گزارش تفتان ما از درد و دل هاي جوان ترين معلم خاشي؛

شيوه هاي تدريس كهنه و قديمي؛ معضلي بزرگ براي نظام آموزشي كشور/ آقای وزیر، رنج های مکرر و زخم های ناسور معلمان کی التیام می یابد؟؟

12 ارديبهشت 1396 ساعت 10:50

جوان ترين معلم خاشي گفت: بسیاری از معلمان قدیمی هنوز از همان شيوه هاي تدريس قبلي خود استفاده مي كنند و نتوانستند در عصر كنوني، خود را با شرایط جدید و تغییرات، سازگار كنند و اين روش هاي كهنه آموزشي و تربيتي سبب افت تحصيلي دانش آموزان و تبديل به معضلي بزرگ براي جامعه امروز شده است كه لازمه آن جايگزيني شيوه هاي نوين امروزي به جاي روش هاي قديمي است.


به گزارش تفتان ما، معلمان در جامعه امروز ما دارای جایگاهی بسيار والايي هستند و آنان به مانند فرشتگان استعدادهای کودکان را کشف می کنند و آن ها را برای رسیدن به هدف زندگیشان جهت می دهند و از آنها افرادی مسئولیت پذیر برای جامعه می سازند. 
 
معلمی شغل نیست؛ هنراست؛ عشق است؛ خوشا به سعادت هنرمندانی که عاشقانه می سوزند تا به جمعی گرمی ببخشند. چه عاشقانه است آن لحظه اي که معلم با آگاهی بخشیدن به خرد جمعی نور معرفت را در دلها بر می افروزد.
 
به راستی که معلمی شغل انبیاست تا انسان را به کمال برساند و مقام اين شغل شريف و مقدس آنچنان  بزرگمنشانه است که حضرت علی(ع) می فرمایند: "کسی که مرا یک کلمه بیاموزد مرا تا آخر عمر بنده ی خود ساخته" چنین مقامی قابل ستایش است.
 
معلمي در قرآن كريم بعنوان جلوه و نمايشي از قدرت لايزال الهي نخست ويژه ذات مقدس الهي است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است: اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: ۱ـ 5)

 
در واقع والاتر و بالاتر از آن اين است كه شخصي كه در اين مقام و جايگاه قرار دارد، تمام هستي و جان خود را فدا مي كند تاکودکان را از زیر آوار مصیبت نجات دهد و خود تسلیم حق می شود تا آسیبی به دانش آموزانش نرسد و به مقامی وصف ناپذیر می رسد که تحسین همگان را بر می انگیزد.
 
آری گرانمایه ترین ارزش یك انسان جان اوست که آن را فدای کودکان دانش آموز می كند و به روان چنين معلمان دلسوزي بايد درود گفت و آن ها را ستايش كرد.
 
خبرنگار تفتان ما به مناسبت شهادت معلم بزرگ تاریخ ایران استاد شهيد مطهری و روز معلم به سراغ جوان ترین معلم شهرستان خاش رفته و با وی به گفتگوی نشسته كه ماحصل آن را در ادامه مي خوانيد.
 
مینا اکاتی جوان ترين معلم خاشي متولد 26 آذرماه سال 1373 و فارغ التحصيل دانشگاه فرهنگيان و از اسفند ماه 1395 بعنوان دبير درس تربيت بدني مقطع متوسطه اول و دوم مدارس حجاب و بسطامي خاش مشغول به فعاليت است.
 
* معلم همواره ركن ثابت نظام آموزش و پرورش است
اين معلم جوان در گفت و گوي تفصيلي با خبرنگار ما با تبریک هفته معلم به همه معلمان سخت کوش در عرصه تعلیم و تربیت، اظهار كرد: در آموزش و پرورش تغییرات بسيار زيادي داشتيم هم در كتب مختلف و هم از لحاظ محتوايي اما تنها يك ركن ثابت هميشه معلم بوده كه تغيير نكرده است.
 
وي ادامه داد: بسیاری از معلمان قدیمی که عادت به شیوه های قبلی خود داشته، نتوانستند خود را با شرایط جدید و تغییرات سازگار كنند و شيوه آموزشي و تربيتي خود را با تغييرات نظام آموزش و پرورش و دانش اموزان نسل جديد نسبت به نسل هاي قبل تغيير دهند.
 
اكاتي با بيان اينكه روش تربيتي معلمان نبايد با توجه به جديد يا قديمي بودن معلمان متغير باشد، گفت: باید با توجه به شرایط سنی دانش آموزان، تمام معلمان از شیوه های تربیتی مناسب با سن دانش آموزان استفاده کنند.
 

 
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه"که بهترین روش تدریس کدام شیوه است"، بيان كرد: درسي مانند تربيت بدني، هدف اصلي اين درس شادي و نشاط دانش آموزان است و در زندگي امروزه، اغلب كودكان و دانش اموزان فعاليتي ندارند و هيچ جنب و جوش و حركتي را انجام نمي دهند و سبب تنبلي و افسردگي آنان نيز مي شود.
 
وي ادامه داد: در ساعت كلاسي درس تربيت بدني بايد هدف معلم به تكاپو واداشتن دانش آموزان و تشويق و ترغيب آن ها به فعاليت هاي حركتي و جنب و جوش است چرا كه ورزش براي سلامتي روح و جسم انسان بسيار مفيد و حائز اهميت است.
 
* دبيران و معلمان نبايد تنها به جنبه نظري آن توجه كنند
اين معلم جوان خاشي با تاكيد بر اينكه دبيران و معلمان نبايد در ساير دروس تنها به جنبه نظري آن توجه كنند، تصريح كرد: بايد دانش آموزان، كامل درگير درس و كلاس شوند و از روش هاي نمايشي و بحث گروهي و مانند اينها براي فعاليت دانش آموزان بهره گرفت.
 

 
وي با اشاره به نقش تربیتی معلمان و تاثیر آن بر روي دانش آموزان، گفت: معلمان نبايد تحت تاثير رفتار، خلق و خوي ساير معلمان قرار بگيرند و معلماني كه مهربان و دلسوز بودند و در عين جديت رابطه ي صميمانه اي با ساير همكاران برقرار كردند و من نيز ميخواهم به مانند همان معلمان با ساير همكاران مهربان باشم تا دانش آموزانم نيز از اين رفتار الگو بگيرند چرا كه معلمان آينه دانش آموزان هستند.
 
* معلمي شغل نيست بلكه عشق و علاقه است
اكاتي با بيان اينكه معلمي شغل نيست بلكه عشق و علاقه است، خاطرنشان كرد: معلمي در گذشته و زمان حال با هم تفاوتي ندارد و از همان ابتداي تاريخ بشريت معلم وظيفه و رسالت آن اين بوده كه جهت موفقيت و سربلندي روز افزون دانش آموزان و رساندن آن ها به تعالي و پيشرفت در تمامي زمينه ها و عرصه ها با دل و جان تلاش كنم.
 
وي با تاكيد بر اينكه معلمان بايد همواره پويا و فعال باشند، افزود: چرا كه در آینده نيز هر شخصي كه وارد این شغل شريف و مقدس شود این پویایی و كوشايي را خواهد داشت.
 
اين معلم جوان خاشي با بيان اينكه مهم ترین دغدغه و كمبودي جامعه امروز شادی و نشاط است، تصريح كرد: معلمي سرآغاز تمام شغل ها و حرفه هاست و از اركان اساسي و اصلي هرجامعه محسوب مي شود چرا كه اگر بخواهند سطح سواد يك جامعه را بدانند نخست معلمان آن كشور را بررسي، تجزيه و تحليل مي كنند.
 

 
وي با بيان اينكه هر شخصي كه در جامعه پست و مقامي ميگيرد از مدرسه فرا گرفته است، گفت: اگر جامعه معلمان خوب، شاداب، با نشاط و سخت كوش داشته باشد بدون شك ان جامعه شادتر و پويا تر خواهد بود.
 
* وزير آموزش و پرورش بايد به معلمان بيشتر توجه كند
اكاتي خطاب به وزير آموزش و پرورش كشور، افزود: به معلمان بيشتر توجه كنيد و آنها را به جایگاه اصلیشان که در شأن آنهاست برسانيد.
 
وي در پاسخ به اين سوال كه براي آينده دانش آموزانتان چه آرزويي داريد، بيان كرد: آینده چیزی نیست که قابل پیش بینی باشد اما هر شخصي جهت رسیدن به ایده آل ها و آرزوهای خود باید با تمام قوا تلاش کند.
 
وي ادامه داد: دوست دارم دانش آموزانم هدفدار پیش روند ولي تمام زندگی را معطوف همان هدف نبینند و پذیرای شرایطی که برایشان پیش خواهد آمد باشند و از هر شرایطی بهترین موقعیت را برای خود رقم بزنند.
 

 
اکاتی در مورد اولین هدیه ای که در روز معلم گرفته است، گفت: من در سال اول خدمتم هستم و هدیه ای به مناسبت روز معلم نگرفته ام اما هدایای معنوی زیادی مانند ابراز عشق و محبت در همین مدت از دانش آموزانم گرفتم.
 
وي با اشاره به اولین خاطره ورود به عرصه معلمی اش، اذعان كرد: روز اولی که قرار بود به عنوان معلم به مدرسه بروم تمام خاطرات دوران تحصیلم را در ذهنم مرور مي كردم تا سال ها به عنوان دانش آموز به مدرسه رفته بودم اما هم اکنون در جایگاه معلم بودم و با ذوق و شوق فراوان مانند کودکی که برای روز اول به مدرسه و کلاس اول می رود از زیر قرآن رد و راهی مدرسه شدم اما اینبار به عنوان معلم و به خودم قول دادم مانند معلم هایی که همیشه الگوهای خوب زندگیم بوده اند الگویی خوب و شایسته برای دانش آموزانم باشم.
 
اکاتی اظهار كرد: ياد و خاطره قافله سالار معلمان شهيد و فیلسوف فرزانه آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم گرامی و جاودانه باد و بايد همه معلمان اين فيلسوف بزرگ را سرلوحه زندگي و شغل شريف و مقدس معلمي قرار دهند.
 
انتهاي پيام/


کد مطلب: 438167

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/438167/شيوه-هاي-تدريس-كهنه-قديمي-معضلي-بزرگ-براي-نظام-آموزشي-كشور-آقای-وزیر-رنج-های-مکرر-زخم-ناسور-معلمان-کی-التیام-می-یابد

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir