۰
نگاهی به فعالیت مرحوم "حسن جوهرچی" در سینمای دفاع مقدس؛

بازیگری که دغدغه‌ تقویت سینمای دفاع مقدس داشت/ جوهرچی: برای دفاع مقدس کار زیادی در سینما انجام ندادیم

مرحوم جوهرچی با بازی در فیلم "بربال فرشتگان"، "مردان آفتاب" و "ستایش" نشان داده بود که نسبت به سینمای دفاع مقدس، دغدغه دارد.
بازیگری که دغدغه‌ تقویت سینمای دفاع مقدس داشت/ جوهرچی: برای دفاع مقدس کار زیادی در سینما انجام ندادیم
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،به نقل از کوله بار، حسن جوهرچی، بازیگر سینما و تلویزیون که در آثار ارزشی و فیلم های متعددی با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نقش آفرینی کرده بود، صبح روز جمعه 15 بهمن ماه به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
وی سال ۱۳۴۷ در یک خانواده اردبیلی در تهران متولد شد. لیسانس عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد. بازی در سینما را در سال ۱۳۶۷ با «فیل در تاریکی» که بعد از پانزده سال کامل شد شروع کرد. اولین بازی مطرح او در سینما در سال ۱۳۷۰ با فیلم «برخورد» به کارگردانی سیروس الوند بود و بازیگری او با حضور در فیلم سینمایی «بر بال فرشتگان» در سال ۱۳۷۱ بیش از پیش به چشم آمد. بازی این هنرمند در سریال در پناه تو در سال ۱۳۷۳ باعث شهرت وی شد.
 

مرحوم “حسن جوهرچی” از یک سال قبل متوجه بیماری مزمن کبدی در خود شدند و در مدت یکسال گذشته زیر نظر متخصصان گوارش و کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی قرار گرفتند.در این زمان اقدامات تشخیصی و درمانی و مراقبتی سرپایی جهت تشخیص و درمان بیماری مزمن کبدی ایشان زیر نظر پزشکان فوقتخصص گوارش و کبد این مجتمع شروع شد. از ٢ ماه قبل نیز پرونده در درمانگاه پیوند کبد برای ایشان تشکیل شد. در این مدت با توجه به شدت بیماری و ضرورت پیوند، علیرغم پیگیری های همکاران بیمارستان و خانواده، شرائط انجام پیوند فراهم نشد و در نهایت، وی دنیای ابدی را به دنیای فانی ترجیه داد.
ایفای نقش مرحوم «جوهرچی» در فیلم های دفاع مقدس
یکی از سریال‌های تلویزیونی که حسن جوهرچی در سال‌های اخیر در آن ایفای نقش کرد، سریال "کیمیا" به کارگردانی جواد افشار بود؛سریالی 110 قسمتی که بخش‌هایی از آن به روزهای انقلاب و دفاع مقدس کشورمان اختصاص داشت و می توان گفت که این بازیگر سینما و تلویزیون، بارها در فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس ایفای نقش کرده است که در ادامه گزارش به بخشی از آن فیلم ها می پردازیم.
 


مردم خاطراتی از نقش‌آفرینی‌های حسن جوهرچی در فیلم سینمایی «بربال فرشتگان»در اذهان خود دارند؛ از جمله اینکه او در سال 1371 در  این فیلم نقش حاج یوسف را بازی کرد. این فیلم که جواد شمقدری نویسنده و کارگردان آن است با پایمردی شهید آوینی جایزه سیمرغ بهترین فیلم اول را در یازدهمین جشنواره فیلم فجر کسب کرد.


در این فیلم،«حجت » که تنها برادرش را در جنگ از دست داده است از اینکه در سال های آخر در کنارش نبوده رنج می برد و برای تسلی خاطر خود تابلویی را به یاد او سفارش می دهد. به زودی شرکتی که حجت با موفقیت اداره اش می کرد، دچار مشکل مالی می شود. تلاش او برای رفع این مشکل فرصتی فراهم می آورد تا به گذشته برگردد و زندگی خود و برادرش را مرور کند که در این فیلم، شاهد نقش آفرینی ماندگار مرحوم حسن جوهرچی هستیم.
فیلم تلویزیونی «مردان آفتاب» به تهیه‌کنندگی بهروز کریمی و کارگردانی داریوش غذبانی نیز یکی دیگر از فیلم های دفاع مقدس است که مرحوم حسن جوهرچی در آن ایفای نقش نموده است.مردان آفتاب» عنوان فیلم تلویزیونی با موضوع دفاع مقدس است که پیش تر توانسته بود موفق به دریافت تمامی جوایز بخش مسابقه فیلم های اول جشنواره بین المللی فیلم های ویدئویی یاس شامل بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیئت داوران برای تصویربرداری شود.
 


این فیلم، با بازی عنایت الله شفیعی، حسن جوهرچی، حمیدرضا محمدی، بابک انصاری، سینا سهیلی، بهزاد داوری و سینا سعیدیان برای پخش از شبکه یک سیما تولید شده و داستان دو تک تیرانداز ایرانی در غرب کشور (کردستان) را روایت می‌کند که در دام تک تیرانداز عراقی گرفتار شده‌اند که با حضور یک پیرمرد محلی، اتفاقات جدیدی برای آن ها رخ خواهد داد که نقش مرحوم حسن جوهرچی در این فیلم، ماندگار است.
حسن جوهرچی: برای دفاع مقدس کار زیادی درسینما انجام ندادیم
رشد سینمای دفاع مقدس، یکی از دغدغه های حسن جوهرچی بود، به طوری که وی در گفتگوها و مصاحبه هایش، بارها بر ضعف سینمای دفاع مقدس اشاره کرده بود و دوست داشت که این ضعف با همت مسئولان و دست اندرکاران سینما تقویت شود. حسن جوهرچی در یکی از آخرین گفتگوهایش گفته بود: شرایط برای ساخت فیلمهای جنگی مهیاست، همکاران در انجمن سینمای دفاع مقدس فعال هستند خیلی وقتها امکانات زیادی برای ساخت یک فیلم خوب وجود دارد، اما امکانات بصورت مساوی بین همه تقسیم  ودر شرایط کنونی اگر کسی بخواهد یک فیلم دفاع مقدس بسازد سوالهایی که مطرح می شود این است که 'مگر شما جنگ را درک کرده اید؟ یا اینکه چقدر در این عرصه کار کرده اید؟' در حالیکه همین جوانان امروز می توانند با ذوق و شوق خود، کارهای خوبی در این زمینه ارایه دهند.
جوهرچی معتقد بود،حتما همه نباید داخل جبهه و جنگ بوده باشند تا از جنگ و سختی هایش بگویند. البته برخی از طریق ارتباطات می آیند و فیلمی درباره دفاع مقدس هم می سازند که یا مخاطب دارد و یا نه، اما اگر یکسری ارتباطات برای برخی مهیا نباشد، باید کنار بنشینند تا شرایط مهیا شود.


وی به این موضوع بارها اشاره کرده بود که متاسفانه نوع ژانر دفاع مقدس را سخت کرده اند، خیلی وقتها افراد برای ساخت یک فیلم دفاع مقدس اقدام می کنند اما از نظر مالی دچار مشکل می شوند، چون حمایت نمی شوند، بنابراین تصمیم می گیرند سراغ فیلم دیگری بروند که سود بیشتری داشته باشد و گیشه و مخاطب جذب کند، مجموعه ای از عوامل دست به دست هم می دهد که سینمای دفاع مقدس از نظر کمی و کیفی دچار مشکل شود.
وی در پاسخ به این سوال که نبود یک فیلمنامه جذاب آیا باعث می شود که یک فیلم مخاطب نداشته و یا جذاب نباشد؟ گفته بود: خیلی وقتها مشکل فیلمنامه است اگر بیشتر دقت کنید در دهه 70 فیلم های خوبی داشتیم مثل ناخدا خورشید، اجاره نشین ها، باشو غریبه کوچک و زرد قناری که فیلمنامه های قوی و خوبی داشتند و آثار ماندگاری هم شدند، ولی اکنون از بین 70 تا فیلم، شاید تعداد معدودی از آنها توسط مخاطب دیده و پسندیده شوند و گیشه هم خوب باشد.
مرحوم حسن جوهرچی معتقد بود که نوع فیلم هایی که قبل از انقلاب ساخته می شد تغییر کرده و سینمای ما پس از انقلاب فرهیخته تر شده، اما هنوز با آن چیزی که باید باشیم تا حد زیادی فاصله داریم، البته خیلی فیلم و سریالهای خوب داریم که فوق العاده هستند، اما برای ژانر دفاع مقدس کافی نیستند و برای دفاع مقدس کار زیادی درسینما انجام ندادیم.
 برخی بی مهری ها باعث بحران های روحی و جسمی در بازیگران می شود
فخرالدین صدیق شریف بازیگر فیلم اخراجی ها در گفتگو با خبرنگار «کوله بار» با اشاره به اینکه مرحوم جوهرچی یکی از بازیگران شاخص سینما و تلویزیون بود که قدردانش نبودند، گفت: مرحوم جوهرچی یک چهره بسیار موجه و قابل قبول داشت و انسانی خوب،متواضع و صمیمی بود و به کارهایش هم به دل می نشست و هیچ وقت در وجودش غرور و تکبر ندیدم و امیدوارم که خداوند روحش را شاد کند و واقعا آنقدر تحت تاثیر مرگ وی قرار گرفتم که از صحبت کردن عاجزم.
وی با اشاره به نقش آفرینی های مرحوم جوهرچی در فیلم های دفاع مقدس افزود: مرحوم جوهرچی در عرصه دفاع مقدس هم کار زیادی کردند و فیلم "بر بال فرشتگان" یک نمونه بارز است اما چهره معصوم این بازیگر به گونه ای بود که به درد ایفای نقش در فیلم های دفاع مقدس و مذهبی می خورد.


صدیق شریف در پایان با انتقاد از اینکه قدر بازیگران سینما و تلویزیون دانسته نمی شود، تاکید کرد: شرایط به گونه ای شده است که قدردان این هنرمندان نیستند و فقط یک مجموعه خاصی در سینما مورد توجه هستند و بازیگران حرفه ای و قدیمی در این فضا، دستخوش فراموشی شده اند و نباید از یاد برد که بازیگران  و هنرمندان هم انسان هستند و در یک سرزمینی که به آنها بی توجهی و بی مهری می شود، دچار بحران های روحی می شوند و این ها برایشان مشکلات جسمی ایجاد می کند.
انتهای پیام/کوله بار
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 436284
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *