی ماست، هیچ نهاد فرهنگی مهم‌تر و کارسازتر از آموزش و پرورش نداریم، بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در کلاس‌های درس، این همه معلمین دلسوز در سراسر کشور، کار بسیار بزرگ و سختی است، در این دوران سه ساله آقای فانی تلاش و کوشش‌هایی داشتند که از زحمات وی تشکر می‌کنم. بسیاری از مسائل جزئی و کلی را ایشان حل کردند، امروز به نقطه‌ای رسیدیم که باید از یک نیروی جدیدی با توانمندی خوب استفاده و بهره‌برداری کنیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما در زمینه آموزش و پرورش کار زیادی کردیم حتی در زمینه بحث مادی این وزارتخانه علی‌رغم اینکه وضع مالی‌مان در سال گذشته و امسال با شرایط ایده‌آل فاصله داشته اما شما نمایندگان مجلس به خوبی می‌دانید هزینه جاری آموزش و پرورش در سال 92، 14 هزار و 500 میلیارد تومان بوده و امسال هزینه جاری این وزارتخانه 30 هزار میلیارد تومان است. یعنی دو برابر سال 92، در طول این سه سال اعتبارات را به بیش از دو برابر افزایش دادیم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: علاوه بر این در جلسه روز یکشنبه دولت تصمیم گرفتیم از طریق اوراق صکوک اجاره بتوانیم 4 هزار میلیارد تومان از درآمد این صکوک در اختیار آموزش و پرورش بگذاریم هم برای پاداش بازنشستگان و هم سایر مطالبات که این 4 هزار میلیارد غیر از آن 30 هزار میلیاردی است که گفتم و امیدوارم بتوانیم در برابر خدمات بلند و غیرقابل ارزش‌گذاری که کار فرهنگی را نمی‌توان با پول ارزش‌گذاری کرد چراکه آنها از جان مایه می‌گذارند و با عشق کار می‌کنند، خدماتی که ما انجام می‌دهیم در حد توانمان به عنوان یک تشکر ساده در برابر این خادمین در برابر ملت و نسل جوان است.
رئیس‌جمهور بیان کرد: یکی از مسائلی که در کشور ما همیشه وجود داشت فاصله بین آموزش عالی و آموزش و پرورش بود، می‌دانید که در بسیاری از کشورهای دنیا این موضوعات در یک وزارتخانه است اما در کشور ما دو وزارتخانه است، این دو وزارتخانه باید به یکدیگر نزدیک شوند، وزارتخانه دوم باید پذیرای فارغ‌التحصیلان وزارتخانه اول باشد و باید یک مسیر را انتخاب و طی کنند.
روحانی ادامه داد: فردی را برای آموزش و پرورش به محضر شما نمایندگان معرفی کردیم. جناب آقای آشتیانی که ما آشنا هستیم در مجلس شورای اسلامی با خانواده دانش‌آشتیانی از مجلس اول، دوم و ایشان شخصیتی است که دارای مراتب علمی از بهترین دانشگاه‌های سطح دنیا و دارای تلاش در دفاع مقدس است که اولین آشنایی من با آقای دکتر آشتیانی در ستاد پشتیبانی جنگ بود. ما در سال 65 یک شورای عالی جنگ درست شد که رئیسش مقام معظم رهبری بود که آن زمان رئیس‌جمهور بودند و آن شورا یک ستاد پشتیبانی جنگ ایجاد کرد که بنده به عنوان مسئول آن ستاد پشتیبانی جنگ بودم. به این دلیل با تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و نمایندگان دستگاه‌ها و معاونت جنگ وزارتخانه‌ها به طور منظم جلسه داشتم و در آن ستاد آقای دکتر دانش به عنوان رابط دانشگاه و جنگ بود و خدمات فراوانی به دفاع مقدس، رزمندگان کردند به غیر اینکه ایشان قبلا در سپاه فعال بودند.
روحانی ادامه داد: فعالیت ایشان در آموزش عالی و تجربه ایشان در آموزش و پرورش، ایشان کسی است که از سال‌ها پیش یعنی سال 45 کارش در مقام آموزش و پرورش بوده معاون و مشاور و مسئول بوده و کاملا به زوایای آموزش و پرورش آشنا است و بنده هم دفعه پیش که با ایشان صحبت کردم و هم این دفعه ایشان می‌گفت من در احزاب و جریانات سیاسی نیستم و سال‌هاست اینها را ترک کرده‌ام و من بر بحث آموزش و کار تخصصی خودم متمرکز هستم و ما هم همین وزیر را می‌خواهیم وزیری که از همه نیروها، افراد و جناح‌ها استفاده و بهره‌برداری کند و تلاش ایشان برای ارتقای آموزش و پرورش و نسل جوان ما باشد.
روحانی ادامه داد: آقای دانش‌آشتیانی با شیوه‌های آموزش بسیاری از کشورهای دنیا آشنا است، در بحث اقتصاد و نحوه اداره آموزش و پرورش تجربه و تخصص دارد و تردیدی ندارم که آموزش و پرورش با مدیریت آقای دانش‌آشتیانی شاهد یک تحول مثبت هم برای معلمان و هم برای بخش آموزش و تربیت و هم نسل جوان ما و هم برای خانواده‌های عزیزی که فرزندان آنها در آموزش و پرورش در تحصیل هستند خواهد بود.
*روحانی صحن علنی مجلس را ترک کرد
حسن روحانی رئیس‌جمهور در پایان سخنان خود، صحن پارلمان را ترک کرد.
رئیس‌جمهور در این نشست، در سخنان یک‌ساعته خود به دفاع از برنامه‌ها و صلاحیت سه وزیر پیشنهادی خود پرداخت.
پس از پایان سخنرانی موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی، رأی‌گیری به صورت دستی در صحن علنی پارلمان انجام خواهد شد.
*توزیع نوشته‌هایی در صحن مجلس در روز رأی اعتماد به وزرا
سپس، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس طی تذکری در نشست علنی امروز سه‌شنبه پارلمان، گفت: نوشته‌هایی در داخل صحن علنی پخش می‌شود.
وی اضافه کرد: باید هیأت رئیسه نسبت به این موضوع دستوراتی بدهد زیرا این اقدام هم خلاف آیین‌نامه است و هم خلاف قانون اساسی.
نماینده مردم لنگرود در همین زمینه تصریح کرد: در این برهه جزواتی پخش می‌کنند که ذهن نمایندگان را خراب می‌کند. چیزی که مربوط به 20 سال پیش است را امروز دارند توزیع می‌کنند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر، گفت: کسی بخواهد چیزی در صحن توزیع کند باید با دستور هیأت رئیسه مجلس باشد.
*حاجی‌دلیگانی: رئیس جمهور به عنوان یک حقوقدان باید درباره برنامه و شخصیت وزرا صحبت می‌کرد
به دنبال آن،‌ حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر نیز طی تذکری با اشاره به نشست امروز پارلمان،‌ گفت: رئیس جمهور که خودشان حقوقدان هستند باید در نشست امروز باید درباره برنامه‌ها و شخصیت وزرا صحبت می‌کردند و شما (اشاره به رئیس مجلس) باید نسبت به این موضوع تذکر می‌دادید.
وی اضافه کرد: ما از برگزاری جلسات با این مضامین استقبال می‌کنیم که شما هم پیگیر برگزاری آن باشید که در آن نمایندگان نیز نقطه نظرات خود را بیان کنند. 
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس، ادامه داد: اینکه رئیس جمهور یک طرفه حرف‌های خود را بگوید درست نیست؛ البته ما سؤالاتی به شما دادیم که شما آنها را نپرسیدید.
 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده شاهین‌شهر ضمن وارد ندانستن آن، گفت: از نظر آیین‌نامه تخلفی صورت نگرفته است. 
*عباسی: 8 هزار میلیارد تومان پول فرهنگیان کجا رفته است/ دانش آشتیانی سنخیتی با آموزش و پروش ندارد
اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در  مخالف با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: سوال بنده از آقای روحانی این بود که چرا بازهم طبق معمول مشکلات کشور را به گردن دولت قبل می‌اندازد، توضیحات آقای روحانی درباره مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان کافی نبود.
وی افزود: ما نمی‌گوییم در صندوق ذخیره فرهنگیان اختلاس شده است، بلکه می‌پرسیم 8 هزار میلیارد تومان از پول فرهنگیان کجا رفته است و چه کسانی پول‌های دریافتی را پرداخت نکرده‌اند؟
اسدالله عباسی در ادامه تصریح کرد: انتظار داشتیم آقای روحانی درباره حقوق‌های نجومی توضیحاتی می‌داد، اما توضیحاتی ارائه نشد، مشکل اصلی امروز کشور ما مشکلات اقتصادی است، انتظار بود دولت به کمک آقای فانی وزیر سابق آموزش و پرورش می‌آمد تا مشکلات آموزش و پرورش حل می‌شد نه اینکه با برکناری وی صورت مسئله پاک می‌شد.
نماینده رودسر در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دانش‌آشتیانی سنخیتی با آموزش و پرورش ندارد، تصریح کرد: اگر ملاک معرفی آقای دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضورش در «مجتمع مفید» است، باید بگویم آن مجتمع از جنس مدارس غیردولتی نیست و تافته جدابافته‌ای است که ارزشی برای دولت و بازرسی دولت قائل نمی‌شود. کجای این برنامه‌ها را می‌شود در 9 ماه اجرایی کرد؟
عباسی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: شما چکاری می‌توانید در 9 ماه باقیمانده از عمر دولت یازدهم در آموزش و پرورش انجام دهید که در مورد اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش برنامه هایی را مطرح کرده‌اید؟ مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به تصویب رسانده‌اند و شما نمی‌توانید آن را مورد بررسی محتوایی قرار دهید، چرا درباره سازماندهی معلمان حق‌التدریس مطلبی را در برنامه‌های خود ذکر نکرده‌اید؟
نماینده رودسر در مجلس همچنین یادآور شد: توسعه و تقویت مدارس غیردولتی در برنامه‌های پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش ذکر شده است، در حالی که مشکل امروز کشور ما مدارس دولتی هستند، متأسفانه تعادل و توازن جنسیت در انتخاب معلمان به‌هم خورده است، معلمان مرد در مدارس دخترانه تدریس می‌کنند و دبیران خانم در مدارس پسرانه مشغول تدریس هستند، این موارد مسائلی است که نمی‌توانیم آنها را گردن دولت قبل بیاندازیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای دانش آشتیانی! در برنامه‌ریزی درسی و تغییر کتاب‌های درسی نمی‌توانید در 9 ماه آینده کاری انجام دهید.
*سروش: دانش‌آشتیانی مدیری استراتژیک و تحول‌خواه است
همچنین ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با فخرالدین احمد دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه‌های وی را مطابق با سند تحول بنیادی آموزش و پرورش و وی را توانمند برای اجرای آن خواند و با برشمردن محورهای دانش‌آشتیانی گفت: ما به ایشان رای می‌دهیم چون هر 13 بند برنامه‌های ایشان می‌تواند اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه دانش‌آشتیانی به استمرار وضع موجود در آموزش و پرورش اعتقاد نداشته و از تحول سخن می‌گوید، اظهار داشت: ایشان به تقویت کیفی مدیران خبر داشته اما به تمرکز در آموزش و پرورش اعتقاد ندارد و سعی در جلب مشارکت‌های مالی و منطقه‌ای برای آموزش و پرورش خواهد داشت. 
سروش با ذکر این نکته که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان را مبنای نظام پرداخت دانسته و آموزش و پرورش را مصرف‌کننده صرف نمی‌داند، گفت: آقای دانش‌آشتیانی مدیری استراتژیک و تحول‌خواه و پرورش‌یافته خانواده‌ای اصیل، روحانی و فاضل است که پدرش نماینده دوره اول مجلس بوده است.
وی به حضور موثر و فعال دانش‌آشتیانی در عرصه‌های پشتیبانی دفاع مقدس و همکاری موثر و فعال با قرارگاه خاتم‌الانبیاء اشاره کرد و با سخن گفتن از تدین و اخلاق او خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حوزه مدیریتی سخت‌کوش و کاردان و معتقد به کار تیمی است و در حوزه مدرسه‌داری نیز موفق بوده و و پرورش‌دهنده دانش‌آموختگانی متدین در دبیرستان مفید است.
*نقوی: زمانی که دانش‌آشتیانی عضو شورای سازمان برنامه‌ریزی کتب درسی شد درس حسین فهمیده را از کتاب‌ها حذف کردند
سید حسین نقوی‌حسینی در ادامه در مخالفت با وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، گفت: در شرایطی که فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی «برای تصدی وزارت آموزش و پرورش» عضو شورای سازمان برنامه‌ریزی کتب درسی شد درس شهید حسین فهمیده از کتاب‌ها حذف شد.
وی افزود: بعضی‌ها منصوب به شهید رجایی شدند، بعضی‌ها ایشان را به خانواده علما منصوب کردند، من اینجا مطرح می‌کنم که نخست‌وزیر دوران جنگ عامل سر فتنه بود و عامل آمریکایی‌ها در فتنه شد و حال بعضی‌ها فکر می‌کنند که فلانی در پشتیبانی جنگ بوده معیار است. آقای منتظری فقیه بود و فاسد شد.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور شما که هیچ وقت مطالب نمایندگان را گوش نمی‌دهید. هر بار در معرفی وزرا صحبت می‌کنید و می‌روید. چون شما گفتید از نقد استقبال می‌کنید من مطالبی را می‌خواهم بگویم و امیدوارم که به جهنم حواله داده نشوم و امیدوارم که فردا بیسواد خطاب نشوم. امیدوارم که پشت همین تریبون به انقلابی‌های نفهم محکوم نشوم.
نقوی خاطرنشان کرد: انقلابی‌ها می‌فهمند. آقای رئیس‌جمهور انقلابی‌ها را پشت تریبون مجلس شورای اسلامی به نفهمی متهم نکنید. این کار درست نیست. حرف منتقدین را گوش دهید.
*آقای رئیس‌جمهور! انقلابی‌ها نفهم نیستند
وی ادامه داد: ما حرف مردم‌مان را می‌زنیم. مگر مردم به ما رأی ندادند؟ به رأی مردم احترام بگذارید. آیا ما انقلابی نفهمیم؟ حرف‌مان را گوش دهید.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور اقدام شما در تغییر وزرا ترمیم نیست و در جهت مطالبات مردم هم نیست. مردم امروز با مشکل بیکاری مواجهند و رونق اقتصادی می‌خواهند. مردم امروز رفاه می‌خواهند. مردم امروز جوانان‌شان با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در خانه‌هایشان بیکارند و ترمیم باید در این بخش انجام می‌شد.
نقوی اضافه کرد: تمام کارخانجات ما در حال نیمه‌تعطیلی است. دولت در این مسیرها چه قدمی برداشته؟
وی افزود: آقای فانی را مجلس استیضاح می‌کرد و دولت با اقدام خود در مورد این وزیر فرار به جلو کرد و در مورد آقای گودرزی و آقای جنتی نیز بحث کارآمدی مطرح نبود. بحث دعوای دیگری بود. بحث کنسرت و مسائل دیگر بود. پس این اقدام دولت در تغییر وزرا ترمیم و در جهت پاسخگویی به مطالبات مردم نیست چرا که مطالبات مردم چیزهای دیگری است.
*دانش‌آشتیانی بازیگر نقش اول فتنه است
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت با آموزش و پرورش این کارها را نکند. آموزش و پرورش حزب سیاسی نیست. آموزش و پرورش مرکز تعلیم و تربیت و متعلق به همه ملت ایران است. چرا با این وزارتخانه سیاسی برخورد می‌کنید؟ وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با توجه به سوابقش کاملا یک بازیگر سیاسی است.
نقوی خاطرنشان کرد: ما باید جوابگوی رأیی که می‌دهیم باشیم. نباید نگران باشیم که دولت چه کار می‌کند. دولت هیچ کاری نمی‌کند و اگر کاری هم بکند ما به مردم وعده دادیم که از استقلال، آزادی، عزت و ولایت فقیه دفاع کنیم. در مقابل فتنه بایستیم.
وی افزود: آقای دانش‌آشتیانی بازیگر نقش اول فتنه است. اسناد وی در فتنه در همین مجلس ارائه شده است. وی اولین مدیر مدرسه‌ای است که بین سه هزار نفر مدیر مدرسه در تهران به جرم فعالیت در فتنه بازداشت می‌شود.
*خط قرمز نظام فتنه است، مگر دولت جزء نظام نیست!
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور چرا کارت زرد مجلس را دوباره به مجلس معرفی می‌کنید؟ چرا با آموزش و پرورش تا به این حد بازی می‌کنید؟ آیا در میان یک میلیون و صد هزار معلم یک نفر شایسته نیست که این وزارتخانه را اداره کند؟ آیا این توهین نیست که شما فردی را که پیش از این برای تصدی وزارت علوم معرفی کرده‌اید و رأی نیاورده دوباره معرفی می‌کنید؟ این حاشیه‌سازی نیست؟
نقوی خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور شما که شعار عقل‌گرایی می‌دهید آیا این عقل‌گرایی است که فردی که تا به این اندازه دارای حاشیه است و در همین مجلس رأی منفی گرفته است اسناد فعالیت وی در فتنه مطرح شده دوباره برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی می‌شود؟ آموزش و پرورش باید اینگونه ضربه بخورد؟
وی افزود: امروز آموزش و پرورش گرفتار است. معلم‌ها فراموش شدند. معلم‌ها انگیزه خود را از دست داده‌اند. حق آموزش و پرورش نیست که با آن اینگونه بازی شود.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسکن فرهنگیان رها شده. ببینید وضعیت صندوق ذخیره‌ آنها چگونه است.
نقوی خاطرنشان کرد: امروز آقای رئیس‌جمهور تعریف جدیدی را از فساد ارائه کرد که این اختلاس نیست که هشت هزار میلیارد تومان از دارایی‌های معلم‌ها را به 30 نفر بدهیم، اختلاس نیست بلکه وام است.  شما هشت هزار میلیارد تومان را به 30 نفر می‌دهید و بعد می‌گویید وام است و می‌گویید نفهم‌ها می‌گویند اختلاس، این وام است.
*آقای رئیس‌جمهور ! هیچ وقت مطالب نمایندگان را گوش نمی‌دهید
وی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور مطابق تعریف جنابعالی در دولت شما هشت هزار میلیارد تومان به 30 نفر وام داده شده و اختلاس نیست.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش موسسه حزب منحله مشارکت و عضو شورای مرکزی این حزب غیرقانونی و عضو فراکسیون مشارکت مجلس ششم، عضو شورای سیاست‌گذاری ستاد انتخابات معین، امضا‌کننده بیانیه‌های مختلف در دوران فتنه 88 و  در حمایت از تحصن‌های غیرقانونی در مکان‌های مختلف است.
نقوی خاطرنشان کرد: آقای دانش آشتیانی با بورس دولتی دولت آقای هاشمی‌رفسنجانی در انگلستان درس می‌خوانده و در آنجا ان‌شاءالله بر اساس صلاحیت به عنوان دبیر محلی در مدرسه ایرانیان تدریس می‌کردند و این در حالی است که معلمان برای اعزام به خارج مراحل متعددی را طی می‌کنند و آقای دانش آشتیانی بدون هیچ گونه آزمون و گزینشی در مدارس ایرانیان تدریس می‌کرده است.
وی افزود: کسی که در قلبش راضی باشد دولت جمهوری اسلامی شکست بخورد صهیونیست است. آیا می‌خواهیم دولت شکست بخورد؟ ما می‌خواهیم دولت پیروز شود. دولت مقتدر باشد.
*اقدام دولت در تغییر وزرا پاسخگویی به مطالبات مردم نیست
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: الحمدالله امروز نظام جمهوری اسلامی ایران مقتدر در دنیا حرکت می‌کند. بینی‌ قدرت‌های سلطه‌گر را به خاک مالیدیم و آنها را به زانو درآورده‌ایم. ایران برای شرکت در لبنان برای قدرت‌های سلطه‌گر شرط گذاشت و آنها شرط ایران را پذیرفتند و در مقابل ملت ایران زانو زدند.
نقوی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم شخصی به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود که خود وی و خانواده و سابقه‌اش تدین، شرافت، تربیت را به همراه داشته باشند. آقای رئیس‌جمهور آیا چنین فردی در مجموعه شما نیست؟ آیا فردی با این حاشیه‌ها باید برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شود؟
وی افزود: رهبری فرمودند فتنه خط قرمز نظام است. مگر دولت جزء مجموعه نظام نیست؟ آیا فقط مجلس و قوه قضائیه جزء نظام هستند؟
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: امروز مجلس در معرض آزمون بزرگی قرار دارد. به فتنه‌گرانی که عامل آمریکا بودند و به چهره پاک نظام چنگ کشیدند و آن را خونین کردند و هرگز بخشیده نخواهند شد رأی ندهید.
*محمدی: دانش آشتیانی مورد وثوق شهید رجایی بود
در ادامه نیز، داود محمدی نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به فعالیت وی در انجمن‌های دانشجویی پیش از انقلاب و نیز خدمت وی با لباس سپاه در ابتدای انقلاب اشاره کرد و با یادآوری اینکه او از دست‌پروردگان شهید رجایی است، گفت: آقای دانش آشتیانی عضو گروه تشکیل‌شده از سوی شهید رجائی جهت انتقال مسائل مختلف کشور و مورد وثوق این شهید بود.
وی اعتقاد دانش آشیتانی به مبانی ارزشی اسلام را مثال‌زدنی برشمرد و با تأکید بر اینکه وی از تخصص لازم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش برخوردار است، گفت: ایشان از معلمان موفق رشته ریاضی است و در زمینه‌های مختلف از تخصص برخوردار و از دبیران بسیار متدین است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 80 نفر از دانش‌آموختگان دبیرستان مفید که تحت مدیریت دانش آشتیانی بوده است در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند، گفت: این مدرسه را آیت‌الله موسوی اردبیلی تأسیس کرده است.
این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به حضور دانش آشتیانی در مدیریت‌های خرد و کلان و تصدی معاونت وزارت علوم در سه دوره اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان در استان‌های محروم، دبیرستان‌هایی تأسیس کردند که دانش‌آموختگان آنها در دانشگاه‌ها قبول شده‌اند.
*قوامی: مطالب رئیس جمهور مهم و مفید بود و باید در جلسه‌ای دیگر از ایشان دعوت به عمل آید
هادی قوامی در ادامه نشست، گفت: مطالب رئیس جمهور مهم و مفید بود و باید در جلسه‌ای دیگر از ایشان دعوت به عمل آید تا در این مورد نظرات مجلس نیز بیان شود.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت تورم 40 درصدی را به تک رقمی تبدیل کرد که صحبت درستی است ولی بخشی از آن دامن زدن به رکود است.
«تذکر من این است که رئیس جمهور باید در ارتباط با 3 وزیر پیشنهادی و در مورد ویژگی‌ها و برنامه‌های آن‌ها صحبت می‌کرد ولی 45 دقیقه روی مسائل اقتصادی مانور داد.»
 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر قوامی اظهار داشت: براساس تبصره یک ماده 206 آئین نامه نطق رئیس جمهور راجع به برنامه‌های وزرا بود و ایرادی ندارد.
*شیخ: احساساتی شدن به خاطر عقده‌ای بود که در دلم جمع شده بود
مهدی شیخ نماینده مردم تهران در مجلس نیز طی سخنانی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش، اظهار داشت: یک سوال دارم، تا کی می‌خواهیم این روند را ادامه دهیم؟ فردی آمد و وارد عرصه سیاسی کشور شد و سالها نیروهای این کشور را به جان هم انداخت و با پشت پا زدن به اهداف تخصصی و نظارت مجلس بر دولت، کارهایش را انجام داد، آقایان به کجا می‌رویم؟ 
وی افزود: این فرد مجددا می‌خواست وارد صحنه سیاسی کشور شود اما مقام معظم رهبری هوشیارانه تذکر دادند که دوباره فضای جامعه دو قطبی نشود ، چرا می‌خواهید امروز خودتان فضای جامعه را دو قطبی کنید چه کسانی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت کردند آقای سروش که موافق بودند از جانبازان دفاع مقدس هستند و عمرشان را در جبهه‌ها سپری کردند، آیا ما کافریم؟ ما ضد ولایت فقیه هستیم؟ این چه ادبیاتی است و چه ضد اخلاقی گری است؟ تا کی می‌خواهیم این روش را ادامه دهیم؟ آیا این ادامه دادن راه شهداست؟ آیا این نفاق نیست؟ این چه روشی است که به دنبال تهمت زدن به نیروهای انقلاب و به کسانی هستیم که عمرشان را در راه نظام گذاشتند؟ آیا این روش با اسلام سازگار است؟ با اخلاق و سیاستمداری سازگار است؟ ما می‌خواهیم به کجا برویم.
شیخ در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قرار بود به اخلاق رای دهیم، انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها و اخلاق بود، این اخلاق و ارزش و انسانیت است؟ کجای شعارهای انقلاب ما اینگونه بود؟ کجای راه ما اینگونه است؟ کجای تعهد ما به شهیدان است؟ اگر زمانی دشمن در ما نفوذ کرد و تفرقه‌ای بین ما انداخت وظیفه ما چیست؟ آیا دمیدن در آتش این اختلاف وظیفه ماست؟ 
نماینده تهران در مجلس بر همین اساس یادآور شد: آیا زنده نگاه داشتن ‌آن اختلافات دور از اخلاق نیست؟ بنده در پیشگاه خداوند شهادت می‌دهم اگر لحظه‌ای احساس کنم هر وزیری یا هر فردی می‌خواهد در مقابل جریان مقدس انقلاب بایستد، خودم اولین نفری خواهم بود که در مقابل او خواهم ایستاد، بنده عمرم را در این راه گذاشتم. تا کی می‌خواهیم این راه را ادامه دهیم. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: مرا ببخشید که احساساتی شدم، این عقده‌ای بود که در دلم جمع شده بود. باید سیاستی اخلاق مدارانه را در پیش بگیریم. 
*فلاحت‌پیشه: سیاسی شدن آموزش و پرورش خطرناک است/ دانش‌آشتیانی باید مسئولیت حضورش در تحصن و فتنه را بپذیرد
در ادامه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی سخنانی به عنوان اولین مخالف برنامه‌های دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: بنده یک گلایه از آقای رئیس‌جمهور دارم. دید ترمیمی آقای روحانی خوب است اما باید این دید آسیب‌شناسانه باشد، امروز ستاد بیشتر از تحریم‌ها به ما لطمه زده است، انتظار بود ترمیم‌ها بیشتر در این حوزه انجام می‌شد اما متاسفانه در حوزه‌های دیگری انجام شد.
وی افزود: آقای دانش‌آشتیانی! تحصیلات شما تحصیلاتی نیست که به کار آموزش و پرورش بیاید، فضای فکری یک مسئول اگر با فضای مدیریتی او همخوانی نداشته باشد، آن فرد نمی‌تواند کار مفیدی انجام دهد، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دارای سوابق اجرایی غیرآموزشی آموزش و پرورش است، درد ما همین است که آن بخش از دوستانی که در سایر وزارتخانه‌ها هم مسئولیت‌هایی گرفته‌اند، در راستای سوابق‌شان نبوده است، در برنامه پیشنهادی آقای دانش جای آموزش و پرورش خالی است و هر جایی پیشنهادهایی هم در این حوزه شده، عملیاتی نیستند.
نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس تصریح کرد: شما پیش از این در هر مسئولیتی اعم از مجتمع مفید یا هر جای دیگری که بودید، باید آن را بپذیرید، شما در تحصن، فتنه و تحریم انتخابات هم بوده‌اید که باید آن را بپذیرید، آموزش و پرورش حوزه حساسی است و سیاسی شدن آن خطرناک است، برخی از دوستانی که با چندصد میلیون تومان بازنشسته می‌شوند چگونه می‌توانند درد معلمی که با یک میلیون تومان بازنشست می‌شود را بفهمد.
وی با بیان اینکه دولت اگر می‌خواست مشکلی در حوزه آموزش و پرورش حل شود، نیرویی از آموزش و پرورش را به مجلس معرفی می‌کرد، تصریح کرد: آقای دانش‌آشتیانی بنده برنامه‌های شما را با برنامه‌های آقای فانی مقایسه کردم، همه اینها فقط شعار است و در عمل اتفاقی نیفتاده و نمی‌افتد، گفته شده کرامت معلمان افزایش می‌یابد یا رتبه‌بندی معلمان انجام می‌شود اما در عمل اتفاقی نیفتاده است، آقای دانش‌آشتیانی! شما چقدر با درد معلمان حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی آشنا هستید؟!
فلاحت‌پیشه همچنین تصریح کرد: بنده درک نمی‌کنم برخی از مدیرانی که بخش اعظم خانواده آنان در خارج از کشور درس خوانده و زندگی کردند، چگونه می‌خواهند بر ملت ایران مدیریت کنند، چگونه می‌خواهند برای کشوری تصمیم بگیرند که در آن زندگی نکرده‌اند؟!
فلاحت‌پیشه ادامه داد: نگرانی ما از تعهدات بین‌المللی است، نگرانیم این تعهدات روی متون درسی ما تاثیر بگذارد، در برنامه‌های پیشنهادی خود فرموده‌اید بر اجرای مضامین سند تحول در آموزش و پرورش تمرکز می‌ک نیم، آقای دانش‌آشتیانی! مشکل اصلی امروز جامعه ما این است که سند تحول در کشور کلا اجرایی نمی‌شود. سندی که مسئولان عالی‌رتبه کشور آن را تایید کرده‌اند؛ از طرفی گفته‌اید می‌خواهید این سند را مورد بررسی محتوایی قرار دهید، این بدان معناست که شما اصلا این سند را قبول ندارید و می‌خواهید اسناد دیگری را که قبول دارید، تدوین کنید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان محترم! از شما می‌خواهم به کسی رای دهید که فضای فکری‌اش با بخش‌های موجود در آموزش و پرورش کشور متفاوت نباشد، بسیاری از این برنامه‌های هیچ وقت در کشور عملیاتی و اجرایی نمی‌شوند.
*دانش‌آشتیانی: محور اصلی برنامه من در چارچوب سند تحول آموزش و پرورش است
فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه، طی سخنانی اظهار داشت: خدا را شاکرم که موقعیتی فراهم آورد تا در این جمع بسیار حائز اهمیت که هم دولت حضور دارد و هم نمایندگان مجلس قدری راجع به آموزش و پرورش کشور صحبت کنم.
وی در ادامه افزود: ابتدا در آستانه روز 13 آیان روز دانش‌آموز، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی هستیم، روزی که خون پاک دانش‌آموزان در برابر دانشگاه تهران به زمین ریخت و پیوند میان مدرسه و دانشگاه و دانش‌ آموختن و تعهد داشتن را نمادین کرد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: حسب وظیفه نکاتی را در رابطه با برنامه خدمت شما عرض می‌کنم، برنامه من در 4 بخش تنظیم شده، مهمترین مسئله‌ای که دغدغه چندین ساله من است، این است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه‌ای کشور دانست و نه بخش مصرفی و مدرسه را باید مهمترین واحد تأثیرگذار در توسعه به‌شمار آورد. لذا محور اصلی برنامه من در چارچوب سند تحول آموزش و پرورش است و برنامه من تماماً بر اساس خواست مقام معظم رهبری است. بنده این را به‌جد عنوان می‌کنم و برای این موضوع به شما آدرس دقیق می‌دهم.
دانش آشتیانی ادامه داد: برنامه پیشنهادی من واقع‌گرایی و تحول‌خواهی است، اگر نماینده مخالف من عنوان کردند که اینها اجرایی نیست، بله مسلم است که در مدت کوتاه در این 7 یا 8 ماه امکان تحقق برنامه کامل من وجود ندارد، همچنان‌که در مقدمه به آن اشاره کردم که این برنامه یک برنامه درازمدتی است، اما در انتها برنامه کوتاه‌مدتی که مرتبط با آن برنامه درازمدت است را آورده‌ام.
وی اضافه کرد: در رابطه با آموزش و پرورش و توسعه آن باید توجه داشته باشیم که نظام آموزشی ما گرفتار آسیب‌های ساختاری است، مسئله آموزش و پرورش مسئله ملی است که حل مسئله ملی نیاز به اجماع ملی دارد، من مطمئنم یک فرد در آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌توانم این وزارتخانه را به جایگاه خودش برسانم، بلکه همه دولت، نمایندگان مجلس باید کمک کنند که این جایگاه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خودش قرار بگیرد و به عنوان یک مسئله ملی و اهمیت‌دار کشور تلقی شود.
دانش آشتیانی در ادامه سخنان خود گفت: نمایندگان محترم نگرانی نسبت به امروز و آینده سرمایه انسانی کم‌اهمیت‌تر از نگرانی نسبت به سرمایه‌های طبیعی و فیزیکی نیست، ما باید تمام توان و تلاش خود را داشته باشیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم تا از طریق کیفیت‌بخشی به فرایندهای مدرسه انسان‌هایی کارآمد تربیت کنیم که نظام توسعه‌ای کشور نیاز به این انسان‌های کارآمد دارد.
وی ادامه داد: توسعه کشور نیازمند رشد متوازن و به‌هم پیوسته آموزش و پرورش و آموزش عالی است، آموزش و پرورش 13.5 میلیون دانش‌آموز دارد و حدود یک میلیون معلم و مربی دارد که در بیش از 107 هزار مدرسه مشغول فعالیت‌اند، در همین حال نظام آموزش عالی ما با بیش از 2500 واحد دانشگاهی و 5 میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارد،‌ اما ببینید در شهرستان‌هایی ما شاهد وجود دانشگاه هستیم، اما با صندلی‌های خالی روبروست، ولی در همان شهرستان مدرسه کم داریم و مدارس به صورت شیفتی اداره می‌شوند. در بعضی مناطق هنوز مدارس ما به‌صورت سنتی و کپری است، این عدم توازن یکی از مشکلات اساسی اموزش و پرورش است.
*حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نتیجه تحقیقات ملی نشان می‌دهد که در جامعه به عنوان یک سرمایه اجتماعی معلمان بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی‌اند. یعنی از نظر شهروندان دارای بیشترین حرمت هستند، به‌رغم این احترام از نظر معیشتی و اقتصادی در وضع نابسامان به سر می‌برند. این عدم تعادل ساختاری یک مانع بزرگ توسعه‌ای است و یک چالش اساسی به شمار می‌رود که باید به آن پرداخته شود.
دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: بنده چالش‌هایی را در رابطه با آموزش و پرورش مطرح خواهم کرد که نیازمند تحول و رفع این چالش‌هاست، یکی از مسائلی که وجود دارد و همه شما به آن اذعان دارید که اصطلاحاً به آن می‌گوییم آموزش مخزنی و محوریت محفوظات و نمره، حاد بودن تنگناهای معیشتی معلمان،‌اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات آموزشی و پرورشی، ضعف مشارکت موثر خانواده‌ها، وجود شکاف میان دستگاه‌های ستادی با معلمان، گسست میان خانه و مدرسه که همه اینها و در کنار اینها تمرکزگرایی، دیوان‌‌سالاری و سیاست‌زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده است.
وی ادامه داد: پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است، اکنون آموزش به مسابقه‌ای برای کسب صندلی‌های دانشگاه تبدیل شده، اصالت دادن به کمیت آموزش و کم‌توجهی به مسائل جدید ملی و جهانی نظیر مهارت‌های زندگی، محیط زیست،‌ تفاوت‌های اقلیمی و جغرافیایی در مناطق کشور مسائلی را به دنبال داشته که برنامه‌ریزی آموزشی را با مشکلات و تنگناهای مختلف روبه‌رو کرده است. 
وی افزود: برون‌داد این وضعیت ساختاری یک تصویر نگران‌کننده‌ای از آموزش و پرورش در شرایط کنونی به وجود آورده است. بد نیست بدانیم که رتبه کنونی آموزش و پرورش ما در نظام بین‌المللی بر پایه 151 شاخص جهانی متأسفانه 141 از 187 است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نظام آموزش و پرورش ما گرفتار نوعی سکون، جمود و فرسودگی است. آنجا که عنوان کردم که دقیقاً کاری را که من می‌خواهم انجام دهم در جهت تحقق دیدگاه مقام معظم رهبری در همین خصوص است. من می‌خواهم آموزش و پرورش را از این جمودی و سکون در بیاورم. 
دانش آشتیانی در ادامه با قرائت سخنان مقام معظم رهبری پیرامون نظام آموزشی کشور، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند «نظام آموزشی ما نظامی قدیمی، فرسوده و کهنه است همین جور نگهش داشته‌ایم مثل یک موزه مقدس که دست به آن نخورده است و هر که آمده گوشه و کنارش را یک کمی کم و زیاد کرده‌ایم. باید نوسازی بشود». 
وی ادامه داد: در نظام آموزش و پرورش ناکارآمد و  غیرمولد برنامه‌ریزی و مدیریت از پویایی و تحرک دور شده است. دور شدن زنان از جایگاه مطلوب در مدیریت نمونه مشهود آن است. 
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در همین رابطه،‌گفت: ما در آموزش و پرورش که اکثریت دانش‌آموزان را دختران ما تشکیل می‌دهند اما نقش خانم‌ها در مدیریت آموزش و پرورش کمرنگ است. این را نه به دلیل مسائل جنسیتی  عنوان می‌کنم بلکه از نظر نگاه تربیتی نیازمند این مسأله هستیم که از این قشر فرهیخته در آموزش و پرورش بیشتر استفاده شود. 
دانش آشتیانی در ادامه گفت: یکی دیگر از مسائل و چالشی که در آموزش و پرورش وجود دارد کهنگی مدارس و موضوع اقتصاد آموزش و پرورش است. من مطالعات زیادی در رابطه با اقتصاد آموزش و پرورش انجام دادم و معتقدم با همین منابع مالی و مدیریت کردن بهینه هزینه‌ها قسمتی از این مشکلات قابل برطرف کردن است اگر چه این مسأله در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد. 
وی تأکید کرد: باید در کنار برنامه‌های کشور ارقام بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص داده شود و در رتبه‌های جهانی باید بر اساس درصدی که از GDP اختصاص پیدا می‌کند به آموزش و پرورش باید افزایش داشته باشد، اما آموزش و پرورش نیازمند این است که همین منابعش را بهتر هزینه کند. 
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه در اقتصاد آموزش و پرورش وضعیت کنونی ما به این صورت است که در سال 84 و 85، 91 درصد از بودجه آموزش و پرورش اختصاص داشته به موارد کیفی‌سازی آموزش، افزود: این موضوع در سال 91 به پرسنل آموزش اختصاص داشت و حدود 9 درصد برای کیفی‌سازی آموزش هزینه می‌شد. اما در وضعیت کنونی ما که 30 هزار میلیارد بودجه آموزش و پرورش است 98.5 درصد پرسنلی است و 1.5 درصد برای کیفیت‌بخشی به مدارس اختصاص دارد.
دانش آشتیانی تصریح کرد: یعنی دست وزیر و مدیران آموزش و پرورش برای 13 میلیون دانش‌آموز و 107 هزار مدرسه فقط 400 میلیارد تومان وجود دارد که برای کیفی‌سازی، تجهیزات و موارد دیگر هزینه شود البته باز همه این 400 میلیارد را نمی‌توانیم در این بخش استفاده کنیم و بعضاً عنوان می‌شود 200 میلیارد تومان است.
وی در ادامه،‌گفت: اگر بخواهیم همین رویه را ادامه دهیم هیچ زمان نمی‌توانیم مشکل آموزش و پرورش را حل کنیم. برای گذر از وضع موجود مهمترین مسأله‌ای که وجود دارد این است که باید نگاه و رویکرد جدیدی به آموزش و پرورش داشته باشیم و این نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات تدریجی است تا بتوانیم از این وضعیت بیرون بیاییم. 
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: در برنامه‌ام آورده‌ام که چگونه می‌توانیم از این حالت خارج شویم. در مسأله آموزش و پرورش این نگاه جدید این است روح سند تحول حاکم بر این مسأله است که باید در نظام آموزشی به مسأله پرورش به معنای مهارت‌های زندگی که باید دانش‌آموز در محیط مدرسه کسب کند تا کارآمدی لازم را داشته باشد و تلفیقی باید بشود این مهارت‌ها با مواد درسی، تا سیطره آموزش در پرورش کمرنگ شود و شاید باید کاری کنیم که پرورش بر ‌آموزش غلبه پیدا کند. 
وی خاطرنشان کرد: ما باید توجه داشته باشیم که باید در محیط مدرسه کاری کنیم که از حافظه‌محوری به خلاقیت‌محوری، از کمیت‌های آموزشی به کیفیت‌های پرورشی، از فضای رقابتی غیراخلاقی در مدارس به فضای اخلاقی و علمی میان دانش‌آموزان، از فشار و استرس بر دانش‌آموزان به سمت تجهیز کردن یادگیری برویم. 
دانش‌آشتیانی افزود: من در برنامه کوتاه مدتم مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان را به شدت پیگیری و نمی‌گذارم حقوقی از معلمان از بین برود. در مورد مسئله معیشت معلمان در برنامه‌ام بدان اشاره کردم و به جد دنبال این هستم که این مسئله را برطرف کنم.
وی پیرامون معوقه بازنشستگان گفت: مبلغی که دولت در این خصوص تصویب کرده، سعی می‌کنیم قسمتی از بدهی معوقه بازنشستگان را پرداخت کنیم. همچنین موضوع مناطق محروم و عدالت آموزشی در اولویت اصلی کاری من قرار دارد. سابقه کاری من نشان می‌دهد به این مور به جد می‌پردازم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین پیرامون تعهدات بین‌المللی آموزش و پرورش گفت: بخشنامه دولت است و ابلاغ شده به وزارت آموزش و پرورش و مسئله آن درباره محیط زیست و توسعه پایدار است که به شکلی در کتب درسی عنوان شود که در این خصوص اقدامات لازم در حال انجام است وگرنه هیچ چیز خارجی وجود ندارد.
دانش‌آشتیانی در ادامه با بیان اینکه بنده نماینده مجلس ششم نبودم، گفت: در خصوص حضورم در انگلیس باید بگویم من در انگلیس برای درس دکتری که بودم جناب آقای انصاری در آن زمان سفیر ما در انگلستان بودند و چون سابقه آموزش و پرورشی من را می‌دانستدن عنوان کردند که شما بیا به مدرسه جمهوری اسلامی در اینجا کمک کن و من در هیأت امنای آنجا با خود آقای انصاری بودم. بعد مدیر مدرسه از من درخواست کرد شما ریاضی درس بده. بنده ریاضی درس دادم و ریالی دریافت نکردم. اگر سندی وجود دارد ارائه دهند.
وی با بیان اینکه تمام زندگی‌ام را در راه انقلاب بوده است، گفت: در بحران‌ها وارد شدم، در مناطق محروم، در جهاد سازندگی و در جنگ بودم. در همین بحران وزارت علوم از من خواستند که دو وزیر افتاده و شما بیا؛‌اگر کسی دلسوز انقلاب نباشد در این شرایط نمی‌تواند قبول کند بیاید. در همین مقطع از من خواهش کردند که شما به مسائل آموزش و پرورش وارد هستی و بیا. 
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت:‌ من روحانی‌زاده هستم. تمام سوابق من را بروید از میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو بپرسید که آیا کوچکترین قدمی در راه غیر از انقلاب و جهادگری و خودسوزی کرده‌ام یا خیر. چرا چنین تهمت‌هایی زده می‌شود. من ناراحت نیستم اینها را به من می‌گویید. من چون دلسوز انقلاب هستم برای انقلابم نگرانم. برای دانش‌آموزانم نگران هستم که ببینند کسی که اینقدر در راه انقلاب کار کرده در آخر به او بگویند بازداشت شده است.
دانش‌آشتیانی با بیان اینکه من یک روز هم بازداشت نشده‌ام، گفت: آقایان اگر مدرک بازداشت شده من را دارند به هیأت رئیسه ارائه کنند و اگر مدرک نداشتند از همین تریبون به مردم اعلام کنند که فلانی بازداشت نشده است. این هم نه برای من بلکه برای جامعه و انقلاب. من وفادار به انقلاب هستم. وفادار به توصیه‌ها و منویات مقام رهبری هستم؛ من اعتقاد دارم مقام رهبری دقیقا با تیزبینی مسائل آموزش و پرورش را دنبال می‌کند.
وی اظهار داشت: من دارم ایثار می‌کنم و می‌آیم که خواسته رهبری را در رابطه با تحول و نوسازی در آموزش و پرورش اجرا کنم. چه کسی است که در این مدت 8 ماه بیاید و 13 میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم با این کمبود مالی این وزارتخانه‌ای که بالای 100 مشکل دارد را بپذیرد. جز عشق به انقلاب و ولایت.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: چرا افرادی که تابع ولایت هستند را اینگونه بی‌انگیزه می‌خواهید بکنید. البته من بی‌انگیزه نمی‌شوم. من 60 سال از عمرم گذشته و 40 سال در انقلاب کار کردم و ناامید هم نمی‌شوم و در گذشته نیز تهمت‌ها زدند و من پاسخ گفتم و به هیچ عنوان حاضر نیستم لطمه‌ای به انقلاب وارد شود و در هیچ جریانی که منجر به لطمه زدن به انقلاب بوده و در آینده هم باشد شرکت نکرده و نخواهم داشت.
دانش‌آشتیانی در پایان گفت: از همه نمایندگان تشکر می‌کنم که با سعه صدر صحبت‌های بنده را شنیدید. اگر تشخیص دادید که من می‌توانم کمکی به آموزش و پرورش کنم سمعا و طاعتا در خدمتم و اگر هم تشخیص ندادید باز هم در خدمت شما و آموزش و پرورش هستم.
*جعفرزاده: داستان فتنه کی قرار است تمام شود/فتنه‌گران محاکمه شوند
در ادامه نشست صحن، غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در سخنانی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: کجای مطالبی که امروز در صحن علنی مطرح می شود اخلاق‌مدارانه است؟ داستان فتنه کی قرار است تمام شود؟
وی افزود: افراد یا فتنه‌گر هستند یا ساکت فتنه یا کاسب فتنه، اگر فتنه‌گر هستند باید محاکمه شوند، اگر آقای دانش فتنه‌گر بود به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد نمی‌شد، چرا از تریبون مجلس دروغ می‌گوییم و تهمت می‌زنیم، ما بررسی کردیم، آقای دانش هرگز بازداشت نشده است. برخی دوستان فقط از فتنه و سران فتنه می‌گویند متأسفم برای برخی دوستان که ساکت ایستادند تا فردی هر کاری که خواست انجام دهد و امروز به برخی برچسب فتنه می‌زنند. آخر فتنه تا کی؟
جعفرزاده ادامه داد: اگر قرار است نظرات شخصی ما را در مملکت تأثیر بگذارد که دیگر نمی‌توان این کشور را اداره کرد، اختلاس را دادگاه باید اثبات کند نه اینکه پشت تریبون به دنبال اثبات آن باشیم.
نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند آقای دانش آشتیانی از بدنه آموزش و پرورش نیست، گفت: مگر آقای نجفی موفق‌ترین فرد در حوزه آموزش و پرورش نبود، آیا او از بدنه آموزش و پرورش انتخاب شده بود، امروز فرهنگیان کشور به دنبال فردی هستند که مشکلات شان را حل کند. از طرفی باید ببینید اگر رأی ندهیم چه اتفاقی می‌افتد، تا سه ماه آینده این وزارتخانه توسط یک سرپرست اداره می‌شود و کسی وجود نخواهد داشت که از بودجه این وزارتخانه یا عملکرد آن دفاع کند.
وی با بیان اینکه با تهمت زدن و افترا به چیزی نمی‌رسیم، گفت: ما همه نگران آخرت و انقلاب‌مان هستیم، چه کسی بیشتر از ما نگران انقلاب، نظام و ولایت فقیه است؟ این مجلس، مجلس ولایتمدار است اما با تهمت و افترا آخرت‌مان را به هیچکس نمی‌فروشیم. باید به دولت کمک کنیم.
جعفرزاده در پایان خاطرنشان کرد: امروز آموزش و پرورش مشکلاتی دارد، وقتی دولت می گوید که تضمین می‌دهد آقای دانش بهترین گزینه برای آموزش و پرورش است، ما باید به این دولت کمک کنیم، بالاترین نهادی که امروز مشکل دارد، وزارت آموزش و پرورش است. امروز این ملت به شما نگاه می‌کنند فلذا باید درست تصمیم بگیریم.
*نشست مجلس پایان یافت/ ادامه بررسی صلاحیت وزرا در نشست عصر
نشست نوبت صبح مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی دولت دقایقی قبل با اعلام علی لاریجانی پایان یافت.
قرار است نمایندگان از ساعت 13 در نشست عصر به ادامه بررسی سوابق و کارنامه وزرای پیشنهادی بپردازند.
پس از تنفس یک ساعته
نشست نوبت عصر مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شد
نشست علنی نوبت عصر امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تنفس یک ساعته به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شد.
در ابتدای نشست عصر، 148 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی 138 نماینده مجلس خالی بود.
ادامه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارشاد و ورزش و جوانان دستور کار نشست علنی وبت عصر پارلمان بود.
وکلای ملت در نشست صبح امروز خانه ملت پس از استماع سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، تنها صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسی قرار دادند و در جلسه نوبت عصر برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی ارشاد و ورزش و جوانان را مورد رسیدگی قرار گرفت.
*نوروزی: فتنه خط قرمز ما است/ پیوست‌های فرهنگی لازم در برنامه‌های صالحی امیری وجود ندارد
حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس در ابتدا در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنده نسبت به برنامه‌های آقای صالحی امیری انتقاداتی دارم که آنها را مطرح می‌کنم و انتظارم این است ایشان به این سوالات پاسخ دهند. 
وی اضافه کرد: مرده باد و زنده باد یا درود و یا مرگ بر زمانی ارزش دارد که ما به مسئولیت خود عمل کرده و برای خدا گام برداریم. 
نوروزی به فتنه نیز اشاره کرد و افزود: این بحثی که ما می‌گوییم فتنه ادامه دارد سخن مقام معظم رهبری است؛ فتنه ادامه دارد چون فتنه گران عذرخواهی نکردند. «بنده در بحث خانه نشینی آن آقا اولین کسی بودم که اعتراف کردم؛ در بحث فتنه نیز اعتقاد دارم خط قرمز ما فتنه است و باید تکلیف این موضوع روشن باشد»
نماینده مردم رباط کرییم در مجلس شورای اسلامی به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: برای ساماندهی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چه برنامه‌ای از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اندیشیده شده است. 
وی به برنامه‌های صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و اظهار داشت: آقای صالحی امیری! چطور با نفوذ فرهنگی مبارزه خواهید کرد. در راهبردهای شما چه برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد.
وی لازمه تحقق مبارزه  با نفوذ فرهنگی را تدوین پیوست فرهنگی توصیف کرد و از نبود پیوست فرهنگی در برنامه‌های وزیر انتقاد کرد. 
وی هدف گذاری‌های برنامه های وزیر پیشنهادی را غیر واقعی دانست و ضمن سخن گفتن از پیچیدگی های ابزارهیا فرهنگی ابراز داشت معضلات عرصه فرهنگ پیچیده است و انتظار می‌رود آقای وزیر برنامه‌های لازم برای مقابله با این معضلات را بیان کند. «بهینه سازی صدور مجوز و کارآمدسازی ابزارهای نظارت در کالاهای فرهنگی از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد که خواهشمندم وزیر در این رابطه توضیح دهد.»
نوروزی اضافه کرد: آقای صالحی امیری!‌برای جلوگیری از سیاسی شدن وزارت ارشاد و تاثیر منفی برخی اقدامات سیاسی در فرهنگ چه برنامه‌هایی دارید؟ 
نماینده مردم رباط کریم در مجلس به خصوصی سازی در حوزه فرهنگی نیز اشاره کرد و افزود: آقای صالحی امیری! برنامه‌هایتان در این زمینه چیست آنها را تشریح کنید.
نوروزی با بیان  اینکه ایران دارای ظرفیت‌های فرهنگی و دینی است اظهار داشت: آقای صالحی امیری! راه‌حل شما برای مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی چیست؟ 
*بیرانوندی: ما برای تصدی امور فرهنگی نیازمند فردی با دیدگاه امنیت فرهنگی هستیم نه فرهنگ امنیتی
همچنین محمد بیرانوندی در موافقت با وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ مقوله‌ای بس پیچیده و برنامه‌ریزی و پرداختن به آن بسیار دشوار است. آن هم در کشوری مانند ایران و در دوران کنونی.
وی ادامه داد: ایران سرزمینی است پهناور که در ان اقوام گوناگون با هویت قومی و فرهنگی مختلف و حتی هویت‌های مختلف مذهبی وجود دارد.
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر تنوع در قومیت و به تبع آن فرهنگ، طبقات اقتصادی و اجتماعی، جوامع شهری و روستایی و جوامع صنعتی و سنتی و پیچیدگی امر اداره فرهنگ افزوده است.
بیرانوندی خاطرنشان کرد: امروز فرهنگ کشور نیازمند متصدی است که فرهنگ را با نگاه امنیت فرهنگی بیبند نه فرهنگ امنیتی آقای صالحی امیری هم متخصص است هم متعهد. 10 تالیف، 40 مقاله و سمت‌های مختلف در دانشگاه‌ها آیا نمی‌تواند تخصص را تضمین کند.
وی افزود: دیگر دوران بگم بگم‌ها سر آمده. بگم بگم‌ها مردند.
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای صالحی امیری دغدغه فرهنگ را دارد و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی آشنا است.
*قاضی‌زاده: معرفی سرهنگ برای حوزه فرهنگ/ سیدرضا صالحی‌امیری خواهید بود یا سیدرضا فلاح؟
در ادامه نیز سید قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مخالفت با سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حال فرهنگ ما این روزها بدتر از آن است که شما (صالحی امیری) از پسش بربیایید.
وی خطاب به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: سال‌هاست که فرهنگ در این مملکت غریب افتاده و کمترین سهم را از بودجه‌ها و توجهات دارد؛ مدت‌هاست عرصه فرهنگ عرصه سیاست‌بازی و جناح‌بازی شده است و نفس بسیاری از حوزه‌های فرهنگی ما را به شماره انداخته است و شوربختانه مرور شرح حال و برنامه‌های شما خالی‌تر از آن است که بتوانید دردی از فرهنگ این مملکت دوا کنید.
قاضی‌زاده هاشمی گفت: اگر شما میان تحصیل در رشته‌های مدیریت دولتی و علوم سیاسی با حوزه فرهنگ ارتباط یافته‌اید، من از این کار ناتوانم؛ من نمی‌توانم میان عضویت در دادگاه ارتش و فرهنگ نسبتی پیدا کنم؛ شگفت از رئیس‌جمهوری که از سرهنگ بودن تبری می‌جست حالا سرهنگی را برای حوزه فرهنگ انتخاب و معرفی کرده است.
وی خطاب به صالحی‌امیری خاطرنشان کرد:‌ شما امروز می‌خواهید میراث‌دار کرسی وزارتی باشید که پیش از شما داستان‌های عبرت‌آموزی رقم خورده و قربانیانی گرفته است؛ راستی آیا می‌دانید فرصت برای شما فراهم شده است؟ خبر دارید چرا آقای جنتی وزیر نیستند؟
نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت: ایشان (جنتی) نه شهید کنسرت هستند و نه به دلیل توجه دولت به دغدغه‌های علمای اعلام و مراجع کنار گذاشته شده‌اند؛ چراکه اگر دولت قرار بود به این دغدغه‌ها احترام بگذارد، باید همان 3 سال پیش این کار را می‌کرد.
وی ادامه داد: اگر خبر ندارید دلیل برکناری آقای جنتی چیست، حتماً روزی برایتان خواهم گفت، اما الان چیزی نمی‌کویم؛ چراکه از رهبر معظم انقلاب آموخته‌ام مراقب گفتن‌ها و نگفتن‌ها باشم.
قاضی‌زاده هاشمی خطاب به صالحی امیری گفت: شما خودتان را چقدر متخصص‌تر از آقای جنتی می‌دانید؟ من از آن موضوع نمی‌گویم اما از این می‌گویم شما کتاب‌هایی از خود منتشر کرده‌اید که بیشتر به کتاب‌سازی می‌ماند؛ شما به اتکای کدام تحصیل یا تجربه کاری‌تان جرأت کرده‌اید کتاب مفاهمی و نظریات فرهنگی را بنویسید؟ با کدام رانت این کتاب را به چاپ ششم رسانده‌ایم؟ من از موسپیدان عرصه فرهنگ شرم دارم و این نشانه اوج مظلومیت  فرهنگ در این کشور است.
وی خطاب به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کتاب دانستنی‌های یک رایزن فرهنگی را که نوشته‌اید خداوکیلی این را از کجا آورده‌اید؟ تجربه‌اش را داشتید یا که چه؟
نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی خطاب به صالحی‌امیری گفت: شما چند مورد سابقه برای خود نوشته‌اید، اما آیا سربازی گمنام امام زمان(عج) باعث خجالت شما بوده است که آن را از نمایندگان مجلس پنهان کنید؟
وی افزود: برادر «سیدرضا فلاح»! این اسم مستعار شماست، دیگر ما در این مملکت دست سربازان گمنامی را که برای امنیت مردم تلاش کنند می‌بوسیم، مخصوصاً اگر قصد ورود به حوزه‌های دیگر ازجمله فرهنگ را نداشته باشند.
قاضی‌زاده هاشمی گفت: آیا این مورد را از قلم انداختید یا خیال کردید نمایندگان مردم حواسشان نیست؟ اگر از نمایندگان مردم رأی اعتماد گرفتید در مواجهه با هنرمندان سرزمینم چه کسی خواهید بود؛ سیدرضا صالحی امیری یا سیدرضا فلاح؟
وی اظهار داشت: وقتی یک سینماگر برای باز کردن گره‌ای در فیلمش یا نویسنده‌ای برای گرفتن مجوز برای کتابش به شما مراجعه کرد، در ذهنتان دنبال پرونده پرسنلی و حفاظتی‌اش می‌گردید یا برنامه کاری‌اش را مرور می‌کنید؟
نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی، گفت: فرض کنید نمایندگان شما را شایسته این سمت دانستند، آنگاه در تقابل با هنرمندان و بالادستی‌ها که همیشه هوای بالادستی‌ها را داشته‌اید، جانب کدامشان را خواهید گرفت؟ آیا یادداشت و توصیه‌های گاه و بیگاه‌ها برای ممیزهای بی‌قاعده در کتاب و فیلم و موسیقی‌ انجام خواهید داد؟ اگر بر فرض رئیس جمهور نوشت که یک بخش از فیلم فاخر رستاخی را پخش یا اکران نکنید آیا مطیع او خواهید بود یا صدای قلب احمدرضا درویش، کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران را خواهید شنید.
وی بیان داشت: لطفاً بگویید ما با کدام جنبه چهره شما روبرو هستیم؟ شما در جمع اصلاح‌طلبان خودتان را مبدع مکتب نیاوران و «سمح و فهله» خوانده‌اید. آیا در نیاوران شما جایی برای مستضعفان و پابرهنگان نیز هست یا فکر می‌کنید حرف زدن از این آدم‌ها قدیمی شده است.
قاضی‌زاده هاشمی گفت: شما جایی از نیاوران صحبت می‌کنید و در جایی دیگر در کمیسیون فرهنگی می‌گویید می‌خواهم دفتر حوزه علمیه را در وزارت ارشاد فعال کنم؟ کدامیک را باور کنیم قسم حضرت عباس را یا آن یکی دیگر را؟
وی اضافه کرد: در کمیسیون فرهنگی مجلس کنسرت موسیقی را با مشروبات الکلی مقایسه کردید و گفته‌اید ما باید کنسرت موسیقی همانطور که عده‌ای مشروب الکلی می‌خوهند باید جلوی خواسته‌شان را بگیریم، عده‌ای هم کنسرت می‌خواهند و ما باید جلوی آن را بگیریم.
نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی خطاب به صالحی امیری گفت: شما باید از آنهایی که برای اعتلای موسیقی پاک ایران تلاش می‌کنند باید عذرخواهی کنید که با چنین نگاهی داوطلب چنین سمتی شده‌اید.
احمدی‌لاشکی در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ:
اعتبارات بخش فرهنگ قطره‌چکانی است/وزیر ارشاد باید موضعش را در خصوص موسیقی اعلام کند
قاسم احمدی لاشکی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب به مقوله فرهنگ اگر سه وزیر اتفاقی برایشان می‌افتد قطعا ولایت‌پذیری رئیس‌جمهور را نشان می‌دهد که دغدغه فرهنگ را دارد ولو اینکه برای چند ماه آینده قرار است مسئولیتی را این وزرا بپذیرند.
وی افزود: اگر آقای صالحی امیری در دستگاه امنیتی خدمت کرده است به این نظام و مملکت و انقلاب برای فرزندان و آرامش این فرزندان تلاش داشته است. آیا برای سازمان سیا کار کرده است؟
نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر قرار است اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به کسی بدهیم باید به صاحب آن باشد و آقای صالحی امیری 37 مقاله داشته که از این میان 26 تای آن در حوزه مسائل فرهنگی بوده است.
احمدی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معیشت نیروی انسانی آن، میزان حقوق کارکنان ارشاد در استان‌هاست که قابل مقایسه با دیگر ادارات نیست.
وی افزود:‌ باید بگوییم اعتبارات فرهنگی قطره‌چکانی است و اغلب هنرمندان در حوزه تولیدات هنری مشکل دارند.
نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: وزارت ارشاد و شخص وزیر باید موضع خود را به صورت شفاف در خصوص موسیقی اعلام کند و یک بام و دو هوا نمی‌شود.
*انتقاد یک نماینده از تاخیر روحانی در ورود به صحن مجلس
در ادامه این موافقت، نادر قاضی‌پور  نماینده مردم ارومیه در مجلس، گفت: انضباط جلسات مجلس به عهده رئیس ولایتمدار مجلس است. ابتدای مجلس محضر رهبر رفتیم و ایشان حکم دادند که نظم در مجلس حاکم شود.
وی اضافه کرد: ایشان مثالی زدند، گفتند در رژیم گذشته دو برادر بودند که برادر بزرگ مثل شما رئیس مجلس بود و برادر دیگر رئیس دولت بود، پنج دقیقه دیر آمد و برادرش او را راه نداد.
«آقای لاریجانی! شما با چه مجوزی آقای روحانی را که نیم ساعت دیر به مجلس آمد راه دادید و اجازه دادید 47 دقیقه خارج از موضوع صحبت کند و تذکر هم ندادید در حالی که شما به این نامه سوگند یاد کرده‌اید.»
 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: از نظر آیین‌نامه‌ای تخلفی صورت نگرفت، ایشان دیرآمدند، ما وارد موضوع دوم شدیم و رأی گرفتیم و بعداً موضوع رأی اعتماد را مطرح کردیم.
لاریجانی در همین زمینه خاطرنشان کد: اینکه رئیس جمهور در موضوع صحبت کرده یا نه طبق آیین‌نامه ایشان می‌تواند در مورد برنامه صحبت کند. حالا سلیقه شما این بود که بیشتر راجع به سه وزیر صحبت کنند، در واقع خلافی صورت نگرفته است.
*ذوالنوری درباره نامه صالحی امیری به وزیر اطلاعات توضیحاتی ارائه کرد
مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس نیز طی تذکری اظهار داشت: یکی از نمایندگان در رابطه با صحبت‌های بنده درباره نامه آقای صالحی امیری اظهار کرد که بنده سندی ندارم، سند بنده تقدیم هیأت رئیسه شده و ظاهرا دستور تکثیر آن داده شده است.
وی اضافه کرد: سند من نامه 9 صفحه‌ای است؛ آقای صالحی امیری با اسم مستعار سید رضا فلاح نفر هشتمی است که این نامه را امضا کرده است و تنها 8 صفحه آن تکثیر شده به دلیل اینکه صفحه 9 آن شعر بوده و دلیلی ندارد که اسامی دیگر اعضای امضا کننده مشخص شود به همین دلیل صفحه آخر محفوظ ماند که جسارتی به شخص دیگری صورت نگیرد.
 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: ما دستور تکثیر و توزیع آن را ندادیم اما به دلیل اینکه آقای تابش اظهار کرد که مگر ما نامحرم هستیم که نباید از متن نامه مطلع شویم، در پاسخ به آقای تابش گفته شد که از نظر هیأت رئیسه تکثیر نامه مانعی ندارد.
*بازگشت نماینده سانحه دیده تهران به صحن مجلس
عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که چندی پیش با سانحه رانندگی مواجه شده و مدتی در بیمارستان بستری شده بود در جلسه علنی امروز بعدازظهر مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
وی که در میان سخنان سیدابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد در موافقت ما مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان وارد مجلس شد با استقبال از سوی نمایندگان مواجه شد و وکلای ملت با صلوات بلند به وی خوش‌آمد گفتند به طوری که برای لحظاتی نطق موسوی بیوکی قطع شد.
*شکری: «سلطانی‌فر» در فتنه مجلس ششم به دنبال تحریم انتخابات بود
در ادامه هم، محمود شکری نماینده مردم تالش طی سخنانی به عنوان اولین مخالف برنامه‌های سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، اظهار داشت: خداوند شاهد است که نمی‌خواهم کلمه یا  جمله‌ای را در حق آقای سلطانی‌فر به زبان بیاورم که در قیامت مجبور به پاسخگویی باشم.
وی افزود: ما در مجلس شورای اسلامی ریل‌گذار و یار و یاور دولتی هستیم که باید در دنیا بدرخشد و در برابر توطئه‌ها و طراحی‌های دشمنان ایستادگی کند، رهبر معظم انقلاب 24 بار در فرمایشات‌شان فرموده‌اند که فتنه گناه نابخشودنی است.
شکری با بیان اینکه همه باید در برابر فتنه بسیج باشند و جانباز، ایثارگر و ... تفاوتی ندارد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در 24 مورد در باب گناه بزرگ فتنه‌گران فرمودند که فتنه خط قرمز ماست؛ امروز نمی‌دانم چرا عده‌ای می‌گویند تا کی قرار است فتنه ادامه یابد، طبق آیه 217 سوره بقره درباره فتنه‌گران گفته شده «الفتنة اشد من القتل».
نماینده تالش در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: فتنه‌گر به خودش خیانت کرده و باید پاسخگوی مردم باشد. متاسفانه امروز دولت آمادگی لازم را برای مدیریت بحران ندارد، بنده صراحتا از سوی دولت می‌خواهم از مردمی که به خاطر بارش باران برایشان مشکلاتی در زمین‌های کشاورزی ایجاد شد، عذرخواهی کنم.
نماینده تالش در مجلس بر همین اساس متذکر شد: در فتنه مجلس ششم، آقای سلطانی‌فر خودشان استاندار بودند و نامه‌ای را برای وزیر کشور نوشتند و گفتند ما انتخابات را تحریم می‌کنیم و انتخابات مجلس هفتم را برگزار نمی‌کنیم تا اینکه رهبر معظم انقلاب دستور دادند باید انتخابات سر وقت خود برگزار شود.
شکری در پایان خاطرنشان کرد: سه وزیر معرفی شده برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این یکبار در مجلس نهم معرفی شدند ورای نیاوردند، چرا‌آقای رئیس‌جمهور باز هم همین افراد را به مجلس معرفی کرده است؟ یعنی در این کشور غیر از این سه نفر فرد دیگری وجود ندارد.
صالحی‌امیری در صحن علنی مجلس:‌
*توانستیم برای اولین بار گفت‌وگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کنیم/هیچ کسی نمی‌تواند از مرزهای دینی و مذهبی عبور کند
سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: جامعه فرهنگی، جامعه‌ای است که انسان‌ها در آن سازگارند و از این منظرند تعبیر زیبایی مقام معظم رهبری دارند که می‌گویند فرهنگ هویت یک ملت است، ارزش‌های فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است، همه چیز مترتب فرهنگ است، این جمله بسیار مهم و کلیدی است که فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد نیست، همچنین فرهنگ حاشیه و ذیل سیاست نیز نیست، اقتصاد و سیاست ذیل فرهنگ هستند. باید به این مسئله توجه کنیم، نمی‌توانیم فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کنیم. با این نگرش و گفتمان مقام معظم رهبری فرهنگ هم بستر و هم مقصد و هدف است.
وی در ادامه افزود: بنده در بحث فرهنگی به صورت فشرده یک جمع‌بندی و تحلیل از آسیب‌شناسی و تحلیل‌شناسی از نظام فرهنگی از وزارت ارشاد ارائه خواهم کرد. قریب به 20 سال از عمر خود را صرف مطالعات فرهنگی و اجتماعی کرده‌ام، در دوران پرافتخار خدمت در دستگاه امنیتی 5 سال معاون بررسی‌های استراتژیک بودم، مطالعات فرهنگی، اجتماعی، رسانه‌ای، افکارسنجی از وظایف دائمی ما بود.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما برای اولین بار نگاه نرم‌افزاریکه نگاه مردم است وارد تصمیمات امنیتی کردیم، برای اولین بار با تأسیس 10مرکز مطالعاتی تلاش کردیم تا نگاه نخبگان، اندیشمندان، اصحاب فرهنگ را در تصمیمات امنیتی دخیل دهیم و برای اولین بار قدرت نرم را در امنیت تئوریزه کردیم. 
صالحی امیری تأکید کرد: پس از آن نیز دو سال در کنار آقای روحانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعال بودم و پس از آن 8 سال در مرکز تحقیقات استراتژیک معاون فرهنگی و اجتماعی ایشان بودم و پس از آن در دوره اخیر 3 سال به صورت دائمی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی به این ملت، فرهنگ و سرزمین خدمت کرد. در همین دوران کوتاه 3 ساله همکاران من کارنامه درخشانی به جا گذاشته‌اند. ما توانستیم برای اولین بار گفت‌وگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کنیم و موفق شدیم 550 گفتگوی فرهنگی را برگزار کنیم و برای اولین بار این پیام را به نخبگان دادیم ما می‌توانیم با گفتگو با هم سخن بگوییم و اشکالات و نقدها را در فضای گفتگو حل و فصل کنیم.
وی تأکید کرد: به شما نمایندگان مجلس این وعده را می‌دهم که اگر به من اعتماد کنید تا روزی که در این سرزمین جان و حیات دارم در خدمت فرهنگ و اصحاب هنر خواهم بود و اگر هم این مسئولیت را بر گردن من واگذار نکنید بازهم در خدمت فرهنگ خواهم بود؛ چراکه هیچ مقصد جز فرهنگ برای خود انتخاب نکرده‌ام.
صالحی امیری گفت: بنده برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب‌شناسی کردم و 43 آسیب را شناسایی کردم و ارشاد را مطالعه عمیق کردم و 23 آسیب ارشاد را شناسایی کردم و از این منظر شناخت نسبی نسبت به زمینی که بر آن قدم می‌گذارم دارم. می‌دانم وارد چه فضایی خواهم شد و با چه چالش‌هایی مواجه می‌شوم. ریاست محترم مجلس اگر فرصت می‌داشتم بدون اغراق می‌توانستم تا چند ساعت راجع به این حوزه سخن بگویم و به عزیزان درس پس بدهم. 
وی افزود: ما در نظام فرهنگی زیست می‌کنیم، نظام فرهنگی مجموعه‌ای از نهادها، سازمان‌‌ها و قوانین حاکم است و در این نظام یک گفتمان غالب وجود دارد که آن گفتمان مقام معظم رهبری است. این گفتمان نفی تحجر و تسلم و عجز از یک سو و نفی ولنگاری فرهنگی از سوی دیگر است. و در یک کلام ‌آزاداندیشی فرهنگی را تأکید و تصریح دارد.
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در ذیل این گفتمان، گفتمان آقای روحانی است که گفتمان اعتدال و دولت است و بر چهارپایه اعتدال فرهنگی، عدالت،‌ عقلانیت و دیانت فرهنگی استوار است. روح فرهنگ در جامعه ایران باید دینی باشد چرا که ما در بستر جامعه دینی زیست می‌کنیم. همه حوزه‌های فرهنگ باید مرزهای دینی را پاس بدارند، این یک قانون عام برای نظام فرهنگی،‌ دستگاه و مدیریت فرهنگی کشور است و هیچ کس نمی‌تواند از مرزهای دینی و شرعی عدول کند و از این منظر معتقدم ما در نظام فرهنگی زیست می‌کنیم که بنده اصطلاحاً می‌گویم ملک مشاع یک ضلع اصلی این نظام فرهنگی سیاست‌گذاری فرهنگی بوده که بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص است.
صالحی امیری ادامه داد: یک ضلع دیگر آن بر عهده مجلس است ما انتظار داریم شما به کمک ما بیایید و با وضع قوانین فرهنگی مرزهای فرهنگی را مشخص کنید و ما بر اساس قانون حرکت می‌کنیم. ما نباید نظام سلیقگی را در کشور مستقر و باثبات کنیم. باید مجلس تکلیف نهادهای فرهنگی را مشخص کند. 
وی تأکید کرد: یک ضلع دیگر این فرهنگ روحانیت، مراجع و ائمه جمعه و مساجد و همه کسانی که درد دین دارند است، یک ضلع دیگر این فرهنگ نهادهای عمومی، دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، سازمان تبلیغات، آستان قدس و نهادهای دیگر هستند و ضلع دیگر آن نهادهای عمومی و مردمی هستند و وزیر باید بداند در سرزمینی وارد می‌شود که دیگران هم،‌هم حقیقتند و هم واقعیت و باید در ابتدای کار تعامل، سازگاری، همگرایی، همنوایی را در دستور کار خود قرار دهند.
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزیری که نتواند با همه مجموعه بزرگ منظومه فرهنگی سازگاری داشته باشد دچار چالش خواهد شد، ما باید در این زمین دیگران را ببینیم و با آنها تعامل و همکاری کنیم. از این منظر بنده وارد این بحث می‌شوم که در ارشاد چه کارهایی خواهیم کرد. 
صالحی امیری ادامه داد: در اولین کاری که بنده در وزارت ارشاد در9 ماهه آینده خواهم کرد و این را به نمایندگان ملت وعده می‌دهم ایجاد ثبات و آرامش در محیط فرهنگی است، عزیزان و بزرگان و روحانیت معزز و معاون اول محترم و اعضای کابینه هیچ گاه در بستر اغتشاش و تنش توسعه شکل نمی‌گیرد.
صالحی امیری در ادامه سخنان خود افزود: باید بپذیریم که زیر این سقف هر کدام از افرادی که حضور دارند در دایره انقلاب هستند،‌ اصلاح‌طلب،‌ اصولگرا،‌ ولایتمدار و معتدل همه و همه زیر سقف ولایتمداری و انقلاب اسلامی است و در دایره‌ای قرار داریم که باید بپذیریم با یکدیگر زیست داشته باشیم. از این منظر بنده بر این باور هستم که وزارت فرهنگ نباید وارد عرصه کار سیاسی شود. 
وی افزود: از اقدامات اساسی که ‌آن را دنبال خواهم کرد غیرسیاسی کردن حوزه فرهنگی است من معتقدم مناقشات جدید در حوزه فرهنگی بخش زیادش این انتقال بازی از زمین سیاست به زمین فرهنگ است، زمین فرهنگ به اندازه کافی مشکل دارد و لذا باید سیاستمداران ما از بازی در حوزه فرهنگ خارج شوند. برای اینکه ما بتوانیم به این هدف برسیم لازمه‌اش تعامل است باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و تعامل داشته باشیم و همدیگر را درک کنیم زیرا بدون درک یکدیگر نمی‌توانیم با هم همکاری کنیم. 
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: مهمترین راهبرد من در این حوزه انسجام و تعامل با خرده‌ فرهنگ‌ها است عزیزان من ترک‌ها، آذری‌ها،‌عرب‌ها،‌ ترکمن‌ها، لرها و بقیه اقوام ایرانی واقعیت‌های این سرزمین هستند و هیچ کس نمی‌تواند این سرمایه‌های بزرگ را انکار کند، آذری‌ها بیش از 3 هزار در این سرزمین قدمت دارند،‌ کردها بیش از 3500 سال قدمت دارند، همچنین بلوچ‌ها بیش از 5 هزار سال در این سرزمین زیست می‌کنند لذا ما باید تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم. باید باور کنیم همه این فرهنگ‌ها در زیر فرهنگ بزرگی به نام ایران اسلامی زیست می‌کنند بنابراین همزمان ضمن اعلام باور و وفاداری به فرهنگ ملی تنوع فرهنگ را به رسمیت می‌شناسیم.
صالحی امیری تصریح کرد: اصل 15 قانون اساسی اصل غیرقابل انکار است که آن را به رسمیت می‌شناسیم، این حق آذری‌ها، کردها، بلوچ‌ها،‌ اعراب، ترکمن‌ها و غیره است که آن گونه که فکر می‌کنند بیندیشند و به آداب و رسوم و زبان خود رفتار و سخن بگویند و این حق مسلم آنها است. لذا وزارت فرهنگ و ارشاد باید تنوع فرهنگی و خرده‌ فرهنگ‌ها را تقویت کند و این یکی از برنامه‌های جدی من است. 
وی با بیان اینکه به فردی که اعلام کرد تحصیلات بنده مرتبط با فرهنگ نیست، گفت: تز دکترای بنده موضوع منازعات قومی و همچنین الگوی تنوع و انسجام درونی در ایران بود که باور کنید  این موضوع مربوط به حوزه فرهنگ است، باور کنید کسی که پیشینه و دکترای مدیریت دارد می‌تواند یک دستگاه را اداره کند، اگر رشته مدیریت نمی‌تواند در دستگاه فرهنگی کار کند پس چه رشته‌ای می‌تواند کار کند. اگر کسی که 20 سال عمر خود را قلم زده و خوانده و 2 هزار دانشجو تربیت کرده و عنوان همه دانشجویان مدیریت برنامه‌ریزی فرهنگی است و بنده مدیر گروه این رشته در دانشگاه هستم و از بنیانگذاران این رشته هستم. بنابراین اصحاب فرهنگ و مدیریت فرهنگی در سراسر کشور بنده را می‌شناسند و بر سوابق بنده آگاهی کامل دارند و این نکته‌ای است که می‌تواند پشتوانه بنده در وزارت ارشاد برای ساماندهی مدیریت فرهنگی کشور باشد.
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تأکید کرد: مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگی دغدغه‌هایی را مطرح کردند که از جمله آن می‌توان به موضوع ولنگاری و نفوذ فرهنگی،‌ مقاومت فرهنگی اشاره کرد که بنده والله بالله و تالله معتقد به ولنگاری و لیبرالیسم فرهنگی نیستم، لیبرالیسم فرهنگی مبتنی سکولاریسم، اومانیسم، فمنیسم در حالی که اندیشه دینی ما مبتنی بر وحدانیت، شریعت و فقاهت است. نمی‌توانیم در جامعه‌ای که مبانی ما وحدانی است ما بخواهیم از این موضوع سلب مسئولیت کنیم از این منظر پاسداری از مرزهای دینی و رفع دغدغه‌های مراجع اعزام و در رأسش مقام معظم رهبری وظیفه قطعی دستگاه فرهنگی کشور است. و برای این کار به جای سخنرانی، شعار، همایش و بنر بنده یک ساختار ایجاد خواهم کرد و بعد گزارش‌ آن را به مجلس و ریاست مجلس خواهم داد. 
صالحی امیری در ادامه افزود: توجه جدی به حوزه کانون‌های فرهنگی و دینی در کشور خواهیم داشت، حوزه‌های دینی و قرآنی باید تقویت شوند، رهبری یک استراتژی را اعلام فرمودند که روح حاکم بر فرهنگ باید روح دینی باشد. این را باید به صورت عملیاتی و برنامه‌ای و پروژه‌ای در سطح نظام فرهنگی اعمال کنیم.
وی در ادامه افزود: نکته مهمتر از همه اینها ایجاد یک سازوکار برای نیازسنجی فرهنگی است، نظام تولید،‌ ترویج، توزیع و مصرف فرهنگی به سامان نیست،‌ این کار نیازمند یک طراحی الگو است برای اینکه بدانیم چه چیزی را تولید کنیم و به چه کسانی در عرصه فرهنگ باید مصرف کند، امروز در فضای مجازی با انبوهی از فرصت‌ها و تهدیدها مواجه هستیم، ما نمی‌توانیم انکار و اجبارسازی کنیم. باید نیازهای نسل جوان را درک کنیم و این نیازها را باید هدایت کنیم و به سمت اهداف متعالی انقلاب اسلامی سوق دهیم، تقابل و انکارسازی و اجبارسازی راه‌حل حوزه فرهنگ نیست بلکه راه‌حل تعامل،‌‌ گفت‌وگو، سازگاری و نگاه محبت‌آمیز به جوانان و اصحاب فرهنگ و هنر به شدت به تعالی فرهنگی منجر می‌شود.
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: باید بدانیم که با انسان مواجه هستیم و انسان مجموعه‌ای از روح، عاطفه، اخلاق و فضیلت است و نکته مهمتر توجه به حوزه فرهنگ عمومی است. عزیزی فرمودند در حوزه فرهنگ عمومی چه خواهید کرد که ما در این حوزه چند اصل را دنبال خواهیم کرد. مهمترین اصل بحث فردی در جامعه ایران است. این جامعه در حوزه اخلاقی باید تقویت شود ما الزاماً باید در حوزه اخلاق فردی در جامعه ایران کار کنیم؛ صداقت، پاک‌دستی، راستگویی،‌ اعتماد به نفس، همنوایی، دگردوستی از اصول اخلاقی اسلامی و ایرانی است. 
صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: باید بر روی سرمایه فرهنگی و اجتماعی جامعه کار کنیم، زیرا منابع انسانی عظیمی در عرصه فرهنگ داریم اما متأسفانه این ظرفیت آن‌گونه که باید به کار گرفته نشده که باید به کار بگیریم.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مقوله اقتصاد مقاومتی و نقش آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرار نبود بنده به‌عنوان وزیر فرهنگ معرفی شوم بنده در فروردین‌ماه مطلبی را تهیه کردم که در حوزه فرهنگی برای رسیدن به نتیجه استفاده از وسیله فرهنگ برای گفتمان‌سازی است. گفتمان سازی از فرهنگ آغاز می‌شود و گفتمان‌سازی نباید در سطح دولت‌ها باقی بماند، بلکه از دولت باید به سطح جامعه به‌سرعت منتقل شود. مردم باید نیاز به گفتمان اقتصاد مقاومتی داشته باشند و مردم باید در سبد نیازهایشان موضوع اقتصاد مقاومتی را ببینند. بنده در فروردین و اردیبهشت اولین مطلب و مقاله را در حوزه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی با استفاده از عناصر فرهنگی نوشتم  و به مبانی آن آشنا هستم. 
وی ادامه داد: نکته مهم‌تر اقتصاد فرهنگ است، گردش مالی اقتصاد فرهنگ در دنیا 820 میلیارد دلار است، سهم چین 120 میلیارد دلار، آمریکا 180 میلیارد دلار، کره 142 میلیارد دلار و سهم ایران کمتر از 100 میلیون دلار. ما تقریباً یک‌هزارم گردش مالی صنعت فرهنگ را در دنیا داریم که  این فاجعه‌آمیز است این درحالی است که ظرفیت صنعت هنر و فیلم و خط و نقاشی و تذهیب و انیمیشن و هنرهای تجسمی و صنایع‌دستی و فرهنگی در این کشور می‌تواند در بلندمدت جایگزین صنعت نفت شود و لذا باید همین‌گونه که امروز ریاست محترم جمهور در سخنانش فرمودند ما باید یک برنامه استراتژیک کلان را در دستورکار قرار دهیم و مجلس باید به ما کمک کند، حتماً لایحه‌ای را در سال 96 به مجلس خواهیم آورد و در بودجه 96 از آقای نوبخت خواهش خواهیم کر که در بسترسازی و سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ حمایت شود. 
صالحی امیری افزود: صنعت فیلم ما در آسیا الآن مقام چهارم را دارد و می‌تواند به مقام اول برسد، صنعت نقاشی ما در ایران در منطقه اول است و ما می‌توانیم با استفاده از صنعت فرهنگ اشتغال ایجاد کنیم. می‌توانیم با استفاده از صنعت فرهنگ حجم زیادی از نیروهای داخلی را به کار بگیریم. 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت گردش مالی هنرهای تجمسی در جهان 56 میلیارد دلار است این درحالی است که سهم ما به سرعت در حال افول است و باید نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه توجه به معیشت و امنیت فکری و شغلی هنرمندان سینماگران، مولفان و تمامی اصحاب فرهنگ و هنر به عنوان سرمایه‌های فرهنگی ملت در دستورکار بنده قرار خواهد داشت، افزود: مسئله بیمه هنرمندان مسئله جدی است که باید به آن توجه شود.
امیری صالحی ادامه داد:‌ گسترش و تقویت تعاملات بین‌المللی فرهنگی برای شناساندن ارزش‌های ایرانی و اسلامی ضرورت دارد، عزیزی سؤال کرده چرا شما در مورد حوزه دیپلماسی فرهنگی سخن گفتید که باید بگویم من در یک دهه قبل کتاب دیپلماسی فرهنگی را نوشتم بیش از یک‌صد تن از رایزن‌های فرهنگی که در یک دهه گذشته اعزام شدند از کلاس‌های بنده اعزام شدند و همین امروز بنده برای رایزن‌های فرهنگی که اعزام می‌شوند کارگاه‌های آموزشی دارم. یکی از مدعیان گسترش حوزه فرهنگی هستم، بنده برای دفاع از گسترش ارتباطات و فرهنگ اسلامی آن سخن‌ها را گفته‌ام.
وی خاطرنشان کرد: وضع کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها خوب نیست، نهاد کتابخانه‌های عمومی ما در عسرت و حرج است، باید همه کمک کنیم برای گسترش کتاب و کتابخوانی، روستاهای ما در حوزه کتاب مشکل دارند و بسیاری از شهرها کتابخانه ندارند و کتابخانه در ایران بسیار کم‌رنگ شده است و نیازمند عزم ملی در این حوزه هستیم. 
صالحی امیری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائل مهم کاهش تصدی‌گری و افزایش متولی‌گری در حوزه ارشاد است، این را ما از طریق تقویت نهادهای صنفی و نهادهای مردمی دنبال خواهیم کرد. 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: بر این باور هستم که مجلس در رأس امور است و این ایده متعلق به مقام معظم رهبری و حضرت امام است و همه ما ملزم هستیم که این استراتژی را همیشه بدانیم که مجلس در رأس امور است. از این منظر تعامل و همکاری حداکثر با مجلس و نمایندگان ملت یک استراتژی دائمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صورت رای اعتماد شما خواهد بود.
ابطحی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان:
رئیس‌جمهور ۴۵ دقیقه از اقتصاد حرف می‌زند بعد ۳ وزیر غیراقتصادی را تغییر می‌دهد!/در برزیل پله به عنوان وزیر ورزش معرفی می‌شود در ایران سلطانی‌فر
سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر هم طی سخنانی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، اظهار داشت: شروع فتنه هوای نفسانی است، بنده از آقای دانش‌آشتیانی تشکر می‌کنم که روی مواضع خود درباره فتنه ایستادند و حتی وقتی در فراکسیون ولایت از ایشان در اینباره صحبت کردیم و خواستیم که از فتنه 88 اعلام برائت کنند، سکوت کردند و حرفی نزدند، این مردانگی است چون در نظر خود استوار هستند.
وی افزود: ولی متاسفانه برخی از ما روی نظرمان استوار نیستیم، یکی به نعل می‌زنیم یکی به میخ، در موضوع جناح‌بندی‌های سیاسی همواره تاکید بر رفاقت و انس با یکدیگر است اما باید خطوط قرمز  نظام رعایت شود.
ابطحی تاکید کرد: مسئله فتنه و فتنه‌گران از موضوعات بسیار مهم این نظام و خطوط قرمز انقلاب است، آقای رئیس‌جمهور! فرمودید از سیاست فریب استفاده نشود، شما که 45 دقیقه از نطق صبح امروز خود را به مسائل اقتصادی اختصاص دادید پس چرا اولویت تغییر کابینه را مسائل فرهنگی و ورزشی قرار داده‌اید؟
نماینده خمینی‌شهر در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: شما ما را به اعتدال فرا می‌خوانید اما همین امروز فردی مجوز سخنرانی در دانشگاه آزاد شیراز را داشت ولی سخنرانی او را لغو کردند، آیا این اعتدال است؟
ابطحی اضافه کرد: در برزیل پدر اسطوره فوتبال را به عنوان وزیر ورزش معرفی می‌کنند اما در ایران آقای سلطانی‌فر که فقط رئیس یک اداره در این وزارتخانه بوده را به عنوان وزیر ورزش معرفی کردند، این شایسته‌سالاری است؟!
وی در پایان خاطرنشان کرد: چند سالی است قانون ورزش در صحن دولت خاک می‌خورد، وزیر بدون قانون چگونه می‌تواند کاری انجام دهد.
*کواکبیان: برخی می خواهند غیر مستقیم رئیس جمهور را به فتنه ربط دهند
در ادامه نیز، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس  در جریان رسیدگی به رای اعتماد وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی طی تذکری گفت: هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی موظف به حفظ ، شأن و جایگاه مجلس است.
وی افزود: اصل 37 قانون اساسی، اصل‏، برائت‏ است‏ و هیچکس‏ از نظر قانون‏ مجرم‏ شناخته‏ نمی‏ شود، مگر این‏که‏ جرم‏ او در دادگاه‏ صالح‏ ثابت‏ شود. برخی دوستان در نطقشان از افرادی نام می برند  که خلاف اخلاق است.
«شما پیش از شروع نشست علنی به این نکته اشاره کردید اما دوستان حرف از اسنادی می زنند و شبنامه هایی توزیع می کنند که خلاف قانون صورت می گیرد. اگر سندی وجود دارد توزیع شود تا مسائل شفاف شود، کسی از شفاف سازی ناراحت نخواهد شد.»
کواکبیان با بیان اینکه برخی در نطقشان وزرای پیشنهادی را به دوران فتنه نسبت می دهند، اظهار داشت: از آنجایی که وزرا از سوی روحانی انتخاب شده اند به نظر می رسد همکاران می خواهند به طور غیر مستقیم رئیس جمهور را نیز به فتنه مرتبط کنند.
 علی لاریجانی در پاسخ به کواکبیان گفت: شبنامه ای در مجلس توزیع نشد، سندی به درخواست تابش و با اجازه هیات رئیسه توزیع شد، بنابراین خلافی صورت نگرفته است.
مقدسی در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان
اگر سلطانی‌فر در نوبت قبل رأی آورده بود وضع ورزش کشور این گونه نبود
سیدابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد در موافقت با مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به سابقه مدیریتی، ذکاوت و شناخت وسیع و عمیق وی از ورزش ایران و جهان اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور به حق آقای سلطانی‌فر را دایره‌المعارف ورزش می‌داند. 
وی با تأکید بر اینکه مشکلات ورزش فرابخشی است و نمی‌توان تنها یک وزیر را مسئول آن دانست به اهتمام سلطانی‌فر بر ورزش دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: آقای سلطانی‌فر روحیه تعامل و تفاهم قوی داشته و ارتباط خوبی نیز با سایر اعضای کابینه دارند.
همچنین سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در موافقت با مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر پینشهادی ورزش و جوانان به سابقه دو ساله معاونت موفق سلطانی‌فر در سازمان تربیت بدنی اشاره کرد و گفت: آقای سلطانی‌فر از اصالت خانوادگی برخوردار است و پدرش از معتمدان محل زندگی‌اش بوده است.
وی با اشاره به اینکه سلطانی‌فر 12 سال استاندار بوده و بر جزئی‌ترین مسائل اشراف دارد، خاطرنشان کرد: جمع زیادی از ورزشکاران در حمایت از ایشان بیانیه دادند که تأییدی بر عملکرد او در حوزه ورزش است.
مقدسی با تصریح بر اینکه سلطانی‌فر هیچگاه از حوزه ورزش دور نبوده است، گفت: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان 23 سال قبل «خانه جوان» را تشکیل داد نه امروز که مد شده است.
وی ادامه داد: آقای سلطانی‌فر در مورد بانوان دو اعتقاد دارد اول اینکه به ورزش بانوان توجه نشده است و دوم اینکه باید از بانوان در مدیریت‌های ورزشی استفاده کرد.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی از توجه خاص سلطانی‌فر به ورزش قهرمانی سخن گفت و با اشاره به اینکه او به همه سؤالات نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی با اشراف پاسخ داد، گفت: در دوره مدیریت وزرای ورزش قبلی آنچه خواسته مردم بود انجام نشد و اگر آقای سلطانی‌فر در نوبت پیش که به مجلس معرفی شده بود رأی آورده بود وضع ورزش کشور این گونه نبود. 
این نماینده موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در انتها اظهار داشت که سلطانی‌فر در ابعاد گوناگون ورزش اشراف داشته و همچنین حرمت نمایندگان را می‌داند.
دوستی برای خدمات سلطانی‌فر در گیلان در هر زیارتش ۲ رکعت نماز می‌خواند، آیا این کافی نیست؟
در ادامه پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، اظهار داشت: این مجلس هویت متفاوتی دارد و بر نقاط قوت افراد تکیه خواهد کرد.
وی افزود: سلطانی‌فر از مدیران موفق اجرایی در سطح کشور است و در هر حوزه‌ای که مدیریت کرده با موفقیت همراه بوده است. 
سلحشوری تأکید کرد: وزارتخانه بزرگی به نام وزارتخانه ورزش و جوانان،‌مرد بزرگ در عرصه‌های سخت و توانمند در مدیریت و اجرا را می‌طلبد و سلطانی‌فر شایسته وزارت ورزش و جوانان است. 
نماینده مردم تهران گفت: یکی از دوستان بنده به من گفت به خاطر خدمات آقای سلطانی‌فر در استانداری گیلان نذر کرده‌ام به هر زیارتی که می‌روم دو رکعت نماز برای ایشان بخوانم، آیا این برای شما(نمایندگان) کافی نیست؟
وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی امسال بهترین دستگاه اجرایی شناخته شد و دلیلش مدیریت سلطانی‌فر بود. 
سلحشوری افزود: قرار است وزارت ورزش و جوانان را به فرد توانمندی بسپاریم و دوستانی که می‌گویند مدرک ورزشی، مگر وزیر ورزش دکترای ورزش نداشت پس چرا جابه‌جا شد. سلطانی‌فر مرد عرصه عمل است و  اعلام کرده به ورزش بانوان توجه می‌کند.
نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: اگر سیاسیون دنیا را به جنگ می‌کشانند ورزشکاران دنیا را به سمت صلح می‌برند و ما نباید کشور را از یک مدیر لایق محروم کنیم. 
**نادری: کلید رئیس‌‌جمهور به جای گشایش اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان را برای رانت‌خواران گشود
شهاب نادری نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان، گفت: آقای رئیس‌جمهور در حالی سه وزیر را برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد که اولویت اصلی کشور مسائل اقتصادی، تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال جوانان است. تغییر سه وزیر غیر اقتصادی با چه ادبیاتی قابل توجیه است؟
وی افزود: آقای رئیس‌جمهور شما باید در مورد مسائل اقتصادی بیشتر ورود پیدا می‌کردید نه در مورد ورزش و فرهنگ و آموزش و پرورش. کلید شما به جای گشایش اقتصاد کشور و رونق صنعت صرفا صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره فرهنگیان را برای رانت‌خواران گشود که اعتماد ملی و جامعه فرهنگیان را خدشه‌دار کرد.
نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز مشکل کشور ما اقتصاد نابسامان و وضع معیشتی مردم است.
نادری خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور شما با فشار آوردن به وزیر آموزش و پرورش باعث شدید که در صحن علنی مجلس حاضر نشود و پاسخگوی سرنوشت هشت هزار میلیارد تومان صندوق ذخیره فرهنگیان نباشد.
وی افزود: اگر هدف از تغییر وزرا سیاسی نیست آیا با این تغییرات در کابینه مشکل اقتصادی مملکت حل می‌شود؟
نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت ورزش با فرض صحت این مطالب که وی کارنامه موفقی در سازمان میراث فرهنگی داشته چه دلیلی برای انتقالش به وزارت ارشاد وجود دارد؟ معرفی سلطانی‌فر به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و پذیرش این پست توسط وی بسیار عجیب و غیرقابل دفاع است.
نادری خاطرنشان کرد: جایگاه اسناد بالادستی مثل سند چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برنامه‌ وزیر پیشنهادی وزیر ورزش روشن نیست و سوال اینجاست که آیا روح این اسناد بالادستی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جاری و ساری خواهد بود که برنامه‌های وی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.
وی افزود: در برنامه‌های آقای سلطانی‌فر در خصوص ورزش همگانی و رشد و گسترش آن به اندازه کافی شفاف و روشن نیست و تمرکز وی عمدتا بر باشگاه‌های ورزشی بزرگ پایتخت است. در حالیکه ورزش کشور در این باشگاه‌های بزرگ که مرکزی برای فعالیت‌های غیرورزشی و ناسالم تبدیل شده خلاصه نمی‌شود.
نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برنامه‌های آقای سلطانی‌فر برای حوزه جوانان مشخص و رسا نیست و این حوزه در برنامه‌ها تا حدود زیادی مغفول مانده است. از زمان تأسیس وزارت ورزش و جوانان بخش جوانان به شدت مورد غفلت بوده است. به نظر می‌رسد با برنامه‌های ارائه شده توسط آقای سلطانی‌فر در این بخش تغییر جدی و تأثیرگذاری را شاهد نباشیم.
نادری خاطرنشان کرد: تیم مدیریتی در وزارت ورزش و جوانان نیازمند تغییر جدی و عمیق است و آقای سلطانی‌فر در اظهاراتی که اخیرا با مدیران ورزشی کشور داشته است بر این امر تأکید کرده است که تغییرات حتی به سطوح عالی مدیریتی هم نخواهد رسید. بنابراین ما چه انتظاری می‌توانیم به آقای سلطانی‌فر برای تغییرات بنیادین در ورزش داشته باشیم.
وی افزود: فساد سازمان یافته در ورزش کشور به ویژه فوتبال بیداد می‌کند. متأسفانه مبارزه با این فساد در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش مغفول مانده است. فساد هم در دو حوزه مالی هم در حوزه داوری و هم در حوزه انتخاب ورزشکاران در تیم ملی به حد خطرناکی رسیده است و نیازمند اقدامات قاطع و انقلابی است.
نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بسیاری از صاحبان قدرت در یکی از حوزه‌های مربوط به ورزش فعالیت می‌کنند و این اقدامات زمینه‌ساز رانت است. آقای سلطانی‌فر در برنامه های شما چه تمهیداتی برای مبارزه با رانت‌خواری در ورزش و حضور صاحبان قدرت اندیشه شده است که متأسفانه باید بگویم در برنامه‌های شما راهکاری برای مبارزه با این امر مشاهده نمی‌شود.
نادری خاطرنشان کرد: آقای سلطانی‌فر ورزش کشور تنها در چند شهر بزرگ آن هم در رشته فوتبال که شما از آن سررشته دارید و به اطلاعات خود می بالید خلاصه نمی شود و امکانات ورزشی باید به صورت عادلانه در کل کشور توزیع شود. متأسفانه برنامه‌ای که نشانگر توجه شما به این مهم باشد را ارائه نکرده‌اید.
وی در پایان گفت: دولت یازدهم در برنامه‌های خصوصی‌سازی ورزش عملکرد موفقی نداشته است در حالیکه از ابتدا یکی از سیاست‌های کلان دولت واسپاری امور به بخش خصوصی بوده است. آقای سلطانی‌فر چه تضمینی وجود دارد که شما در این حوزه موفق عمل کنید؟
 
 
انتهای پیام/دانا
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 435216
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *