۰
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش خبر داد؛

بهترين"محصول جو" سيستان و بلوچستان از اراضي خاش برداشت مي شود/ برداشت بيش از ۳ هزار تن جو در شهرستان خاش

مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش گفت: به دليل شرايط و اقليم آب و هوايي مناسب، بهترين"محصول جو" سيستان و بلوچستان از لحاظ كيفيت، از اراضي زراعي خاش برداشت مي شود.
بهترين"محصول جو" سيستان و بلوچستان از اراضي خاش برداشت مي شود/ برداشت بيش از ۳ هزار تن جو در شهرستان خاش
امان الله طوقي در حاشيه برداشت جو سه ماهه در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: به دليل اقليم و آب و هواي مناسب كاشت جو در شهرستان خاش در هرسه بخش ايرندگان، مركزي و نوك آباد و در سه نوبت فصل سال انجام مي شود.
 
وي با بيان اينكه محصول جو در فصول تابستان، پاييز و زمستان در اين شهرستان انجام مي شود، تصريح كرد: كاشت جو سه ماهه در سطح 800 هكتار از مزارع شهرستان خاش در اواخر مرداد ماه انجام و برداشت اين محصول از اوايل دي ماه آغاز شده و تا اواسط اين ماه ادامه دارد.
 
طوقي با بيان اينكه از هر هکتار زمین زیر کشت جو، 1500 کیلوگرم محصول برداشت می‌شود، خاطرنشان كرد: تا پايان فصل برداشت پيش بيني مي شود بيش از 3200 تن جو از مزارع اين شهرستان برداشت و به بازار مصرف كه عمدتاً دامداري ها و واحد هاي توليدخوراك دام هستند عرضه شود.
 
وي با بيان اينكه جو تنها محصول زراعی خاش است که سالانه سه نوبت کشت می شود، افزود: شهرستان خاش با دارا بودن بيشترين تنوع گياهي و زراعي بعنوان رنگين كمان گياهان باغي و زراعي از مهمترين قطب هاي كشاورزي استان پهناور سيستان و بلوچستان محسوب مي شود.
 
طوقي بيان كرد: بعد از گندم، محصول جو بعنوان دومین گیاه زراعی این شهرستان و بخش های تابعه آن در بخش زراعی است كه از ابتدای فصل برداشت جو در خاش، محصولات مازاد بر مصرف از کشاورزان مربوطه خریداری و روانه انبارها مي شود.
 
وي ادامه داد: در سال جاري باتوجه به اينكه محصول جو مانند گندم يك محصول استراتژيك و مهم به شمار مي رود و كاربردهاي بسياري در صنايع مختلف دارد از اينرو دولت از طريق شركت پشتيباني امور دام اقدام به خريد تضميني جوهاي مازاد بر مصرف كشاورزان و بهره برداران كرده است.
 
طوقي تصريح كرد: در حال حاضر كشت محصول زمستانه جو در اين شهرستان همزمان با برداشت آن آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود اواخر بهمن‌ماه و اوایل اسفندماه محصول جو زمستانه در سطح شهرستان برداشت شود.
 
وي با بيان اينكه 20 درصد از اراضي غلات شهرستان خاش به كشت جو اختصاص دارد، گفت: به دليل تنوع دام، طيور و واحد هاي دامداري و مرغداري كشت اين محصول كه به دليل آب و هواي مناسب، از كيفيت بسيار بالايي برخوردار است و جزء لاينفك تقويم زراعي شهرستان خاش است.
 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش اظهار كرد: مراحل كاشت، داشت و برداشت محصول جو براي  بيش از 3 هزار نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم اشتغال ايجاد كرده و كشاورزان هم اكنون در حال جمع آوري محصول خود هستند.
 
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 435705
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *