۰
گزارش تفتان ما از پیاز؛ طعمه جدید دلالان در بازار

پیاز ۴ هزار توماني در سيستان و بلوچستان اشک مردم را درآورد/ الگوی کشت؛ کلید مفقوده تولید پياز

افزایش ناگهانی قیمت پیاز طی هفته های اخیر و رسیدن آن به كيلويي 40 هزار ریال مصرف کنندگان این محصول در استان سيستان و بلوچستان را شگفت زده و اين قصه پر غصه اشک آنها را درآورده است و قیمت اين محصول حتي از برخی نوبرانه های تابستان نيز سبقت گرفت و مسئولان تنها مثل هميشه وعده ارزانی را در آینده‌ای می‌دهند که مشخص نیست تا کی این وعده‌ها تمدید می‌شود.
پیاز ۴ هزار توماني در سيستان و بلوچستان اشک مردم را درآورد/ الگوی کشت؛ کلید مفقوده تولید پياز
به گزارش تفتان ما، اين روزها با گشت و گذري در سطح بازار آنچه به چشم مي خورد انواع ميوه هاي رنگي و نوبرانه هاي هستند كه در مقابل مغازه ها به فروش مي رسند ولي جالب است در میان این نوبرانه ها مانند هلو، زرآلو، سیب، گیلاس، آلبالو، پیاز هم خودنمایی می کند.
 
بازار پياز در حال حاضر سير صعودي دارد و بالاخره اين محصول هم سری از میان سرها در آورد و قیمتش به بعضي از نوبرانه ها رسید و همچنان می کوشد تا گران تر از این میوه ها به دست مصرف کننده برسد و محصول پياز با افزايش قيمت بي رويه اي مواجه شده و هر روز هم گرانتر می‌شود اما مسئولان باز هم مثل هميشه وعده ارزانی را در آینده‌ای می‌دهند که مشخص نیست تا کی این وعده‌ها تمدید می‌شود.
 
در واقع نوسان قیمت محصولات کشاورزی سریال پایان نیافتنی است که هر سال تکرار می شود و   قیمت انواع میوه و تره‌بار در آخرین روزهای تیرماه با ثبات نسبی همراه است اما در این میان برخی اقلام از جمله پیاز همچنان با افزایش قیمت روبرو است و قیمت آن به طور متوسط کیلویی ۴۰۰۰ تومان در میوه فروشی‌های سطح شهر عرضه می‌شود.
 
این بار در حالی شاهد افزایش یکباره نرخ پیاز هستیم که هنوز ماجرای کاهش شدید قیمت در سال های اخیر از یادمان نرفته است و  طی سه سال اخیر آنقدر پیاز روی دست کشاورزان ماند و خریداری نداشت که دولت برای جبران ضرر و زیان کشاورزان اقدام به خرید تضمینی محصول كرد.
 

 
علي اي حال قصه ارزانی و گرانی محصولات کشاورزی ظاهراً گریبان پیاز را رها نمی‌گند، به گونه اي كه در شرایط فعلی نرخ پیاز سه برابر قیمت واقعی خود در بازار معامله می شود. 
 
كارشناسان و صاحب نظران بر اين عقيده هستند كه تدوین الگوی کشت، شاه کلید بخش کشاورزی است که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد چرا كه اين عامل بسيار مهم هر ساله خسارت های فراوانی را هم به جمعیت تولیدکننده، هم به جمعیت مصرف کننده و حتی به خود دولت وارد می کند و در برخي از موارد دولت مجبور می شود محصولات مانده روی دست کشاورزان را به صورت توافقی و یا تضمینی از آنان خریداری کند.
 
قیمت این محصول به عنوان یکی از اقلام پرمصرف در پخت و تهیه بيشتر غذاها و يا در كنار آن سرو مي شود، به گونه‌ای بالا رفته که بسیاری از شهروندان برای خرید این ماده غذایی پرمصرف با مشکل مواجه هستند و سبب بهت و حیرت آنان شده است،چرا كه امروزه کمتر سفره ای می توان یافت که در غذاهای چیده شده در آن از پیاز استفاده نشده باشد.
 

 
این روزها هندوانه کیلویی 800 تومان به فروش می رسد و پیاز با قیمت هر کیلو 3 تا 4 هزار تومان فروخته می شود البته در بعضي از مغازه ها و گوشه هاي شهر قیمت پیاز به 5 هزار تومان هم رسیده است و قیمت پیاز در حال سبقت گرفتن از بسیاری میوه هاست.
 
* كشاورزان هر روز با يك مشكل و نوسان قيمت دست و پنجه نرم مي كنند
محمد ايوب شهنوازي يكي از كشاورزان شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: سال هاي بسيار زيادي است كه ما كشاورزان هر روز با يك مشكل و نوسان قيمت دست و پنجه نرم مي كنيم.
 

 
وي بيان كرد: متاسفانه افزايش قيمت در محصولات صيفي كه مدت انبارداري كمتري دارد بيشتر به چشم مي خورده است و سبب شده تا قيمت محصول در زمان برداشت، كاهش و زمان كمبود بازار افزايش پيدا كند و اين روزها نيز قيمت پياز در اين شهرستان بسيار زياد شده است.
 
* متاسفانه دلالان و مغازه داران پياز را  به قيمت خيلي كم از ما خريداري مي كنند
قادر بخش سالارزهي يكي ديگر از كشاورزان خاشي با انتقاد از روند افزايش قيمت پياز به خبرنگار تفتان ما گفت: متاسفانه دلالان و مغازه داران پياز را  به قيمت خيلي كم از ما خريداري مي كنند و با قيمت بسيار بالاي در سطح شهر به فروش مي رسد.
 
وي با بيان اينكه مسئولان بايد به فكر ما قشر كم درآمد باشند، تصريح كرد: مسئولان تنها وعده و وعيد مي دهند اما خبري از عملي شدن نيست و قيمت پياز نيز به دليل عدم حمايت هاي دولت در حال افزايش است.
 

 
سالارزهي ادامه داد: واردات بي‌رويه، كافي نبودن كارخانه‌هاي تبديلي و فرآوري، وجود مافياهاي كشاورزي، واسطه‌ها و بالا بودن هزينه توليد نيز مسئله بي‌ثباتي و نوسان قيمت محصولات كشاورزي را تشديد كرده است.
 
* قيمت پياز در حال حاضر با ميوه هاي همچون زردآلو و حتي هلو برابري مي كند
شريف هاشمزهي يكي از شهروندان خاشي كه در حال خريد پياز بود، با انتقاد شديد از افزايش قيمت پياز به خبرنگار تفتان ما گفت: متاسفانه هرازگاهي شاهد افزايش بي رويه و بسيار زياد قيمت پياز هستيم كه اين نشان از عدم نظارت مسئولان بر بازار دارد.
 
وي بيان كرد: قيمت پياز در حال حاضر با ميوه هاي همچون زردآلو و حتي هلو برابري مي كند كه اين براي قشر ضعيف و كم درآمد جامعه كه گاهي تنها همان پياز با نان را مي خوردند نمي توانند خريد كنند.
 
* امكان خريد پياز را نداريم
امين الله خاشي كمال آبادي يكي از شهروندان ديگر كه مقابل مغازه ميوه و تربار بود به خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: پياز متاسفانه اين روزها قيمتش افزايش پيدا كرده كه اصلا امكان خريد آن نيست كه بايد مسئولان به فكر ما مردم باشند و جلوي اين افزايش بي رويه محصولاتي كه در روزگاري كيلوي يك هزار تومان بود الان بايد با چندين برابر اين قيمت خريداري كنيم.
 

 
وي با بيان اينكه منحني عرضه و تقاضا در كشور به صورت تار عنكبوتي است، گفت: تنها عرضه و تقاضا است كه قيمت را معين مي‌كند.
 
* سطح کشت پیاز در شهرستان خاش 400 هكتار است
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه سطح کشت پیاز در شهرستان خاش 400 هكتار است، اظهار كرد: سطح برداشت پياز در هر هكتار 30 تن است.
 
امان الله طوقي با بيان اينكه پياز در شهرستان خاش در دو فصل برداشت مي شود، گفت: چهار هزار و 500 تن پياز از 25 خرداد از سطح 150 هكتار از اراضي اين شهرستان برداشت و تا اوايل مردادماه ادامه دارد و  مجدداً هفت هزار و 500 تن پياز از نيمه دوم شهريور از سطح 250 هكتار از اراضي آغاز و تا اواسط مهرماه ادامه خواهد داشت.
 

 
* كشت محصول پياز عمدتاً در بخش مركزي خاش است
وي با بيان اينكه كشت محصول پياز عمدتاً در بخش مركزي خاش است، تصريح كرد: به دلیل این که سال گذشته عرضه زیاد و تقاضا کم بود و قیمت پیاز کاهش یافت،همین سبب شد تا سطح کشت کاهش یابد البته رعایت الگوی اصلاح کشت هم در این راستا اثر گذار است.
 
وي با بيان اينكه به طور تقریبی در همه اراضی کشت پیاز، ارقام مناسب و با کیفیت تولید می شود، تصريح كرد: باید توجه داشته باشیم که به دلیل چهار فصل بودن کشور در زمان های یکسان این اتفاق نمی افتد و بدیهی است به دلیل تفاوت شرایط آب و هوایی در برخی موارد کیفیت تغییر می کند.
 

 
* همواره يكي از علت هاي اصلي افزايش قيمت محصولات دلالان هستند
طوقي با بيان اينكه همواره يكي از علت هاي اصلي افزايش قيمت محصولات کشاورزی بازار سیاه و فعالیت دلالان است، گفت: بررسی سود حاصل از افزایش قیمت محصولات کشاورزی توسط دلالان این بازار بر عهده ما نیست بلکه بررسی این موضوع بر عهده سازمان تعزیرات، اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن و تجارت، مدیریت بازرسی اتاق اصناف بازرسی و سازمان حمایت است.
 
وي افزود: جهاد کشاورزی بر قیمتهای محصولات کشاورزی از مزرعه تا میدان نظارت دارد و در صورت تخلف پیگیری و رسیدگی می کند.
 
* قیمت عرضه شده این محصول در بازارعقلانی و منطقی نیست
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش بيان كرد: قیمت عرضه شده این محصول در بازارعقلانی و منطقی نیست  و به گونه اي كه در نقاط مختلف شهر محصول به قیمتهای متفاوت عرضه می شود.
 
وی با اشاره به وضعت نامناسب صنایع تبدیلی دررابطه با فرآوری محصول پیاز، ادامه داد: صادرات محصول فرآوری شده پیاز به مراتب مطلوب تر ازصادرات به صورت خام خواهد بود؛ لذا توجه به افزایش مطلوبیت صنایع تبدیلی دراین بخش بسیارحائز اهمیت است.
 

 
طوقي اذعان كرد: با توجه به این که پیاز یکی از محصولات آبدوست است به همه کشاورزان توصیه شده که این محصول را جزء 10 درصد سطح زمین برای محصولات آبدوست قرار دهند و کشاورزان می توانند به مقداری که نیاز بازار است پیاز کشت کنند.
 
* طی روزهای آینده قیمت پیاز کاهش یابد
وي با بيان اينكه به نظر می رسد طی روزهای آینده قیمت پیاز کاهش یابد، اظهار كرد: بايد سازمان هاي تعزيرات و صنعت و معدن و بازرسان اتاق اصناف شهرستان خاش  به عنوان متولیان امر، بازرسی های خود را بر بازار تشدید کنند و شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف قیمت می توانند  با شماره تلفن 124 تماس بگیرند.
 

 
*  قيمت پياز همچنان سير صعودي دارد
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های گذشته حسین مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز همین قیمت عمده فروشی را برای پیاز اعلام و اظهار امیدواری کرده بود که در هفته آینده با رسیدن پیاز از مناطقی مانند اصفهان و آذربایجان قیمت این محصول تا کمتر از ۱۰۰۰ تومان نیز کاهش پیدا کند، اما هم اکنون پس از گذشت دو هفته نه تنها شاهد کاهش قیمت این محصول نبوده‌ایم بلکه قیمت خرده ‌فروشی پیاز همچنان رو به افزایش است.
 
انتهاي پيام/
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 440315
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *