۰
گزارش تفتان ما از دود و دم قلیان‌ها به جان جوانه‌ها؛

رشد قارچ گونه قلیان سراها در شهرستان خاش با تسهيلات دولتي/ قلیان؛ همراه با وای فای رایگان بفرمایید!

چند سالي است، قلیان به یکى از سرگرمی‌های رایج در ایران به ویژه در میان جوانان و نوجوانان تبدیل شده و مسئولان نيز بجاي جمع آوري اين مكان ها و جايگزين كردن مكان هاي ورزشي به جاي آن ها، متاسفانه تسهيلات دولتي را به صاحبان قليان سراها مي دهند و شاهد رشد قارچ گونه قليان سرها در خاش هستيم و جوانان اين مرز و بوم هر روز آگاهانه یا نا‌آگاهانه به دام اعتیاد این ماده سرطان‌زا و به ظاهر بی‌خطر مي افتند و خود را گرفتار مي كنند.
رشد قارچ گونه قلیان سراها در شهرستان خاش با تسهيلات دولتي/ قلیان؛ همراه با وای فای رایگان بفرمایید!
به گزارش تفتان ما، با فرا رسیدن تابستان و تعطیلی مدارس، جوانان به سمت قليان خانه ها مي روند و در اين فصل به صورت قارچ گونه اين قليان خانه ها در شهرستان خاش در حال افزايش است و يكي از ملزومات جوانان قليان است كه سلامت عمومي را نيز به خطر مي اندازد.
 
در واقع متاسفانه سنت غلط قلیان‌کشی تا حد بسیار بالایی در جامعه ما رشد پیدا کرده به حدی که بی‌ضرر بودن آن برخلاف واقع به یک باور عمومی تبدیل شده است.
 
پیدایش معضلی به نام دوست های ناباب در سنین نوجوانی اتفاق می افتد و سالهای حساسی از زندگی که عواطف بر عقل تاثیر می گذارد و شاید به جرات بتوان گفت عامل اصلی شکل گیری این دوستیها غالبا جذابیتهای ظاهری است که در این حالت عیب ها و ناهنجاریهای دوستانشان به چشم نمی آید.
 
در زمان هاي قديم در قهوه‌خانه‌ها جز رادیویی که گاه‌گدار صدایی در همهمه قلیان‌کش‌ها به گوش می‌رسید وسیله ارتباطی دیگری نداشتند و ارتباطات بیشتر کلامی و رودررو بود  و هر شخصي كه خبری داشت یا خبری از اینور و آنور شنیده بود به بقیه می‌گفت اما حالا وضعیت تغییر کرده و قهوه‌خانه‌ها مجهز به پرده نمایش فوتبال و اینترنت پرسرعت وايفا به صورت رايگان شده اند.
 

 
علی ای حال نوجوانانی که به هر دلیلی در روابط اجتماعی خود نتوانسته اند هم صحبتی برای خود پیدا کنند به شدت احساس تنهایی می کنند و فرد برای فرار از این موقعیت زندگی به هر کسی پناه می برد پس در این صورت می بینیم که مساله تشخیص دوست خوب یا بد دیگر برایش مهم نبوده و فقط می خواهد در تنهایی گذر کند.
 
* حضور در قهوه خانه ها جهت کشیدن قلیان برای افتادن در دام مواد مخدرگام اول است
كارشناس بهداشت و روان شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه مواد مخدر به بدن آسيب مي رساند و طبق روايات فقهاي مختلف حرام است، اظهار كرد: دوستی و نشست و برخواست با دوستان ناباب و سکونت در خانه های مجردی از عواملی است که باید خانواده ها با هوشیاری بیشتری با این قضیه حساس رفتار کنند تا بتوانند از گرفتار شدن فرزندانشان در دام سیاه و خانمان سوز اعتیاد پیشکیری کنند.
 
محمدمهدي خاشي كمال آبادي با بیان اینکه حضور در قهوه خانه ها جهت کشیدن قلیان برای افتادن در دام مواد مخدرگام اول است، تصريح كرد: خانواده ها باید در سنین کودکی" نه "گفتن را به کودکان خود تعلیم دهند تا اگر فرزندانشان با پیشنهادهایی از قبیل رفتن به قهوه خانه ها و کشیدن قلیان با هر مواد دیگر مواجه شدند بتوانند به راحتی این پیشنهاد را رد کنند.
 
وی یکی از مشکلات امروزه جامعه را رشد روز افزون اعتیادجوانان  دانست و بیان كرد: اگر خانواده ها نتوانند آموزش های اولیه پیشگیری از این بیماری را در خانواده خود به مرحله عمل برسانند  پس ما نمی توانیم جامعه ای سالم برای پیشرفت جوانان در جوامع بین المللی را داشته باشیم.
 

 
اين كارشناس با بيان اينكه هر روز شاهد افزايش قارچ گونه قليان خانه ها در شهرستان خاش هستيم، اذعان كرد: مسئولان بايد در اين راستا بيشتر تلاش كنند و بجاي دادن تسهيلات به اين افراد، به ورزشكاران تسهيلات بدهند تا مكان هاي ورزشي افزايش يابد.
 
خاشي كمال آبادي اظهار كرد: فرهنگيان و معلمان عزيز ما در مدارس بدانند مسئولیت مهم و سنگینی دارند و باید تا جایی که می توانند با افزایش سطح آگاهی دانش اموزان در برابر رفتارهای پر خطری همچون اعتیاد آنها را مصون دارند.
شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 439295
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *