چینی‌ها نفوذ اقتصادی خود را در اروپا بیشتر کردند

11 خرداد 1396 ساعت 14:17

در غیاب روابط گرم گذشته آمریکا با اروپا، چینی ها جای آمریکا را در روابط با اروپا پر می کنند.


به گزارش سرویس یادداشت ومقاله تفتان ما،

جین و اروپا بدون ترامپ در حال افزایش روابط خود هستند. به نظر می رسد سردی روابط آمریکا و اروپا برای چین سودمند باشد.
 
اظهارات اخبر دونالد ترامپ چین و اروپا را برای تجارت با این کشور دچار سردگمی کرده است. در حالی که آمریکا سیاست حمایت از تولید داخلی را کشور خود تشویق می کند،در بروکسل و پکن تجارت آزاد تشویق می شود. از طرف دیگر چین با برنامه احیای جاده ابریشم موجب اعتراض برخی از اورپایی هم شده است.
 
برخی کارشناسان بر این باورند که برنامه احیای مجدد جاده ابریشم تنها قدرت نمایی چینی ها در بخش تجارت است و منافع کشورهای دیگر خصوصا اروپایی ها  را دربر نخواهد داشت.
 
رییس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین نیز گفته است که تجارت باید به گونه ای باشد که منافع دو کشور در آن لحاظ شود و البته از نظر اقتصادی و  نظر سیاسی  هم قابل قبول باشد.
 
یکی دیگر از مشکلات اروپایی ها با چینی ها این است که در سال های اخیر شرکت های اروپایی توسط شرکت های چینی خریداری می شوند و این موضوع رو به افزایش است.
 
سرمایه گذاری مستقیم چین در اروپا در سال گذشته ۷۷ درصد افزایش داشته و به ۳۵ میلیارد دلار رسیده است. این میزان ۵ برابر سال ۲۰۱۳ بوده است.
 
از آن سو هم بلعکس  این موضوع اتفاق افتاده؛ یعنی سرمایه گذاری مشترک شرکت های اروپایی در چین ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ کاهش داشته است.
 
اما با وجود تمام این مشکلات چین و اروپا در زمینه آب و هوا با هم همکاری می کنند. آن ها در روزهای گذشته برای عبور از سوخت های فسیلی و انرژی های برگشت ناپذیر توافق هایی داشتند.
 
از طرف دیگر ترامپ اعلام آمادگی کرده است که اگر رابطه چین و اروپا بیشتر شد او نیز همکاری خود را در توافق پاریس افزایش دهد.
 
  منبع: خبرآنلاین   انتهای پیام/


کد مطلب: 439273

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/439273/چینی-ها-نفوذ-اقتصادی-خود-اروپا-بیشتر-کردند

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir