۰

وضعیت قرمز در ۴۰ هزار هکتار از اراضی جنوب کشور/ گازهای گلخانه‌ای متهم جدید پدیده گرد و غبار

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد در کشور، وضعیت ۴۰ هزار هکتار بحرانی است و با پژوهش‌های اخیر مشخص شده که افزایش گازهای گلخانه‌ای عامل تراکم و کندی جابه جایی ریزگردهاست.
وضعیت قرمز در ۴۰ هزار هکتار از اراضی جنوب کشور/ گازهای گلخانه‌ای متهم جدید پدیده گرد و غبار
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،علی‌مراد اکبری، در مورد علت اصلی افزایش ریزگردها طی چند سال اخیر در کشور اظهار داشت: بخشی از کانون گرد و غبار در کشور به مشکلات داخلی برمی‌گردد و بخشی هم مربوط به کشورهایی همچون عربستان و عراق است که جنوب، غرب و جنوب غرب کشور را درگیر کرده است. 
وی اضافه کرد: 800 هزار هکتار از اراضی کشور در کانون ریزگردها قرار دارد که درجه بحران آن در هر بخش با دیگری متفاوت است، اما 30 تا 40 هزار هکتار از این مجموعه فوق‌العاده بحرانی است. 
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه با تدبیر وزیر جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع، مقابله با پدیده ریزگردها آغاز شده، تصریح کرد: یکی از این کارها خیس کردن اراضی به ویژه در کانونهای بحرانی است که بخش خصوصی با نصب سازه‌هایی بر روی کارون با رها سازی 20 مترمکعب آب بر ثانیه بر روی اراضی بحرانی پخش می‌کند که عملیات اجرایی آن نیز شروع شده است. 
به گفته معاون حجتی در مرحله اول 30 میلیارد تومان اعتبار به این امر تخصیص داده شده است. 
وی این را هم گفت: همچنین کار نهال‌کاری در 400 هکتار از کانون‌های گرد و غبار آغاز شده است. 
اکبری در پاسخ به اینکه گفته می‌شود به دلیل ایجاد سدهای بسیار طی سال‌های گذشته و ندادن حق‌آبه دریاچه و تالاب‌ها، پدیده ریزگردها دامن زده شده، تلویحا با بیان این موضوع گفت: خشکسالی طی ده سال گذشته، خشک شدن تالاب‌ها و همچنین عملیات سازه‌ای در بالا دست در مدیریت منابع آبی کشور از مهمترین دلایل بلند شدن ریزگردهاست، اما جالب اینکه اخیراً با پژوهش‌هایی که انجام شده، به دلیل افزایش گازهای گلخانه‌ای در شهرهای صنعتی و گاز CO2، جابجایی گرد و غبار با کندی انجام می‌شود و به نوعی تراکم آن بر روی شهرها باقی می‌ماند. 
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این اتفاق گرو غبار اکنون در تمام دنیا در حال وقوع است، خاطرنشان کرد: لندن هم یکی از شهرهایی است که درگیر این موضوع است. 
وی همچنین اقدامات ترکیه به دلیل مهار آبها در بالادست و کاهش سطح آب دجله و فرات را یکی دیگر از عوامل افزایش ریزگردها به ویژه در عراق عنوان کرد و افزود: منابع آبی پایین‌دست در کشورهایی همچون عراق کاهش یافته و پدیده ریزگردها را دامن زده است. 
به گزارش فارس، طی چند سال گذشته افزایش پدیده گرد و غبار در استانهای غربی کشور به ویژه خوزستان مشکلات زیادی از جمله افزایش بیماری‌های تنفسی را دامن زده است که طی یک ماه گذشته، هیأت دولت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، اعتباراتی را برای حل این مشکل درنظر گرفته است. 
انتهای پیام/فارس
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب: 437135
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *