پدیده انتخابات

افضل آباد خاش؛ سیاسی ترین روستای ایران/ زناني كه با حضور در شورا خبرساز شدند

2 خرداد 1396 ساعت 12:57

در هیاهوی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال 96، شاهد ظهور پدیده اي هستيم كه برای نخستین بار 100 درصد افرادي كه در روستاي افضل آباد بخش مركزي خاش به شورا راه يافتند "زن" هستند كه مي خواهند برای آبادانی و عمران روستای خود همت و تلاش کنند.


به گزارش تفتان ما، افضل آباد از جمله روستاهای بخش مرکزی خاش است که حدود 170 نفر و 58 خانوار جمعیت دارد و اين روزها اين روستا به يك روستاي استئنايي تبديل شده است ولي شهرت اين روستا نه از لحظا خوشي آب و هوا و ميزان محصولات و زمين هاي كشاورزي بلكه به دليل اينكه 10 نفر در اين روستا كانديدا انتخابات شوراي روستا شدند و در حال حاضر همه اعضاي شورا و حتي دهيار اين روستا نيز زن است.
 
اين روستا به يك روستاي ويژه سياسي در انتخابات شوراي روستا تبديل شده بود و اين روستا تنها منطقه اي است كه 100 درصد زنان در انتخابات شركت كردند و هيچ مردي خود را بعنوان رقيب وارد اين ماراتن نكرده است.
 
روستاي افضل آباد بخش مركزي شهرستان خاش در كشور تحولي بسيار جدي را در زمينه اعتماد زايي و باور پذيري به نقش زنان در مديريت ايجاد كرده و كانديداتوري 100 درصدي زنان اين روستا نويد  بخش تحولي عظيم در اين منطقه كه از لحاظ شاخص‌های توسعه یافتگی مرسوم در ادبیات توسعه دور است، ایجاد کرد .
 
بر اساس آمارهاي رسمي 287 هزار و 425 نفر از شهروندان در سرتاسر کشور برای حضور در شوراهای اسلامی شهر و روستا، ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد، 232 هزار و 537 نفر سهم شورای روستاها و 548 هزار و 58 نفر نیز سهمیه شوراهای شهر بوده است.
 

 
آمار جنسیتی از مجموع ثبت نام کرده‌ها نیز حاکی از آن است که 269 هزار و 540 مرد ثبت نام کرده و فقط 17 هزار و825 زن پا به میدان رقابت گذاشتند. همچنین این آمار برای شوراهای شهری، 481 هزار و 45 نفراز داوطلبان مرد و فقط 6 هزار و 743 نفر زن بوده‌اند و برای شوراهای روستائی نیز 221 هزار و 395 نفر مرد و 11هزار و 142 نفر زن پا به عرصه گذاشته‌اند. در کلانشهر تهران نیز این رقم 3 هزار نفراست  که سهم مردان 2 هزار و 477 نفر و زنان 523 نفر است.
 
در استان سيستان و بلوچستان نيز 815 نفر در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا موفق به عضويت شدند كه از اين تعداد 415 نفر در استان به شوراهاي اسلامي راه پيدا كرده اند كه در بخش مركزي خاش  347 نفر از مجموع يك هزار و 235 نفر يعني حدود 30 درصد از ثبت‌نام‌شدگان در انتخابات شوراهاي اين بخش زنان بودند كه 70 بانو به شوراي روستاهاي اين بخش راه يافتند و  جایگاه ممتاز را به خود اختصاص داده اند كه اين بخش در استان از نظر حضور زنان در شوراهاي روستا رتبه نخست را دارد.
 
همواره در طول پيروزي انقلاب زنان در عرصه هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي در جامعه نقش بسزايي داشتند و پويا بودند و بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي نيز اين قشر از جامعه با پيشرفت در عرصه تحصيل و كسب مدارج علمي و دانشگاهي، حضوري فعال در كشور داشتند.
 

 
در واقع اين مشاركت حداكثري در همه سطوح مديريتي(ملی، منطقه ای، ناحیه‌ای و محلی) قابل ملاحظه و چشمگیر است و نظام، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در جامعه را با استفاده از ساختارهای قانونی و فرادستی و بهره‌گیری هر چه بیشتر از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور فراهم کرده و طبق همین مورد بستر لازم جهت مشارکت و حضور بیش از پیش زنان در جامعه ایجاد شده است.
 
علي اي حال توجه به دو مولفه زنان و مشاركت حداكثري آن ها در شكل گيري توسعه پايدار و ادامه اين روند از عوامل اساسي است و اين دو مولفه در شكل گيري توسعه پايدار روستايي نقش مهمي دارد و مديريت خردمندانه سكونتگاه هاي روستايي بر پايه و اساس خرد جمعي و مشاركت حداكثري همه ذي نفعان در جهت توسعه پايدار از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.
 
* 70 بانو در روستاهای بخش مرکزی خاش عضو شورا شدند
   بخشدار مركزي خاش نيز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه 70 زن در 44 روستا بخش مركزي خاش عضو شوراهاي اسلامي روستاها شدند، اظهار كرد: تمامي اعضاي شوراي روستاي افضل آباد بانو هستند.

 
مجتبي شجاعي با بيان اينكه در 14 روستاي بخش مركزي خاش از سه منتخب 2 نفر بانو هستند، تصريح كرد: در دهستان پشتكوه يك استاد دانشگاه بانو عضو شوراي روستا شده است.
 

 
وي بيان كرد: از يك هزار و 235 نفر نام نويسي براي عضويت در شوراهاي اسلامي روستا در بخش مركزي خاش 347 نفر از قشر زن بودند و تمامي اين نامزدها تاييد صلاحيت شدند و پس از برگزاري انتخابات 191 شورای که سه شورای پنج نفره و 188 شورای سه نفره است، تشکیل شد.
 
* در تاريخ استان كم نظير است كه 100درصد شوراي يك روستا را زنان تشكيل دهند
شجاعي با بيان اينكه در تاريخ استان سيستان و بلوچستان كم نظير است كه 100درصد شوراي يك روستا را زنان تشكيل دهند، گفت: متاسفانه در جامعه ما نگرشي منفي نسبت به منطقه دارند و برخي بر اين باور هستند كه بانوان نمي توانند در جامعه فعاليت كنند و نمي خواهند اين فرهنگ قديمي را فراموش كنند.
 
وي بيان كرد: در بخش مركزي خاش روستاهاي داريم كه 5 نفر آقا و 10 نفر خانم براي انتخابات شوراي روستا ثبت نام كرده بودند كه اكثريت افرادي كه راي آوردند از بين زنان بودند.
 

 
بخشدار مركزي خاش تصريح كرد: بانوان خاشي در كنار توجه به الگوهاي اسلامي و ديني فضاي بسيار خوبي را براي فعاليت در جامعه براي خود ايجاد كرده اند و در انتخابات اخير نيز فضاي رقابتي بسيار سالم براي آنان ايجاد شده بود كه بسياري از اين بانوان پيروز انتخابات شدند.
 
* در دوره چهارم تنها حدود 33 نفر زن در انتخابات شركت كردند
وي با بيان اينكه در دوره چهارم تنها حدود 33 نفر زن در انتخابات شركت كردند، گفت: خوشبختانه در دوره پنجم اين رقم به بيش از 300 نفر افزايش پيدا كرد بود.
 
شجاعي اذعان كرد: بخش مرکزی خاش، با 10 هزار کیلومتر وسعت، حدود 200 شورای شهر و روستا و 73 دهیاری دارد که طی این دو سال، 14 دهیار زن در دهیاری‌ها منصوب شده‌اند و اين دهياران زن همواره جزو موفق‌ترين دهياران شهرستان و استان بوده‌اند.
 
بخشدار مركزي خاش با اشاره به دهيار زن روستاي افضل آباد، اظهار كرد: مریم احمدزهی دهيار روستاي افضل آباد بخش مركزي بي ترديد شك از الگوهای موفق منطقه برای ترغیب زنان روستا به مشارکت بیشتر در انتخابات دور پنجم شوراهای شهر و روستا بوده است.
 
انتهاي پيام/


کد مطلب: 438911

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/438911/افضل-آباد-خاش-سیاسی-ترین-روستای-ایران-زناني-حضور-شورا-خبرساز-شدند

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir