۰

خانه انقلابی برجسته و ملای زمان آیت ا…ملاعلی معصومی وفسی در وفس

روستای وفس در 15 کیلومتری شهر رزن به سمت بخش سردرود قرار گرفته است.
خانه انقلابی برجسته و ملای زمان آیت ا…ملاعلی معصومی وفسی در وفس
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،به نقل از  صبح رزن،شهرستان رزن یکی از شهرستان‌های استان همدان است که از شمال با استان قزوین، از شرق با استان مرکزی و از جنوب و غرب با شهرستان کبودر آهنگ هم جوار و دارای آب و هوایی سرد و خشک است. 
دامداری به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد شهرستان  مطرح است و مهمترین عامل توجه بیش تر به شهر رزن به عنوان مرکز شهرستان ، قرار گرفتن آن بر سر راه تهران-همدان است.
 برای آشنایی بیشتر مسافران و اهالی شهرستان با برخی مناطق دیدنی شهرستان به معرفی مختصر این مناطق می پردازیم.
 
مرحوم آخوند ملاعلی همدانی در سال ۱۳۱۲٫ق در روستای وفس شهرستان رزن زاده شد.
پدر وی محمد ابراهیم نیز همانند دیگر مردمان روستا به کار زراعت و کشاورزی اشتغال داشت.۱ علی دوران کودکی و اوایل عمر را در زادگاه خویش به فراگرفتن مبادی علوم اسلامی پرداخت. سپس برای ادامه تحصیل به همدان آمد و به مدت پنج سال از محضر بزرگان و اساتیدی چون عالم عارف شیخ عمادالدین علی گنبدی کسب فیض نمود.۲
 
او با وجود فقر شدید و تحمل مشقات بسیار توانست علوم ادبی، صرف و نحو، منطق، معانی بیان و  فقه را در همدان فراگرفته و سپس جهت کسب دانش از محضر اساتید مبارز راهی تهران شود.
 

 
وی در آنجا از حلقه درس آقا میرزا محمود وآخوند ملاعلی عبدالنبی نوری استفاده برد۳ و قسمتی از فقه و اصول را در محضر آیت الله حاج شیخ محمد رضا تنکابنی فراگرفت. در طول اقامت پنج ساله‌ در تهران او به تحصیل علم کلام، فلسفه، علوم ریاضی و هیات نیز اهتمام داشت.
 
آخوند ملاعلی همدانی در سال ۱۳۴۰٫ق جهت تکمیل تحصیلات حوزوی رهسپار قم گردید و به مدت پانزده سال در حوزه علمیه این شهر نزد اساتید مشهوری همچون حاجی آخوند هیدجی و حاج شیخ عبدالکریم حائری به تکمیل معلومات خویش پرداخت.۴
 
او در این سالها در فقه و اصول، منطق، بیان، فلسفه و زبان عربی ذخایر گرانبهایی اندوخت و تا آنجا پیش رفت که جزء شاگردان ممتاز مرحوم شیخ عبدالکریم حائری گردید، به نحوی که آن مرحوم به خاطر حافظه قوی آخوند،
 
به او لقب کتابخانه سیار داده بود.۵ از نکات جالب توجه در خصوص سالهای اقامت آخوند ملاعلی همدانی در قم می توان به هم دوره و هم مباحثه بودن وی با امام خمینی (ره) اشاره کرد. آخوند در قم مجلس درس پر رونقی داشت که قسمت عمده آنرا تدریس سطح در برمی‌گرفت.
 

 
 
 
 
یار و همراز امام بود و همراه با او افتخار شاگردی حاج شیخ عبدالکریم را داشت. در سالهای مدرسه هم مباحثه و در سالهای اجتهاد همراه و هماهنگ با امام، حضور مردمی و باشکوهی در عرصه سیاست و دیانت داشت. آری مرحوم آخوند حاج ملاعلی همدانی از اعاظم فقها و مجتهدین عصر بود و در رتبه علمی و اجتهادی و منزلت سیاسی اجتماعی در غرب ایران محوریت داشت. پیغامها و مکالمات حضرت امام خمینی(ره) با ایشان به ویژه از قیام پانزدهم خرداد به بعد، نشان از جایگاه پراهمیت او در تاریخ سیاسی روحانیت معاصر دارد. هنگامی که بر اثر بیماری در اول مرداد ماه سال ۱۳۵۷ به ملکوت اعلی پیوست، مراسم تشیع و بزرگداشت و ترحیم وی در همدان، تهران، مشهد، تبریز و قم و سایر شهرها زمینه و بهانه‌ای برای حضور یکپارچه مردم در صحنه انقلاب گشت و برای اولین بار فریادهای درود بر خمینی و مرگ بر شاه در فضای سیاسی کشور ساری و جاری شد. باهم زندگانی و روزگار و مجاهدات آن عالم ربانی را مرور می کنیم.
 خانه و زادگاه این عالم شهیر در روستای وفس در فاصله 15 کیلومتری از رزن واقع شده است.
 
دارای دیوارهای خشت و سقف تیر پوش می باشد.در تاریخ 29/1/1388 به شماره 28201 در فهرست آثار ملی به عنوان خانه مشاهیر و مفاخر شهرستان به ثبت رسیده است.دارای یک اطاق اصلی و یک گنجینه(انبار مواد غذایی)که به وسیله درب کوچکی به همدیگر متصل می باشند.
 

 
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 438802
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *