۰

ثبت ۱۰ هزار شکایت از آموزش و پرورش/ کاهش ۵۰ درصدی شکایات/ ماجرای اوراق صکوک و وثیقه گذاشتن برخی اموال

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش گفت: حدود 40 تا 50 درصد میزان شکایت‌ها از آموزش و پرورش کاهش پیدا کرده است و آمار 10 ماه آخر سال گذشته حدود 10 هزار شکایت بوده است.
ثبت ۱۰ هزار شکایت از آموزش و پرورش/ کاهش ۵۰ درصدی شکایات/ ماجرای اوراق صکوک و وثیقه گذاشتن برخی اموال
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،فریدون واسعی مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش درخصوص «استفاده از نیروهای خارج از سیستم استخدامی آموزش و پرورش»، اظهار داشت: آموزش و پرورش و به طور کلی دستگاه‌های دولتی در به کارگیری نیروهای خارج از سیستم استخدام، ممنوعیت داریم و باید به کارگیری منطبق با قوانین باشد؛ یکی قانون برنامه پنجم و دیگری قانون مدیریت خدمات کشوری در این خصوص ما را مکلف کرده است و غیر از حالت‌های قانونی، استخدام ممنوع است.
وی ادامه داد: حالت به کارگیری نیرو به صورت استخدامی شامل «پیمانی» و «رسمی» یا کارگری است و ماده 124 قانون مدیریت یا به صورت کار معین است؛ غیر از آن بعضی از کارهای حجمی را می‌توانیم به صورت خرید خدمات دریافت کنیم، اما اینکه با افراد دیگر در آموزش و پرورش قرارداد ببندیم، جواز قانونی نداریم و اگر انجام شود، تخلف قانونی است و مبنای اصلی اقدامات، قانون مدیریت خدمات کشوری است.
* حمایت قضایی از معلمان
واسعی در خصوص «بی‌احترامی دانش‌آموزان نسبت به معلمان و برخی برخوردهای فیزیکی با آنها»، گفت: اصلاً اینکه بگوییم این موضوع وجود ندارد، این طور نیست و بعضاً مشاهده می‌شود. بنده اعتقاد دارم که همه اولیا، دانش‌آموزان و رسانه‌ها باید به این موضوع توجه کنند و کار فرهنگی انجام گیرد و باید طوری شود که این مسائل در جامعه وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: البته اگر در جاهایی این موضوع اتفاق افتاد و معلم حمایت قضایی بخواهد، این کار انجام می‌شود و همکاران ما مورد حمایت قرار می‌گیرند.
* ماجرای اوراق صکوک و وثیقه قرار گذاشتن اموال آموزش و پرورش
مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش در خصوص اینکه «آیا وثیقه قرار دادن اموال آموزش و پرورش برای دریافت وام قانونی است»، متذکر شد: قانونی تصویب شده است با عنوان قانون «رفع موانع تولید» و مجلس به دولت اجازه داده است برای تأمین بدهی‌های خود می‌تواند «اوراق صکوک» منتشر کند.
واسعی بیان داشت: دولت هم مصوبه‌ای داشت و به وزارت اقتصاد اجازه داد تا نسبت به انتشار اوراق صکوک اقدام کند و آموزش و پرورش مکلف شد اموالی را معرفی کند، ولی غیر از مورد خاص اگر زمانی دستگاهی خواسته باشد هر اقدامی نسبت به اموال دولت داشته باشد، باید مصوبه هیأت وزیران را بگیرد و این امر در آموزش و پرورش هم موضوعیت نداشته است.
* کاهش ۵۰ درصدی شکایت از آموزش و پرورش
مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌شود مدرسه‌ای را به دلیل عدم پرداخت پول آب و برق پلمب کرده و یا انشعاب آن را قطع کنند؟»، خاطرنشان کرد: متولی آب، برق و گاز دستگاه‌های دولتی هستند و ممکن است در جایی انشعاب را قطع کرده باشند، اما اگر بین دستگاه‌های دولتی اختلافی پیش بیاید، در قوه مجریه سازوکاری پیش‌بینی شده است و ما نیز حل اختلاف خواهیم کرد.
واسعی در خصوص «برنامه‌های این معاونت»، اظهار داشت: واحد حقوقی واحد پشتیبان است، اما برای سال آینده برنامه‌هایی در نظر داریم.
وی ادامه داد: اخذ اسناد مالکیت و مستندسازی اراضی و املاک، آموزش فرهنگیان و موضوع حمایت قضایی و آموزش‌های حقوقی از برنامه‌های ما است و باید شکایت‌هایی که از آموزش و پرورش به خصوص در دیوان عدالت اداری مطرح می‌شود، کاهش پیدا کند؛ ضمن اینکه سال گذشته نزدیک40 تا 50 درصد این شکایت‌ها کاهش پیدا کرده است و آمار 10 ماه آخر سال گذشته حدود 10 هزار شکایت بوده است.
انتهای پیام/فارس
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 437672
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *