۰

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای کنترل ریزگردهای خوزستان/ ۷۰ درصد منشاء ریزگردها خارجی است

مجری طرح مبارزه با پدیده ریزگردها گفت: امسال یکصد میلیارد تومان به علاوه یکصد میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با این پدیده پیش‌بینی شده است.
اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای کنترل ریزگردهای خوزستان/ ۷۰ درصد منشاء ریزگردها خارجی است
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،کیخسرو چنگلوایی در مورد علت افزایش پدیده گرد و غبار در استان خوزستان اظهار داشت: پدیده ریزگردها ظرف 4-3 سال به وجود نیامده، بلکه سابقه 11-10 ساله دارد و چند عامل مختلف دارد که 70 درصد آن منشا خارج از کشور از جمله عربستان، عراق و سوریه دارد.
وی اضافه کرد: اگر روند بارندگی طی سال‌های اخیر را چه از لحاظ حجم تراکنش و چه از لحاظ میزان بارندگی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که استان خوزستان طی چند سال اخیر با خشکسالی‌ شدید روبه رو بوده است و تغییر شدید اقلیم نیز در این میان بی‌تاثیر نبوده است.
چنگلوایی یکی از عوامل اصلی افزایش پدیده گرد و غبار را از بین رفتن پوشش گیاهی یا فقیر شدن آن برشمرد و افزود: کارهای سازه‌‌ای و ساختن سدها از سال 70 به بعد جلوی سیلاب‌هایی که سبب مشروب شدن زمین‌های خوزستان می‌شد، را گرفت و در نتیجه پوشش گیاهی کاهش یافت.
وی افزود: همچنین ایجاد خطوط انتقال برق، گاز و احداث جاده نیز در کاهش سطح پوشش گیاهی بی‌تاثیر نبوده و سبب کاهش آبرسانی به برخی نقاط استان شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در پاسخ به اینکه اعتبار اختصاص داده از سوی دولت برای کاهش پدیده ریزگردها را در چه بخش‌هایی هزینه خواهید کرد، گفت: حدود 340 هزار هکتار کانون‌های هفتگانه بحرانی پدیده گرد و غبار در استان خوزستان شناسایی شده و حدود 250 هزار هکتار نیز ماسه‌زار داریم و بخشی از این اراضی فوق بحرانی محسوب می‌شود.
وی نواحی شمال و جنوب غرب شهر اهواز را از کانون‌های بحرانی گرد و غبار اعلام کرد و گفت: این نواحی با عنوان مناطق 3 و 4 شناخته شده که مساحتی حدود 130 هزار هکتار را در بر می‌گیرد که اولویت اول ما برای مقابله است.
چنگلوایی گفت: 30 میلیارد تومان اعتبار برای کنترل پدیده گرد و غبار 30 هزار هکتار از همین اراضی اختصاص یافته و در سال 96 نیز یکصد میلیارد تومان به علاوه یکصد میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: تا کنون 420 هکتار نهال‌کاری در جنوب شرق اهواز انجام شده و در هر نقطه با توجه به نوع خاک،‌ سختی آب، پوشش گیاهی مناسب و PH گیاه متناسب با آن منطقه را در نظر گرفته و کار را انجام می‌دهیم.
به گفته این مسئول در جهاد کشاورزی خوزستان استفاده از مالچ‌های بیولوژیک، طبیعی و مصنوعی نیز برای کنترل گرد و غبار برخی نقاط در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: همچنین رهاسازی آب و خیس کردن زمین‌ها برای پیشگیری کوتاه مدت از پدیده گرد و غبار در حل انجام است. از مهر ماه امسال نیز نهال‌کاری و بوته‌کاری همزمان با یکدیگر انجام می‌شود و با توجه به شوری خاک و سختی آب گیاه کهور پاکستان را برای کشت در نظر گرفته‌ایم.
چنگلوایی گفت: کمیته فنی متشکل از دانشگاهیان، موسسات تحقیقات جنگل و صاحبنظران این حوزه بررسی می‌شود و این کمیته مشخص می‌کند که در هر بخش چه کاری انجام شود.
انتهای پیام/دانا
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 437963
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *