۰

نیویورک پست: رئیسی برنده انتخابات ایران است/ الوفد: کاهش رأی روحانی در برابر رئیسی/ گزارش الیوم السابع از حماسه مصلای تهران

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران، پوشش رسانه های شبکه های خبری رسانه های عرب زبان از رقابت های انتخاباتی در ایران افزایش پیدا کرده است.
نیویورک پست: رئیسی برنده انتخابات ایران است/ الوفد: کاهش رأی روحانی در برابر رئیسی/ گزارش الیوم السابع از حماسه مصلای تهران
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران، پوشش رسانه های شبکه های خبری  رسانه های عرب زبان از رقابت های انتخاباتی در ایران افزایش پیدا کرده است.
پایگاه اینترنتی شبکه خبری المیادین در گزارشی با اشاره به مدت اندک باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت که به نظر می‌رسد شانس کاندیداهای اصلی حاضر در این انتخابات یعنی سید ابراهیم رئیسی و حسن روحانی نزدیک به یکدیگر است، همین موضوع پیش بینی نتیجه را مشکل‌تر کرده است.
این گزارش می‌افزاید شاید برای کسانی که وابستگی به جریان‌های سیاسی ایران دارند، انتخاب نامزد ریاست جمهوری ساده باشد، اما افکار عمومی عادی که در ایران رأی خاکستری خوانده می شوند و سعی دارند خود را از اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان جدا نگه دارند، هستند که باید تصمیم بگیرند ایران در کدام رویکرد حرکت کند؟ آیا آن‌ها به اقتصاد و جیب خود  و قدرت صنف های مختلف گرایش خواهند داشت؟ آیا به دنبال اقتصاد بازار خواهند بود یا اقتصاد سرمایه‌داری را دنبال خواهند کرد؟ آیا دیدگاه‌های آنها مبتنی بر سرمایه گذاری خارجی و توسعه اقتصاد نفتی خواهد بود یا اینکه به دنبال خودکفایی و کاهش تکیه بر درآمدهای نفتی و سرمایه‌گذاری در شغل های زود بازده داخلی فکر خواهند کرد؟
المیادین: توافق هسته ای کام مردم کم در آمد را شیرین نکرد
این گزارش می‌افزاید درست است که دولت تدبیر امید تلاش کرد باب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را به روی ایران باز کند و سرمایه‌گذاران را به بازار ایران مطمئن کند ، اما با وجود توافق هسته‌ای که دولت آن را اوج موفقیت خود به شمار می‌آورد ، در رساندن شیرینی‌هایی این توافق به کام افراد کم در آمد در اقصی ‌نقاط ایران شکست خورده است.
توافق هسته‌ای که برای مدتی محل اجماع ایرانی‌ها بوده، امروز بسیاری از اقشار ملت گرچه در اهمیت آن تردید ندارند، اما این سؤال را مطرح می‌کنند که ایران چگونه می‌تواند از این توافق استفاده کرده و آن را به نفع خود به کار بگیرند یا لااقل به شکل واقعی از حقوق ایران که در متن توافق به صورت صریح قید  شده است ، دفاع کند. برخی این اعتقاد را دارند که آمریکا با استفاده از این توافق دامی را برای ایران باز کرد و رأی دادن به ریاست‌جمهوری روحانی به عنوان پیامی از سوی تهران برای طرف‌های مربوط خواهد بود مبنی بر اینکه ایرانی‌ها بدون مقاومت، شرایط کنونی را می‌پذیرند. شاید این دیدگاه تا حد زیادی بدبینانه باشد، اما نشان دهنده درد و رنجی است که باعث شده بسیاری توافق سال 2015 را به توافق دارسی در سال 1901 تشبیه کنند که انحصار بهره‌برداری و فروش نفت ایران را به انگلیسی‌ها داد یا توافق سال 1933 که با لطافت و ظرافت بیشتری انحصار نفت ایران در اختیار شرکت انگلیسی را قانونی کرد.

رئیسی البته این موضوعات را در انتقاد از توافق هسته‌ای مطرح نمی‌کند ، بلکه او در خلال مناظره‌های ریاست جمهوری ملاحظاتی را به صورت سریع در این زمینه مطرح کرد و از روش اجرای توافق انتقاد کرد، اما نگفته است که این توافق را لغو یا پاره خواهد کرد. رئیسی معتقد است که توافق قبلی نیازمند دولتی انقلابی برای حفظ حقوق ایران است و حقوق ایران از نظر وی خطوط قرمزی است که رهبر انقلاب ترسیم کرده است. البته به نظر می‌رسد موضع‌گیری نسبت به توافق هسته‌ای چالشی نیست که بتواند عرصه انتخابات را به هم بزند.
با وجود ابهاماتی که در پروژه‌های اقتصادی آینده حسن روحانی وجود دارد، اما برخی اعتقاد دارند که وی نیازمند 4 سال دیگر زمان است، چرا که به وعده هایی که داده، در سطحی بسیار اندک عمل کرده است. با این وجود روحانی نتوانسته اطمینان را به کسانی که به این نظریه اعتقاد دارند ، تزریق کند. به ویژه در شرایطی که طی روزهای گذشته از رویکرد اعتدالی خود خارج شده و به سمت انتقادات اغراق‌آمیز در اصلاحات پیش رفته و انتقادات متوالی را متوجه موسسات حاکم در کشور می‌کند. ناظران اعتقاد دارند که روحانی به دنبال تأثیرگذاری بر رأی اقلیت‌های مذهبی و قومی است و از همین رو از تریبون‌های مختلف و به ویژه در جریان مناظرات آنها را مخاطب قرار می دهد.
الاخبار: شانس رئیسی با کناره گیری قالیباف افزایش پیدا کرد
روزنامه الاخبار لبنان نیز در مطلبی با اشاره به روند انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت که اسحاق جهانگیری نیز از رقابت‌های انتخاباتی کنار رفت تا زمینه برای رقابت بین روحانی و ابراهیم رئیسی بیشتر فراهم شود.
این گزارش در ادامه به آمارهای متناقض ارائه شده از سوی رسانه‌های مختلف براساس نظرسنجی‌های متفاوت در زمینه میزان شانس نامزدها برای پیروزی در انتخابات اشاره و تأکید می‌کند که ناظران اعتقاد دارند اختلافات موجود در این نظرسنجی‌ها در نتیجه فقدان بی‌طرفی رسانه‌هایی است که این نظرسنجی‌ها را انجام می‌دهند و هر کدام از آنها سعی دارند شانس نامزد مورد حمایت خود را برجسته جلوه دهند.
با این وجود دیدگاه های متفاوتی در رابطه با نتیجه دهی انتخابات وجود دارد، همچنان برخی این دیدگاه را دارند که هیچ یک از کاندیداها نمی‌توانند در دور اول انتخابات 50% آراء را دست پیدا کنند و همین موضوع باعث کشیده شدن انتخابات به دور دوم می شود. این در حالی است که برخی سیاست‌مداران اعتقاد دارد که شانس رئیسی برای پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی در سایه کناره‌گیری قالیباف افزایش پیدا کرده است.

سی ان ان:‌شانس رئیسی بیشتر از سایر رقباست
بخس عرب زبان پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان به نقل از تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نوشت که ابراهیم رئیسی شانس بیشتری برای پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی دارد. در این رابطه جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که محبوبیت ابراهیم رئیسی از محبوبیت سایر کاندیداها از جمله رئیس‌جمهور کنونی که به دنبال رسیدن به دومین دوره ریاست جمهوری است، فراتر رفته است. وی تأکید کرد که بعد از مناظره سوم ریاست جمهوری ، افزایش محبوبیت روحانی متوقف شده و این محبوبیت کاهش پیدا کرده است.
عباس گودرزی نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد که بعد از مناظره سوم محبوبیت رئیسی افزایش پیدا کرد ، این در حالی بود که محبوبیت روحانی شاهد کاهش بود. کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که مناظره سوم تأثیر زیادی در رأی مردم نداشت. وی ابراز داشت که طی روزهای اخیر محبوبیت روحانی کاهش پیدا کرده و شانس رئیسی برای پیروزی در انتخابات افزایش یافته است
الیوم السابع و پوشش تجمع گسترده مردم تهران در مصلی
پایگاه خبری الیوم السابع در گزارش خود به تجمع گستردة مردم تهران در مصلای بزرگ این شهر در حمایت از ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت و تصاویر مختلفی که خبرگزاری رویترز از این تجمع گسترده تهیه کرده بود را بازنشر کرد که نشان می‌داد طیف های مختلف سِنی و اقشار مختلف جامعه در این تجمع گسترده شرکت کرده بودند.
رئیسی در سخنانی در این مراسم تأکید کرد: می‌گویند ما نمی‌خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم. این یک دروغ بزرگ است. ما به تعامل با تمام دنیا اعتقاد داریم، اما تعاملی که کرامت ایران حفظ شود. الیوم السابع نوشت که پیش از این  و در مناظره‌های انتخاباتی رئیسی نحوه اجرای توافق هسته‌ای را دریافت چک بی محل از سوی دولت خوانده بود.
پوشش خبری و تصویری تجمع گسترده انتخاباتی مردم تهران در مصلا مختص این شبکه خبری نبود و بسیاری از شبکه ای منطقه ای و بین المللی به پوشش گسترده این تجمع پرداخته و برخی به صورت ضمنی از آن به عنوان شاخصی برای پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری نام بردند.
الوفد: کاهش رأی روحانی در برابر رئیسی
پایگاه خبری الوفد اعلام کرد که میزان تأیید حسن روحانی رئیس‌جمهور مستقر ایران در برابر رقیب اصلی‌اش یعنی ابراهیم رئیسی تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری در کشور کاهش پیدا کرده است.
این پایگاه خبری براساس نتایج یک نظرسنجی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده، اعلام کرد که بیش از 71 در صد از ایرانی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری که جمعه این هفته برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد و 47.9 درصد به رئیسی و 44.8 درصد به روحانی رأی خواهند داد.
الوفد می‌افزاید که معادلات انتخاباتی در ایران بعد از کناره‌گیری محمد باقر قالیباف به نفع ابراهیم رئیسی تغییر کرده است و باعث کاهش شدید رأی شرکت کنندگان مردد به 8. درصد شده است. این پایگاه خبری پیش‌بینی کرد که کناره‌گیری اسحاق جهانگیری از انتخابات تنها بتواند 2 درصد به محبوبیت وی اضافه کند.

سیاه‌نمایی سایت‌های معاند سعودی از ایران در دوره ریاست جمهوری رئیسی
هم‌زمان برخی سایت‌های معاند ایران به همسو با سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه از جمله العربیه، بغداد پوست، الشرق الأوسط و دیگر سایت های مرتبط ضمن اینکه احتمال پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را بیشتر می دانند، اقدام به سیاه‌نمایی و تخریب چهره وی می کنند. پایگاه خبری شبکه الجزیره نیز به تجمع انتخاباتی بزرگ هواداران ابراهیم رئیسی پرداخته و تأکید کرد که ناظران اعتقاد دارند کناره‌گیری قالیباف باعث شده است ابراهیمی رئیسی به رقیب اصلی حسن روحانی تبدیل شود.
نیویورک پست: رئیسی برنده انتخابات ایران است
برخی از سایت های عرب زبان به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک پست نوشت که این روزنامه در شماره روز سه شنبه خود اعلام کرد که ابراهیم رئیسی نامزد اصول‌گرای انتخابات ریاست جمهوری ایران در رقابت های انتخاباتی پیروز خواهد شد. این روزنامه می‌افزاید که به نظر می‌رسد ابراهیم رئیسی به سمت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در برابر حسن روحانی پیش می‌رود.
روزنامه المستقبل در گزارش خود از انتخابات ریاست جمهوری ایران به بررسی اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای سخن‌گوی دستگاه قضایی پرداخته و تأکید کرد بیش از 60 مورد تخلف انتخاباتی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری و شوراها ثبت‌ شده و دو نفر در این رابطه بازداشت شدند. این گزارش می‌افزاید که استانداران و بخشداران و مدیران دفاتر دولتی این تخلفات انتخاباتی را مرتکب شده‌اند.
این گزارش می‌افزاید که رئیسی و اصولگرایان دیگر، روحانی را به سهل‌انگاری در تقابل با پرونده‌های فساد و سوء مدیریت اقتصادی متهم می‌کنند.
نامه برای آمریکا جعت تعویق تحریم‌ها به بعد از انتخابات
پایگاه خبری سعودی العربیه درمطلبی به نقل از گفتگوی ابوالحسن بنی صدر با یکی از سایت های مخالف نظام ایران نوشت که در اثر نامه ای که از سوی برخی طرف های داخل ایران به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نوشته شده، توصیه شده که به اعمال هرگونه تحریم جدید بر ضد ایران به بعد از انتخابات ریاست جمهوری واگذار شود.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 438709
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *