۰

تخریب بقیع، یکی از اسفناک ترین حوادث تاریخ اسلام

تخریب قبور ائمه بقیع (ع) در هشتم شوال سال 1344 ه.ق، توسط وهابیون سعودی یکی از دردناک ترین و اسفناک ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می رود که دل میلیون ها مسلمان را به درد آورد.
تخریب بقیع، یکی از اسفناک ترین حوادث تاریخ اسلام
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،در طول دوران تاریخ دانشمندان فراوانی به نقد عقاید و هابیت پرداخته و پاسخ شبهات گوناگون آن ها را داده اند. یکی از این شبهات مسئله ساختن بنا بر قبور است، به طوری که حتی آن ها ساخت بنا را بر قبر حرام می دانند!
در پی همین عقاید سخفیف بود که در هشتم شوال سال 1344 ه.ق، وهابیون به فتوای سران خود،  مدینه را محاصره و آن را اشغال کرده و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور، مبنی بر اهانت به مقدسات شیعه، مراقد مطهر ائمه و اهل‌بیت ‌پیامبر(ص) پرداخته و آن اماکن مقدسه را مورد هجوم وحشیانه خود قرار دادند و بقیع را با خاک یکسان کردند.
از جمله قبور مطهرى که در جریان این حرکت وحشیانه وهابیون ویران گردید: بارگاه و مقبره شریف حضرت امام حسن مجتبى (علیه السلام )، حضرت امام سجاد (علیه السلام)، حضرت امام محمدباقر (علیه السلام) و حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) بودند.
علاوه بر ویرانى قبور ائمه مظلوم شیعه (ع)، قبر حضرت عبدالله بن عبدالمطلب (ع) و حضرت آمنه (س)، پدر و مادر گرامی حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم)، عباس عموى پیامبر (ص)، اسماعیل از فرزندان حضرت امام جعفرصادق (ع) و ... نیز به طور کامل تخریب شدند.

قبرستان بقیع قبل از تخریب

قبرستان بقیع بعد از تخریب
در کتاب تاریخ حرم ائمّه بقیع (ع) در این خصوص آمده است: این اقدام دقیقاً در هشتم شوال 1344هـ. ق. انجام گرفت و به کارگرانی که این عمل ننگین را انجام دادند مبلغ هزار ریال مجیدی دست مزد پرداخت گردید!! (تاریخ حرم ائمه، 51)
طبق نقل تاریخی آن ها در این حمله چند صندوق مملو از جواهرات مرصع به الماس و یاقوت گرانبها و حدود یکصد قبضه شمشیر با غلاف های مطلا به طلای خالص و تزیین شده به الماس و یاقوت و... به یغما بردند.
اما متاسفانه این اولین باری نبود که این فرقه منحرف دست به یک چنین اقدام نامبارکی می زد! درواقع اولین بار در سال 1221 هجری بود که وهابیون به مدینه هجوم برده و پس از یک سال و نیم محاصره، سرانجام آن را تصرف و به تخریب و غارت اشیای گرانبهای حرم پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و همچنین غارت قبرستان بقیع پرداختند.
این در حالی است که پیامبراکرم (ص) در فضیلت این مکان شریف می فرمایند:«از بقیع 70هزار نفر که صورتشان مانند ماه شب چهارده است محشور خواهند شد و بدون حساب وارد بهشت خواهند گردید. ایشان گاهی شبها و گاهی روزها در بقیع حضور می یافتند و برای اهل بقیع دعا و طلب مغفرت می کردند و می فرمودند که من از طرف خدای خود مامور هستم که برای اینان دعا کنم.»
طبق نقل تاریخی آن ها در این حمله چند صندوق مملو از جواهرات مرصع به الماس و یاقوت گرانبها و حدود یکصد قبضه شمشیر با غلاف های مطلا به طلای خالص و تزیین شده به الماس و یاقوت و... به یغما بردند.
پس از این واقعه دردناک، قبور تخریب‌ شده ائمه بقیع، با سرمایه گذاری مسلمانان شیعه به زیباترین شکل باسازی شده و بقیع همچون گذشته به یکی از زیباترین مراقد زیارتی-سیاحتی مسلمانان تبدیل شد.
گفتنی است حضرت آیت الله مکارم شیرازی به مناسبت روز هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع خواستار اعلام این روز به عنوان روز بقیع، روز عزا و مصیبت و تلاش برای حفظ و بازسازی آثار اسلامی در این منطقه شد.
همچنین آیت الله صافی گلپایگانی هشتم شوال را روز حمله و هجوم به تاریخ اسلام خوانده و از مسلمانان خواستند که هرساله این روز را عزا و آن اقدام را محکوم نمایند.
آیت الله نوری همدانی نیز در پیامی به مناسبت 8 شوال بیان کردند: تخریب قبور ائمه بقیع قلوب صدها میلیون محب اهل بیت (علیهم السلام) را جریحه دار ساخت.
ناگفته نماند که این تنها شیعیان نبودند که مورد حمله وهابیون قرار داشتند، بلکه شهرهای مکه و طائف نیز مورد حملات شوم آن ها قرار گرفته بود.
به طوری که "جمیل صدقی زهاوی" در خصوص فتح طائف می نویسد: "طفل شیرخواره را بر روی سینه مادرش سر بریدند، جمعی را که مشغول فراگیری قرآن بودند کشتند، چون در خانه‌ها کسی باقی نماند، به دکان‌ها و مساجد رفتند و هر کس بود، حتی گروهی را که در حال رکوع و سجود بودند، کشتند. کتاب‌ها را که در میان آن‌ها تعدادی مصحف شریف و نسخه‌هایی از صحیح بخاری و مسلم و دیگر کتب فقه و حدیث بود، در کوچه و بازارافکندند و آنها را پیمال کردند."
آری، سالهاست که جامعه اسلامی از پدیده ی شومی و پلیدی به نام وهابیت رنج می برد! پدیده ای که تاکنون با اعمال ناشاست خود، پیامدهای جبران ناپذیر و زیان باری برای جهان اسلام به بار آورد.
به هر تقدیر بقیع هم ‌اکنون مدفن شریف ۴ امام بزرگوار شیعه (حضرت امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام محمد باقر و امام جعفر صادق (علیهم السلام)) و به روایتی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می باشد.
همچنین قبر بیشتر زنان رسول اکرم (ص) و نیز عباس عموی آن حضرت (ص) و فاطمه بنت اسد (س)، مادر امام علی (ع)، ام البنین (س) همسر امام علی (ع) و مادر حضرت ابوالفضل العباس (ع) و برخی دیگر از بزرگان در این قبرستان قرار دارد.
باشد که چشم دشمنان و کافران به اسلام و قرآن، از دیدن قبور مورد احترام همه فرقه های اسلامی که اکنون در چند قدمی حرم پیامبر اسلام (ص) قرار دارند کور گردد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 439944
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *