۰
گزارش تفتان ما از حرف تا عمل شعار " سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری"

صنعت گردشگری سيستان و بلوچستان تشنه تدبیر/ توسعه بدون زیرساخت ممکن نیست

سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایران و جهان در سال 96 انتخاب شده است اما اين استان پهناور با دارا بودن ظرفيت ها و پتانسيل هاي بي نظير و منحصر به فرد گردشگري متاسفانه از عدم توسعه یافتگی زیرساخت های اساسی صنعت توریسم همواره رنج می برد و از ابتدايي ترين و كمترين امكانات گردشگري و تفريحي بي بهره است و در حلقه صنعت نوین گردشگری به فراموشی سپرده شده است.
صنعت گردشگری سيستان و بلوچستان تشنه تدبیر/ توسعه بدون زیرساخت ممکن نیست
به گزارش تفتان ما، صنعت گردشگري و افزايش سفر نقش بسيار مهمي در ايجاد فرصت هاي شغلي و توسعه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي هر جامعه و منطقه اي دارد و لذا اين امر مهم با توسعه زير ساخت هاي گردشگري رابطه مستقيمي دارد.
 
استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان٬ داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکان های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه ی آزاد و کوه دل انگیز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز جذابیت های خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.
 
وجود مرزهای طولانی زمینی، دریایی، سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی ها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است.
 
به همین دلیل و دلایلی دیگر این استان به عنوان «مقصد گردشگری» مطرح شده است و بايد در اینجا بر لزوم تأمین زیرساخت های این امر پا می فشاریم.
 
استان پهناور و زيباي سيستان و بلوچستان به سبب پيشينه طويل خود كه در اعماق ايران زمين ريشه دوانده و نيز به علت گستره زيباي جغرافيايي همانند نگيني در پهناي ايران زمين مي‌درخشد و حائز جاذبه‌هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي است.
 
این سرزمین زیبایی با توجه به داشتن ظرفیت های گردشگری بالقوه و بالفعل از لحاظ امکانات موجود و فراهم  شدن امکاناتی که باید برای این حوزه ایجاد شود، حائز اهمیت است.
 
از ابتدای سال با خبرهای خوش همراه است، خبرهای خوشی که اغلب نشان از میزان حضور میلیونی گردشگران داخلی و خارجی به استان سيستان و بلوچستان و به خصوص به شهرهاي شمالي سيستان و جنوبي چابهار داشت.

هرچند که در نظر گردشگران دیدن آثار منحصر به فرد استان سيستان و بلوچستان ارزشمند است اما صنعت به روز و در حال توسعه گردشگری باید بتواند دیگر نیازهای گردشگران را با هدف اقامت و ماندگاری بیشتر در استان تامین کند.
 
علي اي حال سیستان و بلوچستان جز مناطق بکر گردشگری کشور است که متاسفانه با توجه به ناشناخته ماندن و همینطور تصور غلطی که در چند سال گذشته از این استان در ذهن ها شکل گرفته است و با توجه به ظرفیت بالای جذب گردشگر در کشور همچنان مغفول مانده است.
 

 
در واقع کمبود امکانات و عدم ایجاد زیرساخت های مناسب نیز یکی دیگر از مشکلات مهم مقوله گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است و علی رغم همه تاکیدات، هنوز مغفول مانده و بیشتر دچار روزمرگی شده تا جایی که نه تنها نتوانسته گردشگر درخوری برای توسعه استان جلب کند، بلکه در بخش هایی از استان به دلیل بی توجهی و عدم رسیدگی، با سیر کاهش گردشگر نیز مواجه بوده است.
 
* هيچ كدام از جاده هاي استان دو بانده و استاندارد نيست
نادر شهنوازي يكي از شهروندان خاشي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با انتقاد از وضعيت عدم موجود بودن زيرساخت هاي گردشگري در شهرستان خاش و استان سيستان و بلوچستان، اظهار كرد: هيچ كدام از جاده هاي استان دو بانده و استاندارد نيست و اين مسيرها كه پر تردد هستند متاسفانه روزها شاهد تصادفات بسيار زيادي در محورهاي مواصلاتي هستيم كه بايد مسئولين به اين مسئله توجه كنند.
 
وي با بيان اينكه ايجاد فرصت هاي شغلي و ارز آوري از مزاياي مستقيم صنعت گردشگري است، تصريح كرد: ارتقاي سطح زندگي مردم، فروش خدمات و كسب درآمد از ساير مزاياي مهم اين صنعت است.
 
شهنوازي ادامه داد: باغداري، كشاورزي، خدمات و كالاهاي مصرفي، ماهيگيري، توسعه و بهبود تجهيزات زيربنايي مثل جاده ها، خطوط ارتباطي و سيستم هاي حمل و نقل از مزاياي غير مستقيم سنعت گردشگري است.
 
* هيچ گونه خدماتي در مناطق ساحلي ارائه نمي شود
محمدصالح بزي يكي ديگر از شهروندان در گفت و گئ با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه انتخاب استان سيستان و بلوچستان بعنوان مقد سفر گردشگري بسيار انتخاب خوبي بود، اظهار كرد: عدم زيرساخت هاي مناسب گردشگري مسئله بسيار مهمي است كه بايد مسئولين با توجه به شعار گردشگري امسال به اين مهم توجه كنند.
 
وي با بيان اينكه هيچ گونه خدماتي در مناطق ساحلي ارائه نمي شود، گفت: صنعت توریسم به شدت بر اشتغال تاثیر می گذارد و گردشگری نه تنها موجب کسب درآمد مستقیم و چند برابر چرخه مالی غیرمستقیم موجب رشد تولیدات صنایع دستی و صنعتی نیز می شود.
 

 
* صنعت گردشگري يك فعاليت اقتصادي جايگزين در يك اقتصاد تك محصولي است
سارا نوتي زهي يكي از معلمان شهرستان خاش نيز به خبرنگار تفتان ما گفت: هزينه هاي كه گردشگر در سفر به استان سيستان و بلوچستان خرج مي كند بر سيستم اقتصادي شهرها و مناطقي كه ميزبان هستند اثرات بسيار خوبي دارد.
 
وي كه خود را دانشجو معرفي كرد، ادامه داد: صنعت مهم و پراهميت گردشگري يك فعاليت اقتصادي جايگزين در يك اقتصاد تك محصولي مي تواند روند رشد و پيشرفت را با تنوع بخشي به اقتصاد ملی تسریع کند.
 
* صنعت گردشگری براي اشتغال زایی و درآمد ساکنان یک منطقه می تواند مفید باشد
نواب خاشي كمال آبادي يكي ديگر از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه صنعت گردشگری از جهت اشتغال زایی و ایجاد درآمد برای ساکنان یک منطقه می تواند مفید باشد، اظهار كرد: استان پهناور سيستان و بلوچستان و شهرستان خاش از بسترهاي طبيعي و بكر و دست نخورده بسيار زيادي برخوردار است كه بايد مسئولان امر با اجراي طرح هاي مناسب از اين فرصت در جهت اشتغالزايي و رونق اقتصادي استفاده كنند.
 
وي با بيان اينكه گردشگران بايد به مسئله محيط توجه كنند، گفت: گردشگران نبايد در پارك ها، رودخانه ها، سواحل دريايي زباله بريزند و سبب تخريب محيط زيست و برهم زدن آرامش و آسايش جانوري و گياهي شوند.
 
* شهرستان خاش مي تواند گردشگران بسيار زيادي را جذب كند
نماينده مردم شهرستان خاش و عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه خاش به معناي "خوش"  معروف است، اظهار كرد: اين نامگذاري به دليل آب و هواي بسيار خوب و مناسب تعيين شده است.
 
علي كرد گفت: شهرستان خاش با دارا بودن مناطق بكر و ديدني و گردشگري مي تواند گردشگران بسيار زيادي را جذب كند.
 
وي دهستان ها و چشمه سارها در شمال تفتان و رودخانه ها در غرب سردريا و جنوب شرق شهرستان خاش و مناطق روستايي بكر تمندان، كوشه، ولان و سندان را از ساير مناطق بكر و دست نخورده اين شهرستان دانست.
 

 
* صنعت گردشگري رابطه مستقيمي با اشتغالزايي و در آمدزايي دارد
كرد با بيان اينكه در صورتي كه گردشگران به اين شهرستان و استان سر سبز و پهناور سيستان و بلوچستان سفر كنند اشتغالزايي و در آمدزايي خواهد شد، تصريح كرد: قلعه حيدرآباد، ده آباد، سنگان، كلچات، كارواندر و غيره بخشي از فضاهاي تفريحي و گردشگري براي جذب توريسم است.
 
وي بيان كرد: بايد مسجد جامع خاش به ثبت ملي برسد و نیز به این مجموعه عظیم توریستی شهر خاش اضافه کرد و نيز گِل‌فشان‌های خاش در دنیا بی‌نظیر است اما متأسفانه مانند بسیاری دیگر از مناطق این شهر حتی برای مردم خود شهر نیز  معرفی نشده است.  
 
* سازمان میراث فرهنگی نتواسته برای معرفی پتانسیل‌های شهرخاش اقدام مثبتي انجام دهد
نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه متاسفانه صنعت گردشگري با وجود ظرفيت ها و پتانسيل هاي بي نظير ولي در استان مغفول مانده است، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نتواسته برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری این شهر قدم از قدم بر دارد و اعتبارات هم بیشتر برای مسائل سیاسی هزینه می‌شوند و کسی به فکر بیکاری و بی‌پولی مردم این شهر غنی نیست.
 
وي بيان كرد: تبلیغات از سوی رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و مجازی تاثیربسزایی در بالفعل کردن ظرفیت گردشگری شهر خاش و شهرهای حومه آن دارد.
 
* هيچ زيرساخت مناسبي جهت جذب گردشگر و توريسم در شهرستان خاش وجود ندارد
كرد با بيان اينكه هيچ زيرساخت مناسبي جهت جذب گردشگر و توريسم در شهرستان خاش وجود ندارد، گفت: در حالی که حیات‌وحش ایرندگان در کنار رودخانه و سواحل آن می‌تواند محل ییلاق و قشلاق بسیاری از مسافران و گردشگران بوده و حتی در کنار آن‌ ویلاها، سکونتگاه و هتل‌های بسیار زیبا ساخت اما متاسفانه مسئولين در اين موارد غيرفعال هستند.
 
* امکانات گردشگري در استان سيستان و بلوچستان زیر صفر است
وي با بيان اينكه علاوه بر نبود هتل، ناوگان حمل و نقل و امکانات بین راهی و گردشگري در استان سيستان و بلوچستان زیر صفر است، خاطرنشان كرد: اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان باید برنامه کوتاه، میان و بلند مدت برای بلافعل کردن ظرفیت‌های بالقوه گردشگری آن شهرستان ارائه دهد.
 

 
عضو كميسيون اجتماعي در مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: صدا وسیمای مرکز استان علاوه بر اینکه می‌تواند در برنامه‌های مختلف مناطق بکر و تاریخی خاش را معرفی کرده باید با مدیران رسانه ملی برای معرفی این شهر از شبکه‌های اصلی تلویزیون رایزنی کنند.
 
وي با بيان اينكه کشاورزی و گردشگری را مهمترین ظرفیت اشتغالزایی استان است، اذعان كرد: مدیران ارشد دولت باید جهت جذب سرمایه بخش خصوصی، جذب فرهیختگان و نخبگان اقتصادی به منظور سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی و مذاکره کنند و با فعال شدن صنعت گردشگری شهرستان خاش می‌توان تحولات عظیمی را در توسعه و رونق منطقه برداشت و چهره فقیر و تنگ‌دست شهر را با درآمدزایی و ایجاد شغل تغییر داد و مانع از مهاجرت بومیان شد.
 
* فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس وظیفه خطیری بر دوش دارد
عضو كميسيون اجتماعي در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس وظیفه خطیری بر دوش دارد و درآمد گردشگری می‌تواند با درآمد نفت برابری کنند اما متأسفانه مدیران، همیت و برنامه‌ای برای کسب درآمد از این طریق ندارند.
 
* شهرستان خاش داراي جاذبه ها و استعدادهاي بي نظيري است
رئيس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاش نيز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه شهرستان خاش داراي جاذبه ها و استعدادهاي بي نظيري است، اظهار كرد: در صورت سرمایه گذاری و اطلاع رسانی می تواند زمینه ورود تعداد بیشتری گردشگر از سراسر کشور را به این خطه مهیا کرد.
 
ملك مسعود ريگي بيان كرد:‌ شهرستان خاش با داشتن جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی مانند قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان، گل فشان طبیعی پیرگل، رودخانه های زیبای کارواندر و ایرندگان و کاواری، درختان سرو کهنسال، ارتفاعات تفتان، بیرک، مورپیش، سیاه بندان، پنج انگشت، قلعه های تاریخی ایرندگان، حیدرآباد، کمال آباد و برجک قدیمی بلوی گوهرکوه، چشمه های آب سرد و گرم و دریاچه طبیعی سردریا واقع در حاشیه تفتان و دهها اثر دیگر از قطبهای مهم گردشگری در سیستان و بلوچستان محسوب می شود.
 
وي بيان كرد: صنعت گردشگری نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا می کند و جاذبه های توریستی می تواند از پایدارترین منابع سرمایه ای برای کسب درآمد ارزی محسوب شود.
 
* اعتبارات در حوزه گردشگري و تقويت اين صنعت بسيار كم است
ريگي با بيان اينكه متاسفانه اعتبارات در حوزه گردشگري و تقويت اين صنعت بسيار كم است، گفت: در حوزه  گردشگری نیز با این طرز تفکر و برنامه محور بودن می توان تغییرات گسترده ای را انجام داد که در راستای جذب گردشگر و سرمایه گذار باشد.
 
وي با بيان اينكه گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌ آید، افزود: با سرمایه گذاری لازم در این دو بخش اقتصاد استان و حتی کشور متحول خواهد شد بنابراین مسئولان باید به این مهم توجه جدی داشته باشند.
 
وي اذعان كرد: توسعه و گسترش گردشگری روستایی می توان فعالیت ‌های اقتصادی‌ و مشاغل متنوعی را در مناطق روستایی به وجود آورد.
 
رئيس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاش با بيان اينكه بزرگترین و محوریترین بحث عدم ارائه تسهیلات به بخش گردشگری است، اظهار كرد: در گذشته محور گردشگری در استان برای هدایت گردشگر وجود نداشته و اين بزرگترين معضل سيستان و بلوچستان است.
 
انتهاي پيام/
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 440183
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *