۰
گزارش تفتان ما از بازی مرگ در مدارس جنوب شرق كشور؛

جان دانش آموزان قربانی کمبود اعتبارات!/ وجود ۸۲ مدرسه خشت و گلی در هندوستان کوچک بلوچستان

دانش آموزان سيستان و بلوچستان حتي از داشتن سقفی برای تحصیل محروم هستند و به دلیل عقب ماندگی‌های بر جای مانده از گذشته هنوز امکانات تحصیلی بر سر آنها سایه نینداخته است و اين روزها جان دانش آموزان خاشي نيز در زير سقف هاي لرزان و خشت و گلي مدارس قرباني كمبود اعتبارات و بي تدبيري مسئولان مي شود.
 جان دانش آموزان قربانی کمبود اعتبارات!/ وجود ۸۲ مدرسه خشت و گلی در هندوستان کوچک بلوچستان
به گزارش تفتان ما، يكي از مهمترين و واجب ترين نيازهاي هرجامعه اي امر آموزش و پرورش است و اين مهم مي تواند بنيان سلامت فرهنگي؛ اقتصادي، اجتماعي و حتي نيز سياسي جامعه را تحكيم و تقويت كند.
 
نظام تعليم و تربيت در عصركنوني ضرورتي انكار ناپذير است و اين نظام ركن اساسي توسعه هرجامعه شمار مي رود و بسياري از كشورهاي توسعه يافته نيز اولويت اول خود را در توسعه نظام آموزشي قرار داده اند اما معضل فرسودگي و مكان هاي آموزشي خشت و گلي در ايران هموار از دل نگراني هاي نظام آموزشي بوده و حتي تا حدي پيش رفت كه در سال 85 نمايندگان در مجلس لايحه بازسازي و مقام سازي مدارس فرسوده را تصويب كردند و وزير آموزش و پرورش نيز در اين خصوص بارها و بارها قول جمع آوري مدارس فرسوده را داده بود اما اين ها همه روي كاغذ و در حد شعار باقي مانده و به صورت عملي محقق نشده است و طبق نظريه مسئولان وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر يك سوم مدارس ايران ايمن نيستند.
 
في الواقع در ايران تاكنون توجه به نظام آموزشي آنطور كه شايسته بوده صورت نگرفته و اين نظام آموزشي همواره از كمبود تجهيزات و فضاهاي آموزشي رنج مي برد و دست و پنجه نرم مي كند.
 
بيشترين آمار بيسوادي كشور مربوط به استان سيستان و بلوچستان است و كمبود فضاهاي آموزشي نيز به اين معضل دامن زده و همواره دانش آموزان اين مناطق هيچ ميل و اشتياقي به درس خواندن در مدارس غير استاندارد ندارند و براي دانش آموزان به مكان وحشت تبديل شده است.
 

 
سیستان و بلوچستان پیشتاز فهرست دارندگان کلاس‌های خشتی و گلی است و والدين نيز همواره نگراني و دلهره دارند كه هرلحظه سقف و ديوار كلاس درس تخريب شود و بر سر فرزندانشان بريزد.
 
هنوز چندماهي از آغاز بازگشايي مدارس و ايثارگري معلم فداكار خاشي كه همه آن را از حفظ هستيم نگذشته ولي بسياري از مدارس اين شهرستان به بیش از 15 تا 20 سال می‌رسد و در هر کدام ‌50 دانش‌آموز مشغول به درس خواندن هستند، اما جان این دانش‌آموزان در خطر جدی قرار دارد و هرلحظه احتمال دارد تا معلمي ديگر جان خود را فداي دانش آموزانش كند يا دانش آموزاني زير آور جان بسپارند.
 
در شهرستان خاش 82 مدرسه خشت و گلي، فرسوده و غيراستاندارد و از نوع آجري يا خاك هستند و يا از جنس آسمان و پوشالهايي كه با هرباد و يا كوچكترين زلزله اي، لزره بر اندام اين ساختمان ها مي اندازد و پيكر ده ها دانش آموز را در خود مدفون مي كند و اين مدارس نيازمند مقاوم سازي و يا جايگزيني با واحدهاي جديد هستند كه بايد براي آن چاره انديشيده شود.
 

 
همچنين نبود يا كمبود امكانات گرمايشي و سرمايشي در برخي از اين مدارس در كنار وسايل آموزشي نامناسب همانند ميز و نيمكت‌هاي فرسوده و شكسته شرايط را براي تحصيل اين دانش‌آموزان محروم سخت كرده است و مدارس مخروبه استان سيستان و بلوچستان و خصوصاً شهرستان خاش در حالي بر سر دانش آموزان سایه انداخته كه بسياري از دانش آموزان نيز به همين دليل از چرخه تحصيل در حال خارج شدن هستند و اين مدارس نه امنيت دارند و نه بنايي مستحكم و نه فضاي سالم و شاد براي انگيزه ادامه تحصيل و نه وضعيت بهداشتي مناسب و در شان دانش آموزان كه آنها بر سركلاس درس حاضر شوند.
 
مدارس فرسوده و قديمي شهرستان خاش هر روز دود گرفته تر از ديروز و زير خروارنگاه هاي كودكانه دانش آموزان مي شكنند و حتي مدرسه دلش به حال خود و بچه ها مي سوزد و از ترك هاي ديوار خجالت مي كشد.
 
علي اي حال اين وضعيت هاي نامطلوب و نامناسب هرگز مسئولين را به خود نديد، چرا كه آنها هرگز نه خود و نه فرزندانشان قدم در مدارس كهنه و دلگير اين منطقه نگذاشتند و برخي از مسئولين نيز بارها و بارها اين وضعيت ها را انكار كردند و از حرف حق و تلخ فرار بودند، اما با همه تفاسير آيا وقت آن نرسيده است كه مسئولان كشوري، استاني و شهرستاني با بهره گيري از تمام ظرفيت ها و استعدادهاي موجود و بالقوه آستين همت را براي نوسازي مدارس شهرستان خاش بالا بزنند؟؟؟
 

 
* 82 مدرسه غير استاندارد در شهرستان خاش وجود دارد
معاون پشتیبانی و اداری مالی آموزش و پرورش شهرستان خاش در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما با تاييد وجود مدارس غير استاندارد در اين شهرستان، اظهار كرد: بايد هرچه زودتر فكري جهت حذف مدارس خشت و گلي در شهرستان خاش بشود و به اين مسئله توجه جدي داشته باشند.
 
محمدنبي كرد با بيان اينكه از ابتداي سال تاكنون از  291 مدرسه دولتي بازديد انجام شده است، تصريح كرد:  از اين تعداد 218 مدرسه ابتدايي، 41 مدرسه متوسطه اول و 32  متوسطه دوم بوده كه بسياري از اين مدارس غيراستاندارد هستند و جان ده ها دانش آموز را تهديد مي كند.
 
وي با بيان اينكه در مجموع 82  مدرسه غيراستاندارد در شهرستان خاش وجود دارد، گفت: در اين شهرستان 25 مدرسه خشت و گلي، 22 مدرسه فاقد فضاي آموزشي و دوشيفته و 35 مدرسه فرسوده با قدمت بالاي 35 سال وجود دارد.
 

 
* مسئولان در جهت مقاوم سازي مدارس اين مناطق محروم گام بردارند
كرد خواستار توجه هرچه بيشتر مسئولان استان و كشور جهت مقاوم سازي اين واحدهاي آموزشي شد و بيان كرد: مدارس غير استاندارد در اين شهرستان باعث نگراني والدين شده و برخي از دانش آموزان نيز به دليل وجود اين مدارس تمايلي به ادامه تحصيل ندارند.
 
وي خاطرنشان كرد: محوطه و حيات برخي از مدارس نيز خاكي است و سبب ايجاد مشكلات تنفسي و ريوي براي دانش آموزان شده است.
 
* برخي از مدارس شهرستان خاش حتي قدمتي بالغ بر 50 سال دارند
كرد ادامه داد: برخي از مدارس اين شهرستان حتي قدمتي بالغ بر 50 سال دارند و وضعيت آنها به گونه اي است كه انتظار وقوع هر حادثه اي در فصل زمستان امسال وجود دارد.
 

 
معاون پشتیبانی و اداری مالی آموزش و پرورش شهرستان خاش با بيان اينكه ما همواره نگران مدارس خشت و گلي و غيرمقاوم و غيراستاندارد هستيم، گفت: متاسفانه وضعيت اقتصادي كشور بسيار ضعيف است و اعتبار زيادي تخصيص داده نشده و با اعتبارات موجود رفع تمامی کاستی ها امکان پذیر نیست و متاسفانه به جزء اعتبار استاندارد سازي سيستم هاي گرمايشي هنوز ساير منابع پرداخت نشده است.
 
* 7 مدرسه به سيستم گرمايش شوفاژ مجهز شده اند
وي با بيان اينكه 7 مدرسه به سيستم گرمايش شوفاژ مجهز شده اند، اظهار كرد: همچنين امسال 360 هزار ليتر نفت و 150 چراغ استاندارد تاكنون بين مدارس اين شهرستان توزيع شده است.
 
كرد خاطرنشان كرد: بسياري از مدارس نيازمند بازسازي، محوطه سازي، جايگزيني تجهيزات فرسوده مدارس، ساماندهي خوابگاه هاي شبانه روزي، بهينه سازي و تجهيز كارگاه هاي دبيرستان ها و هنرستان هاي كار و دانش، استاندارد سازي سرويس هاي بهداشتي، احداث شبكه و ساماندهي انشعابات آب و برق و تلفن و ترميم سالن هاي ورزشي هستند كه به دليل كمبود اعتبارات اين اقدامات قابل انجام نيست.
 
* پروژ هاي نيمه تمام آموزشي در پيچ و خم كمبود اعتبارات
وي افزود: پروژه هاي نيمه تمام مدارس در روستاهاي اسماعيل آباد، شريف آباد، دشت آبخوان و اردوگاه دره گل تفتان، مشكل برق هنرستان كشاورزي شهيد رجايي و تبديل اين هنرستان از لحاظ آموزشي به كاربري كشاورزي به دليل كمبود اعتبارات متوقف شده است.
 

 
كرد از وجود برخي مدارس كانكسي در شهرستان خاش خبر داد و اذعان كرد: خيران و نيكوكاران با توجه به عمق محروميت اين مناطق در خصوص مدرسه سازي ورودي جدي داشته باشند چرا كه آموزش و پرورش سنگ بناي هر جامعه است و دانش آموزان آينده سازان جامعه هستند و بايد در مكاني امن به علم و دانش بپردازند.
 
* خيران به كمك مدارس غيراستاندارد بشتابند
وي اظهار كرد: خيران مدرسه ساز بي شك جزء بي رياترين و بهترين انسان ها هستند و آن ها بر روي انسانيت خويش سرمايه گذاري كردند و با مدرسه سازي خدمت بزرگي به خصوص در مناطق محروم انجام مي دهند.
 
به گزارش خبرنگار تفتان ما؛ علي اي حال بايد همچنان منتظر بمانيم و ببينيم تا چه زماني مسئولان امر آستين همت را بالا خواهند زد تا دانش آموزان محروم سيستان و بلوچستان در حسرت كيف و كفش هاي رنگارنگ نمانند و رنگ و بوي عشق معلم و محبت شامل آن ها شود و روح زندگي در مدارس آنها نيز به جريان بيافتد و ديگر مدارس حداقل از لحاظ نداشتن وسايل پذيرايي از مهمانان خود، حجالت زده نشوند.
 

انتهاي پيام/
شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 435735
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *