۰
گزارش تفتان ما از «بهشتی زیبا» در دل «کویر»؛

روستاي افضل آباد بخش مركزي خاش؛ سرشار از ظرفیت‌ها اما محروم از امکانات رفاهی/ طرح هادی کلیدی برای زیباسازی روستاها

روستاي افضل آباد بخش مركزي خاش با 170 نفر جمعيت و 58 خانوار سرشار از ظرفيت و پتانسيل هاي مختلف در حوزه هاي كشاورزي، صنعتي، اجتماعي و حتي سياسي است كه به توجه جدی مسئولان نیاز دارد.
روستاي افضل آباد بخش مركزي خاش؛ سرشار از ظرفیت‌ها اما محروم از امکانات رفاهی/ طرح هادی کلیدی برای زیباسازی روستاها
به گزارش تفتان ما، در طي ساليان گذشته در سيستم جديد مديريتي كشور براي رشد و پيشرفت روستاها، مديريت روستاها به دهياران واگذار شد.
 
در واقع با توجه به اينكه مديريت روستايي در فرآيند توسعه پايدار نقش بسيار مهمي دارد دهياران بعنوان مدير روستا مي توانند در راه فرايند پيشرفت و توسعه روستاي خود نقش اثر گذاري داشته باشند.
 
ناگفته نماند كه در فرآيند توسعه روستايي مشاركت اهالي روستا يكي از مهمترين مسائل و ضروريات است كه نياز به تشويق و ترغيب اهالي روستا توسط دهياران دارد.
 
علي اي حال دهياران با همراه كردن اهالي روستا مي توانند در رشد و پيشرفت پايدار روستا گامي مثبت و تاثيرگذار بردارند زيرا مشاركت اهالي و تعاملات با مسئولان جهت توسعه و رضد روستا از اصول كليدي به شمار مي رود.
 
طرح هادي روستايي نيز طرحي است كه از اوايل دهه 70 توسط بنياد مسكن در كشور جهت سازماندهي و اصلاح بافت موجود در روستاها اجرا مي شود كه در اين طرح اهداف بسيار زيادي از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستایی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات مختلف و غیره  دنبال مي شود.
 
با توجه به ضرورت گسترش روستاها برای رفاه حال روستاییان و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی اهمیت اجرای طرح هادی در روستا‌ها روشن می‌شود. 
 
خبرنگار تفتان ما براي هم صحبتي با دهيار نمونه كشوري روستاي افضل آباد بخش مركزي خاش راهي اين روستا شده است.
 
«مریم احمدزهی» دهيار روستاي افضل آباد متولد 1359 است و در رشته كارشناسي مديريت صنعتي تحصيل كرده و هم اكنون چهار فرزند دارد و بعنوان دهيار دوره هاي سوم و چهارم روستا بوده است.
 

 
* زنان روستاي افضل آباد خاش توانستند جمله" خواستن، توانستن است" را معنا ببخشند
اين دهیار نمونه‌ای كشوري در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما بيان اينكه اگر چه در بعضي از مناطق به زن عاجزه نيز گفته مي شود، اظهار كرد: زنان روستاي افضل آباد خاش نشان دادند كه خواستن، توانستن است و توانمندي آن ها كمتر از مردان نيست.
 
احمدزهي با بيان اينكه چندين سال دهيار نمونه استاني و كشوري بودم، تصريح كرد: در آزمون دهياران استان رتبه اول و در المپياد كشوري دهياران رتبه ششم را كسب كرده است.
 
* حضور يك زن در دهياري كم از مرزباني نيست
وي با بيان اينكه ما در بسياري از زمينه هاي فرهنگي و آباداني مرزها كار مي كنيم و ما نيز در مجموعه دهياري اين روستا به نوعي مرزباني مي كنيم، گفت: حضورم در دهياري كم از مرزباني نيست.
 

 
اين دهيار نمونه كشوري بيان كرد: براي حضور زنان در مديريت ها بسيار تلاش كرديم و با فرهنگسازي توانستيم اعتماد به نفس زنان و دختران جوان اين روستا را بالا ببريم و انگيزه براي حضور در پست هاي مديريت و پيشرفت روستايشان را فراهم كنيم.
 
* مردان روستا نيز به اين جمع‌بندي رسيدند كه مي‌توانند به زنان اعتماد كنند
وي با بيان اينكه مردان اين روستا نيز به اين جمع‌بندي رسيدند كه مي‌توانند به زنان اعتماد كنند، گفت: از سال 88 كه فعاليت خود را در اين روستا بعنوان دهيار آغاز كردم خوشبختانه به همت زنان اين روستا اگر چه اعتبارات ما محدود بود اما توانستيم طرح هادي كه از سال 90 آغاز شده بود را در سال 95 به پايان برسانيم و به مشكلات اهالي روستا هم رسيدگي كنم.
 
احمدزهي ادامه داد: از سال 88 كه بعنوان دهيار انتخاب شدم ساختمان دهياري را احداث كردم و در سال 89 نيز اين ساختمان رسماً افتتاح و آغاز به كار كرد.
 
وي خاطرنشان كرد: اميدوارم روزي شايسته سالاري، جايگزين مرد سالاري شود و موانع سر راه حضور زنان در كشور كه بعضاً ريشه در مسائل فرهنگي دارد از سر راه برداشته شود.
 

 
احمدزهي با بيان اينكه روستاي افضل آباد سرزمين مادري من است، گفت: خدمت به مردمم سبب شعف و خرسندی من است.
 
* مهمترين هدفم رفع مشكلات و مطالبات مردم روستا است
وي در پاسخ به سوال خبرنگار تفتان ما مبني بر اينكه هدف از اينكه دهيار روستا شديد چيست؟ افزود: مهمترين هدفم رفع مشكلات و مطالبات مردم روستا است و در تمامي زمينه ها و احساس مسئوليتي كه داشتم دهيار شدم.
 

 
اين دهيار ادامه داد: با اعتماد سازی که بین من و اهالی روستا از عملکردم تاکنون انجام گرفته واکنش مردم  نسبت به بنده رضایت بخش بوده، کما این که انتظارات مردم از مسئولین بسیار هست و تنها می توانم بگویم "خدمت به خلق عبادت است" و تا جایی که می توانم در راستای هدفم که آباد سازی روستا هست تلاش خواهم کرد.
 
وي بيان كرد: روستاي افضل آباد كامل زیر ماسه های بادی بود خوشبختانه با اجرای طرح هادی نظم‌ پیدا کرد و استعلام زمین های روستایی که بلامانع بودند به صاحبان اصلی برگردانده شدند.
 

 
وي ادامه داد: سند دار کردن منازل مسکونی، ایجاد کارهای عمرانی از قبیل، احداث ساختمان دهیاری، احداث غسالخانه، راه اندازی زمین فوتبال برای نوجوانان و جوانان، احداث پارک و غيره از ساير اقدامات اين دهياري است.
 

 
احمدزهي گفت: خوشبختانه بانوان ‌روستا علاوه بر کارهای منزل که با دقت خاصی انجام می دهند، همیشه سعی در رفع مشکلات روستا داشته اند و من به عینه مشاهده می کنم که از هیچ تلاشی در این زمینه فرو گذار نمی کنند و با رغبت خاصی سعی در امور روستا دارند.
 

 
* تمامي اعضاي شوراي روستاي افضل آباد خاش بانو هستند
وي با بيان اينكه سه نفر عضو اصلي و دو نفر عضو علي البدل شوراي افضل آباد همه بانو هستند، تصريح كرد: بازتاب مردم نسبت به حضور زنان در شورا، ديدگاهي مثبت است، در واقع با این کار فرهنگ سازی شد، خانم های روستا به خود باوری خاصی رسیده اند و با اعتماد به نفس بالایی می گویند " هم چون مردان می توانند در حوزه های مدیریتی فعالیت داشته باشند".
 

 
احمدزهي بيان كرد: جای بسی خرسندی است که طی سال های اخیر حضور بانوان اين استان پر رنگ تر شده است و ما مشاهده میکنیم که بانوان با درایت و پشتکار قابل توجهی به میدان‌ آمده اند، توصیه ام این است که خودشان را باور کنند.
 

 
وي ادامه داد: بهترین آرزویم این است که مهاجرت مردم روستا به شهر کاهش پیدا کند و تا جایی‌ ‌‌که بتوانم در همه ی  زمینه ها به مردم خدمت کنم تا به آرزویم برسم.
 
اين دهيار زن با بيان اينكه توسعه روستاها یک رسالت ملی است، اذعان كرد: همه باید در کنار هم در جهت رشد و آباداني روستاها تلاش كنند و همه مسئولین بايد به بانوان بها بدهند.
 

.

.

.

.

انتهاي پيام/
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 438912
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *