۰

حال صنعت ریلی خوب نیست/ قطارهای حومه‌ای و تکلیفی یارانه نگیرند متوقف می‌شوند

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه حال صنعت ریلی کشور خوب نیست، گفت: ناوگان ریلی مسافری فرسوده است؛ اگر یارانه قطارهای تکلیفی و حومه‌ای از سوی دولت پرداخت نشود ناگزیر به متوقف کردن هستیم.
حال صنعت ریلی خوب نیست/ قطارهای حومه‌ای و تکلیفی یارانه نگیرند متوقف می‌شوند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،محمد رجبی امروز در مراسم ورود 113 دستگاه واگن نو و بازسازی شده به ناوگان ریلی کشور اظهار داشت: در توسعه ناوگان ریلی امروز شاهد افتتاح واگن‌های نو و بازسازی شده هستیم که توسط بخش خصوصی وارد ناوگان شده است.
وی با بیان اینکه خبر بدی برای صنعت حمل‌ونقل ریلی دارم، گفت: صنعت ریلی حال خوبی ندارد نه بخش خصوصی، نه حاکمیت و نه متقاضیان از وضعیت ریلی رضایت ندارند؛ جایگاه خود را در این صنعت کسب نکرده‌ایم و از سنوات گذشته نتوانسته‌ایم بهره‌وری لازم را داشته باشیم و بیش از آنکه باید به ریل توجه شود به جاده توجه شده است.
رجبی ادامه داد: با وجود ادعای ما مبنی بر توجه به حمل‌ونقل ریلی به نظر می‌رسد که در تحقق اهداف موفق نبودیم.
رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: ما در ساختار متناسب با سیاست‌گذاری بخش غیرحاکمیتی کمرنگ عمل می‌کنیم و بخش خصوصی نقشی در تصمیم‌‌گیری‌ها ندارد.
مدیرعامل شرکت رجا افزود: منابع به سمت ریل سوق نیفتاده است و در بعد زیرساخت در سنوات اخیر توفیقاتی داشته‌ایم اما کافی نبوده است. 
وی بیان کرد: با ناوگان فرسوده‌های مواجه‌ هستیم و نوسازی ناوگان ریلی حرکت کندی دارد در صنعت ریلی جایگاه نهاد تنظیم مقررات بلاتکلیف است.
رجبی گفت: سال 88 که رجا از راه‌آهن جدا شد نطفه تشکیل شرکت‌های خصوصی منعقد شد اما ساختار راه‌آهن متناسب با این تغییرات و خصوصی‌سازی تغییر نکرد و به‌ روز نشد.
وی افزود: سرعت بازرگانی در سیستم ریلی پایین است که باید از 50 کیلومتر در ساعت به 80 تا 100 کیلومتر در ساعت برسد.
رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی ادامه داد: بنگاه‌ها با نگاه سودآوری وارد عرصه کار می‌شوند رجا هم با وجود سهم 60 درصدی در بازار سودده نیست.
رجبی بیان کرد: اگر درباره قطارهای تکلیفی و حومه‌ای یارانه نگیریم ناگزیریم که آنها را متوقف کنیم.
وی گفت: هر روز شاهد افت مسافران حمل‌ونقل ریلی هستیم در حالی که استقبال از جاده‌ها افزایش می‌یابد، بزرگراه‌ها و آزادراه‌های جدید درست می‌شود و به نظر می‌رسد تمایل به حرکت از ریل به سمت جاده است در حالی که مقام معظم رهبری در بازدید قبلی خود از مپنا فرمودند که تلاش کنید بار را از جاده‌ها به سمت راه‌آهن بیاورید.
رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی افزود: رفع گلوگاه‌ها شبکه حمل‌ونقل ریلی باید با دو خطه سازی خطوط توسعه یابد. ضمن آنکه استفاده از سیستم‌های جدید علائم ضروری است.
رجبی ادامه داد: ساختار اقتصادی کشورها در صنعت ریلی باید مورد توجه باشد ما 24 شرکت باری و 12 شرکت ریلی مسافری داریم که برای ارتقای بهره‌وری آنها باید تجمیع مناسبی داشته باشیم.
انتهای پیام/فارس
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 437455
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *