امپراتوری بانک‌های خصوصی مصوبات بانک مرکزی را اجرا نمی‌کنند/ایرادات تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی تولید

6 خرداد 1396 ساعت 14:23

رئیس انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی در و پنجره ایران با تشریح ایرادات موجود در پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به بخش تولید، گفت:‌ بانک‌های خصوصی در اعطای وام به صنعتگران امپراتوری ایجاد کرده‌اند که دولت باید با آن برخورد کند.


به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،با تأکید بر لزوم کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی برای صنایع، اظهار داشت: دولت دوازدهم باید به این مسئله توجه کند تا عاملی برای رفع رکود در بخش تولید و افزایش ظرفیت فعال کارخانه‌ها شود. 
وی با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر اختصاص 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به صنایع در سال گذشته، گفت: پرداخت این تسهیلات با چند مشکل روبه‌رو بود، از جمله اینکه نرخ سود بالایی داشت به طوری که با احتساب کارمزد و هزینه‌های دریافت وام، این نرخ به بیش از 20 درصد می‌رسید که برای تولیدکنندگان جذابیتی ندارد.
وی توضیح داد: همچنین بسیاری از واحدهای کوچک صنعتی بدهی بانکی دارند و در نتیجه با گرفتن تسهیلات جدید باید ابتدا بدهی معوق خود را پرداخت می‌کردند و در نهایت دریافت وام مجدد، باعث افزایش بدهی صنایع می‌شد.
طوسی با اشاره به عدم تمکین سیستم بانکی از مصوبات بانک مرکزی، گفت: بانک‌ها نظارت دولت را نمی‌پذیرند و در حال حاضر با امپراتوری مالی به ویژه در بانک‌های خصوصی روبه‌رو هستیم که از اعطای تسهیلات با شرایط آسان و بر اساس مصوبات بانک مرکزی خودداری می‌کنند. 
وی کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و نظارت بر عملکرد بانک‌های خصوصی را از جمله مسائل مهم پیش روی دولت دوازدهم عنوان کرد و گفت:‌ دولت باید کنترل لازم را در بازار پولی  داشته باشد تا شاهد رشد صنایع داخلی و بهبود وضعیت اقتصاد کشور باشیم.
رئیس انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی در ادامه با بیان اینکه حدود 8 سال است رکود بر اقتصاد کشور حاکم شده است، گفت: این رکود باعث شده که واحدهای کوچک صنعتی نتوانند فروش خوبی داشته باشند و در نتیجه بدهی بانکی آنها افزایش یافته و نقدینگی این کارخانه‌ها نیز تحلیل رفته است. 
وی اظهار داشت‌:‌ در حال حاضر امکان دریافت تسهیلات از سیستم بانکی وجود دارد، ولی طبق آخرین مصوبات بانک مرکزی نرخ سود این تسهیلات حدود 18 درصد است که نرخ متعادل و مقرون به صرفه‌ای برای صنایع نیست. 
وی تأکید کرد: نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز باید در چارچوب بازار پولی حل شود و راهکاری برای برخورداری واحدهای تولیدی از تسهیلات ارزان‌تر ایجاد شود. 
طوسی در پایان با اشاره به بهبود وضعیت عرضه و قیمت‌گذاری پی‌وی‌سی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز صنایع پروفیل طی دو ماه اخیر‌، گفت: درخواست ما از دولت دوازدهم این است که تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در اولویت قرار داشته باشد و پس از آن به موضوع صادرات توجه شود. 
انتهای پیام/


کد مطلب: 439051

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/439051/امپراتوری-بانک-های-خصوصی-مصوبات-بانک-مرکزی-اجرا-نمی-کنند-ایرادات-تسهیلات-۱۶-هزار-میلیاردی-تولید

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir