۰

بررسی قرارداد توتال در حیطه وظایف شورای نگهبان نیست/ قوه قضائیه گزارش تخلفات انتخاباتی را اعلام می‌کند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قرارداد توتال بین دو دولت منعقد نشده است که شورای نگهبان بخواهد درباره آن اظهار نظری داشته باشد.
بررسی قرارداد توتال در حیطه وظایف شورای نگهبان نیست/ قوه قضائیه گزارش تخلفات انتخاباتی را اعلام می‌کند
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،«عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان» در نشست خبری امروز (شنبه، 31 تیر ماه) که با حضور اصحاب رسانه و در محل این شورا برگزار شد، با اشاره به گزارش تخلفاتی ارسال شده از سوی شورای نگهبان از سوی قوه قضائیه، گفت: بخشی از تخلفات انتخاباتی که در حوزه صلاحیتی ما قرار دارد و این شورا تشخیص دهد که این تخلفات بر سرنوشت انتخابات تأثیر گذار است می‌تواند اقدام به توقیف و ابطال آن‌ها کند که موارد این چنینی به قوه قضائیه ارسال شده است.
تخلفات انتخاباتی جرم‌انگای شده‌اند وی افزود: بخشی دیگر از تخلفات انتخاباتی جرم‌انگای شده‌اند اما چون تأثیری در سرنوشت انتخابت ندارند در حوزه صلاحیت قوه قضائیه است و همه اعم از مردم، هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت می‌توانند این تخلفات را به قوه قضائیه ارسال کنند.
کدخدایی تصریح کرد: تمامی گزارش‌هایی که در حوزه صلاحیتی شورای نگهبان بوده به قوه قضائیه ارسال شده است و اکنون باید از سوی قوه قضائیه و دادگستری باید رسیدگی شود و گزارش آن به اطلاع عموم برسد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این شورا اظهار نظری درباره قرارداد نفتی توتال نداشته است، گفت: اظهار نظر شورای نگهبان درباره موافقت‌های بین‌المللی که طرف‌های قرارداد دو دولت باشند اما اگر قراردادی از نوع بهره‌برداری باشد به طوری که یک طرف دولت و طرف دیگر بخش خصوصی باشد، اظهار نظر نمی‌کند چراکه بنابر تفسیر شورای نگهبان چنین قراردادی به مجلس نمی‌رود.
وی ادامه داد: به غیر از قراردادهایی که دو طرف قرارداد دولت نباشند الزامی برای ارسال به مجلس نیست مگر اینکه قوه مقننه از باب نظارت بر این قراردادها ورود کند که در این صورت شورای نگهبان بعد از رسیدگی در مجلس نظر خود را اعلام خواهد کرد.
ایراد شورای نگهبان به موافقت‌نامه پاریس به خاطر ضمیمه نشدن پیوست‌های مورد نظر بود کدخدایی درباره ایراداتی که شورای نگهبان به موافقت‌نامه پاریس گرفته است اظهار داشت: ایراد شورای نگهبان درباره این موافقت‌نامه به خاطر ضمیمه نشدن پیوست‌های مورد نظر بود چرا که بدون مطالعه این پیوست‌ها اظهار نظر امکان‌پذیر نبود.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این شورا این موافقت‌نامه را برای تکمیل پیوست‌ها ارجاع داده بود و هنوز درباره مفاد موافقت‌نامه اظهار نظری نکرده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون درباره واگذاری نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا به شورای نگهبان بحثی مطرح شده است یا خیر، گفت: بر اساس قانون نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس بوده و شورای نگهبان نسبت به آن صلاحیتی ندارد و نمی‌توان این موضوع را با رایزنی حل کرد.
کدخدایی تأکیدکرد: بحث واگذاری نظارت از مجلس به شورای نگهبان نیازمند قانون جدید و مستقل با ساز و کار مشخص است تا نظام نظارتی شکل بگیرد البته بنده شنیده‌ام وکلای ملت نیز نسبت به انتخابات شوراها و نظارت بر آن ایراداتی دارند و خواهان اصلاح بحث نظارت هستند.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظر شورای نگهبان نسبت به مصوبه اخیر مجلس درباره تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان چیست، بیان داشت: تاکنون مصوبه‌ای در این مورد به دست ما نرسیده و حتما لزوم وجود چنین قانونی بر عهده مجلس است و ما بعد از دریافت این مصوبه اظهارنظر می‌کنیم.
برخی نمی خواهند دلایل رد صلاحیت شان را قبول کنند  وی در واکنش به انتقاد برخی جریان‌ها مبنی برعدم اعلام دلایل رد صلاحیت داوطلبان انتخابات نیز اظهار داشت: شورای نگهبان به کسی التماس نمی‌کند که بیا و در جریان دلایل رد صلاحیتت قرار بگیر، دلایل رد صلاحیت برخی بارها از سوی کارشناسان شورای نگهبان اعلام شده اما دوباره اعلام می‌کنند به ما چیزی نگفته‌اند این افراد نمی‌خواهند دلایل رد صلاحیت‌شان را بپذیرند.
کدخدایی ادامه داد: اما باز هم کارشناسان شورای نگهبان در صورت مراجعه اشخاص دلایل رد صلاحیت را به آنها توضیح خواهند داد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای اصلاح دستگاه‌های الکترونیکی انتخابات چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: باید دید دستگاه‌های مذکور در این زمینه چه کرده‌اند البته ما هم در این راستا کمک می‌کنیم.
وی تصریح کرد: البته در انتخابات این دوره احراز هویت‌ها به صورت الکترونیکی انجام شد که با وجود دشواری‌ها و اشکالاتی برای مردم اما باز هم خوشحالیم انجام شد تا ایرادات آن مشخص و از سوی وزارت کشور رفع شود.
رفع ایرادات قانون جامع انتخابات در جلسات مجلس، شورای نگهبان و دولت  کدخدایی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا تاکنون شورای نگهبان جلسات مشترک خود را با مجلس و دولت برای رفع ایرادات قانون جامع انتخابات برگزار کرده‌ است، بیان داشت: ما تاکنون جلسات کارشناسی برای بررسی دشواری‌ها و مشکلات انتخابات داشتیم اما در جلسه هفته گذشته بنده با رئیس مجلس قرار شد به زودی جلسات سه گانه میان وزارت کشور، کمیسیون شوراها و شورای نگهبان تشکیل شود.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در این جلسات باید بررسی کرد که نسبت به مصوبه نهایی چه اقداماتی باید انجام شود و امیدواریم مشکلات کمتر شود تا در زمان انتخابات آینده یک قانون جامع داشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به بررسی معیارهای رجل سیاسی برای انتخابات نیز تأکید کرد: در همان جلسات مشترک و در زمان بررسی قانون جامع انتخابات معیارهای رجل سیاسی هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا یکی از فقهای شورای نگهبان نسبت به کمبود زمان برای بررسی‌ طرح‌ها و لوایح انتقاد داشته است، آیا برای بررسی صلاحیت افراد نیز شورا با کمبود زمان مواجه بوده است یا خیر، اذعان داشت: شورای نگهبان بر اساس قانون برای بررسی مصوبات دو تا ده روز زمان دارد که برای بررسی مصوباتی مانند بودجه این بیست روز کافی نیست اما شورای نگهبان با جلسات فوق‌العاده به قانون عمل می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: اما در قانون انتخابات با سیاست‌های مقام معظم رهبری درباره زمان بررسی صلاحیت‌ها مواردی گفته شده که امیدواریم در قانون جدید زمان به درستی در نظر گرفته شود.
کدخدایی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع شورای نگهبان گفت: هفته گذشته در مراسم سالگرد شورای نگهبان پژوهشکده این شورا گزارشی از فعالیت‌های خود را ارائه کرد و در ادامه چند کتاب و سامانه جامع رونمایی شد.
وی ادامه داد: همیشه مشروح مذاکرات تقنینی سال‌ها است به صورت کاغذی منتشر و در اختیار مردم قرار می‌گرفت که اکنون در این سامانه منتشر می‌شود.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 440278
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *