گزارش تفتان ما از گرانی قیمت مرغ و نارضایتی مردم؛

تب و تاب گراني مرغ در خاش/ قیمت مرغ در شهرستان خاش همچنان پر می کشد

30 فروردين 1396 ساعت 10:49

با وجود 37 مرغداری فعال در شهرستان خاش و برخورداری اين شهرستان از رتبه نخست تولید گوشت سفید در استان سيستان و بلوچستان اما قیمت مرغ در اين شهرستان همچنان پر می کشد و هر روز افزايش پيدا مي كند.


به گزارش تفتان ما، قصه گراني مرغ و گوشت يكي از قصه هاي دائمي است كه همواره تكرار مي شود و مصرف گوشت مرغ در شهرستان خاش بالا بوده و مردم منطقه سالهاست در انتظار پایین آمدن قیمت این کالای اساسی هستند ولی هیچ ترتیب اثری به کاهش قیمت ها داده نمی شود و به نظر می‌رسد نبود یک راهکار اساسی برای جلوگیری از ضرر تولید کنندگان و همچنین رضایت مصرف کنندگان باعث شده تا بازار این کالا در هر سال چند ماهی را با تشنج قیمت همراه باشد.
 
قیمت مرغ زنده در شهرهای همجوار خاش مثل ایرانشهر و زاهدان و حتی چند فرسخ دورتر مثل چابهار کیلویی ۵۵۰۰ تومان می‌باشد ولی در شهر حافظان قرآن و توجه به این مهم که در شهرستان خاش 37 واحد مرغداری فعال وجود دارد و به نوعی خاش در تولید گوشت مرغ خودکفا امل گوشت مرغ در خاش با کیلویی ۶۵۰۰ تومان به مردم فروخته می‌شود و مردم در انتظار پاسخ صریح شورای اصناف، تعزیرات و فرمانداری هستند که به مردم توضیح بدهند دلیل اینکه شهری مثل ایرانشهر و چابهار که خیلی دورتر از شهر خاش نسبت به مرکز استان هستند چرا قیمت مرغ هزار تومان نسبت به خاش کمتر است.
 
نارضایتی مصرف کنندگان در حالی است که گفتگو با تولید کنندگان هم حاکی از عدم رضایت است.
 
* در شهر خاش بین مرغداریها و بازار واسطه های مافیایی وابسته به زر و زور هستند
مهدیه شهرکی یکی از مصرف کنندگان مرغ در خاش به خبرنگار ما گفت: به نظر می‌رسد در شهر خاش بین مرغداریها و بازار واسطه های مافیایی وابسته به زر و زور قرار گرفته و سبب این گرانی شده لذا منتظر پاسخگویی مسئولین به اصطلاح دلسوز شهرستان خاش به مردم هستیم.
 
* توجه به مشکلات مردم و شهروندان وظیفه مسئولان است و بايد پاسخگو باشند
احسان کردی يكي ديگر از شهروندان خاشي در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: توجه به مشکلات مردم و شهروندان وظیفه مسئولان است و بایستی پاسخگو باشند.
 

 
وي با بيان اينكه خاش گرانترین شهر استان در قیمت کالا و اجناس بوده که باید علت را پیدا کرد، ادامه داد: قیمت مرغ فقط یک نمونه از گرانی ها بوده و اگر همه نگاهی ریز داشته باشند کل اجناس بازار خاش گرانتر از شهرهای اطراف بوده و حتی سراوان که دورتر از خاش نسبت به مرکز استان می باشد شاهد ارزانی کالاها هستیم.
 
* قيمت هاي مرغ هر روز بالا مي رود
هوشنگ شهنوازی ديگر شهروند خاشي نيز به خبرنگار ما گفت: راه حل این است که قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در همه شهرهای استان مستند گرفته شود و در شبکه های مجازی به بحث گذاشته شود و از متولیان امر خواسته شود پاسخگو باشند.
 
وي هم بیان کرد: وظیفه مسئولین در درجه دوم بوده ولی اول وجدان و انصاف خود کاسب هم شرط است.
 
وی افزود: وقتی که در بحث نظارت و اعمال قوانین مربوطه مسئولین اقتدار لازم را نداشته باشند آن وقت چکار باید کرد؟
 
* عدم نظارت بر بازار عرضه مرغ سبب افزايش قيمت ها شده است
سرفراز شهنوازي شهروند ديگر خاشي به خبرنگار ما گفت: زمانی که نظارتی دقیق توزیع کالا و قیمت ها نباشد این بی آشفتگی در بازار سبب سوء استفاده عده ای از کسبه بی انصاف خواهد شد.
 
این شهروند تاکید کرد: سخن گوهر بار حضرت امام خمینی (ره) در خصوص اصناف توقع انصاف است، پس اول نظارت بعد عدالت و انصاف باید در اولویت باشند.
 
* مسئولان بايد همواره خدا را ناظر كارهاي خود بدانند
محمد میربلوچ ديگر شهروند خاشي نيز به خبرنگار ما گفت: اگر خود ناظری در کارها در جهت خدا ناظری باشد همه امورات پیش خواهد رفت ولی متأسفانه ما فقط عادت به نظارت بندگانش داریم و انتظار داریم درآمد و رزق مان حلال باشد.
 
وي بيان كرد: قیمت مرغ در دهستان دهان بخش بنت شهرستان نیکشهر ۱۰۰۰ تومان تفاوت قیمت است و دو روز قبل ایرانشهر بودم مرغ کیلویی 5700 بود با یکی از مرغ فروش های خاش که مشتری اش هستم صحبت می‌کردم می‌گفت اگر ما مرغ را ارزانتر از آنچه تعیین کردند بفروشیم با ما به شدت برخورد می‌شود از طرف مرغ فروش های عمده.
 
* مافیای ثروت و قدرت ابزار تهدید هم دارند
رضا شهلی بر يكي ديگر از شهروندان خاشي با عدم رضايت از قيمت مرغ در اين شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه مافیای ثروت و قدرت ابزار تهدید هم دارند، اظهار كرد: این مافیای ثروت و قدرت هميشه هستند و قدرت دارند و می تازند و اتفاقاً نفوذ آنها خیلی زیاد است در تمام جلسات شهرستانی حضور فعال دارند و بعنوان مسئول و کاسب نمونه معرفی می شوند و دارای لوح تقدیر پر شمار هستند.
 
* قيمت مرغ در بازار تابع عرضه و تقاضا است
در این زمینه یکی از تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ در استان سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: قيمت مرغ در بازار تابع عرضه و تقاضا است و در اين خصوص طي روزهاي اخير عرضه مرغ در بازار با كاهش مواجه شده و اين مسئله سبب شده تا قيمت مرغ نيز افزايش داشته باشد.
 
هاشمزهي با بيان اينكه مرغداري سود چنداني براي توليدكننده ندارد، تصريح كرد: رقم كنوني قيمت مرغ در بازار شهرستان خاش با سود بسيار اندكي براي توليد كننده همراه است و اگر مرغ به قيمت زير 7 هزار عرضه شود بدون شك با ضرر همراه است.
 
وي با اشاره به آنفولانزاي مرغي، گفت: عواملي مانند آنفولانزاي مرغي و نيز كاهش قيمت در ماه هاي اخير سبب شده تا جوجه ريزي كاهش محسوسي داشته باشد و اين مسئله سبب افزایش قیمت شده است.
 

 
هاشمزهي بيان كرد: تا زماني كه مرغ ارزان و توليد كنندگان در حال ضرر هستند هيچ شخصي به سراغ آنها نمي آيد و زماني كه قیمت بالا می‌رود تمامی تیر پیکان‌ها به سمت تولید کنندگان است.
 
وي خاطرنشان كرد: قيمت كنوني مرغ در بازار خوب است اما هرچند كه اين قيمت مقطعي بوده و در زوهاي آينده شاهد افزايش جوجه ريزي و در نتيجه كاهش قيمت مرغ هستيم.
 
اين توليد كننده با بيان اينكه ممنوعيت جوجه ريزي در بعضي از استان ها به جهت شيوع بيماري آنفولانزاي مرغي از دلايل افزايش قيمت مرغ است، اظهار كرد: تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ از جمله تولید کنندگانی هستند که در هیچ دوره‌ای رضایت چندانی از قیمت‌ها در بازار ندارند و افزایش اندک قیمت مرغ را تنها باعث عدم ضرر دهی می‌دانند.
 
* قيمت مرغ درب مرغداري 5 هزار و 100 تومان است
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه عدم تعادل در عرضه و تقاضا در برخي مواقع سبب تغييراتي در قيمت مي شود، اظهار كرد: در حال حاضر مرغ زنده درب مرغداري به صورت عمده با قيمت 5 هزار و 100 تومان و در كشتارگاه 6 هزار و 810 تومان است.
 
امان الله طوقي با بيان اينكه جهاد كشاورزي خاش آمادگي كامل در خصوص تامين گوشت سفيد را براي شهروندان دارد، تصريح كرد: هيچ مشكلي در تامين مرغ نداريم و در صورت مشكل مي توانيم از شهرهاي مجاور نسبت به تامين مرغ اقدام كنيم.
 

 
وي بيان كرد: افزايش نرخ مرغ به گونه اي نيست كه در برخي مواقع از 7 هزار تومان بالاتر رود و ما بايد توجه كنيم كه مرغدار که تولید کننده است نیز باید ضرر نبیند.
 
طوقي اظهار كرد: جهاد کشاورزی باید به راهکاری برای جلوگیری از حباب ایجاد شده برسد و بعضاً مشاهده شده قیمت تمام‌شده مرغ را از میزان درآمد آن بیشتر است و ما هرگز به دنبال ضرر مرغداران در چرخه تولید آن نیستیم و بايد قيمت ها به گونه اي باشد تا نه شهروندان و نه مرغداران ضرر كنند.
 
انتهاي پيام/


کد مطلب: 437811

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/437811/تب-تاب-گراني-مرغ-خاش-قیمت-شهرستان-همچنان-پر-می-کشد

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir