۰
جدیدترین جزئیات از پیگیری ماجرای فساد صندوق ذخیره فرهنگیان؛

استیضاح وزیر کلید خورد/ شکایت مدیر عامل بانک سرمایه از بدهکاران/ هزارمیلیارد تومان وام برای ساخت فیلم فقط با یک چک/ به 358 نفر سانتافه دادند!

هرچند در ابتدا فساد مالی 8 هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان از سوی مسئولان صندوق پذیرفته نمی‌شد و آنها از بدهی 3 هزار میلیارد تومانی 5 نفر به بانک سرمایه خبر داده دولت‌های گذشته را متهم می‌کردند اما این روزها حتی معاون اول رئیس‌جمهور نیز رقم 8 هزار میلیاردی و تخلف در برخی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق فرهنگیان را تأیید می‌کند.
استیضاح وزیر کلید خورد/ شکایت مدیر عامل بانک سرمایه از بدهکاران/ هزارمیلیارد تومان وام برای ساخت فیلم فقط با یک چک/ به 358 نفر سانتافه دادند!
به گزارش سرویس سیاسی تفتان مابه نقل از راه دانا، با مشخص شدن فساد مالی 8 هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان و ورود دادستانی کشور به این ماجرا، برخی افراد برای انجام بازجویی احضار و بازداشت شدند که شهاب‌الدین غندالی ــ مدیرعامل سابق صندوق فرهنگیان یکی از افراد بازداشت شده است.
هرچند در ابتدا فساد مالی 8 هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان از سوی مسئولان صندوق پذیرفته نمی‌شد و آنها از بدهی 3 هزار میلیارد تومانی 5 نفر به بانک سرمایه خبر داده دولت‌های گذشته را متهم می‌کردند اما این روزها حتی معاون اول رئیس‌جمهور نیز رقم 8 هزار میلیاردی و تخلف در برخی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق فرهنگیان را تأیید می‌کند. حالا در این باره جزئیات جدیدتری نیز مطرح شد که در ادامه آن را می خوانید.
 
استیضاح وزیر جدید آموزش و پرورش کلید خورد
 
یک نماینده مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 16 محور آماده شده و تاکنون 30 نفر از نمایندگان آن را امضا کرده اند.

وی افزود:اکثر محورهای استیضاح مربوط به عدم توجه وزیر به سیاست های پیشنهادی و وعده هایی است که در مجلس داده بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: عدم توجه دولت به آموزش و پرورش در بودجه سال 96 هم از محورهای استیضاح است، دولت هیچ توجهی در بودجه سال 96 به آموزش و پرورش نداشته و وضع این وزارتخانه در سال 96 بسیار وخیم تر از گذشته خواهد شد.

این مقام مسئول غیرشایسته سالاری و انتصاب های سیاسی را از دیگر دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش برشمرد و گفت: دیدگاه نمایندگان این است که افراد منصوب شده، یک تیم تخصصی و از بدنه آموزش و پرورش نیستند و هیچ همراهی با آنچه برای آموزش و پرورش پیش بینی می شود ندارند.

وی اظهارداشت: در مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان، بانک سرمایه، هیئت مدیره و مدیر عامل این مجموعه انتصاب ها بسیار غیر تخصصی و سیاسی است و با چشم انداز مجموعه صندوق ذخیره که قرار است ذخیره معلمان باشد بسیار فاصله دارد و اوضاع را از شرایط کنونی هم بدتر می کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای با بیان اینکه عدم توجه به مسائل فرهنگی و اقتصاد مقاومتی از دیگر دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش است عنوان کرد: استقبال خوبی از طرح استیضاح در مجلس شده و تعداد امضا کنندگان رو به افزایش است.

وی با اشاره به نقش نظارتی مجلس گفت: اینطور نیست که آقایان فکر کنند با انتصاب جدید در چند ماه آخر می توانند هر کاری کنند، اگر کسی یک روز از وزارتش مانده باشد ولی تابع دستورات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب نباشد، باید برای پاسخگویی در مجلس حاضر شود.
 
مدیر عامل بانک سرمایه از بدهکاران به این بانک شکایت کرد
 
محمدرضا خانی مدیر عامل بانک سرمایه از بدهکاران بانکی که تا کنون اقدامی برای بازگرداندن معوقات خود به این بانک نکرده اند شکایت کرد.
 
این اقدام مدیر عامل بانک سرمایه با حمایت برخی از نمایندگان مجلس و قوه قضائیه صورت گرفته است.
 
پیش از این دادستان تهران گفته بود که مدیرعامل بانک سرمایه عنوان کرده در این بانک فساد و تخلف وجود دارد. و بر اساس این اظهارات، عمده تخلفات بانک اعطای تسهیلات به اشخاص برخلاف ضوابط بانکی بوده است و بین مدیران سابق بانک سرمایه و بدهکاران تبانی وجود داشته به نحوی که برخی املاک 14 برابر قیمت واقعی ارزیابی و تملک شده است، برخی مستندات پرونده ها در بانک وجود ندارد، و املاک هم معارض دارند و هم متصرف. 

جعفری دولت آبادی در این زمینه به بیان مواردی پرداخت و افزود: عمده تخلفات در اعطای تسهیلات به اشخاص برخلاف مقررات بانک مرکزی و از طریق تبانی میان مدیران سابق بانک سرمایه و بدهکاران بانکی بوده است و برای نمونه در یک مورد، بانک با اعطای تسهیلات کلان به یک نفر، ملکی را واقع در لواسان به مبلغ بیش از چند برابر قیمت واقعی به عنوان تضمین قبول کرده که با ارجاع امر به کارشناسی از سوی بازپرس پرونده، کارشناس ارزش واقعی ملک را 47 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی در مورد اخیر، به نقل از گزارش سرپرست دادسرای پولی - بانکی از تلاش برخی افراد ذی نفوذ و از طریق مراجعه به شرکت توسعه ساختمانی بانک سرمایه برای گمراه کردن تحقیقات پرونده خبر داد و اظهار داشت: اخیرا در رابطه با همین ملک معامله جدیدی انجام شد و با ادعای اینکه مبلغ اعلامی توسط کارشناس منتخب دادسرا خلاف واقع است، مدعی فروش ملک مذکور به قیمت 301 میلیارد تومان به شخص دیگری شدند که با احضار خریدار از سوی بازپرس پرونده، خریدار اقرار نمود که ملک مذکور را خریداری ننموده و معامله انجام شده صوری بوده است.

جعفری دولت‌آبادی از انجام تهاترهای خلاف واقع، قیمت‌گذاری‌های غیر واقعی، انجام معاملات صوری و متعدد به گونه ای که ملکی را از بانک سرمایه خریداری نموده‌اند و پس از چند معامله، مجددا همان ملک را به چند برابر قیمت به بانک واگذار نموده‌اند خبر داد و به نقل از گزارش های ارسالی به دادستانی اظهار داشت: در واقع بدهکاران کلان مدیران شعب و هیات مدیره بانک سرمایه را تعیین می‌کردند که برخی از آن‌ها دارای پرونده در دادسرای اقتصادی نیز می‌باشند.

وی با اظهار اینکه، ای کاش قانون اجازه می‌داد نام بدهکاران کلان بانکی اعلام شود، به چند نمونه از وام‌های اعطایی از سوی بانک سرمایه اشاره کرد که از جمله پرداخت 700 میلیارد تومان به یک نفر در قبال اسناد ملکی تعدادی از روستائیان به عنوان ضمانت بوده که هم اکنون با عدم پرداخت اقساط، به بیش از هزار میلیارد افزایش یافته است.

دادستان تهران با انتقاد از کسانی که مدعی اند قوه قضاییه در مبارزه با فساد اهمال می‌کند، اظهار داشت: موقعیت این بدهکار آن چنان است که تا روز سه شنبه(30/9/95) بانک سرمایه حاضر به شکایت از او نشده بود.
 
1300میلیارد تومان برای اجرای دستورات مدیرعامل
 
 در رابطه با وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان رضا محدث قائم‌مقام اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان به تسنیم گفت:‌ 1300 میلیارد تومان به فردی داده‌اند تا در جلسات دستورات مدیرعامل قبلی صندوق را اجرا کند درحالی که این فرد 10 درصد از سهام صندوق ذخیره را خریداری کرده است.
وی افزود: فرد دیگری نیز هزار میلیارد تومان وام دریافت کرده است و این وام‌ها از سوی بانک سرمایه با دستور آقای غندالی (مدیرعامل اسبق)  به برخی افراد خاص پرداخت شده است. به فردی دیگر نیز 90 میلیارد تومان به‌واسطه یک چک پرداخت کرده‌اند و این فرد در خیابان جمهوری یک ساختمان مخروبه را به‌ارزش دو میلیارد تومان به صندوق داده و وام 90 میلیاردی دریافت کرده است.
قائم‌مقام اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه وام‌های کلان را به افراد و آشنایان خود پرداخت کرده‌اند، گفت: مسئله مهم دیگر فساد مالی در زیرمجموعه‌های صندوق ذخیره است که این مسئله رو به فراموشی است.
محدث بیان کرد:‌ صندوق ذخیره بیش از 20 شرکت زیرمجموعه خود دارد و این صندوق در سال 92 یک‌هزار و 150 میلیارد تومان سود داشت، در جلسه‌ای که سال 92 داشتیم و صندوق را به آقای غندالی تحویل دادیم، آقای حاجی اعلام کرد این سود «الکی» است بنابراین حسابرس موضوع را بررسی کرد و مشخص شد مجموع سود صندوق در سال 92، یک‌هزار و 150 میلیارد تومان است و هیچ بدهی‌ای نیز وجود ندارد.
وی افزود: آقای امید علی (مدیرعامل صندوق در سال 92) در آن جلسه اعلام کرد، "برنامه‌ریزی کرده‌ایم که فقط در بخش قسمت پتروشیمی که هم‌اکنون در حال ساخت است و سال آینده به بهره برداری می‌رسد حداقل 600 میلیارد تومان سودآوری داشته باشیم و در سال 93 مجموع سود صندوق به یک‌هزار و 500 میلیارد تومان برسد.
 
 کاهش سود صندوق فرهنگیان در سال‌های 93 و 94
 
قائم‌مقام اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: آقای غندالی در سال 93 مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بود که سود صندوق را به 900 میلیارد و در سال 94 به 400 میلیارد تومان رساند، این افت شدید سود به‌دلایل مختلف از جمله سوءمدیریت بود که باید به آنها پاسخ داده شود.
محدث بیان کرد:‌ مجموعه تخلفات بانک سرمایه تنها بخشی از ماجرا است و بخش مهم دیگر کاهش سود صندوق ذخیره فرهنگیان است که باید به‌طور دقیق بررسی و مشخص شود چرا این صندوق حدود دو هزار میلیارد تومان افت سود داشته است اما هیچ کس این موضوع را پیگیری نمی‌کند.
 
 ماجرای ساختمان 200میلیاردی 
 
محدث با اشاره به اینکه شرکت سرمایه گذاری‌ای را که باید کار سرمایه گذاری انجام دهد به یک ورزشکار و دوستان او واگذار کرده‌اند، گفت: با یک چک به افراد پول پرداخت می‌کردند و خیانت‌های زیادی در مجموعه شرکت‌ها صورت گرفته است.
قائم‌مقام اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: در سال 92 حدود 8 هزار میلیارد تومان ملک تحویل مسئولان جدید صندوق ذخیره دادیم و سود صندوق نیز یک‌هزار و 150 میلیارد تومان بود. ساختمان آموزش و پرورش با پول صندوق خریداری شده است که ارزش آن حدود 200 میلیارد تومان است و اسنادی وجود دارد که آن را نیز بخشیده‌اند.
 
 اگر بدهی مربوط به دولت گذشته است چرا در جلسه سال 92 نگفتند؟
 
محدث تصریح کرد: مسئولان صندوق اعلام می‌کنند که 350 خودروی خارجی وارد و بین فرهنگیان توزیع کرده‌اند اما این خودروها را برخی مسئولان صندوق از جمله مشاوران دریافت کرده‌اند، باید مجلس به این مسائل وارد شود؛ برخی افراد از جمله آقای نجفی اعلام می‌کنند که بخشی از  بدهی‌ها مربوط به دولت گذشته است، در سال 92 جلسه‌ای داشتیم و صندوق را به مسئولان فعلی تحویل دادیم که هیئت امنای صندوق نیز در آن جلسه حضور داشتند، اگر این بدهی وجود داشت چرا آن زمان اعلام نکردند و صورت جلسه را امضا کردند. اگر به‌درستی عمل نکرده بودیم بنده که به‌عنوان قائم‌مقام صندوق ذخیره بودم الآن نباید معلمی می‌کردم و باید در برخی از کشورهای خارجی صاحب مال و ثروت بودم.
 
زمان تسویه با صندوق، 4 وزیر در جلسه بودند
 
قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اعطای خودروهای لوکس به مدیران آموزش و پرورش، افزود: خود آنها اعلام کردند که 350 خودرو بوده است که افراد متعددی گرفتند.
محدث خراسانی در پاسخ به این پرسش که آیا اسناد متقنی در این خصوص وجود دارد، گفت: از نماینده‌های مجلس می‌خواهیم به صندوق ذخیره بروند؛ بنده 6 سال قائم‌مقام صندوق ذخیره بودم و کارمندان این مجموعه نیز می‌گویند این موضوعات وجود دارد اما اگر ما سندی بدهیم اخراجمان می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه باید مجلس و سازمان بازرسی به این موضوعات رسیدگی کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی این موضوع را سیاسی می‌کنند.
قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص اینکه می‌گویند تخلفات به زمان گذشته ارتباط دارد، اضافه کرد: قطعاً این طور نیست؛ چرا که اگر تخلفی صورت گرفته بود الان بنده نباید معلمی می‌کردم. بنده قائم‌مقام صندوق ذخیره بودم. 
محدث خراسانی تأکید کرد: زمانی که کار ما در صندوق ذخیره فرهنگیان تسویه شد، 4 وزیر در جلسه نشسته بودند که اینن افراد رئیس هیأت امنای وقت صندوق بودند و صورت‌جلسه را امضا کردند. حال اگر ما تخلفی داشتیم چرا آن زمان این طور نگفته‌اند. 
 
ماجرای 1300 میلیارد تومان وام به تهیه کننده شهرزاد
 
وی در پاسخ به این پرسش که نقش محمد امامی در تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان چه بوده است، تصریح کرد: آقای امامی برای اینکه فیلمی تهیه کند با آقای غندالی رابطه ایجاد کرد و از وی بین هزار تا 1300 میلیارد تومان وام با چک گرفته است که بعد نتوانست این مبلغ را برگرداند و الان در زندان به سر می‌برد. 
قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان، خاطرنشان کرد: بانک‌ها چنین وامی را نمی‌دادند و اگر پرداخت می‌کردند برای هر فرد معادل 150 درصد ملک می‌خواستند؛ پس این افراد به جاهایی می‌روند که می‌توانند نفوذ کنند؛ به عنوان مثال آنها اعلام می‌کنند که اگر این فیلم در آینده تولید شد برای نمونه 20 درصد به شما سود می‌دهیم و در قرارداد این طور امضا می‌کنند و وثیقه‌ای نیز ندارند که البته باید بدانیم فیلم جزو وثیقه نیست.
محدث خراسانی متذکر شد: آقای غندالی با چک به آقای امامی وام داده است و بعد آقای امامی نتوانسته است مبلغ را به صندوق برگرداند؛ الان مشکل این است که بانک‌ها وام نمی‌دهند و شرکت‌های دیگر نیز چنین وامی پرداخت نمی‌کنند اما پول 900 هزار معلم را به راحتی بذل و بخشش می‌کنند و هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده است.
وی ادامه داد: اما اگر این مبلغ برای صندوق «شستا» کارگران بود و با  یک هشتم مبلغ یاد شده ، این اقدام انجام می‌شدف افراد جمع شده و اعتراض می‌کردند. 
خانوادگی عمل می‌کردند تا موضوع به صورت سری بماند
قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که آقای خجسته نماینده مجلس گفته بود که غندالی با زد و بند به اقوام خود وام داده است حال آیا این موضوع صحت دارد،‌ ابراز داشت: اگر صحت نداشت که همسر و پسر  غندالی را دستگیر نمی‌کردند.
محدث خراسانی در واکنش به این پرسش که نقش خانواده غندالی در تخلفات صندوق ذخیره چه بوده است، تصریح کرد: اینها به صورت خانوادگی کار می‌کردند یعنی غالباً خانوادگی عمل می‌کردند برای اینکه موضوع به صورت سری باشد؛ البته منابع قضایی و نظارتی متوجه این موضوع شدند.
قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه 63 درصد سهام بانک سرمایه به طور مستقیم و غیرمستقیم متعلق به معلمان است، گفت: 43 درصد مستقیم از این طریق و حدود 20 درصد نیز بین معلمان چه از طریق فروش و یا خرید آن تقسیم شده است.
 
سانتافه برای 358 نفر
 
محدث خراسانی با اشاره به اینکه بحث اصلی بنده این است که به صندوق ذخیره فرهنگیان خیانت شده است، تصریح کرد: باید شرکت‌های آن را بررسی کنند؛ باید شرکت لیزینگ را بررسی کنند که در این مدت چه کرده است و خودروهای سانتافه را از کجا داده است.
وی در پاسخ به اینکه به چند نفر خودروی سانتافه داده شده است،  افزود: آقایان خود قبول کردند که به 358 نفر سانتافه داده‌اند و این خودروها بیش از 80 میلیون تومان وام داشته است؛ در حالی که این وام 80 میلیونی برای تک تک معلمان است.
قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان، یادآور شد: در دوره ما این مبلغ را 8 میلیون تومان می‌کردیم و به 10 نفر وام داده و به آنها پراید می‌دادیم حالا اینها اشرافی‌گری کردند و این مبلغ وام را به یک نفر دادند. 
محدث خراسانی تأکید کرد: این خودروها بیش از 170 تا 180 میلیون تومان قیمت داشته است و یک معلم هرگز نمی‌توانسته است آن را خود بخرد ضمن اینکه قسط آن 2.5 میلیون تومان بوده است و معلم که نمی‌تواند این مبلغ قسط بدهد در نتیجه این خودروها را به افراد خاص و مدیران داده‌اند که حقوق‌های زیاد و بالای 5 یا 6 میلیون می‌گرفتند تا بتوانند 2.5 میلیون تومان قسط بدهد.
وی گفت: الان هیچ کدام از این موضوعات بررسی نمی‌شود؛ الان بحث‌هایی است که در معاملات شرکت‌های وابسته به صندوق کارهایی انجام می‌شود و توقع ما این است ببینند که چه کارهایی در این شرکت‌ها صورت گرفته است.
 
راه اندازی سامانه ثبت حقوق و دستمزد کارکنان دولت تا پایان سال
 
رئیس کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی از راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و دستمزد کارمندان تا پایان سال خبر داد.

 امیر خجسته در گفتگو با "نافع" افزود: تبصره ۵ بند الحاقی به لایحه برنامه ششم توسعه به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران دستگاه‌های اجرایی و ایجاد امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی اشاره می کند و بر این اساس دولت موظف به شفاف سازی دریافتی مدیران است.

وی بیان کرد: دولت باید آنچه به حساب مدیران دستگاه های اجرایی واریز می کند شامل حقوق، فوق العاده ها، کارانه، مزایای ناخالص و سایر موارد را به صورت شفاف در این سامانه ثبت کند به طوری که برای همه دستگاه های نظارتی قابل دسترسی باشد.
انتهای پیام/
يکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 435740
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *