آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار

10 ارديبهشت 1396 ساعت 11:18

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندرچابهار را تشریح کرد.


به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما،بهروز آقایی امروز در چابهار آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار را تشریح کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های مدیران صنعت هر کشور در حال توسعه که مدیران کشور ما و بخصوص مدیران سازمان بنادر و دریانوردی نیز از این امر مستثنی نیستند، فائق آمدن بر مشکلات تامین مالی پروژه‌ها است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: به بیان دیگر امروزه داشتن منابع زیرزمینی (نفت، گاز و...) و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه کفایت نمی‎کند، بلکه مدیریت قوی و هوشمندانه ای که بتواند سرمایه‎گذاران بین‌المللی را برای اجرای پروژه‌های تعریف شده جذب  و دانش و تکنولوژی را وارد کشور کند، فاکتور موثر و تعیین کننده‌ای است. لذا جلب نظر سرمایه گذاران، نیازمند طراحی و ایجاد مدل‌های متنوع قراردادی است که یکی از آنها قرارداد ساخت و بهره‌برداری و انتقال یا اصطلاحاً  B.O.T نام دارد که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است.
این مسؤول افزود: دلیل عمده استقبال به این مدل قراردادی مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسک‌های پروژه (مالی، اجرایی، بهره برداری و...) بوده به طوریکه بیشترین ریسک‌های قرارداد و مدیریت به سرمایه‌گذار منتقل می شود به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان می‌دهند.
وی گفت: بر همین اساس در طول مدت بهره‌برداری از پروژه، بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار و غیره به نحو مناسب با بهره برداری از ابنیه و تأسیسات، هزینه‌های ساخت، بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت نموده و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و بصورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.
آقایی ادامه داد: با توجه به دلایل فوق سازمان بنادرو دریانوردی به عنوان یکی از سازمان های پیشتاز در بهره برداری این نوع قراردادها توافقنامه مشارکت دولت هند در طرح و توسعه بندر چابهار را به مدت ١٠ سال و با مدلB.O.T  بر اساس دو منابع تامین مالی طراحی و منعقد کرد که سهم شرکت ایرانی در حوزه صادرات و واردات از درآمدهای حاصله بیشتر بوده و بعد از مدت قرارداد همه تجهیزات خَریداری شده در سرمایه گذاری به مالکیت کشور خواهد شد. 
وی بیان کرد: در این راستا بر اساس قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از ترمینال‌های چندمنظوره و کانتینری در فاز اول پروژه توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که مابین شرکت خدمات دریایی و بندری آریا بنادر ایرانیان و (IPGPL) India Ports Global Private Limited هند،  امضا شده مقرر است طرف هندی نسبت به خرید تجهیزات استراتژیک توافق شده بندری به منظور اجرای قرارداد فوق اقدام کند که در این رابطه یک کارگروه مشترک، متشکل از اعضای طرف ایرانی و هندی، ارزیابی مناقصات و تأمین تجهیزات را در دو بخش مناقصه‌ای، اجرا می‎کند: 1- تجهیزات جرثقیل‌های HMC, RTG, STS ،-2- مابقی تجهیزات مندرج در لیست توافقنامه
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در بخش اول ارزیابی کیفی، فنی و بازرگانی پیشنهادات شرکت کنندگان در مناقصات در حال انجام است و در خصوص بخش دوم مقرر است هیأت ایرانی جهت بازگشایی پاکات فنی و شروع ارزیابی مناقصه به کشور هند اعزام شوند.
این مسؤول افزود: در تسهیلات فاینانس بر مبنای تفاهم‌نامه با صندوق توسعه صادرات (EDF) هند، مقرر است طرف هندی تسهیلات فاینانس به ارزش 150 میلیون دلار را جهت توسعه بندر چابهار از محل خط اعتباری Exim Bank هند مهیا کند.
وی اضافه کرد: در این رابطه سازمان بنادر و دریانوردی  نیز از محل خط اعتباری مذکور خرید تجهیزات استراتژیک دریایی، بندری و مخابراتی و کمک ناوبری مورد نیاز را انجام داده  که فرآیند تامین جهت اجرای دستورات بانکی به بانک هندی معرفی شد.
وی گفت: همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته مجوزهای قانونی برای بهره‌برداری از خط اعتباری از جمله مجوز شورای اقتصاد، گواهی مسدودی ارزی، عاملیت بانک دریافت شد و پس از آن به استناد تجهیزات مورد نیاز عملیات بندری و دریایی به برگزاری مناقصه بین‌المللی  اقدام شد که تاکنون گزارش توجیه فنی و اقتصادی دو قرارداد تجاری، خرید دستگاه‎های ترانستینر و دستگاه‌های مکنده غلات 600 تنی جهت طرح در ارکان اعتباری بانک عامل ارسال شده اما نکته مهم و ارزشمند این تفاهم‎نامه لحاظ  عدم الزام بر رعایت قوانین الزام‎آور خرید محصولات و خدمات هندی است.
آقایی تاکید کرد: بنابراین با توجه به مطالب عنوان شده و ارزش تبادلات تجاری 17.5میلیارد دلاری هندوستان با کشورهای CIS و کشور افغانستان در سال ۲۰۱۵ و پیش بینی ترانزیت تقریبی 16.5 میلیون تنی کالا تا سال ۲۰۲۰ بین بنادر هندوستان و کشورهای مذکور می‎‌توان نقش و موقعیت بی‎نظیر بندر چابهار در این تبادلات را از مهم‌ترین دلایل پذیرش سرمایه‌گذاری حضور هندی‌ها برشمرد.
انتهای پیام/فارس


کد مطلب: 438075

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/438075/آخرین-وضعیت-سرمایه-گذاری-هند-بندر-چابهار

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir