۰
گزارش تفتان ما از نظارت، وظیفه‌ای مقدم بر قانونگذاری در مجلس؛

نظارت مجلس؛ سدي محكم و استوار در مقابل قانون گريزي ها/ نماينده مردم شهرستان خاش: نمايندگان نبايد تحت تاثير فشارهاي سياسي جهت "نظارت بر قوانين" قرار بگيرند

قانون گذاري و نظارت دو وظيفه و اهرم در مجلس است و مسئله نظارت از قانونگذاري بسيار مهم تر است زيرا تصويب قانون بدون داشتن ضمانت اجرايي اثر بخش نيست و اداي صحيح وظيفه نظارتي مجلس به پويايي، كارآمدي و تشكيل مجلسي مقتدر و با صلابت كمك بسياري مي كند.
نظارت مجلس؛ سدي محكم و استوار در مقابل قانون گريزي ها/ نماينده مردم شهرستان خاش: نمايندگان نبايد تحت تاثير فشارهاي سياسي جهت "نظارت بر قوانين" قرار بگيرند
به گزارش تفتان ما، قانون اساسي جمهوري اسلامي ياران دو وظيفه مهم براي مجلس تصويب كرده و اين دو وظيفه قانونگذاري و نظارت است كه مجلس شوراي اسلامي در بخش نظارتي ابزارهاي بسيار زيادي در دست دارد كه بايد به صورت هوشمندانه و به موقع از اين ابزارها استفاده و جلوي بسياري از تخلفات و قانون گريزي ها را بگيرد.
 
في الواقع مجلس اهرمي است كه ميتواند بر اجراي درست و صحيح قوانين نظارت داشته باشد و در اين راه ابزارهاي بسياري همچون سوال، استيضاح، تحقيق و تفحص، تذكر و غيره وجود دارد كه نمايندگان بايد با اين ابزارها به دور از فشارهاي سياسي، لابي بازي، حذب و جناح و با اشراف كامل بر قوانين موضوعه كشور با تنقيح قوانين و نظارت همانند سدي محكم و استوار در برابر قانون گريزي ها ايستادگي كنند و بستر  اجراي سليقه اي قانون را از مجريان سلب كنند.
 
علي اي حال رهبر معظم انقلاب نيز بارها در ديدارهاي مختلف با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر مقوله نظارت بر قوانين تاكيد فرمودند و اظهار داشتند: یکی از ضمانت های حفظ جایگاه والای مجلس شورای اسلامی، نظارت مجلس بر خویش است.
 
رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در ادامه ديدار با نمايندگان مجلس به موضوع قانونگذاری خوب و الزامات آن اشاره کردند و گفتند: مجلس بر خودش نظارت کند مجلس اگر نظارت کرد، جلوی لغزش نماینده را گرفت و نماینده توانست این پاکیزگی و طهارت خودش را در طول این چند سال حفظ کند، آن وقت زبانش باز خواهد بود. آن وقت می تواند اگر چنانچه نقطه ی اشکالی در هرجا دید آن را بیان کند، این را باید مجلس رعایت بکند، این را حفظ بکنید.
 
* نظارت حق ذاتي و قانوني مجلس است
عضو كميسيون اجتماعي و نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه نظارت حق ذاتي و قانوني مجلس است، اظهار كرد: طبق قانون، وظيفه مجلس قانون گذاري و نظارت است و بعد از تصويب قانون بايد با نظارت كارآمد نسبت به اجراي دقيق آن مصوبه تلاش كنند.
 
علي كرد با بيان اينكه بايد كليه اطلاعات نمايندگان مجلس براي نظارت به روز و دقيق باشد، تصريح كرد: نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي سوگند ياد كرده اند كه از حقوق مردم در مقابل تمام ناملايمات دفاع كنند و با نظارت دقيق بايد نگذارند اين حق ملت ضايع شود و حق و رسالت خود را انجام دهند.
 
* نمايندگان نبايد تحت تاثير فشارهاي سياسي جهت "نظارت بر قوانين" قرار بگيرند
وي با بيان اينكه نمايندگان نبايد تحت تاثير فشارهاي سياسي جهت نظارت بر قوانين قرار بگيرند، گفت: بدون شك هرچه نظارت مجلس قوي تر باشد ميزان تخلفات كمتر است و نخستين شاخصه نظارت صحيح، نظارت با انگيزه خيرخواهي است و نبايد قصد مچ گيري داشته باشند بلكه بايد يا نگاهي دقيق اين وظيفه را انجام دهند.
 
كرد با بيان اينكه بايد در نظارت ها موضوع و مسئله مدنظر رو بررسي كنيم نه افراد، تصريح كرد: نظارت از مسئله قانون گذاري بسيار مهم تر و تاثيرگذار تر است و اگر قانوني در مسير اجراء منحرف شود براي كشور ضرر و زيان هاي بسياري را به بار مي آورد.
 

 
نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان بايد براي نظارت وقت بگذارند و اگر اين نظارت هميشه ادامه داشته باشد و مستمر صورت گيرد نتايج بسيار خوب و مثبتي را در پي دارد.
 
* كميسيون هاي تخصصي مجلس از ابزارهاي بسيار مهم جهت نظارت هستند
وي بيان كرد: كميسيون هاي تخصصي مجلس نيز از ابزارهاي بسيار مهم جهت نظارت هستند و اگر اين كميسيون ها به نحو احسنت قوانين را اجراء كنند بسياري از مشكلات بعد از تصويب و اجراي قانون حل مي شود.
 
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: نظارت مجلس بايد زنده، بازدارنده و پويا باشد و سوال و استيضاح نيز از ابزارهاي بسيار مهم نظارتي محسوب مي شوند كه نمايندگان بايد از اين فرصت به خوبي بهره بگيرند.
 
كرد گفت: وكلاي ملت در مجلس شوراي اسلامي با ارائه طرح سوال و تذكر به صورت كارشناسي و درخواست مطالبات مردم با ادب و ادبيات درست به وزرا به دنبال رفع مشكلات مردم باشند نه صرفاً جهت تبليغات بلكه براي رضاي خدا و انجام رسالت خود مشكلات ملت را حل كنند.
 
وي با بيان اينكه شرح وظايف ذاتي نمايندگان نظارت بر اجراي قوانين و نظارت بر عملگرد دستگاه هاي اجرايي است، تصريح كرد:نمايندگان مي توانند با طراح سوال از وزارتخانه و در كل از هيأت دولت و رييس جمهور، آن ها را به صحن مجلس بياورند تا به سوالات نمايندگان پاسخ دهند.
 

 
كرد ادامه داد: وزرا و هيأت دولت اگر در اجراي قانون كوتاهي كنند و حقوق ملت را ضايع كنند نمايندگان به آنها تذكر مي دهند و بايد افرادي كه تذكر مي گيرند نتيجه را نيز به نمايندگان ابلاغ كنند.
 
وي اظهار كرد: ديوان محاسبات كشور و كميسيون اصل 90 مجلس از مهمترين ابزارها براي نظارت نمايندگان مجلس هستند و اجراي تحقيق و تتفحص مواد 239 و 33 آيين نامه داخلي مجلس نشانه تماميت نظارت مجلس بر دستگاه هاي اجرايي است.
 
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۶
کد مطلب: 436677
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *