۰

راهکارهای اصلی پیشگیری از سکته مغزی/ روزانه حدود ۲۰۰ نفر در پایتخت سکته می‌کنند

متخصص مغز و اعصاب با اشاره به راهکارهای اصلی پیشگیری از سکته مغزی گفت: مردان بیشتر از زنان احتمال ابتلا به سکته مغزی دارند.
راهکارهای اصلی پیشگیری از سکته مغزی/ روزانه حدود ۲۰۰ نفر در پایتخت سکته می‌کنند
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،فرهاد عصارزادگان در ارتباط با سکته مغزی اظهار داشت: این بیماری علت مرگ و میر و مهمترین عامل ناتوانی و زمین‌گیری در کشور به شمار می‌رود و به دلیل اینکه مردم فاکتورهای خطر را نشناخته و آن را رعایت نمی‌کنند، در جامعه ما سکته مغزی شایع  است.
 وی کاهش مصرف چربی، نمک، عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی همچنین داشتن تحرک و ورزش را مؤثر در کاهش بروز سکته مغزی برشمرد و عنوان کرد: به دلیل گسترش زندگی شهرنشینی، کم‌تحرکی در میان مردم زیاد شده و کیفیت زندگی نیز تغییر کرده است که همه این عوامل کنار هم افزایش شیوع سکته مغزی را به همراه داشته است.
متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بر اساس برخی از مطالعات حدود 50 تا 70 نفر در 100 هزار نفر ممکن است دچار سکته مغزی شوند، افزود: بر همین اساس در تهران روزانه 200 نفر سکته مغزی می‌کنند که بسیاری از این سکته‌ها قابل پیشگیری است. 
عصارزادگان در ارتباط با علائم و نشانه‌های سکته مغزی گفت: کجی صورت و دهان، اختلال در صحبت کردن و سنگینی دست و پا در یک فرد از نشانه‌های اصلی سکته مغزی است که باید فرد حتماً به سرعت به اورژانس‌هایی که سرویس خدمات سکته مغزی را ارائه می‌دهند منتقل شود.
وی تصریح کرد: زمان طلایی برای کمک به بیمار دچار سکته مغزی محدود بوده و بعد از این زمان سلول‌های مغزی دچار مرگ شده و برگشت‌ناپذیر است،‌لذا 3 تا 4 ساعت و نیم اول پس از بروز سکته بهترین زمان برای کمک به بیمار و درمان به موقع آن به شمار می‌رود.
متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه برخی از عوامل در بروز سکته مغزی همچون سن و جنسیت اصلاح‌ناپذیر است، گفت: با افزایش سن شانس سکته مغزی بیشتر شده و از طرفی نیز مردان بیشتر از زنان احتمال ابتلا به سکته مغزی دارند.
عصارزادگان ادامه داد: تغییر الگوی زندگی، تغذیه، کاهش مصرف نمک، چربی، کنترل دیابت و عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی از راه‌های اصلاح‌پذیر به شمار رفته که در واقع از سکته مغزی پیشگیری می‌کند و تمام تلاش‌ها در زمینه توجه مردم به فاکتورهای خطر می‌تواند در کاهش آمار این بیماری مؤثر واقع شود.
وی خاطر نشان کرد: پس از وقوع سکته مغزی برای کمک به بیمار باید اقدامات جمعی و گروهی انجام گیرد به عبارتی فیزیوتراپ، کاردرمان، گفتاردرمان و استفاده از درمان دارویی بعد از سکته برای کمک به فردی که دچار سفتی و خشکی سمتی از بدنش شده است، نقش دارد.
متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه استفاده از برخی آمپول‌ها در این زمینه بسیار مؤثر است، گفت: بسیاری از بیماران در زمان مناسب از این دارو استفاده نکرده و زمان طلایی را از دست می‌دهند. بنابر این باید توجه داشت که بعد از ترخیص اقدامات لازم در حوزه کمک به بیمار باید انجام گیرد که صرفاً این کمک استفاده از قرص خوراکی نیست و بهره‌مندی از آمپول‌های لازم می‌تواند به بیمار کمک کند.
انتهای پیام/فارس
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 437105
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *