عقب ماندگی 20 هزار میلیاردی درآمد مالیاتی 9 ماهه امسال+ جدول

6 دی 1395 ساعت 10:06

رئیس سازمان امور مالیاتی در حالی از رشد 28 درصدی درآمد مالیاتی 9 ماهه امسال خبر می‌دهد که این درامد نسبت به مصوب خود حدود 20 هزار میلیارد تومان عقب ماندگی و تحقق ۷۵ درصدی اهداف قانونی بودجه دارد.


به گزارش سرویس اقتصادی تفتان ما،براساس جدیدترین آمار اعلامی از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درآمدهای مالیاتی 9 ماهه امسال 58 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال گذشته 28 درصد رشد نشان می‌دهد.
تقوی‌نژاد در عین حال رشد 28 درصدی را مطلوب ارزیابی کرده و می‌افزاید: 92 درصد درآمدهای مالیاتی براساس آنچه بیش‌بینی شده بود، تحقق یافته است.
بر این اساس نکات و ابهاماتی پیرامون اظهارات رئیس کل وجود دارد که بیان آن خالی از لطف نیست. چرا عملکرد 58 هزار میلیارد تومانی را نسبت به رقم مصوب 9 ماه ( 77 هزار و 800 میلیارد تومان) و یا نسبت به رقم مصوب 12 ماهه سال جاری (103 هزار و 800 میلیارد تومان) مقایسه نکرده است. علت کتمان ماندن واقعیت‌های مالیاتی توسط مسئولان از کجا آب می‌خورد؟
به گزارش فارس، رقم عملکرد درامد مالیاتی نسبت به مصوب 9 ماهه کسری یا به عبارت دقیق‌تر عدم تحقق حدود 20 هزار میلیارد تومانی دارد. نه تنها به گفته رئیس کل سازمان مالیاتی 92 درصد تحقق ندارد که طبق آمارهای موجود ( مصوب 77.8 هزار میلیارد تومان 9 ماهه) 74.5 درصد تحقق یافته و نسبت به رقم کل (103 هزار میلیارد تومان) 56 درصد تحقق نشان می‌دهد.
بنابراین مسئولان این سازمان میلی برای اطلاع رسانی و شفاف سازی آمار و عملکرد از خود نشان نداده‌اند.
همچنین کارشناسان اقتصادی وجود چنین ارقام و کسری فاحش و قابل تامل مالیات را در راستای رکود عمیق و وضعیت نامناسب شرکت‌ها بیان می‌کنند که علی‌رغم اظهارات متفاوت تیم اقتصادی دولت مبنی بر شواهدی برای خروج از رکود، فعالان اقتصادی همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کنند.
علاوه بر این، بسیاری از اقتصاددانان چنین رکودی را برای سال 95 نیز متصور هستند، بنابراین رشد مالیات‌‌ها نسبت به سال قبل نه تنها مطلوب نیست، بلکه یک فرایند طبیعی را طی کرده است. چرا که طی سالیان اخیر مالیات‌ها نسبت به بودجه کشور و تولید ناخالص داخلی سهم مناسب و مورد انتظاری نداشته و نتوانسته‌ است جامه عمل به وظایف خود  بپوشاند.
عملکرد نه ماه سال 94 مصوب 94 عملکرد  نه ماهه سال 95 مصوب 95 رشد عملکرد 9 ماهه امسال به سال گذشته 50796 میلیارد تومان 88385 میلیارد تومان 58 هزار میلیارد تومان 103 هزار میلیارد تومان 28 درصد عقب‌ماندگی درآمدهای مالیاتی با شیوه‌های سنتی و ناکارآمد در کنار فرار مالیاتی و تلاش عده‌ای برای ناشفاف ماندن جریان درآمدی و کارشکنی برخی مسئولان در کنار زیر ساخت‌های غیراصولی همچنان مانع از عملیاتی شدن مالیات ستانی بر مبنای شفافیت و عدالت مورد نظر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شده است.
با این وجود پایدارسازی و توسعه درآمدهای مالیاتی و مقابله با فرار مالیاتی که ارقام متعددی برای آن ذکر می‌شود، جزء یکی از ابر پروژه‌های وزیر اقتصاد قرار دارد. حالا مسئولان به اجرای طرح جامع مالیاتی دل خوش کرده‌اند که جزء رفرم مالیاتی و تغییر ظواهر کار و ادارات مالیاتی می‌پردازد و همچنان امور و فرایند‌های سیستمی با دخالت نیروهای انسانی و با استفاده از دیتاهای خام و منفصل فعالیت‌های اقتصادی پیش‌ می‌رود.
پروژه طرح جامع مالیاتی از 11 سال پیش با پژوهش و آموزش کلید خورد و نواقص و کم‌کاری‌های گذشته و حال بیش از پیش نمایان شده است. چرا که طبق پیش‌بینی سند برنامه ششم باید منتظر تکمیل آن تا پایان سال 97 باشیم.
عقب‌ماندگی و عدم پیشرفت پایدارسازی منابع مالیاتی چنان مشهود است که دولت در اولین گام از اجرای برنامه ششم مجبور شد سهم مالیات را از 135 هزار میلیارد تومان طبق پیش‌بینی‌ها به 112 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 96 کاهش دهد.
انتهای پیام/فارس
 


کد مطلب: 435756

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/435756/عقب-ماندگی-20-هزار-میلیاردی-درآمد-مالیاتی-9-ماهه-امسال-جدول

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir