رييس اداره شيلات شهرستان خاش خبر داد؛

۲۴ هزار قطعه بچه ماهی سردآبی در استخرهای خاش رهاسازی شد/ پيش بيني برداشت ۱۰۰ تن ماهي در شهرستان خاش

18 دی 1395 ساعت 11:23

رييس اداره شيلات شهرستان خاش گفت: شهرستان خاش قطب مهم تولید ماهیان سرد و گرم آبی استان سيستان و بلوچستان است و عمليات رها سازی 24 هزار قطعه بچه ماهی سرد آبی از نوع قزل آلاي رنگين كماني در سطح استخرهای دومنظوره كشاورزي و شيلاتي پرورش ماهی این شهرستان آغاز شد.


يوسف شهركي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: شهرستان خاش با داشتن تنوع آب و هوايي و شرايط مناسب اقليمي، قطب مهم پرورش ماهيان سردآبي و گرم آبي در استان سيستان و بلوچستان محسوب مي شود.
 
وي بيان كرد: عمليات توزیع رایگان 24 هزار قطعه بچه ماهی سردآبي از نوع قزل آلا رنگين كمان که توسط اداره کل شیلات استان(آبهاي داخلي) تأمین شده بود، آغاز شد.
 
شهركي با بيان اينكه شهرستان خاش با دارا بودن 375 باب استخر پرورش ماهي رتبه نخست استان را دارد، تصريح كرد: خوشبختانه سيستم مداربسته تكثير و پرورش ماهيان سردآبي در جنوب شرق كشور كه در منطقه تودك شهرستان خاش است، پس از چندين سال وقفه سال گذشته مجدداً راه اندازي و به چرخه توليد بازگشت.
 
وي ادامه داد: مجتمع مداربسته ماهي هاي سردآبي تودك مي تواند نياز بيش از يك هزار و 420 باب استخر پرورش ماهي استان را در خصوص ماهي هاي سردآبي تامين كند و در زماني كه اين سيستم ها تعطيل بود متاسفانه براي تامين بچه ماهي هاي سردآبي مورد نياز استخرهاي استان مجبور بوديم از استان هاي همجوار با هزينه هاي بسيار بالا و تلفات و خسارات بسيار زيادي در طول مسير، ماهي هاي سردآبي را تامين كنيم.
 
شهركي با بيان اينكه وزن هر قطعه از ماهي ها تقريباً به بيش از 400 گرم مي رسد، خاطرنشان كرد: پیش بینی می شود در فصل برداشت، افزون بر 100 تن ماهی از این استخر ها برداشت و به بازار مصرف ‏شهرستان خاش و ديگر شهرستانهاي استان عرضه شود.
 
رييس اداره شيلات شهرستان خاش با بيان اينكه ماهي توليد شده در استخر بسيار ارگانيك است، گفت: انواع ماهيان فيتوفاگ، بيگهد، كپور و آمور در استخرهاي پرورش ماهي اين شهرستان توليد و موقعيت مناسبي را جهت اشتغالزايي در اين حوزه فراهم كرده است.
 
وي با بيان اينكه شیلات یکی از محورهای توسعه بخش کشاورزی در كشور است، ادامه داد: پرورش ماهي گرم آبي در نيمه نخست سال و پرورش ماهي سردآبي در نيمه دوم سال و با سرد شدن هوا، آغاز مي شود.
 
شهركي با اشاره به شعار سال"اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل"، اذعان كرد: توسعه شيلات و آبزي پروري يكي از مصاديق اجرايي شدن بيانات گوهربار رهبرفرزانه انقلاب اسلامي در جهت تحقق اقتصادمقاومتي است كه ميتواند ضمن افزايش توليد آبزيان در كشور، افزايش  درآمد خانوارهاي روستايي را نيز به دنبال داشته باشد و همچنين از واردات ماهي خارج از كشور نيز جلوگيري مي شود.
 
وي اظهار كرد: در طول سال دوره ها و كارگاه هاي مختلف آموزشي توليد، پرورش و بهداشت آبزيان جهت آشنايي هرچه بيشتر آبزي پروران با رشد و تكثيرماهي ها و بيماري هاي شايع در بين ماهي ها برگزار شده است.

انتهاي پيام/


کد مطلب: 435889

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/435889/۲۴-هزار-قطعه-بچه-ماهی-سردآبی-استخرهای-خاش-رهاسازی-پيش-بيني-برداشت-۱۰۰-تن-ماهي-شهرستان

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir